آیا نصب هدلایت باعث جریمه می شود؟

هدلایت ها را می توان جزو محبوب ترین و البته پرطرفدارترین چراغ ها برای اتومبیل دانست. این دسته از چراغ ها دارای مزیت های منحصر به فردی هستند که تقاضا را برای آن ها افزایش داده است. با وجود این تقاضا، اما هنوز هم تعداد زیادی از مردم تصور می کنند که ممکن است نصب هدلایت موجب جریمه شود.

این موضوع به باوری تبدیل شده که در ذهن بیشتر خریداران سرایت کرده است. ما در ادامه این مطلب قصد داریم مروری کامل و دقیق بر روی این مبحث داشته باشیم.

اگر شما هم به دنبال “خرید هدلایت مناسب هستید و یا تصور می کنید که نصب هدلایت ممکن است باعث جریمه شود، بهتر است ما را تا انتها همراهی کنید؛ چرا که پاسخ های مناسبی را برای شما عزیزان داریم.

نصب هدلایت

قبل از این که به طور کاملا تصویری و واضح نحوه نصب هدلایت را برای شما همراهیان عزیز چارویل نمایش دهیم، لازم است به نوع کاسه چراغ خودروی خود و پایه هدلایت توجه کنید؛ چون به دلیل تنوع ساخت بالای هدلایت ها، هر هدلایتی به کاسه چراغ هر خودرویی سازگار نیست و پایه هدلایت ها هم قابل تبدیل به هم نیستند.

مروری بر قانون برای استفاده از لامپ های خودرو

بدون شک هر گونه جریمه ای که صورت بگیرد، باید در چهار چوب قانون باشد. لذا اگر برای نصب هدلایت جریمه ای تعیین شده باشد، می بایست در قانون به آن اشاره شده باشد.

به طور کلی در آیین نامه راهنمایی و رانندگی عنوان شده که هرگونه تغییر در ساختار ماشین که موجب بروز مشکل برای سایرین شود، ممنوع بوده و به کارگیری آن موجب جریمه می شود.

دو ماده در این آیین نامه وجود دارد که به طور صریح در مورد چراغ ها صحبت می کند. این دو، ماده های 150 و  151 هستند که جزئیات آن ها به شرح زیر است:

ماده ۱۵۰ – چراغ های جلو وسایل نقلیه ای که در شانه راه ها (به استثنای آزاد راه ها و بزرگراه ها) توقف می نمایند برای دیدن حرکت وسایل نقلیه ای که از مقابل در حرکتند باید خاموش شود و برای تشخیص وجود و ابعاد وسیله نقلیه، چراغ های کوچک و جانبی را روشن نمایند.

ماده ۱۵۱ – استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع است، مگر در مواردی که به موجب این آیین نامه مجاز باشد.

اگرچه در این دو  ماده به طور صریح به “لامپ هدلایت” اشاره نشده اما به طور غیر مستقیم عنوان شده که هر گونه تغییر در ساختار روشنایی ماشین ها که موجب ناراحتی در سایر رانندگان شود، مصداق تخلف می باشد.

نصب هدلایت و جریمه ؟!!!

بدین جهت می توان گفت که اگر نور چراغ ها ( هر نوع چراغی اعم از هدلایت، زنون، هالوژن و… ) آزار دهنده باشد، نصب آن، جریمه در پی خواهد داشت.

نکته ی قابل توجه این است که هدلایت ها به دلیل نوع ماهیتی که دارند، در کمتر مواردی می توانند باعث اذیت طرف مقابل شوند.

به همین جهت می توان گفت که نصب هدلایت باعث جریمه نمی شود؛ مگر در موارد خاصی که این اصل نقض شود. حال این موارد خاص شامل چه حالاتی است؟

ما در ادامه آن ها را شرح داده ایم. نصب لامپ هدلایت باعث جریمه نمی شود.

شرایط خاص ممنوعیت نصب هدلایت

همانگونه که عنوان کردیم، نصب هدلایت ها به خودی خود هیچ گونه منع قانونی ندارد؛ مگر این که عملکرد آن ها باعث اذیت رانندگان دیگر شود.

حال در دو حالت خاص، این موضوع می تواند باعث بروز ناراحتی برای رانندگان مقابل شود که به طبع در چنین حالاتی نصب هدلایت با جریمه همراه خواهد بود.

حالت اول شدت روشنایی بسیار بالای هدلایت است. چنانچه شدت روشنایی چراغ های خودرو بیش از 6500 کلوین یا 100 وات باشد، نصب آن با جریمه همراه خواهد بود. این موضوع فارغ از هدلایت، زنون یا هالوژن بودن آنان است.

حتی اگر شما چراغ هالوژن زرد رنگ با توان بیش از 100 وات نصب کنید، با جریمه ی ماموران قانون مواجه می شوید؛ چرا که باعث اختلال در دید سایر رانندگان می شود.

حالت دیگری از نصب هدلایت که می تواند باعث جریمه شود، نصب به صورت چراغ های چشمک زن است.

این دسته از چراغ ها به دلیل سرعت بالای روشن و خاموش شدن شان، می توانند باعث اختلال در دید سایر رانندگان شوند. به همین جهت استفاده از آن ها در چنین حالاتی ممنوع است.

لازم به ذکر می باشد که دو موارد گفته شده فارغ از نوع چراغ است. به عبارتی شما هر چراغی را به صورت چشمک زن و یا توان بیش از 100 وات نصب کنید، از قوانین تخلف کرده اید.

جمع بندی

یکی از سوالات رایج خریداران در حین خرید هدلایت این است که آیا نصب هدلایت باعث جریمه می شود؟

با توجه به ماده های قانونی فوق و با اتکا به استدلال هایی که خدمت شما عزیزان ارائه نمودیم، می توان با قاطعیت گفت که نصب هدلایت باعث جریمه نمی شود؛ مگر این که استفاده از آن مصداق تخلف از قانون باشد.

تخلف از قانون هم در این زمینه شامل دو مورد است. اولی نصب چراغ به صورت چشمک زن و یا نصب چراغی با توان بیش از 100 وات که هر دوی آن ها جریمه را به دنبال خواهد داشت.

می توانید با خواندن مقاله “انواع هدلایت” اطلاعات جامع تری نسبت به هدلایت و انواع آن بدست آورید.

لازم به یادآوری است که این دو فاکتور فارغ از نوع چراغ است و به هدلایت یا زنون و… محدود نمی شود.

با این وجود اگر نیازمند جزئیات بیشتری در این زمینه هستید و یا قصد خرید هدلایت را دارید، هم اکنون با کارشناسان ما در چارویل تماس” حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید