رشته ‌های کارشناسی دادگستری تنوع بسیار زیادی داشته و هر کدام از آنها با برخی از مدارک تطابق دارند. برای شرکت در آزمون کارشناسی دادگستری باید از شرایط آزمون مطلع بوده و سپس در رشته مورد نظر ثبت نام کنید. در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دادگستری رشته های مورد نیاز برای این مقطع معرفی شده است. می‌توانید با مطالعه دفترچه شرایط رشته‌ های تحصیلی را مطالعه کنید. علاوه بر تطابق رشته در انتخاب رشته کارشناسی دادگستری باید مدرک و سابقه کار هم برای شرکت در این آزمون داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

معرفی رشته ‌های کارشناسی دادگستری

برای ثبت نام در آزمون کارشناسی دادگستری باید حداقل پنج سال سابقه کار در رشته‌ های مختلف داشته باشید. دانشنامه و مدرک تحصیلی مرتبط برای ثبت نام در آزمون برای برخی از رشته‌ ها الزامی‌ است. برای ثبت نام باید در برخی از رشته‌ ها ۱۵ سال سابقه کاری داشته باشید. اگر مدارک شما مرتبط با آزمون نباشد باید سابقه کار بالاتری داشته باشید. مدارک مختلف در مقاطع گوناگون امکان ثبت نام آزمون دادگستری را دارند. در برخی رشته‌ها نمی ‌توان کمتر از مقطع کارشناسی ارشد را برای ثبت نام در آزمون داشته باشید. ما باید ابتدا هدف خود را مشخص کرده سپس تجربه کاری را بدست آورید. پس از ارائه مدارک لازم و مرتبط برای این آزمون می ‌توانید در آزمون شرکت کرده و به راحتی امتحان دهید. توجه داشته باشید که دفترچه راهنما می ‌تواند کمک زیادی برای انتخاب رشته شما و ثبت نام در آزمون داشته باشد.

پیشنهاد میشود تا برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از سایت گروه کارشناسان مفروز به آدرس : https://mafrooz.com/ بازدید نمایید.

رشته‌ های کارشناسی دادگستری

از رشته‌ های کارشناسی دادگستری میتوان به امور اسلحه و مهمات اشاره کرد. این رشته یکی از رایج ‌ترین رشته‌هایی است که برای ثبت نام در آزمون انتخاب می ‌شود. داشتن دانشنامه کارشناسی و حداقل ۵ سال تجربه کاری در امور اسلحه و مهمات برای ثبت نام در آزمون کارشناسی دادگستری نیاز است. باید حتما ابتدا تجربه کاری بدست آورده سپس ثبت نام نمایید. این پنج سال سابقه باید با یک گواهی ارائه شود. از رشته‌های دیگر می ‌توان به رشته فیزیک، شیمی، مهندسی برق، مهندسی شیمی و الکترونیک اشاره‌کرد. اکثر رشته‌های فنی مهندسی امکان ثبت نام در آزمون کارشناسی دادگستری را دارند. رشته امور آتش سوزی و آتش نشانی و مدیریت حریق و حوادث نیز شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی دادگستری را داراست. از رشته‌ های دیگر می‌توان به امور ثبتی حقوق ثبت اسناد و املاک، مدیریت ثبت اسناد و املاک و حقوق قضایی اشاره کرد. رشته‌ های کامپیوتر گرایش نرم افزار و کشف علمی جرایم نیز شرایط ثبت نام آزمون را دارند. رشته کامپیوتر با ارائه گواهی ۵ ساله با سابقه کار مرتبط با نرم افزار‌های مربوط به حوزه پردازش تصویر و در رشته کشف علمی جرایم باید پنج سال سابقه کار در تشخیص اصالت خط امضا و اثر انگشت داشته باشید. فارغ التحصیلان رشته گرافیک نیز با ارائه گواهی ۵ سال سابقه کار مورد تایید انجمن گرافیک ایران می‌توانند در آزمون کارشناسی دادگستری شرکت کنند. از مدارک دیگر میتوان به حوادث ناشی از کار و صنایع چوب، صنایع دستی، فرش، امور وسایل نقلیه موتوری و زمینی ویژه اشاره کرد.

رشته‌های کارشناسی دادگستری با دانشنامه کارشناسی

از رشته ‌های کارشناسی دادگستری با دانشنامه کارشناسی می‌توان به رشته آبزیان و شیلات، الکتروشیمی و پتروشیمی، ایرانگردی و جهانگردی، برق، الکترونیک و مخابرات، برق ماشین و تاسیسات کارخانجات اشاره کرد. رشته ‌های دیگر نیز مانند تاسیسات ساختمانی، تعیین نفقه، حسابداری و حسابرسی، راه وساختمان، صنایع گاز و گازرسانی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، کشاورزی و منابع طبیعی از دیگر رشته ها هستند. رشته مواد، مهندسی پزشکی، نقشه برداری، امور سرمایه‌گذاری و عمر وسائط نقلیه امدادی از دیگر رشته‌های کارشناسی دادگستری با دانشنامه محسوب می‌شوند.

رشته‌های کارشناسی رسمی دادگستری بدون رشته دانشگاهی مرتبط

در بعضی از رشته‌ های کارشناسی دادگستری نیازی به داشتن مدرک تحصیلی مرتبط وجود ندارد. این باعث می‌شود بسیاری از افراد علاقه ‌مند به دادگستری بتوانند با رشته غیرمرتبط خود نیز در آزمدن شرکت کنند. شما می‌توانید با یک مدرک تحصیلی نامربوط در این آزمون شرکت کرده و فقط باید ۱۵ سال سابقه کار در رشته خود داشته باشید. با این شرط تنها یک رشته معرفی شده که رشته لوازم خانگی و اداری است. افرادی که در این رشته فارغ‌التحصیل هستند می‌توانند با سابقه کار خود و شرایط لازم در مقطع کارشناسی یا بالاتر از آن نیز در آزمون کارشناسی دادگستری ثبت نام کنند. برای ثبت نام باید اطلاعات خود را وارد کرده و مدارک لازم را ارائه نمایید.

رشته‌های کارشناسی رسمی دادگستری با دانشنامه ارشد

اگرچه در برخی از رشته‌ها میتوان با داشتن مقطع کارشناسی در آزمون کارشناسی دادگستری شرکت کرد اما این سازمان برای برخی از رشته‌ها مقطع کارشناسی ارشد را در نظر گرفته است. برای دریافت مقطع کارشناسی ارشد باید حداقل دو سال زمان وقت بگذارید تا پس از دریافت مقطع کارشناسی به ارشد دست پیدا کنید. علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد باید حداقل ۵ سال سابقه کار در این زمینه داشته باشید تا بتوانید در آزمون کارشناسی دادگستری شرکت نمایید. امکان ثبت نام در این رشته‌ها برای مدارک پایین تر از کارشناسی ارشد وجود نداشته و فقط باید در منطقه کارشناسی ارشد مدارک خود را دریافت کرده باشید. رشته ‌های مورد نظر در این زمینه شامل عنوان داروسازی و سم شناسی هستند. این رشته‌ها تنوع بالایی نداشته و فقط زیرعنوان ‌های همین رشته می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. از مدارک آن می‌توان به دکترای سم شناسی، دکترای فارماکولوژی، دکترای داروسازی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی شیمی اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صلاحیت رشته های کارشناسی میتوانید اینجا کلیک نمایید.

سخن پایانی

آزمون کارشناسی دادگستری هر ۲ یا ۳ سال با توجه به نیاز سازمان دادگستری برگزار می‌شود. برای ثبت نام در این آزمون می‌توانید با داشتن مدرک رشته‌های تحصیلی مختلف و داشتن تجربه کاری مورد نظر ثبت نام کرده و پس از کسب نمره قبولی در این رشته تحصیل نمایید. برخی از رشته‌ها نیاز به پنج سال سابقه کاری داشته و در برخی باید ۱۵ سال سابقه کاری برای ثبت نام در آزمون کارشناسی دادگستری داشته باشید. شما باید با توجه به رشته و مدرک تحصیلی خود ثبت نامتان را در آزمون دادگستری انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره رشته‌ های کارشناسی دادگستری میتوانید با شماره مجموعه ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید