دنیای گواهی نامه ها

 

امروزه با پیشرفت فناوری اخذ گواهینامه ایزو به صورت آنلاین بسیار آسان صورت می گیرد حال این پرسش به وجود می آید که ایزو و گواهینامه ایزو چیست؟

در پاسخ باید گفت با اخذ ایزو از سازمان ISO می توان کسب و کار خود را کاملا استاندارد کرد این امر در پیشرفت اقتصاد کشورها بسیار موثر است و تمامی کشورها و سازمان ها بایستی پایبند اسناداردهای جهانی تعریف شده از سوی این سازمان باشند.

در حقیقت دریافت گواهینامه ایزو برای کسانی که تمایل دارند وارد عرصه اقتصادی شوند و به دنبال راه اندازی شرکت یا سازمان در حیطه صنعت و اقتصاد هستند، بسیار مورد نیاز می باشد.

اگر خواهان دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه معرفی سازمان ایزو و نحوه دریافت گواهینامه آن هستید، پیشنهاد می شود از خواندن ادامه این مقاله غافل نشوید.

سازمان ایزو یک سازمان بین المللی غیر دولتی می باشد که  اعضای آن را نمایندگان ملی از سایر کشورها تشکیل داده است.

این سازمان در ژنو سوئیس فعالیت می کند و وظیفه اصلی آن، حمایت دو جانبه از تولید کننده و مصرف کننده می باشد و در آسان کردن تمامی امور تجاری بین المللی نقش موثری را ایفا می کند.

در واقع شرکتی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می گردد بیانگر این است که تمامی استانداردهای جهانی وضع شده در سازمان ایزو را اجرا می کند علاوه بر این دارا بودن گواهینامه ایزو به منزله تضمین کیفیت سیستم مدیریت شرکت مربوطه می باشد.

برای دریافت گواهینامه ایزو در درجه اول بایستی به شرکت های حقوقی که در این زمینه فعالیت می کنند مراجعه کنید توجه داشته باشید امروزه شرکت های زیادی اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند که برخی از آن ها فاقد اعتبار بوده و هیچ سندیتی ندارد از این رو باید حتما به شرکت های معتبر در این زمینه مراجعه شود.

بعد از مراجعه به شرکت های صدور گواهینامه ایزو، پر کردن فرم اولیه درخواست گواهینامه با اطلاعات دقیق قدم بعدی برای دریافت این گواهینامه می باشد.

لازم به ذکر است می توان به صورت غیر حضوری و کاملا آنلاین نیز اقدام به پر کردن فرم کرد‌.

بعد از پر کردن فرم و درخواست اولیه صدور گواهینامه، بایستی هزینه دریافت آن که معمولا به مدت سه سال اعتبار دارد، پرداخت شود و پس از ارسال کلیه مدارک، در صورت بررسی و تایید آن ها از سوی سازمان ایزو گواهینامه صادر می گردد.

برای استعلام گرفتن از مدت زمان اعتبار گواهینامه ایزو، ابتدا باید به سایت صادر کننده گواهینامه که معمولا مشخصات آن بر روی گواهینامه درج شده است، مراجعه شود و پس از وارد کردن کد ریجستری گواهینامه در سایت مرجع، از مدت زمان اعتبار آن آگاه شوید و در صورتی که زمان منقضی شدن آن نزدیک بود، اقدام به تمدید آن کنید.

اصولا مدت زمان اعتبار گواهینامه ایزو به مدت سه سال عنوان شده است اما متقاضیان موظف هستند سالی یکبار با مراجعه به سایت مرجع، اقدام به تمدید آن برای سال آینده کنند.

نحوه تمدید گواهینامه ایزو بعد از سپری شدن سه سال از صدور و اعتبار آن اینگونه است که می توان مرجع صدور گواهینامه را عوض کرد و از مرجع دیگری اقدام به دریافت گواهینامه ایزو کرد و مجدد سالی یکبار باید اقدام به تمدید آن کرد.

 

ایزو ۹۰۰۱ چیست

یکی از معتبر ترین سازمان های بین المللی در حیطه وضع استاندارد های جهانی در زمینه های اقتصادی و تضمین کیفیت کسب و کارها، سازمان ایزو می باشد.

این سازمان با صدور گواهینامه هایی به شرکت ها، باعث بالا بردن کیفیت و تسهیل فرایند های تولید و خدمات از سوی شرکت ها می شود.

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو علاوه بر تولید کننده و صاحبان مشاغل، برای مصرف کنندگان نیز‌ از مزایایی برخوردار می باشد از این رو امروزه بیشتر شرکت های دولتی و خصوصی تمایل به دریافت این گواهینامه دارند.

اگر برای شما جالب است که درباره این گواهینامه و اهمیت آن اطلاعات بیشتری کسب کنید توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید ما در این مقاله سعی کرده ایم به مزایای که دریافت گواهینامه ایزو به دنبال دارد، مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.

همانطور که اشاره شد یکی از مزیت های اصلی اخذ گواهینامه ایزو پیشرفت اقتصادی و افزایش درآمد صاحبان مشاغل می باشد علاوه بر این مورد، این گواهینامه از مزیت های دیگری نیز برخوردار می باشد که در ادامه به اختصار به آن اشاره کرده ایم.

با دریافت گواهینامه از سازمان ایزو می‌ توان با شرکت در مناقصه های عمومی و خصوصی موفقیت خود را افزایش داد و با کاهش هزینه ها، باعث صرفه جویی در دیگر هزینه ها می گردد.

شرکت ها و سازمان های خصوصی پس از دریافت گواهینامه ایزو قادر خواهند بود به بهترین استاندارد و شیوه های ارتقا کسب و کار دسترسی پیدا کنند و با عمل به آن ها باعث افزایش اعتبار خود شوند.

از دیگر مزیت های این گواهینامه کاهش میزان شکایات از سوی مشتریان می باشد چرا که از طریق گواهینامه ایزو می توان بهتر به نظارت شکایات و رضایت های مشتری پرداخت و باعث افزایش اعتبار شرکت در مقابل مشتری نیز می گردد.

 

برای درخواست و دریافت گواهینامه ایزو شرایطی وجود دارد که بایستی متقاضی آن‌ ها را دارا باشد تا بتواند نسبت به دریافت گواهینامه ایزو اقدام کند.

برخی از شرایط تهیه گواهینامه ایزو که متقاضیان بایستی واجد آن باشند عبارتند از:

  • سازمان یا شرکتی که تمایل به اخذ این گواهینامه دارد بایستی پروانه جواز کسب کرده باشد.
  • شرکت متقاضی باید از نظر حقیقی و حقوقی وجود خارجی داشته باشد و تمامی مجوز های لازم را کسب کرده باشد.
  • شرکت مربوطه یا باید شروع به فعالیت کرده باشد یا باید در شرف تاسیس و راه اندازی باشد.
  • متقاضی باید طبق تمامی قانون های ملی و حاکمیتی عمل کند و خلاف آن قوانین فعالیتی نداشته باشد.

علاوه بر این مواردی که گفته شد شرکت یا سازمانی که تمایل به اخذ گواهینامه ایزو دارد بایستی تمامی مدارک فنی و تخصصی و مدارک مربوط به حقوقی و حاکمیتی را دارا باشد تا بتواند نسبت به دریافت گواهینامه ایزو اقدام کند.

 

هزینه دریافت گواهینامه ایزو بر اساس عوامل و فاکتور های مختلفی تعیین می شود و معمولا برای مدت زمان سه سال اعتبار دارد.

از عوامل موثر بر قیمت صدور این گواهینامه می توان به تعداد پرسنل شرکت متقاضی اشاره کرد در واقع هرجه تعداد پرسنل و کارکنان شرکت مربوطه افزایش یابد، به طبع هزینه صدور گواهینامه ایزو نیز افزایش پیدا می کند.

زمینه ای که سازمان در آن فعالیت می کند نیز می تواند بر قیمت صدور این گواهینامه اثر گذار باشد و هر چه میزان ریسک فعالیت سازمان متقاضی بالاتر باشد، هزینه ممیزی و صدور گواهینامه افزایش می یابد.

به طور کل موردی که در تهیه و اخذ گواهینامه ایزو بسیار حائز اهمیت است، مراجعه به معتبر ترین شرکت برای درخواست آن می باشد توصیه می کنیم از مراجعه به شرکت های ناآشنا و نا معتبر پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید