امروزه از شیشه به منظور ساخت وسایل و تجهیزات بسیاری استفاده می‌شود. از صفحه نمایش تلویزیون و گوشی موبایل گرفته تا شیشه وایت برد ، شیشه ضد گلوله و شیشه رنگی که در درب ورودی و نمای خارجی ساختمان‌ها، راه پله‌ها و حتی حفاظ شیشه‌ای کاربرد دارد. به لطف پیشرفت تکنولوژی می‌توانیم از زیبایی شیشه‌ها در اطرافمان استفاده کنیم و مطمئن باشیم که به راحتی نخواهند شکست و ایمنی مورد نظر ما را تامین می‌کنند. در این مطلب در مورد سه نوع از پرکاربردترین تجهیزات ساخته شده به وسیله‌ی شیشه یعنی شیشه وایت برد، شیشه ضد گلوله و شیشه لاکوبل اطلاعاتی را به شما ارائه خواهیم کرد.

انواع شیشه ضد گلوله ، شیشه لاکوبل و شیشه وایت برد را بهتر بشناسید

شیشه وایت برد چه کاربردهایی دارد؟

شیشه وایت برد که به آن تخته وایت برد شیشه‌ای یا گلس برد هم گفته می‌شود، در مراکز آموزشی، دفاتر کار، منازل و هر مکانی که نیاز به یک تخته یا برد برای نوشتن و اشتراک اطلاعات نیاز داشته باشد، کاربرد دارد.

در ساخت این مدل از تخته وایت برد، از نوعی شیشه با کیفیت بالا مانند کریستال یا سوپر کلیر استفاده می‌شود تا از ایمنی و قابلیت سکوریت برخوردار شود. به گونه‌ای که در برابر ضربه، حرارت و هر نوع آسیبی مقاومت داشته و از نظر کاربرد نیز شفاف، صاف و بدون موج باشد.

جالب است بدانید که شیشه وایت بردها به صورت رنگی هم تولید می‌شوند. این نوع بردها بسیار زیباتر هستند و می‌توان به عنوان عناصر و تزئینات طراحی دکوراسیون هم از آن‌ها استفاده کرد. برای این منظور به رنگ‌های خاص و با کیفیتی نیاز است که برای قرار گرفتن روی شیشه مناسب باشند و به مرور زمان پوسته نشده و از بین نروند. در عین حال قابلیت خوبی برای تمیز شدن داشته باشند.

شیشه وایت برد در چه انواعی تولید می‌شود؟

تخته وایت بردهای شیشه‌ای هر روز درحال توسعه و پیشرفت هستند و کاربردهای بیشتری پیدا می‌کنند. در حال حاضر شیشه وایت بردها در چند مدل متنوع ارائه می‌شوند که شامل مدل‌های رنگی، ساده، دارای فریم و بدون آن هستند . ‌هم‌چنین انواع شیشه وایت برد از نظر چگونگی نصب شامل دو نوع پایه‌ای و دیواری است که نوع پایه‌ای مدل‌هایی مانند چرخدار و بدون چرخ را در بر می‌گیرد. در یک طبقه‌بندی کلی انواع شیشه وایت برد عبارتند از شیشه وایت برد معمولی، شیشه وایت برد سکوریت و شیشه وایت برد مغناطیسی که روشن است با افزایش ویژگی‌ها، با قیمت بالاتری هم قابل خرید هستند.

انواع شیشه ضد گلوله ، شیشه لاکوبل و شیشه وایت برد را بهتر بشناسید

شیشه ضد گلوله چیست؟

شیشه ضد گلوله نوعی شیشه دارای ویژگی ایمنی و محافظت بسیار بالا است که ضخامت زیادی هم دارد. به گونه‌ای که به سختی می‌شکند و در صورت ضربه و شکستن هم قطعات آن دچار ریزش و پودر شدن نمی‌شود. بلکه به دلیل کشش و چسبندگی تلق، قطعات جذب هم شده و از ریزش یا پرتابشان جلوگیری خواهد شد.

شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می‌شود؟

شیشه‌ ضدگلوله همان شیشه لمینت است که مقاومت بسیار بالایی دارد. دلیل این مقاومت هم استفاده از دو یا چند لایه شیشه سکوریت در کنار لایه‌هایی از طلق PVB می‌باشد که در اثر حرارت یکپارچه شده‌اند. در این نوع شیشه برای افزایش مقاومت باید ضخامت و تعداد لایه‌های شیشه و PVB را افزایش داد. به طور کلی ضخامت شیشه ضد گلوله می‌تواند بین ۷ تا ۷.۵ میلی متر باشد.

ساز و کار شیشه ضد گلوله در اثر ضربه چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم، شیشه‌ ضدگلوله در برابر آسیب ناشی از ضربه و حتی گلوله مقاومت بالایی دارد. البته این مقاومت به معنی جلوگیری از ضربه و دفع کامل آن نیست. بلکه در این نوع شیشه به دلیل لایه لایه بودن، پس از برخورد گلوله به شیشه‌ي موجود در لایه اول، شیشه سوراخ می‌شود. اما شدت ضربه برای لایه‌های دوم و سوم، یعنی لایه‌های PVB و شیشه کاسته می‌شود. بنابراین گلوله امکان پیشروی بیشتر پیدا نمی‌کند و درون شیشه باقی خواهد ماند. البته در صورت ضربه‌ی ناشی از شلیک چند گلوله، امکان تخریب شیشه‌ ضد گلوله هم وجود دارد.

شیشه ضد گلوله چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • امکان تولید شیشه در دو نوع صاف و خم و در طرح‌ها و سایزهای متنوع
  • دوام و طول عمر زیاد به دلیل استحکام بالا
  • کیفیت دید بسیار عالی به دلیل عدم وجود موج
  • شفافیت بالا به دلیل استفاده از لایه‌های PVB بدون رنگ

شیشه ضد گلوله در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

شیشه‌ ضدگلوله در مکان‌هایی بیشترین کاربرد را دارد که به امنیت بالایی نیاز داشته باشند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به خودروی مربوط به اشخاص خاص، ادارات ویژه، بانک‌ها، طلافروشی‌ها و صرافی‌ها اشاره کرد. حتی در باجه‌ی برخی بانک‌ها و طلافروشی‌ها به منظور فراهم کردن ایمنی بیشتر برای کارمندان و اموال با ارزش، از شیشه ضد گلوله استفاده می‌شود.

images_1663955609.jpg

شیشه لاکوبل چه نوع شیشه‌ای است؟

شیشه لاکوبل نوعی شیشه سکوریت است که روی یک سمت آن پوشش رنگی وجود داشته باشد. این نوع شیشه که هم زیرمجموعه‌ی شیشه سکوریت و هم زیرمجموعه‌ی شیشه رنگی قرار دارد، علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی در برابر شکست ناشی از ضربه یا سقوط دارد.

شیشه لاکوبل چه کاربردهایی دارد؟

این نوع شیشه از نظر بصری خاص و متفاوت است. مخصوصا نوع براق آن که برخلاف شیشه لاکوبل مات نور را از خود عبور می‌دهد. شیشه لاکوبل کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد و از آن به عنوان شیشه دکوراتیو و تزئینی استفاده می‌شود.

امروزه شیشه لاکوبل به دلیل داشتن ویژگی تنوع رنگ و تنوع ضخامت بالا به یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی و حتی خارجی تبدیل شده است.

مزایای شیشه لاکوبل کدامند؟

  • قابلیت شستشو و نگهداری آسان
  • ضدخش و دارای سطح صاف و یکپارچه
  • جذابیت بصری
  • قابلیت جابجایی، نصب و تعویض آسان
  • دوام بالا از نظر جنس شیشه و رنگ به کار رفته در آن
  • مقاومت پنج برابری در مقایسه با شیشه معمولی به دلیل شوک حرارتی
  • قابل استفاده در شرایط جوی بیرون و دماهای بسیار پایین و بسیار بالا

شیشه لاکوبل روی چه سطوحی قابل نصب است؟

این نوع شیشه روی سطوحی مانند ام دی اف، کاشی، سرامیک وگچ قابل نصب بوده و البته لازم است سطح مورد نظر کاملا صاف و هموار، تمیز و بدون رطوبت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید