همه شما به خوبی می‌دانید که خودرو جزو آن دسته از وسیله‌های مصرفی است که مدام به مراقبت احتیاج دارد. طبیعتا هر وسیله مصرفی نیز تاریخ انقضاء مشخصی دارد و پس از آن باید جایگزین مناسبی برای آن قرار داد. روغن موتور نیز جزو آن دسته از محصولات مصرفی است که به مرور خواص خود را از دست داده و گرانروی آن افزایش می‌یابد. روغن موتور ضروری ترین سیالی است که در شریان‌های موتور خودرو جریان دارد و عدم تعویض به موقع آن به موتور و لوازم یدکی خودرو آسیب می‌رساند. به همین خاطر لازم است که با زمان طلایی تعویض روغن موتور ماشین آشنا شوید. در ضمن روغن موتور جزو لوازم مصرفی خودرو دسته بندی می‌شود و در گروه لوازم یدکی خودرو جای ندارد اما استفاده صحیح از آن نقش مستقیمی در افزایش راندمان لوازم یدکی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین

 

لزوم تعویض روغن موتور خودرو

قبل از هر چیزی بهتر است با لزوم تعویض روغن موتور آشنا شوید. روغن موتور همانطور که از نام آن مشخص است سیال مخصوص موتور خودرو است و وظیفه آن تصفیه، آب بندی، خنک سازی  و روان سازی است. این سیال در طول مصرف خواص خود را از دست داده و غلیظ می‌شود. البته وجود ناخالصی‌هایی که روغن در طول استفاده، جذب خود کرده در غلظت آن بی تأثیر نیست. طبیعتا وقتی این روغن از حالت استاندارد خود خارج شود، دیگر کارایی بهینه‌ای ارائه نمی‌دهد. به این ترتیب فشار زیادی به موتور و قطعات آن و سایر لوازم یدکی خودرو وارد می‌شود. در واقع وقتی فشار موتور افزایش یابد، اصطکاک و دمای قطعات نیز افزایش می‌یابد. فاکتورهای متعددی در زمان تعویض روغن موتور نقش دارند. از این فاکتورها می‌توان به نوع روغن خودرو، نحوه رانندگی افراد، حتی نوع موتور خودرو اشاره کرد.‌

منظور از نوع روغن در واقع برند و کیفیت آن است. هر چند لوازم یدکی خودرو ها با یک دیگر تفاوت دارند اما روغن خودروهای سبک و سواری تفاوتی باید یک دیگر ندارد. به عنوان مثال لوازم یدکی پژو ۲۰۶ با لوازم یدکی ریو کاملا متفاوت است اما روغنی که برای این خودروها استفاده می‌شود به جز تفاوت در شرکت تولیدی تفاوت دیگری ندارند‌. البته این نکته وجود دارد که تعویض روغن برخی خودروهای انژکتوری با خودروهای کاربراتوری متفاوت است‌. پژو ۲۰۶ و ریو نیز هر دو از یک نوع انژکتوری هستند.  لزوم تعویض روغن موتور زمانی مشخص می‌شود که  به علت تعویق انداختن تعویض آن موتور ماشین از کار می‌افتد. به همین دلیل بهتر از پیش از وارد شدن خسارت‌های سنگین به نشانه‌های نیاز به تعویض روغن توجه کنید.

اگر هنوز به ارتباط بین لوازم یدکی خودرو و روغن موتور پی نبرده اید، باید بدانید که با سهل انگاری و عدم توجه به وضعیت روغن موتور ممکن است به یاتاقان، رینگ، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و سایر قطعات یدکی خودرو آسیب وارد کرده و عملا خودرو را از حرکت بازدارید. از طرفی وقتی قطعه اورجینال و فابریک خودرو را با قطعه یدکی آن تعویض می‌کنید، باید خودرو به خوبی آب بندی شود. در این بین اگر روغن سالم و رقیق نباشد، آب بندی قطعه تعمیر شده به درستی صورت نمی‌گیرد. نتیجه این امر نیز طول عمر کوتاه و بازدهی کم لوارم یدکی خودرو و در نهایت کاهش راندمان خودرو خواهد بود. در نظر داشته باشید هر بار که شرایط خودرو به تعمیر سنگین موتور و تعویض قطعات یدکی آن می‌رسد، نه تنها از ارزش اتومبیل کاسته می‌شود بلکه دیگر نباید انتظار داشته باشید که اتومبیل بازدهی سابق را داشته باشد.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور

images_1658560619.png

بیشتر تعویض روغنی‌ها و مکانیکی‌ها می‌گویند هر ۵۰۰۰ کیلومتر برای تعویض روغن مناسب است. اگر بر حسب زمان محاسبه کنید باید هر سه تا شش ماه برای تعویض روغن اقدام کنید.‌ البته این معیارها برای زمانی است که خودرو در شرایط سخت کار نکند‌. به عنوان مثال رانندگی در گرد و خاک، رانندگی در جاده‌های خاکی و ناهموار، رانندگی در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، رانندگی در هوای بسیار مرطوب، رانندگی با بکسل کردن یا رانندگی مداوم با سرعت پایین باعث می‌شود خودروی شما زودتر از موعد معمول به تعویض روغن نیاز پیدا کند. این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت روغن موتور نیز مانند اورجینال بودن لوازم یدکی خودرو اهمیت دارد. هرچه کیفیت روغن بالاتر باشد، گرانروی یا غلظت آن دیرتر افزایش یافته و قطعات خودرو کمتر دچار اصطکاک می‌شوند. در ادامه نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن موتور را بیان می‌کنیم.

زمانی که خودرو در حال کار کردن باشد، روغن به صورت مداوم به سرسیلندرها پمپاژ می‌سود. حال اگر روغن غلیظ و کثیف باشد، پمپاژ آن به سرسیلندرها به سختی انجام می‌شود. به این ترتیب هنگام روشن کردن خودرو از مجموعه سوپاپ صدایی تیک تاک شنیده می‌شود. در واقع علت صدا در این بخش از  لوازم یدکی خودرو به دلیل حرکت کند روغن غلیظ است.‌ اگر در حالت درجا دور موتور بالا باشد یعنی اصطکاک بین پیستون‌ها، یاتاقان‌ها و رینگ‌ها افزایش یافته و باید روغن موتور را عوض کنید.‌ همچنین اگر شتاب خودرو کم شده باشد، باید روغن موتور آن را بررسی کنید. صدای ضربه متوالی از موتور نیز نشانه دیگری است که زمان تعویض روغن آن را هشدار می‌دهد. به این صورت که روغن کهنه باعث خرابی یاتاقان‌های متحرک شده و هر چه صدای موتور بیشتر شود صدای ضربات نیز افزایش می‌یابد.  اگر هیچ یک از این نشانه‌ها برایتان مشهود نیست، کافی است که چراغ چک را کنترل کنید.

روغن موتور خودرو را از کجا بخریم؟

زمان صحیح تعویض روغن خودرو

حتما می‌دانید به همان اندازه که تعویض به موقع روغن موتور اهمیت دارد، کیفیت آن نیز نقش بسیار مهمی در افزایش راندمان خودرو ایفا می‌کند. این روزها حتی لوازم مصرفی و لوازم یدکی خودرو نیز به صورت آنلاین به فروش می‌رسند. در این بین پیدا کردن سایت فروشی که محصولات اورجینال خودرو را با قیمت مناسب به فروش برساند از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما می‌توانید در سایت یدکی نما روغن موتور و سایر لوازم مصرفی و یدکی خودرو را با قیمت مناسب تهیه کنید. یدکی نما یک فروشگاه اینترنتی بلکه سایت فروشی با رویکرد واسطه‌ای است که بین فروشندگان و خریداران لوازم یدکی خودرو ارتباط برقرار می‌کند. در این سایت تمام قطعات یدکی ۲۰۶، ریو، پراید و غیره به صورت طبقه بندی شده عرضه می‌شود.

http://yadakinama.com

دیدگاهتان را بنویسید