انواع دستورات معاملاتی فارکس از مبتدی تا پیشرفته؛ راهنمای جامع

بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای مالی در سطح جهان شناخته می‌شود. در این بازار میلیون‌ها نفر درحال فعالیت هستند. یکی از ویژگی‌های فارکس نقدشوندگی بالای آن است. شما می‌توانید به این بازار وارد شوید و ارزهای مختلف را معامله کنید. این بازار شرایط مناسبی را برای کسب سود فراهم می‌کند. اما نباید این‌ را فراموش کنید که کسب سود نیازمند مهارت و تخصص کافی است. به همین جهت درک انواع دستورات معاملاتی فارکس اهمیت پیدا می‌کند. آشنایی با این دستورات به شما کمک می‌کند تا معاملات خود را به بهترین شکل انجام دهید. در این مقاله تصمیم داریم تا این دستورات را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

شناخت انواع دستورات معاملاتی فارکس چه اهمیتی دارد؟

شناخت انواع دستورات معاملاتی فارکس بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از این دستورات می‌توانید به کارگزاری یا پلت‌فرم معاملاتی خود دستور بدهید تا معاملات را از طرف شما انجام دهد. انواع مختلفی از دستورات معاملاتی فارکس وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اهداف و استراتژی‌های مختلف خود استفاده کنید.

انواع دستورات معاملاتی فارکس چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

دستورات معاملاتی، درواقع دستورالعمل‌هایی هستند که شما به کارگزار یا سیستم معاملاتی می‌دهید تا در بازار خریدوفروش انجام دهد. انواع دستورات معاملاتی بسته به نوع بازار، نوع محصول، شیوه اجرا و نوع شرط، متفاوت است.

Market order

Market order در اصل به دستور خرید یا فروش یک جفت ارز به قیمت فعلی بازار اشاره دارد. این نوع سفارش، سریع و بلافاصله اجرا می‌شود و نیاز به تعیین سطح قیمت خاصی ندارد. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید یورو/دلار را با قیمت فعلی 1.1800 خریداری کنید، باید یک سفارش در بازار ثبت کنید و کارگزاری آن‌را با بهترین قیمت موجود پر می‌کند و خریداری را برای شما انجام می‌دهد. البته این را فراموش نکنید که ممکن است بین قیمت توافق شده شما و قیمت نهایی که توسط بروکر انجام می‌شود، تفاوت وجود داشته‌باشد. این تفاوت قیمت به اسلیپیج معروف است. درمورد فروش نیز همین فرایند طی می‌شود. مثلاً اگر بخواهید یورو/دلار را بفروشید، یک سفارش بازار به قیمت 1.1798 فروخته می‌شود که بالاترین قیمتی است که کسی مایل به خرید در آن است.

Market order

Market order چه معایبی دارد؟

سفارشات بازار یکی از انواع دستورات معاملاتی فارکس است و زمانی مفید است که بخواهید به سرعت وارد بازار شوید یا از آن خارج شوید و به قیمت دقیق آن اهمیت زیادی ندهید. با این‌حال، انواع سفارشات در فارکس دارای معایبی نیز هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

لغزش

لغزش به حالتی اشاره دارد که قیمت بین زمان ثبت سفارش و زمان اجرای آن تغییر کند. این مشکل یا اختلال، به‌دلیل حرکات سریع بازار یا نقدینگی کم ممکن است اتفاق بیفتد. به‌عنوان مثال، اگر یک سفارش خرید در بازار برای EUR/USD در 1.1750 قرار دهید، اما قیمت قبل از تکمیل سفارش شما به 1.1755 برسد، در نهایت بیشتر از آنچه انتظار داشتید، پرداخت خواهید کرد.

تاخیر در اجرا

تاخیر در اجرا

این اختلال زمانی رخ می‌دهد که سفارش شما بلافاصله پس از ثبت آن به‌دلیل مشکلات فنی یا نوسانات زیاد اجرا نشود. مثلاً اگر یک سفارش بازار فروش برای EUR/USD را در 1.1748 قرار دهید، اما قبل از تکمیل سفارش شما، قیمت به 1.1743 کاهش یابد، در نهایت کمتر از آنچه که انتظار داشتید را دریافت می‌کنید.

Pending order چیست؟

Pending order از انواع دستورات معاملاتی فارکس محسوب می‌شود که جزئیات و پیچیدگی‌های زیادی دارد. این دستور به سفارش‌هایی اطلاق می‌شود که بر اساس قراردادهایی که وجود دارد، اجرا می‌شوند. این سفارشات به شرایط معامله بستگی دارند و تا زمانی که شرایط خاصی که مدنظر است برآورده نشوند، قابلیت اجرایی پیدا نخواهند کرد. این سفارش‌ها به شما اجازه می‌دهند تا موقعیت‌های خود را در سطح قیمتی دلخواه باز یا بسته کنید، حتی اگر بازار درحال حاضر در آن سطح نباشد. دو نوع اصلی از سفارشات Pending در فارکس وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

Pending order چیست؟

سفارش محدود Limit order

سفارش محدود یا Limit order یکی از رایج‌ترین انواع دستورات معاملاتی فارکس است. با استفاده از این دستور می‌توانید قیمت دقیق خرید یا فروش را مشخص کنید. Limit order زمانی استفاده می‌شود که بخواهید با قیمت مناسب‌تری نسبت به قیمت فعلی، وارد بازار شوید یا از آن خارج شوید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید یورو/دلار آمریکا را با قیمت 1.1750 خریداری کنید که کمتر از قیمت فعلی 1.1800 است، باید یک Limit order ثبت کنید و منتظر بمانید تا بازار به آن سطح برسد. اگر بازار به 1.1750 یا کمتر از آن برسد، سفارش شما تکمیل خواهد شد. سفارش محدود یک اقدام هوشمندانه محسوب می‌شود که شما می‌توانید از آن در استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده کنید.

Buy limit از انواع دستورات معاملاتی فارکس

سفارش Buy limit که یکی از انواع دستورات معاملاتی فارکس است، به خرید یک جفت ارز با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار اشاره دارد. این سفارش تنها درصورتی اجرا می‌شود که قیمت بازار به سطح مشخص شده برسد. مثلاً قیمت فعلی بازار EUR/USD 1.1200 باشد و شما بخواهید یک سفارش خود را در 1.1100 تعیین کنید، می‌توانید از Buy limit استفاده کنید. این بدان معناست که شما تمایل دارید EUR/USD را با قیمت 1.1100 یا کمتر خریداری کنید، اما نه با قیمت بالاتر. سفارش Buy limit می‌تواند به شما کمک کند تا قیمت ورودی خود را کنترل کنید و از خرید با قیمت‌های بالاتر اجتناب نمایید. با این‌حال، تضمینی برای اجرای دقیق این دستور وجود ندارد، زیرا ممکن است بازار به سطح قیمت موردنظر نرسد یا ممکن است خیلی سریع از روی آن حرکت کند.

Sell limit از انواع دستورات معاملاتی فارکس

Sell limit در فارکس کمک می‌کند تا سفارش فروش یک جفت ارز را با قیمتی بالاتر انجام دهید و روی انتخاب قیمت فروش، کنترل بیشتری داشته‌باشید. از این سفارش زمانی می‌توانید استفاده کنید که تحلیل شما صعود یک جفت ارز و سپس معکوس شدن آن‌را نشان می‌دهد. سفارش حد فروش راه‌کار مناسبی برای شما محسوب می‌شود که توسط آن می‌توانید با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار وارد معامله شوید. به‌عنوان مثال، اگر قیمت فعلی بازار EUR/USD 1.1200 باشد، ممکن است بخواهید یک سفارش Sell limit را در 1.1300 تعیین کنید. این یعنی شما مایل هستید EUR/USD را با قیمت 1.1300 یا بالاتر بفروشید، اما نه با قیمت پایین تر. سفارش Sell limit می‌تواند به شما کمک کند تا سود خود را حفظ کنید و جفت ارز خود را در قیمت‌های پایین نفروشید. با این‌حال، هیچ تضمینی برای اجرای سفارش Sell limit نیز وجود ندارد، زیرا ممکن است بازار به سطح قیمت موردنظر شما نرسد یا ممکن است حتی خیلی سریع از روی آن عبور کند.

سفارش استاپ Stop Order

Stop Order یکی از انواع دستورات معاملاتی فارکس است که معنای توقف را می‌دهد. این دستور در یک قيمت از قبل تعیین‌شده فعال می‌شود و کاربرد بسیاری در معاملات دارد. اين نوع سفارش را برای ورود يا خروج به بازار استفاده می‌کنند. هدف اصلی Stop Order، حفظ سرمایه و جلوگیری از ضررهای بیشتر است. در ادامه با دو نوع Buy stop و Sell stop آن آشنا می‌شوید.

Buy stop از انواع دستورات معاملاتی فارکس

اگر تحلیلی که انجام داده‌اید (مانند تحلیل تکنیکال یا تحلیل سنتیمنتال فارکس)، صعود و افزایش قیمت یک دارایی را نشان دهد، می‌توانید Buy stop را در ناحیه مناسبی قرار دهید. توجه داشته‌باشید که Buy stop باید بالاتر از قیمت فعلی بازار قرار بگیرد. هنگامی که قیمت دارایی به این قیمت از پیش تعیین‌شده برسد، سفارش Buy stop فعال می‌شود و دارایی موردنظر شما به قیمت بازار خریداری می‌شود. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از روند صعودی بازار استفاده کنید و پوزیشن مناسبی را برای ورود انتخاب کنید. سفارش Buy stop، یک نوع سفارش ورود است.

Sell stop از انواع دستورات معاملاتی فارکس

سفارش Sell stop در اصل یک نوع سفارش است که برای محافظت از سود یا کاهش ضرر معاملات شما در بازار استفاده می‌شود. این سفارش همیشه در جهتی که قیمت در حال حرکت است اجرا می‌شود. برای مثال، اگر بازار در حال کاهش باشد، Sell stop برای فروش در یک قیمت از پیش تعیین‌شده زیر قیمت بازار فعلی تنظیم می‌شود. به این‌ترتیب، اگر قیمت یک دارایی در آینده دور یا نزدیک به زیر سطح موردنظر برسد، سفارش توقف فعال می‌شود و دارایی به قیمت بازار فروخته می‌شود. این سفارش به شما کمک می‌کند تا ضرر خود را محدود کنید و از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کنید. به‌عبارت دیگر، Sell stop یک نوع سفارش خروج محسوب می‌شود.

مزایای Pending order

در این بخش، مزایای کلی سفارشات Pending order بررسی می‌شوند که درک آن‌ها می‌تواند باعث اتخاذ تصمیمات صحیح شود.

  • Pending order یکی از انواع دستورات معاملاتی فارکس است که به شما این اجازه را می‌دهد که با سطح قیمتی از پیش تعیین‌شده وارد یا خارج شوید، حتی زمانی که وقت یا شرایط رصد بازار را نداشته‌باشید. این نوع دستورات معاملاتی، می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون اینکه فرصت‌های مناسب را از دست بدهید، از حرکات و نوسانات بازار نهایت استفاده را ببرید.
  • این سفارشات به شما کمک می‌کنند تا از تصمیمات هیجانی دوری کنید و بگذارید تا بازار روند خودش را طی کند و به قیمت‌های از پیش تعیین‌شده برسد. سفارشات شما به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. این می‌تواند به شما کمک کند تا از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و غیرمنطقی مبتنی بر ترس یا طمع اجتناب کنید.
  • با کمک این دستورات می‌توانید ریسک خود را به‌طور موثرتری مدیریت کنید. دستورات Pending order می‌توانند ضررهای شما را محدود کنند و از سودها و سرمایه شما محافظت کنند.
  • با استفاده از این دستورات در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌شود، زیرا با کمک آن‌ها می‌توانید سفارشات خود را از قبل ثبت کنید و سپس وقت و انرژی خود را روی چیزهای دیگری مانند تجزیه و تحلیل ساختار بازار فارکس یا توسعه استراتژی معاملاتی صرف کنید. شما مجبور نیستید به‌طور مداوم موقعیت‌های معاملاتی را زیر نظر داشته‌باشید یا زمانی که بازار برخلاف تحلیل شما حرکت می‌کند، پوزیشن‌ها را به‌صورت دستی ببندید.

