تفاوت بلبرینگ و یاتاقان

برای کاربران صنعتی که دو کلمه بلبرینگ و یاتاقان را به صورت کاملا جداگانه استفاده می کنند ، گاهی این سوال پیش می آید که اصلا آیا بلبرینگ و یاتاقان با هم تفاوت دارند؟  در این بخش به تفاوت ها و شباهت های این دو می پردازیم. با ما هراه باشید…

بهتر است اینگونه پاسخ دهیم که بلبرینگ ها تنها یکی از انواع اتصالات صنعتی هستند که در واقع یکی از چندین زیرگروه برای یاتاقان به شمار می روند. در واقع یاتاقانBearing  شامل طیف وسیعی از اتصالات می باشد که به اتصالات دورانی محدود نمی شود و در اتصالات خطی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بلبرینگ نوعی یاتاقان است که در اتصالات محورها و محورهای دوار با استفاده از گلوله هایی به شکل کره توپر به منظور کاهش میزان اصطکاک و افزایش روانی آن ها در اتصالات شافت ها و محورهای دوار  بیشتر استفاده می شود. بلبرینگ ها به اشکال مختلف برای تعلیق بارهای شعاعی، بارهای محوری و بارهای ترکیبی نیز استفاده می شوند.

طراحی بلبرینگ های کروی به گونه ای است که از یک طرف آزادی بالایی برای حرکت ایجاد می کند و از طرف دیگر به دلیل تماس نقطه ای بین ساچمه و حلقه یاتاقان همواره تنش بالایی وجود داشته است.

طبقه بندی انواع یاتاقان بلبرینگ

همانطور که گفته شد بلبرینگ تنها یکی از انواع یاتاقان است و اشکال زیادی از بلبرینگ ها در صنایع استفاده می شود. اگرچه فولاد به عنوان ماده اصلی در تولید یاتاقان ها در نظر گرفته می شود، بلبرینگ ها ممکن است از مواد غیر فولادی نیز تولید شوند.

در طراحی های جدید و با تکنولوژی و قابلیت های بهبود یافته ماشین آلات، در حال حاضر شاهد تولید یاتاقان هایی از جنس سرامیکی هستیم که مشکل بلبرینگ فولادی در برابر زنگ زدگی در تماس با آب و رطوبت را ندارند. البته بلبرینگ های سرامیکی بر خلاف نوع فولادی قابلیت چکشخواری کمتری دارند و در برابر ضربه آسیب پذیر هستند. دربخش زیر به بررسی انواع و دسته بندی بلبرینگ در صنایع پرداخته ایم:

بلبرینگ: پرکاربردترین نوع یاتاقان است که فقط با استفاده از ساچمه های کروی به وجود می آید. بلبرینگ‌ها را می‌توان در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد، از جمله بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تماس زاویه‌ای و بلبرینگ خود تنظیم.

رولبرینگ: دسته وسیعی از یاتاقان های صنعتی است که هم برای تعلیق بار شعاعی و هم برای تعلیق بار محوری طراحی شده اند. بر خلاف یاتاقان هایی که تنها از یک نوع ساچمه کروی استفاده می کنند، انواع مختلفی از ساچمه ها در ساختار رولبرینگ ها استفاده می شود که منجر به تولید رولبرینگ غلتکی استوانه ای، رولبرینگ غلتکی مخروطی، رولبرینگ سوزنی و رولبرینگ بشکه ای می شود.

بلبرینگ فلنج دار: بلبرینگ های فلنجی که اغلب متشکل از محفظه بیرونی تولید می شوند که از یک بلبرینگ ثابت و محصور در داخل رولبرینگ استفاده می کنند. مواد محفظه بلبرینگ های فلنجی اغلب از چدن ساخته می شود و پیچ و مهره های فولادی با کلاس 8.8 اغلب در اتصالات آنها استفاده می شود. علاوه بر انواع یاتاقان های صنعتی ذکر شده، برخی از یاتاقان ها با کاربرد محدودتر مثل بال اسکرو وجود دارند که در واقع به جای محور و شافت مرکزی از پیچ دنده کبریتی استفاده می کنند و محل قرارگیری بلوک بال اسکرو با تغییر مسیرشافت تغییر می کند. همچنین یاتاقان های خطی که در اتصالات کشو استفاده می شود از دیگر انواع بلبرینگ ها نیز محسوب می شوند.

مقایسه تمرکز تنش انواع بلبرینگ

یکی از مهم ترین عواملی که باعث از بین رفتن انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها و همچنین یاتاقان ها می شود تمرکز تنش است. تمرکز تنش در نقطه خاصی باعث افزایش میزان سایش در آن نقطه می شود و در اثر بارگذاری زیاد باعث شکستگی یاتاقان ها در آن نقطه می گردد. یکی از اجزای مهم بلبرینگ ها که تحت تأثیر تمرکز تنش قرار می‌گیرد، ساچمه‌ها هستند که به دلیل شکل هندسی اغلب بیشترین تمرکز تنش را دارند و بنابراین در تولید ساچمه‌های بلبرینگ، کشش و سختی دو عامل تأثیرگذار هستند. قابل ذکر است که انتقال در برخورد با تمرکز کششی اولویت دارد.

از این نظر، گوی های کروی شکلی که در ساختار بلبرینگ ها قرار می گیرند، به دلیل تماسی که با رینگ ها دارند، با حداکثر تمرکز تنش مواجه می شوند. البته این موضوع در مورد بلبرینگ های شعاعی است که در آنها از ساچمه ها در ارتفاع های مختلف مانند بلبرینگ های شیارعمیق و تماس زاویه ای استفاده می شود، و تفاوت  آن ها با بلبرینگ هایی که در آن ها همه ساچمه ها به طور مساوی بارگذاری می شوند، مانند بلبرینگ های کف گرد هم همین است. ساچمه های کروی رولبرینگ از طراحی خاصی برخوردار هستند که اغلب تماس خطی با لبه دارند که به طور قابل توجهی تمرکز تنش را در مقایسه با بلبرینگ ها کاهش می دهد.

شرکت تأمین دیباپارت یکی از قدیمی ترین شرکت های صنعتی است که بیش از یک دهه تجربه دارد و دلیل اصلی اینکه این شرکت به یکی از بزرگ ترین تأمین کننده و وارد کننده های تجهیزات صنعتی تبدیل شده است پایبندی به اصول کیفیت کالا و خدمات این شرکت است. شما می توانید جهت استعلام قیمت انواع پمپ ها، فلنج، بلبرینگ و … به سایت https://dibapartco.com/ مراجعه کرده و یا با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و از مشاوره های تخصصی آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید