دوچرخه کوهستان یکی از پرفروش‌ترین و پر طرفدارترین دوچرخه‌ها در میان دوچرخه سواران حرفه‌ای و آماتور است که برای طی مسیرهای ناهموار و شیب دار طراحی شده است.

قبل از خرید دوچرخه بهتر است بدانید که دوچرخه‌ها بر اساس سبک سواری به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. دوچرخه کوهستان، شهری، کورسی و ساحلی سبک‌های مختلف دوچرخه هستند. هر یک از این دوچرخه‌ها کاربری خاصی دارند و برای استفاده در مسیرهای مختلفی طراحی شده‌اند. به طور مثال دوچرخه‌ کوهستان برای طی مسیرهای ناهموار کوهستانی و دوچرخه‌های شهری و کورسی برای طی مسیرهای جاده‌ای و آسفالت طراحی شده‌اند.

بیان چند نکته مهم در هنگام خرید دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان چیست

دوچرخه کوهستان به سبکی اطلاق می‌شود که برای طی مسیرهای ناهموار کوهستانی و آفرودی طراحی و ساخته شده است. این سبک از دوچرخه‌ها در سایزهای 26، 27.5 و 29 تولید می‌شوند. در این دوچرخه‌ها از تایرهایی با عاج درشت استفاده می‌شود تا به حفظ تعادل ورزشکار کمک کند. اصولا در ساخت فریم این سبک طول‌ها کشیده‌تر و زوایا بازتر است. فرمان پهن و کرپی فرما کوتاه به همراه یک سیستم تعلیق قوی از سایر مشخصات ظاهری دوچرخه کوهستان است. برای شناخت بهتر سعی می‌کنیم در ادامه مطالب مفیدی درباره مشخصات فنی بیان کنیم.

یک دوچرخه کوهستان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی دقیق، سیستم ترمز، تعلیق، دنده و جنس بدنه در دوچرخه کوهستان بسیار اهمیت دارد. در ادامه به طور مختصر به هر یک از این ویژگی‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • سیستم دنده

یک دوچرخه کوهستان خوب باید بتواند از مسیرهای شیب دار به راحتی عبور کند. سیستم دنده در این سبک دوچرخه بسیار حائز اهمیت است. مهم‌ترین ویژگی یک دوچرخه مدل کوهستان، تعداد دنده‌های سبک بیشتر در قسمت خودرو و تعداد دندانه‌های کمتر و طبق کوچک‌تر است. زیرا تمرکز اصلی باید روی ایجاد هرزه گرد باشد. تعداد بیشتر دنده در قسمت خودرو (عقب)، عبور از مسیرهای ناهموار کوهستانی را برای دوچرخه سوار آسان‌تر می‌کند. لازم به ذکر است که هر چه تعداد این دندانه‌ها بیشتر باشد، راندمان و هرزگرد بالاتر و کنترل آن در مسیرهای ناهموار راحت‌تر است. در بهترین دوچرخه‌های کوهستان از سیستم دنده برندهای شیمانو و اسرم استفاده می‌شود.

  • سیستم ترمز

در خرید دوچرخه‌های کوهستان باید به سیستم ترمز آن‌ها نیز توجه کنید. سواری در مسیرهای شیب دار و رو به بالای کوهستانی ممکن است منجر به عدم تعادل و سقوط او به سمت عقب شود. به همین دلیل قدرت و راندمان توقف دوچرخه‌های کوهستان در مسیرهای مرطوب و گل آلود بسیار اهمیت دارد. در نتیجه از ترمزهای دیسکی در این نوع دوچرخه‌ها استفاده می‌شود.

در این سبک از دوچرخه‌ها باید از ترمزهای سریع با قدرت توقف بالا استفاده شود. ترمزهای دیسکی هیدرولیکی بهترین نوع ترمز برای سبک کوهستان هستند. زیرا دوچرخه سوار با تنظیم فشار بر کتی ترمز، بر میزان قدرت و سرعت آن کاملاً کنترل دارد. در بهترین دوچرخه‌های کوهستان از سیستم ترمز برندهای شیمانو، اسرم، تکترو و مگورا استفاده می‌شود.

  • سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان تک کمک و  دو کمک به ترتیب به یک و دو سیستم تعلیق مجهز هستند. سیستم تعلیق در این محصولات بسیار مهم است. زیرا از انتقال نیروها و ضربه‌های وارده (بر اثر برخورد به ناهمواری های مسیر) به دوچرخه سوار و خارج شدن کنترل دوچرخه از دست او جلوگیری می‌کند. در سیستم‌های تعلیق از کمک‌هایی با تراول های مختلف (بین 8 تا 20 سانتی متر) استفاده می‌شود. نکته مهم اینجاست که هر چه تعداد کمک و میزان تراول کمک بیشتر باشد، هدر رفت انرژی در هنگام پدال‌زدن بیشتر است. در نتیجه در دوچرخه‌های سرعتی از تعداد کمک و میزان تراول کمتر استفاده می‌شود.

  • جنس بدنه

فریم دوچرخه کوهستان از آهن، آلومینیوم و کربن تولید می‌شود. دوچرخه‌های کربنی وزن کمتر، مقاومت بالاتر و قیمت بالاتری دارند. همچنین خاصیت ارتجاع پذیری این فریم‌ها کمتر از نمونه‌های دیگر است. اما فریم‌های آلومینیومی رایج‌تر و اقتصادی‌تر هستند. فریم دوچرخه‌های کوهستان حرفه‌ای و کورسی معمولاً از جنس کربن است.

دوچرخه-کوهستان-حرفه‌ای

برندهای مطرح در تولید دوچرخه کوهستان

برندهای جاینت Giant ، Specialized  و اسکات Scott از بهترین برندهای تولید کننده دوچرخه کوهستان هستند. جاینت یکی از بهترین برندهای تولید کننده دوچرخه در تایوان است. محصولات این برند از بالاترین کیفیت برخوردار بوده و به همین دلیل قیمت آنها به صورت قابل ملاحظه‌ای بیشتر از سایر برندها است. این برند در تولید مدل‌های سبک با الیاف کربن پیشرو بوده است. همچنین در تولید محصولات خود از بهترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کند. اسکات بعد از جاینت یکی از بهترین شرکت‎های تولید کننده دوچرخه در جهان است. مدل‌های مختلف دوچرخه کوهستان این برند سوئیسی طرفداران بسیار زیادی دارند. از جمله سایر برندهای بسیار خوش آوازه در ساخت و عرضه دوچرخه در سطح جهان، Specialized است. دوچرخه کوهستان مدل Stumpjumper یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین دوچرخه‌های برند آمریکایی Specialized است.

اگر قصد خرید دوچرخه‌های کوهستان را دارید، بهتر است برندهای معتبر را انتخاب کنید. با خرید برندهای متفرقه قطعاً هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد. اما صاحب محصولی ایمن با راندمان بالا، کیفیت بالا و سواری مطلوب نخواهید شد.

انواع دوچرخه کوهستان

قبل از خرید دوچرخه بهتر است بدانید که دوچرخه کوهستان در مدل‌های مختلف کراس کانتری، آل مونتاین، اندرو و دانهیل طراحی و تولید می‌شوند. همچنین با توجه به نوع سیستم تعلیق، این سبک از دوچرخه به انواع هاردتیل، سافت تیل و فول ساسپنشن دسته بندی می‌شود که در ادامه به طور مختصر به تفاوت آن‌ها اشاره‌ای خواهیم کرد.

دوچرخه کوهستان هاردتیل مجهز به سیستم تعلیق قفل شونده در قسمت دوشاخ جلو است. این مدل فاقد سیستم تعلیق عقب است. بنابراین در طی مسیرهای ناهموار و سربالایی سرعت بیشتری دارد. اما مدل سافت تیل دارای کمک فنر در قسمت جلو و محور عقب است. مدل فول ساسپنشن نیز علاوه بر دو سیستم تعلیق در قسمت جلو و محور عقب، دارای یک شوک و اتصال برای نصب تعلیق اضافی در قسمت عقب است. این دوچرخه‌ها عبور از سراشیبی‌ها و مسیرهای ناهموار با مانع را برای دوچرخه سوار آسان‌تر می‌کنند.

دوچرخه-کوهستان-دو-کمک

  • دوچرخه کوهستان سبک کراس کانتری

پر طرفدارترین و پرفروش‌ترین مدل دوچرخه کوهستان است که برخی از آن‌ها دارای کمک عقب و برخی از آن‌ها فاقد کمک عقب هستند. این سبک دوچرخه‌های کوهستان برای طی مسیرهای شیب دار خارج از جاده‌ای، سربالایی‌ها، مسیرهای پر پیچ و خم و سطوح مسطح مناسب هستند. این تولیدات دارای فریم کربنی با وزن بسیار کم هستند. همچنین سیستم دنده آن‌ها مجهز به خودروهای زیادی است.

  • سبک آل مونتاین

این سبک از دوچرخه کوهستان فول ساسپنشن یا همان دو کمک بوده و برای طی مسیرهایی طراحی شده است که شیب سربالایی و سر پایینی کمتر از 50 درصد دارند. اصولا برای مسیرهای سخت کوهستانی که هم شامل صعود و هم فرود با سرعت بالا است این مدل مناسب می‌باشد.

  • دوچرخه کوهستان سبک اندرو

این سبک بسیار نزدیک به آل‌مونتاین بوده و یکی از سبک‌های پرطرفدار مدل دوچرخه کوهستان است که برای طی مسیرهایی با سر بالایی 30 درصد و سر پایینی 70 درصد طراحی شده است. استفاده از سیستم تعلیق بسیار قوی از مشخصات فنی مهم این سری است.

  • سبک دانهیل

بادوام‌ترین و پرریسک‌ترین دوچرخه کوهستان فول ساسپنشن که برای مسیرهایی با سر بالایی 0 درصد و سر پایینی 100 درصد طراحی شده است. این سبک دوچرخه برای پرش‌های بزرگ و سقوط آزاد بسیار مناسب است.

تفاوت دوچرخه کوهستان و دوچرخه شهری

مهم ترین و اساسی ترین وجه تفاوت دوچرخه شهری و دوچرخه کوهستان در طراحی تنه است، تنه دوچرخه شهری به سبب نوع استفاده آن کم حجم تر و با کشیدگی کمتری است و این در زاویه پیشانی، لوله زین و سایر زوایا و طول‌ها کاملا مشخص و گویاست. وجود سیستم تعلیق و کمک فنر در دوچرخه های کوهستان را می توان ازدیگر تفاوت‌های آن با دوچرخه شهری دانست. دوچرخه کوهستان دارای سیستم تعلیق قوی و با تراول بیشتری نسبت به دوچرخه شهری است. این دو مدل حتی از لحاظ سایز تایر هم با هم متفاوت هستند؛ سایز دوچرخه‌های شهری عمدتا 28 اینچ بوده اما همانطور که قبلا گفته شد سایز تایر دوچرخه کوهستان 26،27.5 و 29 است. لاستیک های پهن در مدل کوهستانی کاربرد دارند و در مدل شهری از لاستیک باریک با اصطکاک کمترمتناسب با مسیرهای شهری استفاده شده است. سیستم دنده در دوچرخه های کوهستان برای سهولت در بالا رفتن دوچرخه سوار از مسیرهای شیب دار طراحی شده است و تعداد خودرو بیشتر و طبق کمتری دارد، در صورتی که دوچرخه شهری به طبق بزرگتر و بیشتر و در عین حال خودروهای کمتری نیاز دارد و این تمایل به گشتاور بالاتر در دوچرخه شهری است.

تفاوت دوچرخه کوهستان و دوچرخه کورسی

اولین تفاوت فاحش در طراحی تنه می باشد، دوچرخه کورسی کاملا آیرودینامیک بوده و سرعت حرف اول را در فلسفه طراحی می زند؛ مضاف بر اینکه اصولا از متریال گران قیمت کربن در ساخت تنه استفاده می شود. تفاوت بعد آنها در سیستم دنده است به این صورت که سیستم دنده دوچرخه های کورسی با تمرکز بر روی طبق های بزرگ با دندانه های بیشتر به جهت ایجاد حداکثر گشتاور و سرعت در نظر گرفته می شود در حالی که در دوچرخه کوهستان تمرکز اصلی بر روی خودرو و ایجاد هرزگرد است: از مدلهای سیستم دنده دوچرخه کوهستان میتوان به مدل هایی مثل Shimano Slx  و Shimano Alivio اشاره کرد و در دوچرخه کورسی Shimano 105 , Shimano Sora را میتوان مثال زد. دوچرخه های کورسی تنها با سایز چرخ 28 اینچ عرضه می‌شوند و از طرف دیگر تایرهای آن نیز صاف و باریک هستند. باریک بودن لاستیک ها میزان اصطکاک با زمین را کاهش داده و سرعت دوچرخه مسابقه ای را افزایش می دهد. تفاوت دیگر این است که در دوچرخه کورسی به جهت کاهش اتلاف انرژی و افزایش سرعت و همچنین کاهش وزن دوچرخه، هیچ گونه سیستم تعلیقی، نه تعلیق جلو و نه عقب، وجود ندارد.

خرید دوچرخه کوهستان از آریا چرخ

فروشگاه آریا چرخ معتبرترین مرکز فروش و عرضه انواع دوچرخه کوهستان در سایزهای مختلف و از بهترین برندها است. برای خرید انواع دوچرخه کوهستان از برندهای مشهور جاینت Giant ، Specialized  و اسکات Scott می‌توانید به سامانه اینترنتی این مجموعه مراجعه کنید. قبل از خرید می‌توانید از خدمات مشاوره فنی رایگان این فروشگاه بهره‌مند شوید. ارسال فوری و رایگان، بهره‌مند شدن از خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات و صرفه جویی در مصرف وقت و انرژی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید غیر حضوری دوچرخه از این فروشگاه اینترنتی است.

 

برچسب ها : دوچرخه کوهستان,خرید دوچرخه,دوچرخه 26

دیدگاهتان را بنویسید