سیستم‌های اینورتر صنعتی برای محیط‌های ناهموار استفاده می‌شود و به ویژه برای محافظت از بار‌های بحرانی در کاربرد‌های صنعتی طراحی شده است. یک ترانسفورماتور ایزوله گالوانیکی برای جداسازی بار از منبع ورودی استفاده می‌شود. در غیر این صورت، گذرا‌های ولتاژ، ایجاد شده توسط منبع تغذیه اصلی، می‌توانند به اینورتر و بار بحرانی آسیب جدی وارد کنند.

کاربرد‌های اینورتر صنعتی

قدرت یک نیاز ضروری صنایع است. اینورتر یک تجهیزات مستقل است که ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می‌کند. اینورتر‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که منبع تغذیه بدون وقفه و مداوم است. در کاربرد‌های مختلفی مانند یو پی اس، کنترل‌کننده سرعت، موتور‌های الکتریکی و … استفاده می‌شود. انواع مختلفی از اینورتر‌ها وجود دارد که برای مقاصد تجاری، صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود. صنایع به استفاده از اینورتور‌های صنعتی برای عملکرد مداوم عملیات صنعت نیاز دارند. اینورتر‌ها نقش مهمی در صنایع تولیدی و تولیدی دارند. سازندگان اینورتر می‌توانند اینورتر‌های صنعتی را بر اساس نیاز صنعتی خود سفارشی کنند. در اینجا به اهمیت و مزایای استفاده از اینورتور‌های صنعتی پی خواهید برد.

اهمیت استفاده از اینورتر صنعتی

اینورتر‌های صنعتی تجهیزاتی با قدرت بالا هستند که می‌توانند از قطع برق محافظت کنند. چندین صنعت با قدرت به عنوان عنصر حیاتی برای عملیات آن کار می‌کنند. صنایعی مانند تولید برق، حمل‌ونقل، تولید، تولید نفت و … باید بدون وقفه کار کنند. تعطیلی فعالیت‌های آن منجر به زیان مالی خواهد شد. همه این صنایع برای عملیات صنعتی بدون وقفه، نیاز به منبع تغذیه مداوم و ثابت دارند. کاربرد‌های صنعتی مانند ایمن سازی قدرت سیگنالینگ ریلی و شبکه، فرار فرودگاه، ایستگاه کنترل خط لوله و کارخانه تولیدی به منبع تغذیه مداوم نیاز دارد.

قطعی برق، نوسانات و افت برق بزرگترین تهدید برای صنایع تولیدی است. سازمان‌های صنعتی در برابر تغییرات منبع تغذیه آسیب پذیر هستند. صدمات ناشی از قطع برق، البته ویرانگر خواهد بود. قطعی برق که نزدیک به ده ثانیه طول می‌کشد می‌تواند منجر به یک وقفه لحظه‌ای در تولید شود. این می‌تواند باعث آسیب به تجهیزات و ماشین آلات صنعت تولید شود؛ بنابراین برای مدیریت قطعی برق و قطع برق، باید یک اینورتور صنعتی کارآمد و قوی نصب شود.

صنایع اطمینان حاصل می‌کنند که اینورتر‌های صنعتی مناسب را که مقیاس پذیر و کارآمد هستند نصب می‌کنند؛ لذا اینورتر‌های صنعتی برای انواع صنایع و کاربرد‌های صنعتی اهمیت بیشتری دارند. صنایع باید اینورتر‌های صنعتی مناسب را از نظر بار قدرت و کارایی آن انتخاب کنند.

ساختار اینورتر صنعتی

اینورتر، یا درایور AC، وسیله‌ای است که برای کنترل موتور‌های AC مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها در سرعت عملیاتی این دستگاه‌ها فرکانس ولتاژ ورودی است که به وسیله اینورتر تغییر می‌کند تا سرعت را تنظیم کند. دستگاه‌های مبدل صنعتی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ورودی فاز تک فاز و ورودی سه فازی. این ورودی به معنی قدرت ورودی شبکه شهر به اینورتر است و اینورتر تک فازی به معنی وسیله‌ای است که با قدرت ورودی تک فازی کار می‌کند. شرکت الکتروشایلی با چندین سال تجربه سودمند در زمینه واردات انواع مختلف تجهیزات صنعتی در ایران یکی از تامین کنندگان اصلی و تامین کنندگان اینورتر از شرکت‌های مختلف است. شرکت‌های قراردادی پارس درایو شرکت‌های هیوندای کره، LS کره، هایتک تایوان، دلتا چین و آیمستر را تولید می‌کنند. اینورتر یا درایو یکی از گسترده‌ترین تجهیزات صنعتی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشرفت علم و فن‌آوری در زمینه صنعت و تولید تجهیزات پیشرفته صنعتی به میزان زیادی به سهولت امور در صنعت و تسریع فرآیند کار این صنعت کمک کرده‌است. اینورتر یکی از این وسایلی است که با ورود خود، بسیاری از مشکلات را در صنایع و دستگاه‌ها مرتفع نموده است. اینورتر‌های صنعتی به عنوان هسته اصلی تولید توان در یک منبع تغذیه بدون وقفه می‌باشند به همین علت کیفیت ولتاژ و قابلیت اطمینان فاکتور‌های اصلی در انتخاب یک اینورتر صنعتی است. همچنین داشتن راندمان بالا به همراه رگولاسیون مناسب به همراه حفظ کمترین میزان اختلال موجی شامل آفست و هارمونیک‌های ورودی و خروجی دیگر فاکتور‌های یک اینورتر صنعتی است.

اینورتر یا درایو مسئله این است!

۳ جز اصلی اینور‌های صنعتی شامل موارد زیر هستند:

۱. صافی خازنی: که به منظور کاهش ریپل برق ورودی تعبیه شده است.

۲. قسمت یک سو کننده برق شهر: تبدیل برق شهر متناوب به ولتاژ بالا (مبدل AC TO DC)

۳. قسمت تغییر (switching) قدرت یا IGBT: برای تولید پالس PWM سرعت بالا (تبدیل برق دی سی به‌ای سی). مهم‌ترین قطعه در اینورتر‌ها IGBT‌ها هستند. در اینورتر از IGBT‌ها برای تولید فرکانس‌های مختلف استفاده می‌کنیم. کلمه IGBT مخفف عبارت Insulated-gate Bipolar Transistor می‌باشد. IGBT‌ها همان ترانزیستور‌های دو قطبی گیت عایق هستند و جز دسته نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند که سرعت سوییچ فوق العاده بالایی دارند و در کاربرد‌های کلید زنی سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع اینورتر‌های صنعتی

اینورتر‌های صنعتی متناسب با کاربری‌های کنترلی متفاوت دارای انواع مختلفی هستند، انواع اینورتر را می‌توان در تمام برند‌ها متناسب با نوع کاربری پیدا کرد. انواع اینورتر عبارتند از

اینورتر ال اس
اینورتر زیمنس
اینورتر هایتک
اینورتر آیمستر
اینورتر اشنایدر
اینورتر دلتا
اینورتر اینوت
اینورتر abb
و…

انواع اینورتر را می‌توان در تمامی برند‌های آسیایی و اروپایی بر طبق مدل و کیلو وات آن‌ها پیدا کرد. همچنین قیمت انواع اینورتر براساس نوع و کیلو وات متفاوت می‌باشد.

بررسی اینورتر صنعتی آیمستر

اینورتر‌های iMaster در دو مدل تکفاز با ولتاژ ورودی ۲۰۰V-۲۴۰V و سه فاز با ولتاژ ورودی ۳۸۰V-۴۸۰V عرضه شده است که می‌توان در دو حالت سبک کار و سنگین کار به کار برد. به عنوان مثال درایو ۷.۵kW قابلیت راه اندازی ۷.۵kW سنگین کار و ۱۱kW سبک کار را دارد. همچنین بعضی از مدل‌های این درایو‌ها دارای چاپر داخلی می‌باشد و می‌توان مقاومت ترمز را به طور مستقیم به اینورتر متصل نمود.

اینورتر‌های سری iMASTER ADT در چهار سری تولید می‌شود که عبارتند از:

• iMaster U۱ (Micro Series)
• iMaster C۱ (Compact Series)
• iMaster C۱ (General Series)
• iMaster A۱ (Premium Series)

دیدگاهتان را بنویسید