فیلتر الیافی که از الیاف پلی پروپیلن ساخته می شود، دارای انواع متنوعی بر اساس پارامترهای مختلف می باشد. فیلتر الیافی تصفیه آب با دقت های مختلف معمولا 1 و 5 میکرون طراحی و تولید می شود که، برای از بین بردن گل و لای، شن، ماسه، زنگار لوله ها، جلبک، رسوبات و ذرات فیزیکی آب مورد استفاده قرار می گیرد. هر چه فیلتر الیافی تراکم بیش تری داشته باشد و در ساخت آن از مواد اولیه با کیفیت و الیاف 100% پلی پروپیلن استفاده شود، دقت بالاتری برای حذف آلاینده های نام برده شده دارد.

طراحی فیلتر الیافی به این صورت است که، الیاف PP در قسمت های مختلف آن فشردگی یکسانی ندارد، بلکه لایه ها از داخل به خارج دارای فشردگی کمتری می باشند. برای مثال لایه داخلی با دقت 1 میکرون، لایه وسط با دقت 5 میکرون و لایه خارجی دارای دقت 10 میکرون می باشد. در نتیجه دقت نهایی فیلتر الیافی همان دقت داخلی ترین لایه می باشد. هم چنین طراحی لایه لایه فیلتر الیافی، ظرفیت فیلتر برای دفع بیش تر گل و لای را افزایش می دهد و باعث طول عمر بیش تر فیلتر می شود.

فیلتر الیافی می تواند به عنوان پیش تصفیه ساختمان در کنار دیگر فیلترها و در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. معمولا فیلتر الیافی اولین مرحله از فرایند فیلتراسیون و تصفیه آب می باشد، مگر این که به دلیل گل و لای و شن و ماسه زیاد در آب نیاز به استفاده از فیلترهای نخ تابیده یا فیلتر توری باشد که، قبل از فیلتر الیافی نصب می شوند.

نقش فیلتر الیافی در تصفیه آب چیست؟

انواع فیلتر الیافی تصفیه آب

فیلتر الیافی یا PP که از الیاف پلی پروپیلن تولید شده است، برای تصفیه فیزیکی آب کاربرد دارد. این فیلتر برای حذف ذرات بزرگتر از دقت خود شامل شن و ماسه، گل و لای، زنگ زدگی، پوسیدگی و زنگار لوله ها، جلبک، خزه و … مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت فیلتر الیافی و عملکرد صحیح آن به اندازه ای است که، در دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی در برخی از مدل ها و برندها از هوزینگ شفاف برای آن استفاده می کنند. این کار باعث می شود، هر زمان فیلتر الیافی به دلیل آلاینده های آب دچار اشباع شد، تغییر رنگ دهد و به راحتی با دیدن این تغییر رنگ نسبت به سلامت و نیاز به تعویض آن بتوان تصمیم گرفت.

پارامترهای دسته بندی انواع فیلتر الیافی تصفیه آب

خرید فیلتر الیافی- آبین

همان طور که در ابتدای متن گفتیم، بر اساس پارامترهای مختلف، انواع فیلترهای الیافی تولید می شوند که، کاربردهای مختلفی را پوشش می دهند. این پارامترها شامل موارد زیر می باشند:

1- ابعاد فیلتر الیافی تصفیه آب

فیلترهای الیافی از نظر ابعاد دارای انواع مختلفی می باشند. ارتفاع این فیلترها از 10 اینچ خانگی شروع شده و معمولا تا اندازه 40 اینچ هم می رسد. فیلتر الیافی 10 اینچ برای مصارف خانگی و ابعاد بزرگ تر برای کاربردهای نیمه صنعتی و صنعتی کاربرد دارند. ارتفاع بیش تر فیلتر الیافی نشان دهنده سطح مقطع بیش تر آن است، که باعث کمتر شدن افت فشار آب هنگام عبور از فیلتر می شود.

از نظر قطر نیز فیلترهای الیافی 2.5 و 4 اینچ تولید می شوند. به فیلترهای الیافی 2.5 اینچ اسلیم و به نوع 4 اینچ آنها جامبو گفته می شود. فیلتر الیافی اسلیم 20 اینچ برای تصفیه آب نیمه صنعتی کاربرد دارد و فیلتر الیافی جامبو 20 اینچ نیز برای کاربردهای تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. قطر بیش تر فیلتر الیافی نشان دهنده ظرفیت بالاتر فیلتر برای جذب آلاینده ها می باشد.

2- دقت فیلتر الیافی

فیلتر الیافی تصفیه آب با دقت های از 1 تا 100 میکرون طراحی می شود. هر چه دقت فیلتر الیافی با عدد بزرگ تری بیان شود، فیلتر دقت کمتری دارد. بیش ترین استفاده مربوط به فیلترهای الیافی 1 و 5 میکرون می باشد. هر چه دقت فیلتر الیافی عدد کمتری باشد، فیلتر ذرات ریزتری را می تواند به دام بیاندازد و آب خروجی از فیلتر تمیز تر خواهد بود.

نکته مهم این است، که هر چه دقت فیلتر الیافی بیش تر باشد، تراکم الیاف داخلی آن نیز بیش تر است و افت فشار بیش تری در آب عبوری ایجاد می کند. علاوه بر این، فیلتری با دقت بالا در آب هایی با میزان بالای آلاینده ها، طول عمر کمتری خواهد داشت. بنابر این انتخاب دقت فیلتر به نوع کاربرد بستگی دارد.

فیلترهای الیافی نخ تابیده را نیز می توان از نظر دقت در دسته انواع فیلترهای الیافی قرار داد. فیلتر الیافی نخ تابیده نیز مانند فیلتر الیافی است با این تفاوت که الیاف آن تنیدگی بیش تری دارد و به صورت نخ های فشرده تابیده می باشد که، برای کاربردهایی که میزان آلاینده های آب بیش تر است، جایگزین مناسبی برای فیلتر الیافی است.

3- نوع کاربرد

قیمت فیلتر الیافی - آبین

فیلتر الیافی با توجه به نوع کاربرد در انواع زیر تولید می شود:

  • فیلتر الیافی خانگی: قطر فیلتر الیافی خانگی 2.5 و ارتفاع آن 10 اینچ می باشد. فیلتر الیافی خانگی با دقت 5 میکرون به عنوان اولین فیلتر و معمولا دقت 1 میکرون آن به عنوان محافظ ممبران قبل از فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی نصب می شود.
  • فیلتر الیافی نیمه صنعتی: فیلتر الیافی نیمه صنعتی که فیلتر الیافی اسلیم 20 اینچ نیز نامیده می شود، در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی نصب می شود.
  • فیلتر الیافی صنعتی: فیلتر الیافی صنعتی که با نام فیلتر الیافی جامبو 20 اینچ شناخته می شود، برای پیش تصفیه ساختمان و هم چنین پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود.

4- از نظر ظاهر و نحوه نصب در سیستم

فیلترهای الیافی با توجه به نحوه نصب در سیستم دارای انواع فیلترهای الیافی خطی و کارتریجی می باشند. فیلتر الیافی خطی بدون نیاز به هوزینگ و با اتصالات فیتینگی به راحتی در دستگاه نصب می شود و البته قیمت بالاتری نسبت به فیلتر الیافی کارتریجی دارد. فیلتر الیافی کارتریجی نیز که عملکردی مشابه نوع خطی دارد ولی برای نصب در دستگاه تصفیه آب داخل هوزینگ قرار می گیرد.

در صورتی که برای خرید انواع فیلتر الیافی تصفیه آب نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق سایت آبین با کارشناسان برای مشاوره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید