برای چه مشاغلی به ایرماف نیاز داریم؟

ایرماف یا صداگیر، وسیله‌ای محافظ و بسیار کاربردی است که قدرت شنوایی را در برابر صداهای بسیار زیاد و گوش‌خراش سالم نگه می‌دارد. سالانه ۲۲ میلیون کارگر در سطح بالایی از آلودگی صوتی قرار دارند. شغل‌های بسیار زیادی مانند فلزکاری، آهنگری، کارهای صنعتی، کار در راه‌آهن و … شنوایی صاحبان آن را به‌مرور زمان ضعیف کرده و گاهی ازبین می‌برد. برای حفظ سلامتی و ایمنی اعصاب و شنوایی، کارکنان این مشاغل ملزم به استفاده از صداگیر ایمنی هستند. نرمی و راحتی، کاربرد آسان، قابل استفاده برای تمام افراد، گرم نگه‌داشتن گوش‌ها از مزایای این‌وسیله است.

در ادامه مشاغلی را که بسیار ضرورت دارد افراد هنگام کار در آن از صداگیر استفاده کنند، معرفی می‌کنیم.

از ایرماف برای چه میزان صدا استفاده کنیم؟

کارکردن به مدت ۸ ساعت در محیطی با صدای بیش از ۸۵ دسیبل خطرناک بوده و به شنوایی شما آسیب می‌زند.

درصورتی‌که ۳ دسیبل به این اندازه اضافه شود، باید زمان حضور در این محیط نصف شود. پس از ۱۵ دقیقه حضور در محیطی با ۱۰۰ دسیبل صدا، شنوایی‌تان لطمه می‌بیند. اما با قراردادن ایرماف بر روی گوش‌ها، از شنوایی خود محافظت کرده و دیگر خطری سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد. بهتر است مثالی گفته شود تا بدانید ۸۵ دسیبل صدا چقدر می‌شود. جیغ و صدایی که از کودک حدودا یک‌ساله برای دریافت میان وعده می‌شنوید در این بازه صوتی است. مثلا موتورسیکلت‌ها ۹۵ دسیبل صدا در زمان تردد دارند و این صوت پس از ۵۰ دقیقه سلامت گوش‌ها را تهدید خواهد کرد. در یک کنسرت موسیقی راک بازه صوتی ۱۱۰ الی ۱۰۵ دسیبل وجود دارد، پس از مدت ۵ دقیقه حضور در آنجا، درد را در گوش‌ها احساس خواهید کرد. با ترکاندن یک ترقه، ۱۵۰ تا ۱۴۰ دسیبل صدا ایجاد می‌شود و این حجم از اصوات، فورا به شنوایی صدمه می‌زند.

مشاغلی که ملزم به استفاده از ایرماف هستند:

کارکنان نگهداری از هواپیما و صنایع هوایی

افرادی که از هواپیما نگهداری کرده و آن را تعمیر می‌کنند، کارگرانی که مسئولیت حمل بار و کنترل زمینی را برعهده دارند. این کار از پرصداترین شغل‌های جهان است؛ البته صدایی که به گوش مهماندارها و خلبان‌ها می‌رسد کمتر از ۸۵ دسیبل بوده که باعث می‌شود استفاده از صداگیر ایمنی لازم نباشد، اما سایر پرسنل باید صداگیر ایمنی خلبانی بر روی گوش‌ها قرار بدهند تا سالم و ایمن بمانند.

جوش‌کاری، آهنگری، فلزکاری، تراش‌کاری

تراشکاری و فلزکاری مشهورترین و از اولین مشاغل پرصدای جهان هستند. صدایی که فلزکاری و سنگ‌زنی تولید می‌کند، ۱۰۰ دسیبل است. در بازارهای سنتی صدای چکش‌کاری بر روی فلز را می‌توان شنید. علاوه‌بر فلزکاران، جوش‌کاران نیز برای عدم آسیب و عدم ورود جرقه‌ها به گوش باید از ایرماف استفاده کنند.

کارگران ساختمان

استفاده کارگران پروژه‌های ساختمانی از ایرماف کاملا ضروری است. جک‌ها، بولدوزرها و کامیون‌های حاضر در فعالیت‌های عمرانی صدایی به حجم ۱۲۰ دسیبل ایجاد می‌کنند. صدای هیلتی در هنگام تحریب به بالای ۱۲۰ دسیبل می‌رسد. بنابراین به‌کاربردن صداگیر ایمنی برای این افراد بسیار اهمیت دارد.

کشاورزان

دستگاه‌های تراکتور و کمباین با صدایی بلندتر از ۱۰۵ دسیبل کار می‌کنند و در گذر زمان به شنوایی کشاورزان صدمه می‌زند. بنابراین کشاورزان نیز باید از صداگیر ایمنی استفاده کنند تا قدرت شنوایی‌شان حفظ شود.

کارکنان معدن

در معدن‌های صداهای شدید و سرسام آوری مانند  وسایل تخریب و انواع دریل وجود دارد. این اصوات فشار زیادی را گوش و اعصاب کارگران وارد می‌کنند. این افراد باید از ایرماف ایمنی مخصوص کارشان- که به هدفون شبیه است- استفاده کنند تا شنوایی‌شان صدمه جدی نبیند.

نجارها

صدایی که ابزارآلات برش چوب ایجاد می‌کنند در حدود ۱۳۰ الی ۱۱۰ دسیبل است. هرچه این ابزارها بزرگ‌تر باشند، صدایی که ایجاد می‌کنند نیز بیشتر خواها بود. اره و مته، صوتی بالاتر از ۷۰ دسیبل دارند که در گذر زمان به شنوایی لطمه می‌زند. صدای اره‌برقی نیز در حدود ۱۲۰ دسیبل است. درصورتی‌که درخت پهناورتری داشته باشیم، تجهیزات بزرگتری لازم بوده و درمعرض اصوات بلندتری نیز خواهیم بود. بنابراین نجارها و چوب‌برها نیز باید از ایرماف استفاده کنند.

کارگران راه‌آهن

قدرت شنوایی به‌وسیله کار در راه‌آهن و تعمیر قطارها و نگهداری از مسیرها کاهش یافته و آسیب می‌بیند؛ زیرا هنگام عبور قطارها گوش در معرض سطح صدای ۷۵-۹۰ دسی بل تا ۱۳۰-۱۴۰ دسی بل قرار دارد. این یعنی چیزی بالاتر از استاندارد و از این رو این افراد در زمان کار روی ریل های فعال حتما باید از گوشی ایمنی هدفون صداگیر استفاده کنند.

نظامیان

اصوات تیراندازی، بمب، غرش کشتی و هواپیما، صدای مهیب انفجار، فریاد مربیان خطر کم‌شنوایی برای اعضای ارتش ایجاد می‌کند.

در مانورهایی که اصوات مهیبی دارند به نظامیان توصیه می‌شود از صداگیر ایمنی استفاده کنند.

جمع‌بندی

شنوایی نعمت و قدرت بزرگی است. مشاغل مختلفی می‌تواند این قدرت را کاهش داده یا از بین ببرد. اگر شغلی پرسروصدا دارید، برای حفظ و نگهداری از سلامت شنوایی‌تان می توانید صداگیر ایمنی یا ایرماف را از سایت تجهیزات ایمنی ایرانیان خریداری کنید خریداری کنید. بدین‌ترتیب ایمنی و قدرت شنوایی و سالم‌ماندن اعصاب‌تان تضمین‌ شده و نگران بیماری و آسیب‌دیدن نخواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید