امروزه بسیاری از کسب و کارها تبلیغ در گوگل را یکی از بهترین راه‌های شناساندن کالاها و خدماتشان به مشتریان بالقوه می‌دانند. بنابراین، هزینه کردن برای چنین تبلیغاتی را در واقع سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر امکاناتی در نظر می‌گیرند که فناوری در اختیارشان می‌گذارد. تبلیغات کلیکی در گوگل از جمله قابلیت‌های این موتور جستجوی قدرتمند و فراگیر است که با نشان دادن مرتبط‌ترین نتایج برای کاربران در قالب گوگل ادز فرصت دیده شدن را برای عرضه‌کنندگان کالا و خدمات فراهم می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم کمی در چند و چون این امکانات گوگل دقیق شویم. چنانچه ساز و کار پیوستن به این خدمات را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم که ادامه مطلب را از دست ندهید. در ادامه قرار است:

  • چگونگی تبلیغ در گوگل را بیشتر بشناسیم.
  • از مزایای این روش تبلیغات کالاها و خدمات بگوییم.
  • روش‌های پرداخت هزینه تبلیغ و خرید اعتبار یا اصطلاحاً شارژ ادوردز را معرفی کنیم و
  • چند و چون تبلیغات کلیکی در گوگل را به اختصار مرور کنیم.

با تبلیغات کلیکی در گوگل، کسب و کار خود را نجات دهید

با تبلیغ در گوگل نسل جدیدی از روش‌های معرفی کالا و خدماتتان را به مشتریان بالقوه به کار بگیرید.

گوگل ادز (Google Ads) یا گوگل ادوردز (Google Adwords) یکی از خدمات مهم این موتور جستجو به کسب و کارها است. عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات با خرید و فعال کردن این نوع تبلیغ بسته به شرایط این کار می‌توانند این شانس را داشته باشند که محصولات یا خدماتشان در ردیف‌های نخست نتایج گوگل نشان داده شوند. گوگل این نتایج را با کلمه Ad مشخص می‌کند. مثلاً تصویر زیر درباره جستجوی پروازهای ارزان (Cheap flights) در گوگل است.

 

منظور از تبلیغات کلیکی در گوگل چیست؟

تبلیغ در گوگل در قالب پلتفرمی تبلیغاتی صورت می‌گیرد که بر اساس پرداخت به ازای کلیک (PPC: pay-per-click) است؛ یعنی پرداخت هزینه تبلیغات بستگی به تعداد کلیک‌های کاربران بر مطلب تبلیغ شده دارد. عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به کمک این پلتفرم تبلیغاتی می‌توانند به‌صورت هدفمند و مستقیم تبلیغ کنند؛ زیرا معمولاً کلمات کلیدی مد نظر تبلیغ‌کنندگان را کسانی در گوگل جستجو می‌کنند که احتمالاً خواستار خرید یا استفاده کردن از محصولات و خدمات مرتبط با آن‌ها هستند. در نتیجه، این کار دسترسی به مشتریان هدف را بسیار آسان می‌کند.

برای تبلیغ در گوگل از کجا باید شروع کنیم؟

اولین قدم برای این کار ایجاد کردن حساب مخصوص تبلیغات در گوگل است. می‌توانید از حساب خدماتی نظیر پست الکترونیک (Gmail) استفاده کنید. حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند با تکمیل کردن مراحلی ساده نظیر انتخاب کردن اهداف و … اصطلاحاً کمپین تبلیغات کلیکی در گوگل را راه‌اندازی کنند. اما اگر بخواهید این کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، علاوه بر این‌که امکاناتی برای بهینه‌سازی تبلیغتان خواهید داشت، باید هزینه نیز بپردازید.

تبلیغ در گوگل چه مزایایی دارد؟

  • پس از گذشت مدت زمانی خاص از تبلیغ کردن در گوگل ادز، با ابزار خاصی می‌توانید وضعیت بازدید از تبلیغاتتان و کلیک بر روی آن را تحلیل و بهینه کنید تا افراد بیشتری را به محصولات و خدماتتان جلب کنید.
  • ممکن است رقبای کسب و کارتان نیز از تبلیغات کلیکی در گوگل استفاده کنند. هم اکنون صدها هزار شرکت از این پلتفرم برای تبلیغ کردن کسب و کارشان استفاده می‌کنند. لذا حتی چنانچه برای یک عبارت جستجو به‌صورت ارگانیک رتبه خوبی در گوگل کسب کنید، باز هم نتایج مربوط به محتوایتان در زیر تبلیغات رقبایتان قرار خواهند گرفت.
  • این تبلیغات را می‌توانید در صفحات نتایج جستجو یا در شبکه نمایشی گوگل (GDN: Google Display Network) نمایش ‏بدهید. ‏GDN‏ شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که در صفحات وب خودش فضایی را برای تبلیغات فراهم می‌کند. این تبلیغات می‌توانند مبتنی بر متن یا تصویر باشند و در کنار محتوای مرتبط با کلمات کلیدی مدنظرتان نمایش داده شوند.
  • هر بار که تبلیغتان در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP: Search Engine Results Page) ‏نشان داده می‌شود، یک نمایش برای آن محاسبه می‌شود. بررسی کردن وضعیت نمایش‌های تبلیغ در گوگل مشخص می‌کند که چند نفر از افرادی که تبلیغاتتان را می‌بینند بر صفحه فرودتان (Landing Page) کلیک می‌کنند.

برای شارژ ادوردز چه باید کرد؟

برای تبلیغات کلیکی در گوگل باید حسابتان را در آن شارژ کنید. البته بخشی از امکانات حساب عادی آن رایگان است اما برای دسترسی به امکانات بیشتر لازم است آن را شارژ کنید. حساب پولی یا پروموشن (Promotion) تمامی امکانات لازم برای تبلیغ در گوگل را برایتان فراهم می‌کند. شارژ اعتبار برای پرداخت کردن هزینه را به دو طریق می‌توانید انجام دهید.

  • مراجعه کردن به سایت google.com، انتخاب گزینه Billing & Paymentsو سپس ‏Make a Payment‏، تعیین روش پرداخت و واریز کردن مبلغ مربوط با درگاه‌های پرداخت بین‌المللی که البته در شرایط فعلی برای کاربران داخل ایران شاید امکان‌پذیر نباشد.
  • مراجعه به سایت‌های فروش اکانت که واسطه شارژ ادوردز و دریافت هزینه تبلیغات در گوگل با درگاه‌های داخلی هستند. چنین سایت‌هایی هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و این کار را انجام می‌دهند.

محدوده جغرافیایی تبلیغات کلیکی در گوگل را برای مشتریان بالقوه چگونه تعیین می‌کنند؟

در هنگام تنظیم کردن شرایط تبلیغات در گوگل برای بار نخست، باید منطقه جغرافیایی را انتخاب کنید که ‏تبلیغتان در آنجا نمایش داده شود. مثلاً:

  • برای تبلیغ کردن فروشگاه فیزیکی بهتر است شعاع معقولی را در اطراف مکان ‏فیزیکی آن برای تبلیغ انتخاب کنید.
  • چنانچه فروشگاه تجارت الکترونیک و محصولی فیزیکی دارید، تبلیغات را ترجیحاً به مکان‌‏هایی تنظیم کنید که محصول را می‌فرستید.
  • اگر خدمات یا محصولی را ارائه می‌کنید که در سراسر جهان قابل ‏دسترسی است، در این‌صورت، محدوده جغرافیایی این کار نامحدود خواهد بود و شارژ ادوردز بر اساس آن صورت خواهد گرفت.

کلام پایانی

در عصر حاضر وجود امکانات فراگیری نظیر گوگل ادز کمک می‌کند تا صاحبان کسب و کارهای مختلف بی‌واسطه به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. در نتیجه پلتفرم تبلیغ در گوگل فارغ از مرزبندی‌های زمانی و جغرافیایی برای سرمایه‌گذاری مؤثر، مفید خواهد بود. در نتیجه ابزاری نظیر تبلیغات کلیکی در گوگل می‌تواند عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات را در کنار رقبا به مخاطبان معرفی و مزیت رقابتی مطلوبی را برای کسب و کارشان فراهم کند. در این پلتفرم، مبنای پرداخت هزینه تبلیغات، تعداد کلیک کاربران است و می‌توانید شارژ ادوردز را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید