راه‌اندازی یک باغ سبز روی پشت‌بام‌های شهر ما نیاز به خلاقیت، تخصص و انتخاب هوشمندانه تجهیزات و گل‌وگیاه دارد. ساخت بام سبز همان اندازه که ساده به نظر می‌رسد، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که ضرورت سپردن آن به دستان توانای یک متخصص را نشان می‌دهد. در این مطلب از نگاه یک متخصص روف گاردن می‌آموزیم که چرا شهرهای ما به بام سبز حرفه‌ای نیاز دارند؟

چرا شهرهای ما به بام سبز حرفه‌ای نیاز دارند؟

روف گاردن چیست؟

قبل از اینکه به بررسی چرایی و ضرورت ساخت روف گاردن حرفه‌ای در شهرهای مدرن بپردازیم، تعاریف موجود درباره آن را مرور می‌کنیم. قطعا از دل این تعاریف می‌توانیم به کاربردهای گسترده بام سبز پی برده و علت نیاز شهرهای امروزی به این عنصر سبز را بهتر درک کنید. روف گاردن از دید علم بیوفیلیک یکی از تاثیرگذارترین اقدامات شخصی و یا سازماندهی شده شهری است که می‌تواند در ایجاد شهرهای سالم و همسو با محیط زیست نقش داشته باشد.

بام سبز یا روف گاردن (Roof Garden) باغی است که در پشت بام ساختمان ایجاد می‌شود. علاوه بر مزیت تزئینی، یک بام سبز حرفه‌ای می‌تواند تامین کننده مواد غذایی سالم و ارگانیک برای خانواده و یا حتی برای مردم شهر باشد. بام سبز می‌تواند به مقاوم‌سازی بنا از دید معماری کمک کرده و به کمک سازمان‌های نظارتی و شرکت‌های بیمه بیاید. همچنین قادر است در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آب و تحمیل هزینه به شهروندان و زیرساخت‌های شهری نقش مثبتی داشته باشد. کنترل دما، تامین رطوبت، مزایای هیدرولوژیکی، ایجاد زیستگاه برای موجودات زنده، و فرصت تفریح برای خانواده از دیگر فواید ساخت یک بام سبز حرفه‌ای است.

در مقیاس بزرگ حتی ممکن است ساخت روف گاردن حرفه‌ای دارای مزایای تجاری و زیست محیطی باشد. نکته مثبت این است که یک بام سبز را می‌توان تنها با کاشت چند گل‌وگیاه در گلدان‌های سفالی ایجاد کرد. یا اینکه می‌توان آن را به شکل یک بام سبز حرفه‌ای و مشابه پارک یا فضای سبز تجاری طراحی نمود. در ادامه مزایای روف گاردن را به صورت موشکافانه‌ بررسی و تحلیل کرده‌ایم.

مزایای ساخت روف گاردن حرفه‌ای

در بخش قبلی به مزایای ساخت بام سبز حرفه‌ای اشاراتی داشتیم. در مقام مقایسه، بام سبز نسبت به فضاهای سبز عادی در سطح شهر هم مزایای بی‌شماری دارد. خصوصا اگر قرار باشد بین محوطه سازی حیاط یا ایجاد فضای سبز در جلوی ساختمان خود و طراحی یک بام سبز حرفه‌ای یک گزینه را انتخاب کنید کار کمی پیچیده می‌شود. در ادامه با بیان مزایایی که خاص روف گاردن است انتخاب را برای‌ شما آسان‌ کردیم.

یک فضای خصوصی‌تر و با محدودیت کمتر

روف گاردن فضای سبزی خصوصی یا نیمه خصوصی است که محدودیت‌های بسیاری را از سر راه شما برمی‌دارد. در مقایسه با فضای سبز اطراف ساختمان، محوطه سازی پشت‌بام می‌تواند فضای شخصی و حریم خصوصی بیشتری در اختیار شما بگذارد. در پشت بام سبز فضای ایجاد شده تنها به خانواده یا ساکنین و مراجعه‌کنندگان مجتمع تعلق دارد که این درباره محوطه سازی‌های دیگر می‌تواند صادق نباشد. همچنین مستتر کردن بام سبز بسیار آسان است و شما در آن احساس امنیت خواهید داشت.

نکته دیگر اینکه در حیاط خانه هر اندازه فضا داشته باشید که معمولا بستر ساختِ در دسترس زیاد نیست، نمی‌توانید با دست‌ودلبازی همه را به محوطه سبز اختصاص دهید. به هرحال رفت‌و‌آمدها، وسایل نقلیه و دیگر محدودیت‌ها مانع شما می‌شوند. برخلاف آن در بام سبز فضایی بدون استفاده و بکر در اختیار طراح فضای سبز قرار می‌گیرد. برای مجتمع‌های آپارتمانی هم که امکان ساخت محوطه سبز را در اطراف خود ندارند، پشت‌بام می‌تواند بهترین و در دسترس‌ترین منبع برای ایجاد فضای سبز و بهره‌مندی از مزایای آن باشد.

سهم بیشتر از نور خورشید

بام سبز نسبت به باغ‌های زمینی شانس بیشتری برای دریافت نور خورشید دارد. به همین دلیل است که امکان کاشت طیف بزرگ‌تری از گیاهان در بام سبز وجود داشته و گیاهان کشت شده در این فضا توانایی رشد بیشتری دارند. خصوصا درختان آفتاب دوست را می‌توان با خیال آسوده در فضای روف گاردن پرورش داد.

مقاوم در برابر آفات

در باغ‌های معمولی خطر حمله جانوران موذی به گیاهان و محصولات کاشته شده زیاد است. حشرات و آفات به راحتی می‌توانند به باغ‌های زمینی دسترس پیدا کرده و به گیاهان و درختان صدمات جبران‌ناپذیری بزنند. این مسئله در یک بام سبز حرفه‌ای به‌شدت کاهش می‌یابد. در واقع در روف گاردن عامل ارتفاع نسبت به زمین این کار را برای حشرات و جانوران موذی دشوار کرده.

زیباسازی نمای شهر

محوطه سازی شما در باغچه یا باغ‌های محصور شده، تاثیر خاصی بر نمای شهرتان نخواهد گذاشت. در واقع دید چندانی به فضای درون ساختمان شما یا در محوطه سازی‌های عادی وجود ندارد. در یک روف گاردن حرفه‌ای خلاف این موضوع رخ می‌دهد. مجری روف گاردن در ساخت بام سبز علاوه بر اصول معماری و زیبایی شناختی خود محوطه، توجه ویژه‌ای نیز بر نمای بیرونی خواهد داشت. به این دلیل که سقف ساختمان از بیرون دید خوبی دارد می‌توان به شکل اصولی و با رعایت شرایط حریم خصوصی روشی به کار بست که بام سبز در زیباسازی نمای شهر اثر مثبتی بگذارد. ایجاد حصارهای سبز و نمای درختان و گیاهان در سقف بام قطعا برای تماشاگران از بیرون اتفاق خوشایندی است. خصوصا اگر فرهنگ ساخت بام سبز به‌طور گسترده و سازماندهی شده توسط شهرداری‌ها در دستور کار قرار بگیرد، بام سبز خود به تنهایی نقش پررنگی در زیباسازی فضای شهری ایفا خواهد کرد.

بهره‌برداری از آب باران و برف

شکی نیست که بام ساختمان سهم بیشتری از بارش باران و برف می‌برد. به همین سبب برای بهره‌برداری از روان‌آب‌ها که در حالت عادی به سرعت وارد فاضلاب شهری می‌شوند، می‌توانیم با ایجاد سیستم ذخیره آب با یک تیر چند نشان بزنیم. در یک روف گاردن حرفه‌ای این آب می‌تواند در مخازنی ذخیره شده و به کمک سیستم آبیاری اتوماتیک بام سبز بیاید. اینگونه از بار سیستم فاضلاب شهری کم شده، آبیاری بام از آب شرب شهری صورت نگرفته و مانع از پرداخت هزینه‌های اضافی برای تامین آب گیاهان بام سبز شده‌ایم.

استفاده از منظره شهری

یکی از نکات مثبت درباره ساخت بام سبز این است که در پشت بام شما فضای دید وسیع‌تری دارید. بخصوص در مجتمع‌های آپارتمانی این وسعت دید بیشتر خود نمایی می‌کند. نبودن محدودیت دید به شما اجازه می‌دهد اوقات فراغت خود را در فضای مطبوع یک بام سبز حرفه‌ای نشسته و به دوردست‌ها خیره و در افکار خود غرق شوید. قطعا این مزیت را در محوطه سازی‌های کم ارتفاع و فضای سبز زمینی نخواهید داشت.

مزیت تجاری

این روزها همه به‌دنبال راهکاری برای متمایز بودن هستند و یک روف گاردن حرفه‌ای این توانایی را دارد که وجه تمایز یک مرکز تجاری باشد. ساخت مراکزی مثل کافه و رستوران یا فضای سبز تجاری در بام سبز اتفاق مثبتی است. قطعا یک پارک مرتفع یا رستوران روباز در بلندی یک مجتمع تجاری جذابیت بیشتری برای افراد خواهد داشت. بهره‌مندی همزمان از طراحی سبز روف گاردن و در عین حال منظره بکر آن می‌تواند یک نقطه قوت برای هر بیزنسی باشد.

 

چگونه یک بام سبز حرفه‌ای داشته باشیم؟

اگر با مطالعه مطلب فوق به ساخت روف گاردن حرفه‌ای علاقه‌مند شده‌اید برای‌تان خبرهای خوبی داریم. در داخل کشور شرکت‌های خوش‌نامی در زمینه ساخت بام سبز حرفه‌ای فعال هستند که می‌توانید سؤالات خود را با آن‌ها مطرح کنید، از مشاوره آن‌ها استفاده کنید و در نهایت ساخت بام سبز خود را به آن‌ها واگذار نمایید.

یکی از این شرکت‌ها، شرکت ایده سبز، طراح  و مجری فضای سبز است که در تهیه این مطلب ما را یاری کرده. ایده سبز جزء بهترین مجریان روف گاردن در ایران است که تخصص، زیبایی و کیفیت از اصول اصلی کار این مجموعه است. برای ارتباط با این شرکت شماره‌های 02177245295، 09126494926 و 09121173266 در دسترس شماست. همچنین می‌توانید از سایت این شرکت به آدرس www.idehSabz.co دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید