قبل از خرید قلاویز ماشینی مارپیچ نکاتی را باید در نظر بگیرید که به معرفی و بررسی مهم ترین آنها را در این مطلب میپردازیم.

 

خرید انواع قلاویز ماشینی مارپیچ از معتبرترین فروشگاه های ابزار تراشکاری

قلاویز ماشینی مارپیچ به میله‌های مخصوص فلزی گفته می‌شود که دارای کنده‌کاری است و یا تراش داده شده و سخت می‌باشد. از این وسیله برای برش شیارهای داخلی استفاده می‌کنند. قلاویز معمولا مانند پیچ کوتاه می‌باشد. از استیل حرارت دیده و سخت آن را می‌سازند. قلاویز ها معمولا دارای ست‌های سه تایی می‌باشند. اما قلاویز ماشینی چیست؟ این قلاویزها را در اندازه ها و ابعاد متنوعی می‌سازند در حالی که قلاویزهای دستی به صورت تکی موجود هستند. قلاویز های ماشینی با یک فرایند رفت و برگشت می‌توانند عملیات تکمیل رزوه را به ثمر به رسانند.

معرفی قلاویز ماشینی مارپیچ

در حقیقت، می‌توان گفت که قلاویز‌های ماشینی نوع تکامل‌یافتۀ قلاویز‌های دستی و یا همان قلاویز های سه ستی می‌باشند. این قلاویزها امروزه با کابردهای گسترده‌ای همراهند در استفاده از قلاویز دستی برای سوراخ کردن، باید سه مرحله را پشت سر بگذارید. اما در قلاویزهای ماشینی و قلاویز ماشینی مارپیچ، به دلیل ماهیت و ساختار خاصشان، این مراحل حذف می‌شوند و تنها در یک مرحله می‌توانید کارتان را انجام دهید. در حقیقت، قلاویزکاری تنها در یک مرحله صورت می‌گیرد.

علت اصلی نام‌گذاری این محصول این است که می‌توان از آن در دستگاه‌های مختلف، نظیر دستگاه تراش و دریل، به راحتی استفاده کرد و سوراخ مدنظر را قلاویزکاری نمود. یکی مهم‌ترین ویژگی‌ها و در حقیقت مزایای قلاویز مارپیچ تکی سرعت بالایشان در مقایسه با قلاویزهای دستی است. در واقع، در این نوع از قلاویزها دیگر نیازی ندارید تا قلاویز را در سه مرحله تعویض نمایید. این امر برای افرادی اهمیت دارد که تعداد و نیاز به قلاویزکاری در قطعات موردنظرشان بسیار بالا است.

انواع قلاویزهای ماشینی کاربردهای خاصی دارند. ابتدا انواع آنها را معرفی می کنیم و سپس دربارۀ کاربردشان اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد.

انواع قلاویز مارپیچ ماشینی

انواع قلاویز ماشینی مارپیچ و بهترین برندهای قلاویز ماشینی مارپیچ

قلاویز ماشینی بر اساس نیاز و کاربردهای متفاوت تقسیم بندی می شوند. قلاویز ماشینی مارپیچ، قلاویز ماشینی چپ گرد، قلاویز ماشینی فرمینگ و … از انواع قلاویز ماشینی محسوب می شوند.

مشخصات فنی قلاویز مارپیچ ماشینی

در حالت عادی تفاوت خاصی بین قلاویز ماشینی مارپیچ و قلاویز استاندارد دستی مشاهده نخواهید کرد. البته به غیر از این که قلاویزهای ماشینی را با توجه به اندازه‌های دندانه‌ مارپیچ‌های ماشینی طراحی می‌کنند. تقسیم‌بندی سیستم قلاویزها از نمره 0 شروع و تا 20 ادامه دارد.

کارایی و نحوه کار با قلاویز ماشینی مارپیچ

همان‌طور که اشاره شد از قلاویز مارپیچ ماشینی می‌توان برای برش شیارهای داخلی استفاده کرد. قلاویزهای مارشینی مارپیچ با توجه به شیارهایشان و طرح‌های نوک با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از این قلاویزها دارای شیار حلزونی تند است. از مهم‌ترین کارایی این قلاویزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلاویزهای ماشینی مارپیچ حلزونی تند را برای قلاویزکاری سوراخ‌های استفاده می‌کنند که به‌ صورت بن‌بست در آلومینیوم و منیزیم وجود دارند.
  • نوع دیگر بدون شیار است. این نوع دارای دندانه‌های تراشی متفاوت هستند. در حقیقت، از آنها برای شکلدهی استفاده می‌کنند. دندانه‌هایی را که با این نوع قلاویز ایجاد می‌کنند، مقاومت بالایی دارند و سطح دندانه‌ها به دلیل برخورداری از شیوه‌های خاص شکلدهی استقامت بالایی دارند و سخت می‌شوند.

نحوۀ کار با این قلاویزها این‌گونه است که ابتدا برای قلاویزکاری سوراخی با قطر مشخص بر روی قطعه ایجاد می‌کنند. بعد از آن به صورت ماشینی دنده‌های رزوه را در سوراخ باید ایجاد نمود. سپس، با استفاده از قلاویز در داخل سوراخ شیارهای رزوه ایجاد خواهد شد. روزه‌ها به حالت مارپیچی در داخل سوراخ شکل خواهند گرفت تا پیچ متناسب با آن در داخلش بسته شود. برای سفارش انواع قلاویز ماشینی مارپیچ باکیفیت و دریافت اطلاعات فنی و کاربرد قلاویزها با فروشگاه های معتبر تماس بگیرید. قلاویز ولکل یکی از باکیفیت ترین قلاویزهای آلمانی موجود در ایران است که توسط گروه فتحی نماینده ولکل آلمان در ایران عرضه می شود. میتونید برای مشاوره و خرید انواع قلاویز دستی تکی و ماشینی به سایت voelkel.ir مراجعه کنید.

قلاویز ماشینی مارپیچ

قیمت و خرید قلاویز ماشینی مارپیچ

پیش از انتخاب و خرید قلاویز باید مشخصات و ویژگی‌های خاص آنها را بدانید تا انتخاب درست‌تری را انجام دهید. قیمت قلاویز ماشینی مارپیچ با توجه به جنس و نوع مختلف متغیر است. از جمله از مشخصات و ویژگی‌هایی که باید در هنگاخ خرید قلاویز ماشینی مارپیچ مدنظر داشته باشید عبارتند از:

  • جنس قلاویز (جنس قلاویزها می‌تواند متفاوت باشد مانند فولاد کربن‌دار و یا تندبر)
  • قلاویزی که دارای دندانه‌های تراشیده‌شده و یا سنگ‌زده‌شده است
  • میزان اندازه‌های دندانه‌ها در زمان استفاده از قلاویز سنگ‌زده‌شده خیلی اهمیت دارد.

نکات مهم در خرید قلاویز ماشینی مارپیچ

معمولا در زمان خرید این ابزار به ماهیت کار و امکانات موجود توجه می‌کنند. برخی از کارگاه‌ها با توجه به ماهیت‌های کاری‌شان، به این نتیجه می‌رسند که قلاویزهای دستی به کارشان می‌آیند. اما بسیاری از کارگاه‌ها با توجه به زیاد بودن کارهایشان معمولا به قلاویزهای ماشینی روی می‌آورند تا تیراژ قطعاتشان را بالاتر ببرند. منظور از ماهیت کار به ویژگی‌های برش ماده‌ای که باید قلاویزکاری بر روی آن انجام شود، عمق سوراخ‌ها و موارد دیگر اشاره دارد. برای مثال، تولیدکنندۀ برخی از قطعات که ماشین‌هایش به قلاویز مارپیچ مجهز است، باید قلاویز ماشینی مارپیچ را انتخاب کند و نمی‌تواند قلاویزهای غیرمارپیچ را انتخاب کند.

گاهی با توجه به شرایط موجود در کارگاهی باید قلاویزهای خاصی را سفارش داد که مختص ماشین‌های آن کارگاه باشد. قلاویزهای نوع، پرداخت سطحی، اندازه و مشخصات درج‌شده تولیدکنندگان استاندارد را در برمی‌گیرند تا بنا به نیازهای مختلف به‌راحتی انتخاب شوند. در زمان خرید این ابزار، ابتدا باید شرایط واقعی کارکرد ابزار را با توجه به نیازهای کارگاه بررسی کرد و سپس قلاویز مارپیچ تکی را سفارش داد.

یکی دیگر از مواردی که باید در زمان سفارش و خرید قلاویز مدنظر قرار دهید، جنس ماده موردنظر برای قلاویزکاری و سرعت انجام آن است. از نظر سرعت، قلاویز کربن‌دار در مقایسه با قلاویز فولادی تندبر با سرعت نیم برابر فلاویزکاری را انجام می‌دهد. در مواد آهنی و قلاویزکاری‌های برنجی انتخاب قلاویزهای ساخته‌شده از فولاد کربن‌دار کاربردی‌تر خواهد بود. یکی دیگر از موارد مهمی که باید به آن دقت شود این است که فلزهای غیرآهنی و همچنین مواد سایند، نظیر فیبر، لاستیک‌های سخت و کلیت، موجب می‌شوند تا سطوح برنده قلاویز با سرعت‌ بیشتری دچار خوردگی شود. از این رو، در این نوع مواد بهتر است که از قلاویزهای فولادی و تندبر استفاده کرد؛زیرا بهره‌وری بالاتری دارند.

دقت ابزار یکی دیگر از ملاک‌های مهمی است که باید در انتخاب نوع قلاویز، به لحاظ نحوۀ پرداخت داندانه‌ها، مدنظر داشته باشید. قلاویزهایی که با فرز تراشکاری می‌شوند و یا در عملیات تراشکاری آماده می‌شوند را نیز باید مدنظر قرار دهید. این نوع قلاویزها از نظر تلرانس ساخت و همچنین میزان انحراف دندانه‌ها و شکل آن‌ها در مقایسه با قلاویزهای سنگ‌زده‌شده یکنواخت نیست و دارای حدود تنگ هستند.

سخن پایانی

نوع پرداخت در دندانه‌های قلاویزهای سنگ‌زده شده با استفاده از چرخ سنباده انجام می‌شود و تلرانس‌های بسیار محدودی دارند.

دقت دندانه را نیز با توجه به رده‌ای تعریف می‌کنند که در پیچ موردنظر اهمیت دارد. برای مثال، در صورتی که سوراخ قلاویز با پیچ موردنظر کاملا منطبق و کاملا سفت باشد، به عبارت دیگر تلرانس محدود و تنگی داشته باشد. در حالت شل نیز میزان دقت باید به اندازه اسمی نزدیکتر باشد. در حقیقت، رابطۀ بین تلرانس قطره دایره قلاویز و حدود نسبی آن بسیار مهم است.

 

برچسب ها : قلاویز ماشینی,قلاویز مارپیچ,قلاویز ماشینی مارپیچ,قلاویز ولکل,قلاویز آلمانی

دیدگاهتان را بنویسید