اگر اینجایید به احتمال زیاد صاحب یک ماشین با گیربکس دستی (دنده‌ای) هستید و به این فکر می‌کنید که آن را به گیربکس اتومات تبدیل کنید. حدس این موضوع چندان کار سختی نبود و نیست؛ چون عنوان این مطلب قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک است و طبیعتا شخصی جز آنکه معرفی کردیم (متقاضی تبدیل گیربکس دستی به اتومات) به دنبال این نیست که بداند قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک چقدر است!

بنابراین اگر قصد دارید گیربکس دستی خودروی خود را به اتومات تبدیل کنید یا اگر به هر دلیل دیگری می‌خواهید از قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک مطلع شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ چون پاسخ سوالی که شما به خاطرش اینجا هستید، در ادامه ماجراست.

 

آیا امکان تعویض گیربکس دستی به گیربکس اتوماتیک وجود دارد؟

قبل از اینکه قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک را به شما بگوییم، بگذارید به این سوال پرتکرار که در عنوان این بخش آن را مطرح کردیم پاسخ دهیم: بله امکانش وجود دارد؛ اما …!

هزینه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

اما نه برای هر خودرویی. گیربکس دستی هر خودرویی را نمی‌توان به اتومات تبدیل کرد؛ حتی اگر مدل دنده اتومات آن در بازار موجود باشد. البته در برخی موارد هم امکانش وجود دارد، اما اصلا صرفه اقتصادی ندارد و قیمت تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک شما آنقدر بالا می‌رود که اگر مدل اتومات همان ماشین را خریداری کنید، بیشتر به نفع‌تان می‌شود تا اینکه بخواهید مدل دستی آن را به اتومات تبدیل کنید؛ بنابراین هیچ تعمیرکار منصفی به هیچ وجه حاضر به تعویض گیربکس دستی چنین خودروهایی نمی‌شود.

به طور کلی معمولا تعمیرگاه‌های حرفه‌ای مانند تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو که علاوه بر خودشان به فکر جیب مشتری هم هستند و تنها به دنبال درآمدزایی نیستند، فقط گیربکس دستی خودروهای پژو پرشیا، سمند و زانتیا را به اتوماتیک تبدیل می‌کنند.

 

چیزهایی که قبل از تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک باید بدانید!

چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید حین تصمیم‌گیری برای تبدیل گیربکس آن‌ها را در نظر بگیرید:

  • برای تبدیل گیربکس از دستی به اتوماتیک، از گیربکس اتوماتیک ZF آلمانی استفاده می‌شود.
  • گیربکس‌های مذکور استوک (دست دوم) هستند. فرقی هم نمی‌کند کار تبدیل را به کدام تعمیرکار بسپارید؛ چون در کل گیربکس اتومات نو برای تبدیل وجود ندارد.
  • دسته دنده، پشت آمپر و سیم کشی‌های مرتبط در پروسه تبدیل، تعویض می‌شوند.
  • شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند؛ البته این مورد برای تمام ماشین‌های دنده اتومات نسبت به مدل دنده دستی آن‌ها صدق می‌کند.
  • مصرف سوخت نسبت به قبل به ازای هر صد کیلومتر حدودا 2 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

با این همه تبدیل گیربکس مزیت‌هایی را هم با خود به همراه دارد؛ مثلا رانندگی با ماشین‌های دنده اتومات بسیار آسان‌تر می‌شود؛ مخصوصا برای افراد مبتدی، معلولین و هر کسی که رانندگی با خودرو گیربکس دستی برایش دردسرآفرین است؛ همچنین به خاطر تعویض به موقع دنده در مدل گیربکس اتومات، طول عمر موتور خودرو هم افزایش پیدا می‌کند.

 

قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک چقدر است؟

قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در هر سال متفاوت از سال دیگر است؛ همچنین نوسان قیمت خودروها طی مدت اخیر نیز روی این تغییر قیمت تاثیرگذار بوده و آن را افزایش داده است؛ با این حال برخی تعمیرکاران برای کاهش میزان پرداختی نقدی مشتریان، هنگام تعویض گیربکس دستی به اتومات، گیربکس دنده‌ای را هم به عنوان قسمتی از دستمزد خود می‌پذیرند.

با توجه به آنچه گفتیم، در سال 1400 قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به شرح زیر بوده است:

  • در صورتی که تمام لوازم دنده‌ای در تعمیرگاه باقی بماند: 20 میلیون تومان
  • در صورتی که مشتری خود لوازم باقی مانده دنده‌ای را تحویل بگیرد: 25 میلیون تومان

اما اکنون در سال 1402 قطعا این قیمت‌ها دستخوش تغییرات شده است. برای اطلاع دقیق از قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می‌توانید به سایت یک تعمیرگاه، به عنوان مثال تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو مراجعه کنید و از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه یا هر تعمیرگاهی که مد نظر دارید گفتگو کنید و از قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک بر اساس آخرین تعرفه‌ها باخبر شوید.

شایان ذکر است، هزینه‌ای که شما بابت قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتومات می‌پردازید جهت خرید خود گیربکس، نصب تجهیزات، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و … صرف می‌شود؛ همچنین تعمیرگاهی که به آن مراجعه می‌کنید هم مبلغی را به عنوان دستمزد (اجرت دست) تعمیرکار دریافت می‌کند.

 

بعد از تبدیل گیربکس، چه کنیم تا به تعمیر گیربکس اتوماتیک خود نیاز پیدا نکنیم؟

اگر می‌خواهید ماشین تازه اتومات شما سالم بماند و کمتر به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز پیدا کنید، باید به صورت مداوم به آن رسیدگی کنید؛ یعنی:

  • به علائمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه ویژه نشان دهید؛ همچنین اگر متوجه تغییر در صدا و سرعت تعویض دنده و دور موتور خودرو یا هر گونه مشکل دیگر در گیربکس شدید، آن را جدی بگیرید و در اسرع وقت به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در بازه‌های زمانی که تعمیرکار بعد از تبدیل گیربکس برایتان مشخص می‌کند، حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خود اقدام کنید. اگر سطح روغن گیربکس کم شد یا متوجه نشتی روغن شدید، حتما علت آن را پیدا کنید.
  • به ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک پای‌بند باشید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب درباره قیمت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک صحبت کردیم. تعرفه سال 1400 را به شما دادیم و گفتیم جدیدترین قیمت‌ها و تعرفه‌های 1402 را باید به صورت آنلاین یا با مراجعه حضوری از تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو جویا شوید؛ چون در حال حاضر نوسانات قیمت در بازار بسیار است.

به عنوان کلام پایانی می‌خواهیم بار دیگر نگاهی اجمالی به مهم‌ترین نکاتی داشته باشیم که قبل از تبدیل گیربکس باید حتما آن‌ها را در نظر بگیرید؛ مهم است بدانید که گیربکس مورد استفاده برای تبدیل از نوع ZF آلمانی و استوک است؛ چون برای این کار به هیچ وجه گیربکس نو وجود ندارد. با تبدیل گیربکس دستی به اتومات شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند و شاهد افزایش حدودا 2 لیتری مصرف سوخت در هر صد کیلومتر نسبت به قبل خواهید بود؛ با این همه تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک مزایایی همچون رانندگی آسان خصوصا در شهرهای پرترافیک و عمر بالاتر خودرو به خاطر تعویض دنده را برای شما به همراه دارد؛ همچنین این کار رانندگی را برای افراد مبتدی، معلول و … نیز بسیار راحت‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید