باشگاه مشتریان چیست؟ + اهمیت استفاده از باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

باشگاه مشتریان چیست و چرا استفاده از آن برای کسب و کار ما ضروری است؟ با تغییرات سبک زندگی و پیشرفت فناوری، روز به روز روش‌های بازاریابی و جذب مشتری دستخوش تحولات تازه‌ای می‌شوند.

در واقع تبلیغات یکی از جوانب اصلی و اساسی هر کسب و کار است و نمی ‌توان از اهمیت آن چشم پوشید. اما وقتی غالب مردم از تبلیغات پیامکی، پیام‌ های بازرگانی تلویزیون، کاغذهای تبلیغاتی و… متنفر و فراری هستند، برای تبلیغات موثر چه باید کرد؟

اگر کمی عمیق‌ تر به این موضوع بیندیشیم که ریشه تبلیغات در چیست و چطور می‌توان افراد را جذب برند کرد؟ در می‌یابیم که اصل و اساس هر تبلیغ، خلق ارزش است. انسان موجودی اجتماعی و شیفته دریافت توجه و حس ارزشمندی است.

اگر شما به عنوان صاحب یک برند شیوه تبلیغاتی را به کار بگیرید که احساس خوشایند ارزشمندی را به مخاطب القا کند، اطمینان داشته باشید تبلیغات پر بازدهی خواهید داشت.

اما چه روشی، به خوبی این اصل را به کار می‌بندد؟ بی‌شک باشگاه مشتریان!

وقتی شما تحت عنوان باشگاه مشتریان یا Loyalty Club مشتریان خود را ارزشمند بشمارید و به کمک نرم افزار crm یا  نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان ، علاقه‌ مندی ایشان را بشناسید، چه چیز می‌تواند مانع مراجعات بعدی مشتریان به برند شما شود؟!

در ادامه این نوشته قصد داریم به طور کامل و کاربردی اهمیت استفاده از باشگاه مشتریان را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

جذب مشتری جدید یا حفظ مشتریان سابق با باشگاه مشتریان؟

اشتباهی که بسیاری کسب و کارها در تبلیغات خود دارند، این است که توازن بین تبلیغات برای “جذب مشتری جدید” و “حفظ مشتریان سابق” را رعایت نمی‌کنند و حتی در اغلب موارد ، حفظ مشتریان سابق را به کلی فراموش کرده و تنها سعی بر جذب مشتریان جدید دارند.

غافل از اینکه تبلیغات برای حفظ مشتریان قبلی برند، نه تنها هزینه کمتر و بازده بیشتری دارد، بلکه جذب مشتریان جدید را نیز به همراه دارد! یعنی با یک تیر می‌توان چند نشان زد!

حقایقی جالب برگرفته از آمار رسمی وجود دارند که اثبات می‌کنند تبلیغات برای جذب مشتریان جدید ، بیش از ۵ برابر تبلیغات برای حفظ مشتریان سابق برند هزینه‌بر هستند!

از سوی دیگر احتمال مراجعه دوباره مشتریان سابق به برند شما، تا ۵۰ درصد بیش از احتمال مراجعه مشتریان جدید از طریق تبلیغات است‌.

چشمانتان از تعجب گرد می‌شود اگر بدانید مشتریان سابق و وفادار، حاضر هستند تا ۳۱ درصد بیش از مشتریان جدید، بابت خدمات شما هزینه پرداخت کنند.

تازه تبلیغات برای حفظ ایشان باعث می‌شود، برند شما را به دوستان و آشنایان نیز پیشنهاد کنند که این خود یک راه پر بازده برای گسترش تبلیغات است. اما برای برخورداری از این میزان مزایا چه باید کرد؟ حقیقتا در حال حاضر تنها استفاده از باشگاه مشتریان و ارائه امتیازات خاص و خدمات پس از فروش به مشتریان سابق می‌تواند ایشان را جذب و وفادار برند شما سازد.

با دریافت اطلاعات مختصری از مشتریان و عضو کردن ایشان در باشگاه مشتریان، هم ایشان را جذب خدمات خود می‌کنید و هم با وارد کردن اطلاعات در نرم افزار crm می‌توانید ارتباط بهتر و پرسودتری با مشتریان خود داشته باشید.

اهمیت استفاده از باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

اهمیت استفاده از باشگاه مشتریان

با مقایسه ساده اما عمیقی که در بخش قبل در مورد تبلیغات برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی انجام دادیم، احتمالا خودتان متوجه شده ‌اید که باشگاه مشتریان تا چه حد می‌تواند در پیشرفت و توسعه کسب و کارتان ارزش و اهمیت داشته باشد.

اما با این حال در این بخش قصد داریم به طور خلاصه و مفید اهمیت این روش را مورد بررسی قرار دهیم.

  • مشتریان وفادار شما هزینه بیشتری می‌پردازند!

بی‌شک مشتری سابق شما که تجربه رضایتمندی از خدمات و محصولاتتان داشته باشد، به برند شما اعتماد بیشتری دارد و حاضر است برای محصولات جدید و گرانقیمت‌تر، هزینه بیشتری بپردازد.

باشگاه مشتریان چگونه باعث افزایش فروش می شود؟

سازوکار کلی باشگاه مشتریان به این صورت است که اطلاعاتی شخصی از مشتریان قدیمی دریافت می‌شود و شناسه مخصوصی چون شناسه عددی یا کارت عضویت به ایشان تعلق می‌گیرد. این شناسه نشان بهره‌مندی مشتری از خدمات و امتیازات باشگاه است.

این امتیازات که شامل آیتم‌ هایی وسوسه انگیز و خوشایند چون خدمات پس از فروش، بن تخفیف، کالای رایگان، دسترسی به کالاها و خدمات پیشرفته‌تر و… هستند، اشتیاق مشتری نسبت به مراجعه به شما و در نتیجه نرخ خرید را افزایش می‌دهند.

  • تبلیغات دهان به دهان و جذب مشتریان جدید!

باشگاه مشتریان یعنی خلق حس ارزش و توجه در وجود مشتری که او را به وجد می‌آورد و سبب می‌شود در هر فرصت برندتان را به دوستان و آشنایان معرفی کند. حقیقتی است که تبلیغات دهان به دهان و پیشنهاد از طرف افراد مطمئن و آشنا برای افراد، قابل اعتمادتر و تاثیرگذارتر است.

اگر دوست معتمد شما یا عضوی از خانواده‌تان برندی را پیشنهاد کند ، جذب آن می ‌شوید یا اگر نام آن را روی آگهی تبلیغاتی یا یک بیلبورد ببینید؟ بی‌شک مورد اول تاثیر بیشتری خواهد داشت.

  • اطلاعات مشتری هم به دردت می‌خوره!

این دلیل را می‌توان به نرم افزار crm مرتبط دانست. وقتی شما مشتریان وفادار برند را در باشگاه مشتریان عضو می‌کنید، بانک اطلاعاتی از ایشان دارید که شما را نسبت به علایق، خریدها، تکنیک‌های پر بازده‌تر بازاریابی مشتریان و در مجموع، شناخت مشتریان، آگاه می‌کند.

نرم افزار crm یا مدیریت ارتباطات مشتری Customer Relationship Management نیز راهی کاربردی برای دسته بندی و دسترسی به این داده‌ های مهم و نکات شناخت مشتری است که با کمک آن افراد مختلف سازمان می‌ توانند به اطلاعات لازم در مورد مشتریان دست یابند و تعاملات ایشان را دنبال کنند. معیار های مهم برای خرید نرم افزار crm وجود دارد که توجه به آن جهت انتخاب بهترین سامانه مدیریت مشتریان می تواند در روند رشد شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

چگونه باشگاه مشتریان جذاب و پربازدهی داشته باشیم؟

مزایای استفاده از باشگاه ویژه مشتریان، وابسته به رعایت اصول و نکاتی در انجام این روش تبلیغاتی است. برای اینکه باشگاه مشتریانتان جذاب ، و در حفظ مشتری کارآمد باشد، خوب است به نکاتی که در ادامه آمده است توجه نموده و آن‌ها را در پلن باشگاه خود بگنجانید.

  • سریع و راحت مشتری را عضو باشگاه کن!

طی کردن مراحل ثبت نام دشوار و زمان‌بر برای عضویت در باشگاه ویژه مشتریان، افراد را کلافه و منصرف خواهد کرد‌. به خصوص اگر پیش‌تر مشتری در سایت شما ثبت نام کرده، مراحل ساده ، جذاب و کوتاهی را برای عضویت در نظر بگیرید و همچنین بیش از حد به اطلاعات شخصی افراد ورود نکنید.

تنها اطلاعاتی مختصر از خریدهای مشتریان، کار نرم افزار crm را راه می‌اندازد. بهتر است به عنوان شناسه، عدد یا کدی را در اختیار مشتری قرار دهید و از الزام داشتن کارت عضویت بپرهیزید. چراکه اغلب مردم شرایط نگهداری مداوم کارت دیگری را ندارند!

  • احساس خاص بودن را به مخاطب القا کن!

تبلیغات شما برای مشتریان وفادار و همیشگی‌تان باید متفاوت از تبلیغات برای جذب مشتری جدید باشد. القای احساس ارزشمندی و خاص بودن در آیتم‌های باشگاه ویژه مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سعی کنید در آیتم‌هایی چون خدمات پس از فروش، تخفیف و… امتیاز بیشتری برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید و ایشان را بیشتر و بیشتر شیفته برند خود سازید.

  • رابطه واقعی باید دو طرفه باشه!

هر رابطه سالم نیاز به تلاش دو طرفه دارد. حتی رابطه برند با مشتریان عضو باشگاه ویژه! به منظور تنوع امتیازات باشگاه و اثبات ارائه ارزش واقعی به مخاطب ، خوب است گاهی شروط و درخواست‌ هایی ساده اما کاربردی از مشتریان داشته باشید‌.

به عنوان مثال گاهی برخورداری از امتیاز تخفیف را در ازای معرفی مشتری جدید، در اختیار مخاطب قرار دهید. این روش ارزش بیشتری را به مشتری القا می‌کند.

  • تکرار کمپین‌های وفاداری برای اشتیاق بیشتر

امتیازاتی چون برخورداری از خدمات پس از فروش و تخفیف ارسال رایگان و… را تنها برای دو سه خرید اول نگذارید. سعی کنید با رعایت توازن و ایجاد کشش در مخاطب، اشتیاق لازم برای خرید را بارها و بارها به مشتری القا کنید.

  • از اطلاعات و نظرات مشتریان برای جذاب تر کردن آیتم‌ ها استفاده کنید‌

چه کسی بهتر از مشتریان خودتان می‌تواند شما را با علاقه مندی ایشان آشنا کند؟ اطلاعات و تعاملات مشتریانتان را زیر نظر بگیرید و در شرایط مناسب از ایشان نظرخواهی کنید که چه آیتم‌های برایشان جذابیت بیشتری دارد؟ سعی کنید برداشت جامع و پلن دقیقی از این نتایج داشته باشید و آن را در اقدامات بعدی خود پیاده سازی کنید.

انواع باشگاه مشتریان

توجه داشته باشید که باشگاه ویژه مشتریان انواع مختلفی دارد. دو نوع کلی باشگاه ، باشگاه ویژه مشتریان بسته و باشگاه ویژه مشتریان باز هستند. در نوع باز، محدودیتی برای ورود مشتریان وجود ندارد و همه مشتریانی که از خدمات و محصولات برند استفاده کنند، می‌توانند به عضویت باشگاه درآیند. اما در نوع بسته این امکان وجود ندارد.

مشتریان تنها در صورت کسب حداقل امتیازات و انحام فعالیت‌های خاص می‌توانند به باشگاه ورود پیدا کرده و از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوند.

با توجه به نوع کسب و کار نیز برنامه‌های متنوعی در باشگاه مشتریان ارائه می‌ شود که انواع باشگاه ویژه مشتریان امتیازی ، ترتیبی، پولی و عضویت VIP ، بازی، ترکیبی و… را به وجود می‌آورد.

سخن پایانی

شرکت بهوان در این مقاله به بررسی اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها و ارائه نکات مهمی پیرامون این موضوع پرداخت. خلق ارزش در تمام روابط و سطوح ارتباطات انسانی کارساز و معجزه انگیز است. وقتی احساس ارزشمندی را به مخاطب خود القا می‌کنید، او نیز وفادار شما می‌شود و در صدد خلق ارزش بیشتر بر می‌آید. باشگاه مشتریان راهی فوق العاده موثر و کارآمد برای ایجاد ارزش و حفظ مشتریان وفادار برند است. اگر کسب و کاری دارید، به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.

 

برچسب ها : باشگاه مشتریان,باشگاه مشتریان چیست؟,بهترین باشگاه مشتریان,انواع باشگاه مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید