۵ مادربرد گیمینگ اقتصادی + راهنمای خرید بهترین مادربرد | اورگیم

 

سلام به همه‌ی گیمرهای عزیز در این مقاله سعی داریم تا راهنمای جامعه ای را در هنگام تهیه یک مادربرد گیمینگ برای شما فراهم آوریم و در کنار آن با معرفی پنج عدد مادربرد اقتصادی گیمینگ بازار به شما در تهیه یک مادربرد گیمینگ اقتصادی خوش ساخت کمک کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه فروشگاه اورگیم باشید.

سوال همیشگی اینتل یا ای ام دی؟

یکی از سوالات پرتکراری که هنگام تهیه پردازنده یا مادربرد همیشه کاربران را درگیر میکند این است که آیا برای تهیه مادربرد به سراغ مادربرد هایی با چیپست پردازنده های اینتل برویم یا ای ام دی؟ در جواب باید گفت عوامل مختلف و فراوانی این سوال را تحت شعاع قرار میدهند. شاید مهم ترین نکته این باشد که انتخاب پردازنده و مادربرد با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند و اگر از قبل بنا به دلایل شخصی تصمیم گرفته اید تا یک پردازنده اینتل یا ای ام دی تهیه کنید برای مادربرد هم مجبور هستید تا مادربردی را تهیه کنید که از پردازنده شما پشتیبانی کند. در حال حاضر که این مطلب نوشته میشود پردازنده های اینتل و مادربرد هایی که بر اساس سوکت های اینتل هستند سهم بیشتری از بازار را اشغال کرده اند و با قیمت و قدرت مناسب توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کنند. اما شاید با گذشت زمان ارزش خرید مادربرد گیمینگ و پردازنده های ای ام دی نسبت به اینتل افزایش پیدا کند.

سوکت و چیپست چیست و چه چیپستی تهیه کنیم؟

هر مادربردی از یک سوکت خاصی پشتیبانی می‌کند این سوکت مستقیما با پردازنده هایی که آن مادربرد از آن پشتیبانی می‌کند در ارتباط است؛ به عنوان مثال پردازنده های نسل 12 اینتل همگی از سوکت LGA1700 پشتیبانی می‌کنند یعنی هرپردازنده نسل 12 بر روی مادربردی که این سوکت را داشته باشد قرار می‌گیرد و عمل می‌کند. در نتیجه همیشه باید به این نکته دقت کنید تا در هنگام تهیه یک پردازنده و مادربرد این هماهنگی وجود داشته باشد. آخرین نسل پردازنده های ای ام دی از سوکت AM5 پشتیبانی می‌کنند و در مقابل آن پردازنده های اینتل نیز همگی بر روی سوکت های LGA 1700 سوار میشوند.

چیپست نیز مهمترین بخش هر مادربردی است که از سیلیکون ساخته شده و براساس آن پردازنده با دیگر بخش های مادربرد ارتباط برقرار می‌کند. در هر نسل شاهد عرضه چیپست های مختلفی از مادربرد های مختلف هستیم. چیپست ها معمولا با نام های Z، B و H در اینتل و در ای ام دی با نام های X، B و Aبه بازار عرضه میشوند و به همین ترتیب رده آن ها کاهش پیدا میکند و قیمت آن ها نیز ارزان تر میشوند. هرچیپست قابلیت ها و امکانات خود را دارد به عنوان مثال چیپست های بالا رده مانند سری Z امکانات بیشتری را برای مادربرد به ارمغان می‌آورند. قابلیت های نظیر اورکلاک، هدر های ARGB پورت های بیشتر و … به همین دلیل در هنگام تهیه یک پردازنده گران قیمت بهتر است که یک مادربرد بالارده تهیه کنید. درحالی که مادربرد های سری A یا H بیشتر برای پردازنده های پایین رده مناسب هستند که با کمترین قیمت امکانات نسبتا خوبی را برای شما فراهم می‌کنند.

اسلات های PCIe چه هستند؟

مهمترین اسلات های داخل یک مادربرد اسلات های PCIe هستند که برای اتصالات گرافیک و حافظه استفاده می‌شوند. این اسلات ها برحسب سرعت به 4 دسته 1X، 4X، 8X و 16X تقسیم میشوند و برای متصل کردن گرافیک نیاز به PCIe با سرعت 16X دارید تا بتوانید از بیشترین توان گرافیک بهره ببرید. همچنین اگر از گرافیک های سری RTX استفاده میکنید بهتر است تا مادربردی براساس PCIe نسل پنج تهیه کنید تا مادربرد شما از حداکثر سرعت و قدرت لازم گرافیک استفاده کند.

آیا هنگام تهیه مادربرد اسلات های M.2 مهم هستند یا خیر ؟

با پیشرفت روزافزون سرعت سیستم ها و کنسول های گیمینگ، تهیه یک هارد SSD پرسرعت امری بسیار ضروری برای هر سیستم گیمینگی محسوب می‌شود. پر سرعت ترین SSD های موجود در بازار درحال حاضر SSD های M.2 هستند که بر روی بستر PCIe ساخته بر روی پورت های M.2 نصب می‌شوند پس اگر میخواهید که سیستم پر سرعتی داشته باشید بهتر است که هنگام تهیه یک مادربرد به پورت های M.2 آن توجه کنید تا در هنگام خرید و نصب این نوع هارد دیسک به مشکلی برنخورید.

SATA III چیست و چه کاربردی دارد؟

SATA III استاندارد ترین اتصال حافظه است که از مادربرد های قدیمی تا الان مورد استفاده قرار گرفته است شما برای اتصال هارددیسک HDD خود قطعا نیاز به پورت SATA III دارید که چه در مادربرد های جدید و یا مادربرد های قدیمی به تعداد مناسبی از این پورت بر روی مادربرد ها موجود است. سرعت این اتصال بستگی به نوع هارد دیسکی که استفاده می‌کنید دارد. بعضی هارد های اس اس دی نیز از این اتصال استفاده میکنند و سرعت آن برحسب هاردی که استفاده می‌کنید تا 600 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

پورت ها و هدرهای یک مادربرد

امروزه اکثر مادربرد های نسل جدید از پورت های USB 3.1 و USB 3.2 در کنار پورت USB Type-C پشتیبانی می‌کنند و اکثر مادربرد هایی که تهیه می‌کنید این پورت ها را به همراه خود دارند؛ اما مادربرد های سطح بالا تر مثل سری Z تعداد بیشتری از این پورت ها را به همراه خود دارند که باعث میشود کار شما راحت تر شود و اتصالات بیشتری داشته باشید. همچنین مادربردهای سطح بالا از پورت های تاندربولت (ThunderBolt) نیز پشتیبانی میکنند. پورت تاندربولت از لحاظ ظاهری مشابه پورت USB Type-C هستند با این تفاوت که به شما قابلیت انتقال تصویر و خروجی تصویر را نیز میدهند و میتوانید از طریق آن مادربرد خود را به نمایشگر هایی با وضوح تصویر 4K نیز متصل کنید. همچنین اگر به نورپردازی RGB علاقه دارید و کیس، گرافیک و خنک کننده های شما دارای نورپردازی RGB هستند بهتر است تا مادربردی تهیه کنید که به تعداد لازم هدرهای ARGB و RGB داشته باشد تا بتوانید نورپردازی سیستم خود را بدون هیچ مشکلی شخصی سازی کنید.

نکته آخر فرم ظاهری مادربرد چیست؟

مادربرد هایی که در بازار عرضه میشوند فر های ظاهری متفاوتی دارند، معمولا ظاهر های مادربرد به چند دسته ATX، Micro ATX و Mini ITX تقسیم میشوند البته سایز های دیگری هم وجود دارند اما خیلی در کاربری عمومی و گیمینگ ندارند.

اهمیت تعداد اسلات حافظه

خرید مادربرد گیمینگ | اورگیم

هر ماردبردی نسبت به هزینه ای که پرداحت می‌کنید و نسبت به فرم ظاهری آن از تعدادی اسلات حافظه پشتیبانی میکند. معمولا اکثر مادربرد های گیمینگ از 2 یا 4 اسلات حافظه پشتیبانی می‌کنند و حداکثر حجم پشتیبانی شده در این اسلات ها معولا 64 و یا 124 گیگابایت هستش و خب طبیعتا هرچه تعداد اسلات رم ها بیشتر باشد میتوانید حافظه های بیشتری بر روی سیستم خود قرار دهید و سرعت بیشتری را از سیستم خود دریافت کنید معمولا مادربرد های سری H و A همگی دو اسلات رم دارند و مادربرد های سری Z و B از چهار اسلات رم پشتیبانی می‌کنند.

مادربرد های ATX

مادربرد های ATX بزرگترین مادربرد های بازار هستند و به دلیل سایز بزرگ آن ها اسلات های توسعه، اسلات های رم و پورت های بیشتری بر روی آن ها قرار گرفته است.

برای خرید کارت گرافیک می توانید از فروشگاه اورگیم کمک بگیرید!

مادربرد های Micro ATX

این مادربرد ها سایز کوچکتری دارند و در بهترین حالت ممکن است شاهد چهار اسلات حافظه بر روی آن ها باشیم ولی معمولا تعداد پورت های کمتری را نسبت به فرم ATX دارند. این مدل از مادربرد ها بیشتر برای سیستم های کوچک و مینی کیس ها مورد استفاده قرار میگیرند.

مادربرد های Mini ITX

مادربرد کامپیوتر | اورگیم

این مادربرد ها با سایز بسیار کوچک تر در کنار تنها دو اسلات رم جزو مادربرد های بسیار کوچک بازار قرار میگیرند و از لحاظ اقتصادی به دلیل پورت های کمتر قیمت مناسبی دارند اما خرید آن ها برای سیستم های گیمینگ توصیه نمیشود.

در ادامه قصد داریم تا تعدادی مادربرد گیمینگ اقتصادی خوش ساخت و به صرفه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

Asus PRIME H610M-A D4

فروشگاه اورگیم عرضه کننده مادربرد

اقتصادی ترین مادربرد خوش ساخت با پشتیبانی از پردازنده های نسل 12 اینتل که به راحتی میتواند اولین نیاز های شما را برای یک مادربرد گیمینگ ارزان قیمت برآورده کند. از ویژگی های آن میتوان به دو عدد اسلات حافظه و پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه با فرکانس 3200 مگاهرتز، دو اسلات M.2، یک عدد PCIe 16X نسل چهار، دو عدد درگاه USB 3.2 Gen 2، و دو سوکت ARGB و دو سوکت RGB اشاره کرد که این مادربرد اقتصادی را به یک انتخاب ارزان و خوش ساخت تبدیل میکند.

Asus PRIME B560-PLUS

مادبرد های ارزان | اورگیم

از سری B مادربرد های اینتل این مادربرد خوش ساخت با قیمت خوب، پورت های کافی ظاهر زیبا، که میتواند نیاز های شما را برآورده کند. از ویژگی های این مادربرد میتوان به پشتیبانی از پردازنده های نسل 11 اینتل در کنار چهار عدد اسلات حافظه با پشتیبانی از فرکانس 4600 مگاهرتز و حجم 128 گیگابایت اشاره کرد. همچنین در بخش پشتی آن شاهد دو عدد پورت USB 3.2 Gen 2 در کنار USB Type-C نیز هستیم. سوکت M.2 براساس فرمت PCIe نسل چهار، هدر ThunderBolt ، و PCIe 16X نسل چهار استحکام شده را هم به آن اضافه کنید تا کمبودی حس نشود.

MAG A520M VECTOR WIFI

اقتصادی ترین محتواهای گیمینگ | اورگیم

یکی از مادربرد های خوش ساخت بازار برپایه معماری AM4 اینتل که اگر قصد تهیه پردازنده ای ام دی داشتید میتوانید آن را تهیه کنید. این مادربرد با دو اسلات رم و پشتیبانی از فرکانس 4400 مگاهرتز با پشتیبانی از حداکثر حافظه 64 گیگابایت، در کنار پورت M.2، پورت های USB 3.2 Gen 1 و PCIe 16x میتواند یک مادربرد گیمینگ اقتصادی خوش ساخت محسوب شود. اما شاید تنها نکته منفی آن نسل سه بودن PCIe آن باشد که نسبتا قدیمی محسوب میشود.

TUF GAMING B660M-E D4

خرید مادربرد از فروشگاه اورگیم

یک مادربرد خوش ساخت از سری TUF برند ایسوس با پشتیبانی از پردازنده های نسل 12 اینتل، در فرم ظاهری Micro ATX، چهار عدد اسلات رم با پشتیبانی از 128 گیگابایت و فرکانس 5333 مگاهرتز به راحتی میتواند به یک انتخاب قدرتمند و ارزان قیمت تبدیل شود. در بخش اسلات ها شاهد یک اسلات PCIe 16x نسل 4 در کنار دو عدد اسلات M.2 هستیم. در بخش پورت ها نیز پورت های USB 3.2 Gen 2 و Gen 1 به تعداد قرار گرفته است. با اینکه مادربورد کوچکی سر و کار داریم اما ظاهر زیبایی دارد و با ترکیب رنگ مشکی و زرد میتواند ظاهر کیس شما را ارتقا ببخشد.

Z690GTA Biostar

بهترین مادربرد گیمینگ

گران قیمت ترین مادربورد لیست ما از برند بایواستار هستش که این بار با سری Z در کنار قیمت خوب یک مادربورد فوق العاده و حرفه ای را به بازار عرضه کرده است. این مادربرد با پشتیبانی از نسل 12 اینتل در کنار 4 اسلات رم با فرکانس 5000 مگاهرتز، دو عدد اسلات PCIe 16x نسل 5، سه عدد پورت M.2، 5 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 در کنار پورت USB Type-C، هدرهای RGB و ARGB در کنار سوکت تاندربولت ظاهر فوق العاده زیبا به همراه نورپردازی RGB به راحتی میتواند به یک انتخاب بسیار عالی برای شما تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید