دامیننس بیت کوین یکی از شاخص‌هایی است که این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا کیفیت تحلیل‌های خود را افزایش داده و سود بیشتری از بازار کسب کنند. در واقع Bitcoin Dominance ارزش بازار BTC را با تتر یا هر کوین دیگری که مدنظر سرمایه‌گذار است، مقایسه می‌کند. اگر قصد رسیدن به سودهای مستمر از این بازار را دارید، به شما توصیه می‌کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در مورد این مفهوم مهم در اختیار شما قرار دهیم.

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر چیست؟

بررسی مفهوم دامیننس بیت کوین

دامیننس که در فارسی به تسلط یا سلطه ترجمه شده، در واقع مفهومی است که نشان می‌دهد در حال حاضر چه میزان از ارزش کل بازار کریپتو به یک دارایی تعلق دارد. به‌طور مثال اگر پس از محاسبه این میزان برای بیت کوین 30% را نمایش دهد و ارز کل بازار 3 تریلیون دلار باشد، چیزی در حدود یک تریلیون آن مربوط به BTC است.

جالب است بدانید بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از این شاخص برای بررسی روند سایر دارایی‌های موجود در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. به این ترتیب که اگر Bitcoin Dominance افزایش پیدا کند، یعنی در آینده نزدیک قیمت سایر توکن افت خواهد کرد. عکس این قضیه نیز صادق است؛ در صورتی که دامیننس بیت کوین افت کند، کوین قیمت سایر دارایی‌ها افزایشی شده و می‌تواند سود خوبی را نصیب معامله‌گران کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و هیچ‌گونه پیشنهادی مبنی بر استفاده از شاخص گفته‌شده برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف نیست. شما باید میزان دانش و تجربه خود را افزایش دهید و براساس آن در بازارهای مالی مختلف فعالیت کنید. در غیر این صورت متضرر شده و بخش زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهید.

مارکت کپ

در ابتدای این مقاله به مفهومی اشاره کردیم که برای استفاده از شاخص دامیننس باید با آن آشنا شوید. در این قسمت مفهوم گفته‌شده را به‌طور مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای محاسبه شاخص گفته‌شده کافی است تعداد کل توکن‌های در گردش موجود در بازار را در ارزش یک واحد از آن ضرب کنید.

به‌عنوان مثال اگر در حال حاضر 19 میلیون بیت کوین داشته باشیم و ارزش هر واحد آن حدود 26 هزار دلار باشد، ارزش کل BTCهای موجود در بازار چیزی در حدود 1 تریلیون دلار خواهد بود. برای درک بزرگی این عدد کافی است آن را با طلای جهانی که ارز بازار ده تریلیونی یا تتر که مارکت کپ 84 میلیارد دلاری دارد، مقایسه کنید.

اگر قصد دارید دامیننس بیت کوین و تتر را مقایسه کنید، کافی است اعداد به دست آمده را بر کل ارزش بازار تقسیم کرده و آن را در 100 ضرب کنید. با یک مقایسه ساده متوجه اختلاف فاحشی که بین این دو وجود دارد، می‌شوید.

محاسبه دامیننس

برای استفاده این شاخص نیاز است تا ارزش کل یک بازار و دارایی که مدنظرتان است را به شکل دقیق محاسبه کنید. از‌آنجایی‌که بیت کوین به‌عنوان محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین توکن در بازار شناخته می‌شود، با بررسی Bitcoin Dominance می‌توانید روند سایر ارزهای دیجتال موجود را پیش‌بینی کنید.

دامیننس بیت کوین = (مارکت کپ BTC/ مارکت کپ کل بازار)*100

بررسی تاثیرات دامیننس BTC در سرمایه‌گذاری

هر شاخصی در بازار مالی به منظوری خاص طراحی می‌شود. Dominance نیز از این قائده مستثنی نیست. تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار کریپتو از این پارامتر به منظور بررسی میزان سلطه بیت کوین استفاده می‌کنند. بزرگ‌تر بودن عدد به دست آمده نشان می‌دهد تقاضا برای خرید BTC زیاد است؛ در نتیجه می‌توان گفت فروشنده قدرتمند برای سایر آلت کوین‌ها وجود دارد. عکس این قضیه نیز می‌تواند نشان دهد فشار فروش در بیت کوین و افزایش تقاضا برای سایر دارایی‌هایی مثل تتر باشد. برخی از کاربردهای این شاخص عبارت هستند از:

  • بررسی میزان احساسات معامله‌گران
  • تخمین میزان ریسک سرمایه‌گذاری روی یک دارایی

معایب دامیننس بیت کوین

هر شاخص مالی که در بازارهای مختلف از آن استفاده می‌شود، معایبی نیز دارد؛ Bitcoin Dominance نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

وابستگی به ارزش کل بازار

یکی از معایب مهمی که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را نادیده می‌گیرند، وابستگی این شاخص به ارزش کل است. در نظر داشته باشید که در حال حاضر چیزی در حدود 19 میلیون بیت کوین استخراج شده؛ اما ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها به دلایل مختلف از چرخه معاملات خارج شده باشند. به همین دلیل نباید صرفا با استفاده از این شاخص معامله کنید.

امکان دستکاری

دستکاری معضل و چالش دیگری است که در هنگام استفاده از این شاخص باید به آن توجه کنید. فعالان حرفه‌ای بازار می‌توانند با ایردراپ و ساخت توکن‌های جدید، اعداد دامیننس بیت کوین را دستکاری کنند.

کاهش تاثیرگذاری در آینده

با‌توجه به افزایش تعداد توکن‌های موجود در بازار به احتمال فراوان در آینده ارزش بازار بیت کوین کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه دامیننس نیز کارایی خود را از دست داده و نمی‌توان از آن به‌عنوان شاخصی تاثیرگذار در تحلیل استفاده کرد.

استراتژی‌های معاملاتی براساس دامیننس

از این شاخص می‌توان استفاده‌های فراوانی کرد. در این بخش قصد داریم به دو مورد که می‌توانید در استراتژی معاملاتی خود از آن‌ها بهره ببرید، اشاره کنیم.

تعیین قدرت روند

هنگامی که در یک روند قرار داریم، می‌توانیم با بررسی این پارامتر قدرت آن را مشخص کنیم. به‌طور مثال اگر حرکتی صعودی در بازار داشتیم و دامیننس بیت کوین در حال افزایش بود، یعنی به احتمال فراوان رشد قیمت در آینده ادامه‌دار خواهد بود.

بررسی نرخ‌های تاریخی

یکی دیگر از استفاده‌های این شاخص بررسی وضعیت بازار براساس نرخ‌های تاریخی است. هنگامی که دامیننس بیت به بالاترین میزان خود در دوره‌های قبلی نزدیک می‌شود، احتمال چرخش قیمت و شروع یک روند نزولی افزایش پیدا می‌کند. عکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی هنگامی که این شاخص به دره‌های تاریخی نزدیک می‌شود، می‌تواند منتظر شروع حرکت صعودی و رشد قیمت بود.

جمع‌بندی

دامیننس بیت کوین در حال حاضر یکی از شاخص‌های مهم برای بررسی وضعیت بازار کریپتو به حساب می‌آید. در این مقاله این مفهوم مهم، نحوه محاسبه و معایبش را بررسی کردیم تا بتوانید بهترین استفاده را در معاملات خود از آن داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که Bitcoin Dominance تنها یکی از پارامترهایی است که باید بررسی کنید. اگر قصد دارید در بازار به سود مستمر برسید، باید به موارد دیگری همچون نمودار و اخبار اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

منبع :

https://wallex.ir/blog/what-is-bitcoin-dominance/

دیدگاهتان را بنویسید