معایب Pending order

سفارشات در حال انتظار یا Pending order نیز دارای محدودیت‌ها و معایب مختص به خود هستند. لغزش، محرک‌های نادرست، کاهش انعطاف‌پذیری و افزایش هزینه‌های معاملاتی، از جمله معایب این نوع دستورات محسوب می‌شوند. شما باید معایب استفاده از Pending order را قبل از اعمال آن‌ها در طرح معاملاتی خود بسنجید. برخی از معایب این دستورات، عبارتند از:

  • فرض کنید شما حتی بهترین نوع تحلیل در فارکس را نیز انجام داده باشید اما باز ممکن است بازار به قیمت تعیین‌شده شما نرسد و در نتیجه سفارش اجرا نشود. این یعنی ممکن است یک فرصت معاملاتی یا یک نقطه ورودی مطلوب را از دست بدهید.
  • Pending order ممکن است درمعرض لغزش یا اسلیپیج قرار بگیرد. اسلیپیج به تفاوت قیمت تعیین‌شده با قیمت اجرا شده اشاره دارد. این‌حالت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در بازار نوسان یا نقدینگی وجود نداشته‌باشد و کارگزاری نتواند سفارش را در سطح موردنظر تکمیل کند.
  • اگر این سفارشات در بازه زمانی مشخص شده اجرا نشوند، ممکن است منقضی شوند. برخی از بروکرها ممکن است به شما این اجازه را بدهند تا تاریخ انقضای سفارشات را تعیین کنید، در حالی‌که برخی دیگر ممکن است آن‌ها را به‌طور خودکار پس از یک دوره معین لغو کنند. اگر سفارش معلق شما منقضی شود، باید یک سفارش جدید تنظیم کنید یا استراتژی معاملاتی خود را بر این اساس تنظیم نمایید.

سفارش take profit و stop loss چیست؟

سفارش take profit و stop loss چیست؟

حد ضرر و تیک پرافیت دو مفهوم اساسی و کاربردی در بازار فارکس هستند. stop loss سطح قیمتی است که می‌توانید در آن معامله خود را، به‌طور خودکار پس از رسیدن قیمت به آن سطح، ببندید و از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنید. این به شما کمک می‌کند تا سرمایه خود را از نوسانات بازار محافظت کنید و ریسک معاملات را کاهش دهید. از طرف دیگر، حد سود سطح قیمتی است که شما تنظیم می‌کنید تا زمانی که قیمت به آن رسید، معامله شما به‌طور خودکار بسته شود و از معامله سود بگیرد. همچنین، درک این نکته مهم است که take profit و stop loss به‌عنوان ابزارهای مدیریت ریسک در فارکس استفاده می‌شوند و انتخاب آن‌ها به استراتژی و سبک معاملاتی شما بستگی دارد. در ادامه، با جزئیات بیشتری از این دو آشنا می‌شوید.

Stop loss از انواع دستورات معاملاتی فارکس

توقف ضرر نوعی سفارش است که می‌توانید از آن برای محدود کردن ضرر یا محافظت از سود خود هنگام معامله در بازار فارکس استفاده کنید. دستور توقف ضرر به بروکر شما دستور می‌دهد تا درصورتی که بازار به قیمت معینی که برای شما نامطلوب است، رسید، موقعیت شما را به‌طور خودکار ببندد. به‌عنوان مثال، اگر EUR/USD را با قیمت 1.2000 خریداری کنید و حد ضرر را در 1.1900 بگذارید، اگر بازار به 1.1900 یا پایین‌تر سقوط کند، کارگزاری پوزیشن شما را می‌فروشد و از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند. دستور توقف ضرر می‌تواند به شما در مدیریت ریسک و خروج از بازار در یک سطح از پیش تعیین‌شده کمک کند. با این‌حال، دستور توقف ضرر تضمین نمی‌کند که سفارش شما با قیمت دقیقی که شما مشخص کرده‌اید اجرا شود، زیرا ممکن است بازار در قیمت توقف شما با سرعت زیادی حرکت کند.

مزایای stop loss

مزایای stop loss

برخی از مزایای استفاده از دستور توقف ضرر در معاملات فارکس، عبارتند از:

  • این دستور با تعیین یک نقطه خروج از پیش تعیین‌شده، به شما کمک می‌کند تا ریسک خود را مدیریت کرده و ضرر خود را محدود کنید. به این‌ترتیب می‌توانید از سرمایه خود محافظت کرده و از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنید.
  • stop loss با خودکار کردن فرآیند معاملاتی در زمان شما صرفه‌جویی می‌کنند و خروج از معاملات زیان‌ده را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

معایب stop loss

  • کاهش انعطاف‌پذیری در معاملات
  • خروج زودهنگام از معاملاتی که ممکن است سودده باشند
  • باعث افزایش هزینه‌های معاملاتی می‌شود
  • احساس امنیت کاذب می‌دهد

Take profit از انواع دستورات معاملاتی فارکس

اگر نگران سودهای کسب شده خود هستید و نمی‌خواهید آن‌ها را از دست بدهید، Take profit بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. این دستور برداشت سود، نوعی سفارش معاملاتی است که به کارگزاری دستور می‌دهد تا زمانی که بازار به سطح سود مشخصی رسید، یک موقعیت را ببندد. این نوع سفارش به شما این اجازه را می‌دهد تا به‌طور خودکار از سود کسب شده خود محافظت کنید. این دستور برای مدیریت ریسک و محافظت از سود بالقوه استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از Take profit

مزایای استفاده از Take profit

  • حفاظت از سود
  • مدیریت ریسک
  • کنترل عاطفی

معایب استفاده از Take profit

  • انعطاف‌پذیری محدود و بستن زودهنگام معاملات
  • باعث از دست رفتن سودهای کسب شده می‌شود، زمانی که بازار قبل از اینکه به Take profit برسد، معکوس شود.

حد ضرر تریلینگ استاپ Trailing Stop

trailing stop در فارکس چیست؟ دستور Trailing Stop ابزاری پیشرفته در بازار فارکس است که به شما این امکان را می‌دهد تا به‌طور خودکار از سود خود محافظت کنید و در عین‌حال از تغییرات مثبت قیمت بهره ببرید. با استفاده از تریلینگ استاپ، می‌توانید زمانی که قیمت به آن رسید، سطح قیمت را تعیین کنید. در این‌صورت، سفارش شما به‌طور خودکار به قیمت جدید تغییر می‌کند و سودی را که قبلاً به دست آورده‌اید، ذخیره می‌کند. Trailing Stop یکی از انواع دستورات معاملاتی فارکس است که می‌تواند شما را در پیشبرد استراتژی معاملاتی که دارید، کمک کند.

مزایای استفاده از Trailing Stop

با استفاده از تریلینگ استاپ، می‌توانید حاشیه سود خود را به‌صورت پویا و خودکار تنظیم کنید. هنگامی که قیمت در جهت مثبت تحلیل شما حرکت می‌کند، استاپ لاس نیز با آن حرکت می‌کند و بالاتر از حاشیه سود شما می‌رود. اگر قیمت به‌طور ناگهانی کاهش یابد، تریل استاپ برای محافظت از سود شما در سطح قبلی باقی می‌ماند. تریلینگ استاپ ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند تا بازدهی خود را به حداکثر برسانید و در عین‌حال از سرمایه شما در برابر خطرات ناگهانی و نوسانات بازار محافظت می‌کند. با استفاده صحیح از تریلینگ استاپ می‌توانید یک استراتژی موفق را در بازار فارکس پیاده‌سازی کنید.

مزایای استفاده از Trailing Stop

  • با تعیین یک نقطه خروج از پیش تعیین‌شده برای معاملات، ضرر خود را محدود می‌کنید
  • تعیین اهداف سودآور و خروج از معامله با بهترین قیمت
  • حفظ نظم و انضباط در هنگام معاملات
  • صرفه‌جویی در زمان

معایب Trailing Stop

  • خروج زودهنگام از معاملات
  • افزایش هزینه‌های معاملاتی
  • کاهش انعطاف‌پذیری در هنگام معاملات

انواع دستورات معاملاتی OCO در فارکس

مزایای انواع دستورات معاملاتی OCO در فارکس

OCO مخفف عبارت One-Cancels-the-Other است که نوعی سفارش مشروط برای یک جفت سفارش است که در آن اجرای یکی، به‌طور خودکار دیگری را لغو می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک جفت ارز را در یک سطح قیمتی خاص بخرید یا بفروشید یا زمانی که بازار به سطح قیمت خاصی می‌رسد، می‌توانید یک سفارش OCO که ترکیبی از یک سفارش محدود و یک دستور توقف است، انجام دهید. هنگامی که به حد مجاز یا توقف قیمت رسید و سفارش اجرا شد، سفارش دیگر به‌طور خودکار لغو می‌شود.

به این‌ترتیب، می‌توانید با سطوح قیمتی دلخواه خود وارد بازار شده یا از آن خارج شوید و نسبت ریسک و پاداش خود را کنترل کنید. اگر می‌خواهید در اصلاحات و شکست‌های بازار معامله کنید، سفارش‌های OCO برای شما مناسب است. همچنین برای محافظت از سود و محدود کردن ضررهای شما نیز مناسب است.

مزایای انواع دستورات معاملاتی OCO در فارکس

  • نیاز به نظارت مداوم و سفارش‌گذاری به‌صورت دستی ندارد
  • قوانین از پیش تعیین‌شده‌ای دارد که کمک می‌کند تا معاملات به‌صورت خودکار انجام شوند
  • بهبود عملکرد معاملاتی و کسب سود بیشتر
  • کمک به ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری

معایب انواع دستورات معاملاتی OCO در فارکس

  • سفارشات OCO ممکن است درمعرض ریسک بازار، ریسک اجرا، ریسک لغزش و ریسک شکاف قرار بگیرند
  • این نوع سفارشات ممکن است برای همه سبک‌ها و موقعیت‌های معاملاتی مناسب نباشند، زیرا ممکن است انعطاف و خلاقیت‌ها را محدود کنند

انواع دستورات معاملاتی OTO در فارکس

انواع دستورات معاملاتی OTO در فارکس

One-Triggers-the-Other (OTO) در فارکس نوعی سفارش شرطی است که به شما اجازه می‌دهد تا درصورت برآورده شدن شرایط خاصی معاملات را انجام دهید. از این دستور می‌توان در ترکیب با سایر استراتژی‌های معاملاتی برای کمک به کسب سود در شرایط مختلف بازار استفاده کرد. به‌عنوان مثال، یک سفارش OTO را می‌توان برای خرید یک جفت ارز خاص پس از کاهش قیمت یک جفت ارز دیگر به میزان معینی تنظیم کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان بخشی از یک استراتژی خودکار هنگام فروش قراردادهای فارکس در سطوح از پیش تعیین‌شده استفاده نمود.

سفارشات OTO نسبت به سفارشات معمولی مزیت‌هایی دارند، زیرا دقت بیشتری را هنگام معامله ارائه می‌دهند و شما را قادر می‌سازند تا از اختلاف قیمت‌ها در دارایی‌های مختلف بدون تخصیص منابع اضافی یا نظارت بر زمان بر بازارها استفاده کنید. ماهیت انعطاف‌پذیر OTO، آن‌را در مقایسه با سایر گزینه‌های معاملاتی جذاب می‌کند و این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا سود خود را به حداکثر برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید