رعایت کردن روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس، اصلی‌ترین شرط برای موفقیت در بازارهای مالی می‌باشد. اما متاسفانه اغلب معامله‌گران این موضوع را نادیده می‌گیرند. در صورتی که معامله‌گران قوانین مدیریت ریسک و سرمایه در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس را رعایت نکنند، تمامی سوددهایی که در یک طولانی مدت به دست آورده‌اند را از دست خواهند داد، ضمن اینکه سرمایه اولیه آن‌ها نیز در خطر می‌باشد.

 

روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس

روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس چیست؟ آیا با استفاده از روش‌ های مدیریت ریسک، می‌توان از ضررهای تمام نشدنی بازار پرنوسان فارکس رهایی پیدا کرد؟ متاسفانه اغلب کاربرانی که وارد بازار فارکس می‌شوند، فقط دوره‌های تحلیل تکنیکال را پشت سر می‌گذارند و به دیگر آموزش‌ها برای فعالیت در این بازار اهمیتی نمی‌دهند. در حقیقت اغلب تریدرهای بازار فارکس، گمان می‌کنند صرفا با تسلط بر تحلیل تکنیکال بازار فارکس، می‌توانند در این بازار معامله کنند و از طریق سرمایه‌گذاری و ترید، سود زیادی را به دست آورند. با توجه به همین موضوع، امروزه کمتر معامله‌گر تازه‌کاری وجود دارند که از روش ‌های مدیریت ریسک در فارکس اطلاع داشته باشد.

در تمامی بازارهای مالی از جمله بازار فارکس، برای کاهش میزان ضرر در معاملات، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید با اصول و قوانین مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری صحیح آشنایی داشته باشند. رعایت قوانین مدیریت سرمایه، به معامله‌گران کمک می‌کند تا در صورتی که با وقوع ضرر مواجه شدند، تمامی سرمایه خود را در این بازار از دست ندهند. در حقیقت هر معامله‌گری باید قادر به پیش‌بینی میزان سوددهی بازارهای مالی باشد و بتواند میزان ریسک موجود در معامله را اندازه‌گیری کرده و کنترل کند.

رعایت کردن صحیح قوانین مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه، اصلی‌ترین شرط برای موفقیت در بازارهای مالی می‌باشد. اما متاسفانه اغلب معامله‌گران این موضوع را نادیده می‌گیرند. در صورتی که معامله‌گران قوانین مدیریت ریسک و سرمایه در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس را رعایت نکنند، تمامی سوددهایی که در یک طولانی مدت به دست آورده‌اند را از دست خواهند داد، ضمن اینکه سرمایه اولیه آن‌ها نیز در خطر می‌باشد. در این مقاله از وبسایت امیرتریدر با ما همراه شوید تا با بهترین روش های مدیریت ریسک در فارکس آشنا شویم..

ریسک در معامله به چه معناست؟

پیش از اینکه بخواهیم به روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس بپردازیم؛ بهتر است ابتدا با تعریفی از ریسک در معامله آشنا شویم. ریسک به بیشترین مبلغی که یک معامله‌گر و یا یک سرمایه‌گذار در طول معامله ضرر می‌کند، گفته می‌شود. به همین دلیل است که به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازار فارکس توصیه می‌شود که اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، بیشتر از سه درصد آن را در معامله ریسک نکنند. اینگونه اگر قرار باشد که در یک معامله دچار ضرر و زیان شوند، باید زیر 3 درصد باشد.

درحقیقت بهتر است معامله‌گران پیش از اینکه بخواهند به میزان پولی که در طول معامله و در بازار خرید و فروش کسب می‌کنند، فکر کنند؛ به این موضوع فکر کنند که چه ریسک‌هایی در بازار فارکس وجود دارد که سرمایه اولیه آن‌ها را تهدید می‌کند. سپس باید بررسی شود که چگونه باید این ریسک‌ها مدیریت شود تا با کمترین استرس، معاملات صورت بگیرد. همین موضوع نشان دهنده اهمیت مدیریت ریسک نه تنها در بازار فارکس، بلکه در هر تجارت و کسب و کاری می‌باشد.

نرم افزار مدیریت ریسک فارکس

مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

بازار فارکس از بازارهای مالی در جهان است که با وجود تمامی ریسک‌ها و نوسانات قیمتی که دارد، جزو پرسودترین بازارهای مالی در جهان نیز می‌باشد. کسانی می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری و معامله در بازار فارکس، سوددهی بسیاری را تجربه کنند که از ریسک‌های موجود در این بازار آگاه باشند و سعی کنند با استفاده از روش‌های مختلف، اقدام به کنترل ریسک در آن نمایند. هدف از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس این است که شما با استفاده از روش‌های موثری، میزان ریسک از دست رفتن پول و سرمایه خود را در این بازار کاهش دهید.

اغلب معامله‌گران ایرانی با توجه به میزان سرمایه‌ای که در بازار فارکس دارند، برای معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در این بازار، ترجیح می‌دهند تا از روش‌های بدون مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در معاملات خود استفاده نمایند. همین موضوع چالش بسیاری را برای آن‌ها و رسیدن به سوددهی ایجاد می‌کند. واقعیت این است است که بازار فارکس به خودی خود، یک بازار پرریسک و پرخطر می‌باشد و عدم استفاده از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس می‌تواند خطر از دست دادن سرمایه را چندین برابر کند.

این موضوع را در نظر بگیرید که وقتی شما به عنوان یک معامله‌گر وارد بازار فارکس می‌شوید و به دنبال به دست آوردن سود از بازار فارکس هستید، به خودی خود شما ریسک بالایی را متوجه سرمایه‌تان کرده‌اید و حتی یک فرد ریسک‌پذیر تلقی می‌شوید. به همین دلیل نباید هیچ قدم دیگری برای چندین برابر کردن ریسک معاملات خود بردارید و اگر از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس استفاده نکنید، سرمایه گذاری شما چندان منطقی و عاقلانه نخواهد بود.

لازم است این موضوع را نیز یادآور شویم که بازار فارکس برای افرادی که تن به معاملات با ریسک بالا می‌دهند، جایزه و پاداشی را در نظر نمی‌گیرد. این افراد صرفا در پایان با تجربه شکست از بازار فارکس خارج می‎شوند؛ این در حالی است که افرادی که از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس استفاده می‌کنند، تبدیل به افراد موفقی در بازار فارکس می‌شوند که می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، به درآمدهای قابل توجهی برسند.

استفاده نکردن از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس از اصلی‌ترین دلایل شکست در فارکس

برای درک بهتر اهمیت روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس، لازم است به یک مثال توجه داشته باشید. یک معامله‌گر را در نظر بگیرید که دائما اقدام به انجام معاملات با حجم کم می‌کند؛ به طوری که در کل روند خوبی را برای حساب معاملاتی خود آغاز نموده است و اغلب معاملاتی که دارد، با سود بسته می‌شوند. اما قطعا معاملات کم حجم با سود کمی نیز همراه هستند. پس از مدتی این موضوع تبدیل به یک چالش ذهنی برای معامله‌گر می‌شود و در حقیقت تبدیل به یک مشکل برای او می‌گردد. به طوری که معامله‌گر تصمیم می‌گیرد برای رسیدن به سوددهی بیشتر، ریسک معاملات خود را به اندازه قابل توجهی بالا ببرد و اینگونه است که حجم معامله بالایی را برای خود در نظر می‌گیرد. به طوری که پس از مدت زمان کوتاهی، نه تنها تمامی سوددهایی که به دست آورده است را به بازار پس می‌دهد، بلکه سرمایه‌ اولیه او نیز به خطر می‌افتد.

بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس که تجربه خوبی از این بازار مالی ندارند و سرمایه خود را در آن از دست داده‌اند، دچار همین چالش شده‌اند و دلیل اصلی آن نیز نداشتن یک استراتژی مدیریت ریسک و سرمایه مناسب در بازار فارکس می‌باشد. این موضوع را در نظر بگیرید که اگر شما بر تمامی روش‌های تحلیل تکنیکال و یا بنیادی مسلط باشید؛ قادر خواهید بود که شانس موفقیت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. اما آشنایی با این روش‌ها تضمینی بر موفقیت شما نیست. در مقابل اگر سعی کنید از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس استفاده کنید، قطعا موفقیت خود را در این بازار تضمین نموده‌اید.

مدیریت ریسک در بازار فارکس، به این معنی است که شما حداکثر ریسکی که در هر معامله وجود دارد را تعیین می‌کنید. ریسک در حقیقت نشان دهنده تفاوت بین انتظارات واقعی فرد و میزان بازدهی واقعی معامله است. اگر سرمایه‌گذار و یا معامله‎‌گری قصد داشته باشد که در بازار فارکس به بازدهی بیشتری برسد، قطعا باید ریسک بیشتری را نیز متحمل شود.

آموزش مدیریت ریسک و سرمایه در فارکس

عوامل تاثیرگذار بر میزان ریسک معامله‌گر

میزان ریسک بر این موضوع وابسته است که یک معامله‌گر تا چه اندازه احتمال از دست دادن سرمایه خود را در ازای سود بالقوه می‌پذیرد. افرادی که دارای درآمد ثابتی هستند و یا تجربه زیادی را از معامله در بازار فارکس دارند، جسورانه‌تر عمل می‌کنند. در مقابل کسانی که منابع مالی کمتری را دارند و یا در زمینه ترید در بازار فارکس، کم تجربه می‌باشند، مسیرهای کم‌خطرتری را برای به دست آوردن سود انتخاب می‌کنند.

متاسفانه امید به رسیدن به سوددهی، بسیاری از افراد تازه‌وارد را فریب می‌دهد و با توجه به اینکه تجربه کمی را در ترید دارند، بیش‌تر از توان خود ریسک می‌کنند. مشکلی که در ریسک بیش از اندازه حد سرمایه وجود دارد، این موضوع است که احتمال از دادن سرمایه، از تصمیم‌گیری درست نیز جلوگیری می‌کند، به طوری که فرد نمی‌تواند به صورت درست و اصولی تصمیم‌گیری کند و در مقابل سعی می‌کند بر اساس میزان مانده حساب خود تصمیم‌گیری نماید. در ادامه پیرامون عوامل موثر بر میزان ریسک معامله‌گر توضیحاتی را آورده‌ایم.

سبک زندگی

آیا منبع درآمد شما ثابت می‌باشد یا در مورد حقوق ماهانه خود نگران هستید و چندان در مورد ضررهای خود نگرانی ندارید؟ افرادی که از نظر درآمد خیالشان راحت است، چندان نگران ضررهای خود در بازار فارکس نیستند و سعی می‌کنند ضمن افزایش مهارت‌های تجاری خود، رفتار جسورانه‌تری نیز داشته باشند.

این در حالی است که افرادی که تنها سود و درآمد آن‌ها از فارکس است، تصمیماتی که تحت تاثیر ترس و یا طمع است، می‌گیرند. این دسته از افراد باید سعی کنند به موقعیت‌های کوچکتر محدود بمانند و ریسک معاملات خود را خیلی بالا نبرند.

سرمایه معاملاتی

میزان سرمایه‌ای که یک معامله‌گر برای معاملات خود در نظر می‌گیرد نیز در میزان ریسک معاملات تاثیرگذار است. هر چه حساب تجاری فرد بزرگ‌تر باشد، می‌تواند در موقعیت‌های بزرگ‌تری شرکت کند.

بازه زمانی (تایم فریم)

برنامه شما برای باز نگه داشتن یک معامله چقدر است؟ برای معاملات بلند مدت، شما مجبور به تحمل نوسانات بیشتری هستید. در صورتی که بخواهید در معاملات روزانه و یا نوسانی شرکت کنید، باید میانگین اندازه موقعیت معاملاتی خود را بالاتر ببرید.

تجربه

در صورتی که به اندازه کافی معامله انجام دهید، راحت‌تر می‌توانید به تصمیم‌هایی که می‌گیرید، اعتماد کنید. این در حالی است که اگر جزو معامله‌گران تازه‌کار باشید، احتمالا بر اساس احساسات خود تصمیم‌گیری خواهید کرد و پوزیشن‌های کوچکتر‌ انتخاب بهتری برایتان هستند.

توصیه کارشناسان قبل از ورود به بازار فارکس

با توجه به تمامی مواردی که پیرامون اهمیت روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس عنوان کردیم، کارشناسان بر این باور هستند که تمامی افراد و علاقه‌مندان به فعالیت در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس، پیش از ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری واقعی، بهتر است ابتدا نسبت به استراتژی‌های خود آگاهی کامل داشته باشند و آن‌ها را بررسی کنند.

پس از تعیین استراتژی معاملاتی، بهتر است که آن‌ها را در حساب دمو یکی از بروکرهای شناخته شده در بازار فارکس امتحان کنند. فعالیت در حساب دمو، این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند تمامی قوانین معامله در این بازار را به خوبی یاد بگیرند. البته منظور از تمرین در محیط دموی بازار فارکس، به این معنی نیست که تریدرها یک و یا دو معامله را انجام دهند و سپس تصمیم‌گیری کنند و به اطمینان برسند.

در حقیقت این دسته از افراد باید سعی کنند از انواع روش های مدیریت ریسک در فارکس استفاده کنند؛ حتی اگر در معاملات خود به سوددهی نیز نرسند، با این حال باید مدیریت ریسک را در نظر بگیرند و کم کم حجم معاملات خود را افزایش دهند. دلیل این موضوع این است که بازار فارکس همواره با ریسک های بسیار زیادی همراه است و استفاده از مدیریت ریسک در فارکس برای تجربه سوددهی در این بازار ضرورت دارد.

مدیریت ریسک در معامله گری

انواع ریسک در بازارهای مالی

ریسک به معنی مواجهه با عدم اطمینان و همینطور احتمال وقوع خسارت و یا عواقب نامطلوب در مسیر رسیدن به موفقیت از طریق سرمایه‌گذاری می‌باشد. در بازارهای مالی، ریسک ناشی از محدودیت‌ها، عدم قطعیت‌ها و تغییرات موجود در بازار، همواره وجود دارد. در واقع ریسک بخش طبیعی و جدایی ناپذیری از هر فعالیت سرمایه‌گذاری و یا تصمیم‌گیری مالی می‌باشد.

در تعریفی ساده، ریسک به احتمال وقوع خسارت در سرمایه‌گذاری اشاره می‌کند و تنها با مدیریت ریسک می‌توان آن را در بازارهای مالی کنترل کرد. در بازارهای مالی فارکس یا ارز دیجیتال، چندین نوع ریسک وجود دارد که در ادامه پیرامون هر یک توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم.

ریسک بازار

ریسک بازار به افزایش و یا کاهش قیمت یک دارایی در برابر موقعیت معاملاتی که معامله‌گر در آن شرکت کرده است، گفته می‌شود.

ریسک نقدینگی

ریسک نقدینگی نشان دهنده میزان احتمال عدم توانایی و یا ناتوانی یک معامله‌گر در تبدیل موقعیت معاملاتی به ارزهای فیات گفته می‌شود. ارزهایی که قابل تبدیل شدن به نقدینگی است.

ریسک حقوقی و قانونی

ریسک حقوقی و قانونی به میزان احتمال رخداد رویدادهای منفی که در ارتباط با قوانین حقوقی و نظارتی است، گفته می‌شود. برای مثال معامله ارزهای دیجیتال در برخی از کشورها ممنوع می‌باشد.

ریسک عملیاتی

ریسک عملیاتی تمامی مشکلات اعم از عدم توانایی در انجام معاملات، واریز و برداشت وجه و … را شامل می‌شود.

ریسک لوریج

این ریسک در ارتباط با اهرم و یا لوریج در بازار فارکس می‌باشد. استفاده از لوریج شانس رسیدن به سود از این بازار را افزایش می‌دهد، اما در عین حال خطر از دست دادن سرمایه را نیز بالا می‌برد.

ریسک بروکر

این ریسک در ارتباط با بروکر انتخابی است و مشکلاتی شامل بسته شدن حساب، قطع شدن سرور، دست‌کاری کردن قیمت، مشکل اتصال به بروکر و … می‌باشد.

روش های ارزیابی ریسک

برای استفاده از روش های مدیریت ریسک در فارکس، ابتدا باید بتوان میزان ریسک موجود در بازار را ارزیابی نمود. در صورتی که از مراحل زیر پیروی کنید، قادر به برآورد و ارزیابی ریسک خواهید بود.

1.شناسایی ریسک

در طی مرحله اول از ارزیابی ریسک، ابتدا باید نوع ریسک را شناسایی نمایید. در طی این مرحله باید تشخیص دهید که چه نوع ریسکی در بازار وجود دارد و آیا قابل کنترل می‌باشد یا خیر. برای مثال در برخی مواقع ریسک بازار مالی، ناشی از رویدادهای اقتصادی می‌باشد و از کنترل سرمایه‌گذار خارج است، به طوری که نمی‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند.

2.ارزیابی میزان تأثیر

در مرحله دوم و پس از شناسایی ریسک‌ها، باید میزان اهمیت آن‌ها ارزیابی و بررسی گردد. به طور کلی باید ریسک‌های پیش‌بینی شده مطابق با درصد احتمال وقوع مرتب و سپس رتبه‌بندی گردد. اینکار به تریدر کمک می‌کند به شیوه‌ای موثر، از میزان تاثیر هر ریسک در سرمایه‌گذاری خود مطلع گردد.

3.تعیین استراتژی

پس از رتبه بندی ریسک‌ها بر اساس احتمال وقوع، حال زمان آن رسیده است که برای مدیریت بهتر آن‌ها، استراتژی‌هایی در نظر گرفته شود. به طور کلی باید رویکردهایی تعیین نمایید که بتوانید با ریسک‌ها برخورد کرده و آن‌ها را کاهش دهید. در حقیقت باید استراتژی به گونه‌ای تعیین شود که با استفاده از رویکردهای مدیریت ریسک، بتوان ریسک‌های مرتبط با بازار فارکس را کاهش داد.

لازم به ذکر است که برای کاهش ریسک در بازار فارکس، مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت ریسک شامل تکنیک‌ها و فرآیندهایی وجود دارد که این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا بتواند به خوبی تمامی ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در این بازار مالی را شناسایی کند و سعی کند با استفاده از یک استراتژی مناسب، آن‌ها را کاهش دهد.

مدیریت معامله در فارکس

آموزش روش های مدیریت ریسک در فارکس

پس از بررسی موضوعات مرتبط با اهمیت روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس، احتمالا این سوال برای شما نیز ایجاد شده است که چگونه باید ریسک در بازار فارکس را مدیریت کنیم. در این قسمت قصد داریم به تکنیک‌ها و روش‌هایی اشاره کنیم که با استفاده از آن‌ها قادر خواهید بود تا میزان ریسک معاملات خود را در بازار فارکس به میزان بسیار زیادی کاهش دهید و شرایطی را ایجاد کنید که در نهایت روند معاملات شما سودآور باشد.

لازم به ذکر است که در ادامه به روش‌هایی اشاره کرده‌ایم که به صورت عملی قابل اجرا می‌باشند و هر معامله‌گری با هر سطح دانش و تجربه در بازار فارکس نیز می‌تواند به راحتی و بدون اینکه نیازی به کنترل احساسات خود در بازار فارکس داشته باشد، از این روش‌ها با هدف کاهش ریسک معاملات خود استفاده کند.

تکنیک‌هایی که به معامله‌گران کمک می‌کند تا ضمن حفظ سرمایه، خطرات ناشی از ضرر در بازار فارکس را نیز کاهش دهند. با استفاده از روش های مدیریت ریسک در فارکس، معامله‌گران قادر به شناسایی و پیش بینی نوسانات قیمت و تغییرات بازار هستند و اینگونه می‌توانند برنامه‌های مناسب را برای محافظت از سرمایه خود پیاده سازی نمایند.

استفاده از اهرم یا لوریج معاملاتی پایین

از مهم‌ترین روش های مدیریت ریسک در فارکس، کنترل اهرم و یا لوریج در معاملات می‌باشد. معامله‌گران با استفاده از لوریج، می‌توانند با چندین برابر میزان سرمایه اولیه خود معامله کنند که بی شک این موضوع میزان سودی که از معاملات به دست می‌آورند را نیز افزایش می‌دهد. لوریج و یا اهرم به صورت لحظه‌ای در بازار فارکس، قابل تغییر نمی‌باشد و باید برای اینکار از قبل بروکر خود را مطلع سازید.

در حال حاضر بهترین بروکرهایی که به ایرانیان خدمات ارائه می‌دهند، لوریج‌های معاملاتی متعددی را از 100 تا 1000 را نیز برای معاملات در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. شما می‌توانید از هر کدام از این لوریج‌ها برای معاملات خود و با توجه به شرایطی که بروکرتان ارائه می‌دهد، استفاده نمایید.

برای اینکه بتوانید میزان ریسک معاملات خود را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم به سراغ لوریج‌های پایین و در حدود 100 بروید. لوریج بالا در لحظه، منجر به افزایش ریسک معاملات شما نمی‌شوند اما در صورتی که در طی یک معامله وارد ضرر شوید، به دلیل استفاده از لوریج، دارایی شما سریع‌تر به صفر نزدیک می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با استفاده از لوریج‌های پایین، سعی کنید برای مدت زمان بیشتری در بازار باقی بمانید.

بالا بردن حجم معاملات به صورت تدریجی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل افزایش ریسک در بازار فارکس، افزایش حجم معاملات، بدون توجه به رعایت سیستم مدیریت سرمایه می‌باشد. معامله‌گران معمولا عادت دارند برای رسیدن به سوددهای بیشتر، معاملات خود را با حجم بالاتری آغاز کنند؛ ضمن اینکه اگر سیستم مدیریت سرمایه در فارکس، از انجام چنین فرآیندی برای معاملات آن‌ها جلوگیری کند، به مدیریت سیستم خود پایبند نخواهند بود و همین موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ برای حساب معاملاتی آن‌ها می‌گردد.

به همین دلیل بهتر است که افراد حتما در آغاز فرآیند ورود به بازار فارکس، معاملات خود را با حجم‌های پایین آغاز کنند و کم‌کم و با ارتقاء تسلط بر معاملات این بازار و پس از افزایش دارایی‌های خود، اقدام به بالا بردن حجم معاملات نمایند. البته در چنین شرایطی نیز باید افزایش حجم معاملات دقیقا بر اساس سیستم مدیریت سرمایه و مطابق با استراتژی که معامله‌گر برای مدیریت ریسک در این بازار استفاده می‌کند، صورت بگیرد.

در این قسمت اگر بخواهیم یک تکنیک عملیاتی را برای شما معرفی کنیم، توصیه می‌کنیم که معاملات خود را در این بازار با یک صدم لات آغاز نمایید و سپس و به تدریج با افزایش دارایی خود، یک صدم یک صدم، حجم معاملات خود را در این بازار افزایش دهید.

محاسبه درصد ریسک در هر معامله

در نظر داشته باشید که شما هزار دلار در حساب معاملاتی خود در اختیار دارید و سعی دارید که یک معامله را با نسبت ریوارد به ریسک 4 به 1 باز کنید. این معامله از نظر بسیاری از استراتژی‌های مدیریت سرمایه در معاملات بازار فارکس، معامله خوبی به نظر می‌رسد؛ اما سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که آیا اگر در این معامله، حد ضرر به اندازه بسیار زیادی افزایش پیدا کند، به طوری که فعال شود و معامله‌گر به اندازه 300 دلار از دارایی‌های خود را از دست بدهد، آیا در اینصورت نیز این معامله منطقی خواهد بود؟

در نظر داشته باشید که از اصلی‌ترین فاکتورهایی که برای مدیریت ریسک در معاملات بازار فارکس وجود دارد، تعیین حداکثر درصد ریسک در طی هر معامله می‌باشد. به طوری که معامله‎‌گران برای آغاز معاملات خود در بازار فارکس باید یک حداکثر مقدار ریسک را برای هر معامله تعریف نمایند که توصیه می‌شود این حداکثر ریسک برابر با 2 درصد در نظر گرفته شود.

به تدریج و با افزایش میزان تسلط بر معاملات، می‌توان این حداکثر میزان ریسک را نیز افزایش داد و آن را به اندازه 5 درصد رساند. در نظر داشته باشید که تریدرهای حرفه‌ای در بازار فارکس که از روش های مدیریت ریسک در فارکس استفاده می‌کنند، حداکثر ریسک خود را در هر معامله مقدار ثابتی در نظر می‌گیرند و آن را افزایش نمی‌دهند.

بنابراین در پاسخ به سوالی که در ابتدای موضوع درصد ریسک در هر معامله مطرح کردیم، با اینکه این معامله از نظر نسبت ریسک به ریوارد دارای شرایط خوبی می‌باشد، اما با توجه به اینکه به اندازه 30 درصد از دارایی فرد را به خطر می‌اندازد، به هیچ عنوان معامله مناسبی نخواهد بود.

روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس

بررسی درصد ریسک کلی معاملات

تکنیک بعدی که برای کاهش میزان ریسک در بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، کنترل ریسک کل معاملات در لحظه می‌باشد. برای درک این تکنیک تصور کنید که یک معامله‌گر حداکثر میزان ریسک در هر معامله را برابر با دو درصد تعیین نموده است. در صورتی که هر یک از معاملات او به حد ضرر برسد، در بدترین حالت میزان ضرر برابر با دو درصد خواهد بود. اما معامله‌گر باید به این موضوع نیز توجه داشته باشد که اگر به طور همزمان بیست معامله زیان ده را داشته باشد، به اندازه 40 درصد از دارایی او به واسطه ضرر در این بازار از بین خواهد رفت.

بنابراین از روش های مدیریت ریسک در فارکس این است که ضمن تعیین حداکثر میزان ریسک برای هر معامله، میزان ریسک برای کل معاملات باز نیز در نظر گرفته شود. در حقیقت معامله‌گر باید بتواند برای تمامی معاملات باز خود در لحظه نیز، یک استراتژی کاملا مشخص را داشته باشد و آن را اجرایی نماید. اما شاید این سوال برایتان ایجاد شود که این فرآیند چگونه امکان‌پذیر خواهد بود.

از جمله تکنیک‌های عملیاتی و کاربردی برای این منظور، این است که حداکثر ریسک معاملات در بازار فارکس، بین 10 الی 20 درصد و وابسته به شرایط حساب تریدر تعیین گردد. در صورتی که شما در آغاز معاملات خود در بازار فارکس می‌باشید، توصیه می‌کنیم که حداکثر ریسک معاملات باز خود را به اندازه 10 درصد در نظر بگیرید. اینگونه اگر حداکثر ریسک هر معامله شما برابر با دو درصد نیز باشد، در لحظه می‌توانید 5 معامله باز را داشته باشید. بنابراین در این روش مدیریت ریسک در فارکس، شما باید پس از باز کردن پنجمین معامله، صبر کنید و دیگر معامله‌ای را آغاز نکنید، مگر اینکه یک معامله دیگر را ریسک فری نمایید و یا یکی از آن‌ها بسته شود.

نسبت ریوارد به ریسک

از دیگر روش های مدیریت ریسک در فارکس، بررسی نسبت ریوارد به ریسک در هر معامله می‌باشد. در صورتی که شما به تمامی اصول تحلیل تکنیکال در بازار فارکس مسلط باشید، قطعا می‌دانید که هر معامله دارای یک حد سود و یک حد ضرر می‌باشد. تقسیم حد سود بر حد ضرر، در حقیقت همان نسبت ریوارد به ریسک خواهد بود. در بدترین شرایط باید این نسبت برای معامله بزرگ‌تر و یا مساوی با یک باشد تا ورود به آن، منطقی به نظر برسد. در صورتی که که شما برای معامله در بازار فارکس، معاملاتی که ریوارد به ریسک‌های بزرگی دارند را انتخاب کنید، قطعا احتمال موفقیت شما بسیار افزایش پیدا می‌کند و ریسک معاملات شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

برای درک اهمیت بررسی نسبت ریوارد به ریسک به عنوان یکی از روش های مدیریت ریسک در فارکس، تصور کنید که یک معامله‌گر تمامی معاملات خود را با نسبت ریوارد به ریسک 5 به 1 باز کند. در این شرایط اگر در هر ده معامله، فقط سه معامله موفق را داشته باشد، در نهایت برآیند معاملات او مثبت خواهد شد. با در نظر گرفتن این استراتژی مدیریت ریسک در بازار فارکس، عملا هر یک معامله سودآور، می‌تواند چهار معامله که با زیان‌دهی همراه است را پوشش بدهد. اینگونه بدون استرس و به راحتی قادر هستید میزان ریسک ضرر در معاملات خود را کاهش دهید.

عدم دریاقت خدمات از بروکرهای متقلب

از دیگر ریسک‌هایی که در بازار فارکس برای معامله‌گران و به خصوص معامله‌گران ایرانی وجود دارد، بروکرهای متقلب می‌باشند که هدف آن‌ها به دست‌ آوردن دارایی‌هایی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است. برای تقلب کردن در بازار فارکس از سوی کارگزاری‌ها، متاسفانه روش‌های بسیار زیادی وجود دارد.

شما به عنوان یک تریدر ایرانی باید از این زمینه‌های تقلب مطلع باشید و فریب بروکرهایی که قصد تقلب و کلاهبرداری دارند را نخورید. اولین قدم برای نیافتادن در دام بروکرهای متقلب، انتخاب بهترین و ایمن‌ترین بروکرهای بازار فارکس برای فعالیت در این بازار مالی است.

توصیه می‌کنیم حتی اگر یک بروکر اسپرد بیشتری را برای معاملات دریافت می‌کند اما شرایط ایده‌آل و مطمئن‌تری را برای معاملات ارائه می‌دهد، قطعا آن را انتخاب نمایید. سعی کنید بروکرهایی که دارای رگولاتوری معتبر در سطح جهان هستند و سابقه طولانی در زمینه فعالیت در بازار فارکس را دارند، انتخاب کنید تا ریسک از دست دادن سرمایه به واسطه کلاهبرداری کارگزاری را به حداقل برسانید.

از بروکرهای معتبر در بازار فارکس، بروکر  لایت فارکس است که می‌توانید در آن ثبت نام نمایید. این بروکر که جزو بهترین بروکر فارکس است، دارای سابقه زیادی در این بازار مالی می باشد و احتمال کلاهبرداری و از دست دادن سرمایه در آن کم است.

توجه به تعداد معاملات

یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار فارکس دائما در حال شکار موقعیت‌های معاملاتی سودده است. در حقیقت تریدرهای موفق در این بازار مالی، به دنبال افزایش تعداد معاملات خود برای رسیدن به سود بیشتر نیستند، ممکن است آن‌ها برای چند ساعت و یا حتی چند روز در یک نقطه بی‌حرکت باقی بمانند تا بتوانند بهترین موقعیت معاملاتی را شناسایی کنند.

در صورتی که معامله‌گر صبر کافی نداشته باشد و دائما سعی کند در موقعیت‌های معاملاتی متعدد شرکت کند، ممکن است با شکست و ضرر مواجه شود. در صورتی که برای انجام معامله در بازار فارکس صبر داشته باشید، می‌توانید دائما معاملات پرسودی را تجربه کنید. ممکن است تعداد معاملات شما کمتر شود، اما قطعا میزان موفقیت شما افزایش خواهد یافت. بنابراین کنترل تعداد معاملات نیز جزو روش های مدیریت ریسک در فارکس است.

تعیین حد ضرر

از مهم‌ترین مواردی که در زمینه روش های مدیریت ریسک در فارکس مطرح است، حد ضرر می‌باشد. کمتر معامله‌گری در بازار فارکس وجود دارد که از اهمیت حد ضرر در معاملات آگاهی نداشته باشد. به طوری که تمامی معامله‌گران حرفه‌ای، اولین نکته‌ای که از معامله در بازار فارکس به دیگر معامله‌گران تازه‌کار که قدم در مسیر فعالیت در بازار فارکس گذاشته‌اند، گوشزد می‌کنند، توجه به حد ضرر می‌باشد.

سوال اصلی اینگونه مطرح می‌شود که چرا تمامی تریدرهای بازار فارکس، از اهمیت حد ضرر در معاملات خود در این بازار اطلاع دارند اما از آن در معاملات خود استفاده نمی‌کنند؟ یا چرا تریدرها حد ضرر خود را در معاملات جابجا می‌کنند و ریسک معاملات خود را در این بازار بالا می‌برند و از حد ضررهایی که غیراستاندارد است، استفاده می‌کنند.

دلیل این موضوع این است که گاهی معامله‌گران از استراتژی معاملاتی که برای خود تعیین کرده‌اند، پیروی نمی‌کنند و سعی دارند با خارج شدن از محدوده قوانین تعریف شده برای استراتژی معاملاتی خود و همینطور بالا بردن ریسک معاملات، به سوددهی بیشتری برسند که در اصل یک اشتباه است. نکته‌ای که تمامی تریدرهای موفق بازار فارکس به آن عمل می‌کنند، پیروی از استراتژی معاملاتی خود در هر شرایطی است. به طوری که آن ها به هیچ عنوان شرایط معاملاتی خود را تغییر نمی‌دهند.

تعیین حد سود و حد ضرر، منجر به کاهش ضرر در معاملات می‌گردد. در صورتی که این سطوح به درستی تعیین شوند، معامله‌گر به راحتی می‌تواند به سرعت و در اولین مراحلی که بازار در جهت مخالف پیش‌بینی حرکت نمود، از معامله خارج گردند. ضمن اینکه با استفاده از حد ضررهای مبتنی بر زمان، می‌توان در شرایطی که افراد برای تصمیم‌گیری قاطع نیستند و یا در انتخاب استراتژی برای معاملات خود تردید دارند نیز عملکرد بهتری را داشت.

 تعیین استراتژی معاملاتی مشخص

از دیگر نکات مهم که در روش های مدیریت ریسک در فارکس به آن پرداخته می‌شود و در بخش قبل نیز به صورت اجمالی به آن اشاره کردیم، تعیین استراتژی معاملاتی است. بسیار مهم است که هر یک از معامله‌گران متناسب با انتظارات خود از بازار فارکس و همینطور میزان ریسک پذیری و سرمایه اولیه که به فعالیت در این بازار اختصاص داده‌اند، یک استراتژی معاملاتی مشخص را برای خود در نظر بگیرند.

وقتی یک معامله‌گر استراتژی مشخصی را در بازار نداشته باشد، عملا نمی‌تواند از استراتژی مدیریت ریسک در بازار فارکس و برای معاملات خود استفاده کند و تمامی مواردی که پیش‌تر نیز به آن‌ها اشاره نمودیم، برای تصمیم‌گیری در این بازار نتیجه‌ای را به همراه ندارد. به طوری که این معامله‌گر دائما نظرات و تصمیمات خود را تغییر می‌دهد و سعی می‌کند سبک معاملاتی و شرایط معاملات خود را در بازار فارکس تغییر دهد.

استفاده از یک استراتژی معاملاتی مشخص، این فرصت را به تریدر می‌دهد تا از طریق انجام دادن معاملاتی منظم و اصولی و همینطور انجام معاملاتی که بر اساس داده‌های تحلیلی و پیش‌بینی روند بازار است، میزان ریسک معاملات خود را به حداقل برساند. یک سیستم معاملاتی برابر با مجموعه‌ای از قوانین و پارامترها می‌باشد که هر معامله‌گر در بازار فارکس آن را برای خود تعیین می‌کند و مطابق با آن می‌تواند وارد یک معامله شود. همینطور معامله‌گرانی که از یک استراتژی معاملاتی پیروی می‌کنند، مطابق با زمان معامله‌گری، اندیکاتورهای مورد نیاز، میزان ریسک‌پذیری در بازار فارکس و روندی که بر بازار حاکم است، از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌نمایند.

معامله کردن در بازار فارکس بدون پیروی از استراتژی معاملاتی، اتلاف وقت است و منجر به از بین رفتن سرمایه در بازار فارکس می‌گردد. توصیه می‌کنیم اگر شما نیز چنین روندی را برای بازار فارکس در نظر گرفته‌اید، حتما سرمایه خود را از این بازار بیرون بکشید و به سراغ سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت بروید.

تفاوت مدیریت سرمایه با مدیریت ریسک

اختصاص زمان برای آموزش معامله در فارکس

یکی از روش‌هایی که سبب می‌شود شما با روش های مدیریت ریسک در فارکس آشنا شوید، آموزش اصولی است. توصیه می‌کنیم که اگر تجربه‌ای از فعالیت در بازار فارکس ندارید، بدون کسب دانش از این بازار و بدون یادگیری اصولی، به هیچ عنوان برای فعالیت در بازار فارکس اقدام نکنید. بسیار مهم است که برای آموزش فارکس وقت کافی اختصاص دهید و سعی کنید در کنار اساتید بسیار باتجربه و موفق در بازار فارکس، ضمن یادگیری تمامی قوانین معامله در بازار فارکس، روش‌های مدیریت ریسک در فارکس را نیز بیاموزید.

بازار فارکس دقیقا مشابه با کسب و کار حرفه‌ای است که موفقیت در آن نیازمند این است که شما ابتدا آموزش‌های لازم را دریافت کنید. موفقیت در بازار فارکس نیز نیازمند این است که شما ابتدا آموزش‌های لازم را پشت سر بگذارید و مطابق با اصولی که بر بازار و برای معامله‌گری وجود دارد، اقدام به معامله در این بازار نمایید.

بر اساس تجربه‌ای که تریدرهای موفق از فعالیت در بازار فارکس دارند، تاکنون هیچ معامله‌گری نتوانسته است بدون آموزش وارد بازار شود و به صورت تجربی و بدون ضرر، بیاموزد و از طریق معاملات خود به سوددهی برسد. قطعا اگر می‌خواهید به صورت اصولی و با رعایت روش های مدیریت ریسک در فارکس، معامله کنید و از این طریق به سوددهی برسید، بسیار مهم است که برای دریافت آموزش ترید فارکس به سراغ مجموعه‌های حرفه‌ای در این زمینه بروید. امیر تریدر از مجموعه های برگزار کننده بهترین دوره فارکس برای شما عزیزان است. می توانید با شرکت در این دوره صفر تا صد معامله در بازار فارکس را بیاموزید.

کنترل احساسات و عواطف

در صورتی که یک معامله‌گر قادر به کنترل احساسات خود برای معامله در بازار فارکس نباشد، در حقیقت این موضوع را می‌رساند که هنور برای معامله در بازار فارکس توانایی لازم را ندارد. برای آغاز معامله در بازار فارکس، داشتن آرامش و توانایی کنترل احساسات و عواطف، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و بدون این دو فاکتور، عملا پیش‌بینی نمودن بازار غیرممکن به نظر می‌رسد.

کنترل احساسات و عواطف، از جمله روش‌های مدیریت ریسک در فارکس می‌باشند؛ اگر شما در معاملاتی که انجام می‌دهید، نمی‌توانید بر احساس خود کنترلی داشته باشید، توصیه می‌کنیم برای مدت زمانی از معامله‌گری دور شوید و سعی کنید با تغییر شرایط و تغییر در فعالیت‌های خود، بر احساساتتان غلبه نمایید.

بر اساس تجربه، معامله‌گران موفق در بازار فارکس، دسته‌ای از معامله‌گران هستند که تمامی نیروی خود را بر یک معامله متمرکز می‌کنند. به طور کلی معاملاتی که با آمادگی کاملی صورت بگیرند، در مقایسه با معاملاتی که ناشی از احساسات باشند، دارای ریسک کمتری هستند. از سویی دیگر انجام تعداد معاملات کم با آمادگی بالا و به دور از احساسات، ضمن اینکه میزان ریسک معاملات را کاهش می‌دهد، از پرداختن بیش از اندازه حق کمیسیون به کارگزاری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

میزان ریسک در هر معامله

استراتژی ‌های مدیریت ریسک

در ادامه بررسی روش های مدیریت ریسک در فارکس، قصد داریم به استراتژی‌های مدیریت ریسک بپردازیم. وقتی که معامله‌گران از تکنیک‌های مدیریت ریسک استفاده کنند، می‌توانند در زمینه کاهش ضرر و همینطور حفظ سرمایه اولیه، موثر واقع شوند. ریسک در معامله زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر با ضرر مواجه شود. در صورتی که معامله‌گران از استراتژی مدیریت ریسک اطلاع داشته باشند، می‌توانند خود را برای کسب درآمد دلاری در این بازار آماده سازند.

متاسفانه بسیاری از معامله‌گران، تکنیک‌های مدیریت ریسک در معاملات فعال را به صورت گسترده نادیده می‌گیرند. در ادامه قصد داریم پیرامون استراتژی‌هایی که برای مدیریت ریسک می‌توان استفاده نمود، توضیحاتی را ارائه دهیم.

بازه زمانی متنوع

یکی از روش‌های مدیریت ریسک در فارکس، استفاده از بازه‌های زمانی مختلف و یا تایم فریم‌های متنوع می‌باشد. یکی از اشتباهاتی که تریدرها مرتکب می‌شوند، تمرکز نمودن بر روی یک تایم فریم و عدم توجه به بزرگ‌ترین روند بازار است. تریدرهای حرفه‌ای در بازار فارکس که از روش های مدیریت ریسک در فارکس استفاده می‌کنند، معمولا ابتدا بر روی تایم فریم‌های بزرگ تمرکز می‌کنند و سپس مطابق با یک رویکرد از بالا به پایین، سعی می‌کنند سیگنال‌های بازار را در تایم‌ فریم‌های کوچک‌تر فیلتر نمایند.

بنابراین از جمله استراتژی‌هایی که می‌توانید برای مدیریت ریسک در فارکس استفاده کنید، استفاده از تایم فریم‌های مختلف است. اینگونه شرایط برای گرفتن تصمیمات بهتر جهت انجام معامله در بازار فارکس، فراهم می‌شود.

برنامه‌ریزی معاملاتی مناسب

در زمان ورود به یک معامله، معامله‌گر باید سعی کند یک برنامه معاملاتی جامع و دقیق را در نظر داشته باشد. به طوری که از تحت تاثیر قرار گرفتن احساسات و هیجانات بازار بپرهیزد و سعی کند با یک نظم مطابق با برنامه معاملاتی خود پیش برود. وقتی معامله‌گر یک برنامه‌ریزی معتبر داشته باشد، از خرید و فروش‌های پی در پی جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود که معامله‌گر مجبور به پرداخت کارمزدهای بالا برای معاملات نباشد. یک برنامه معاملاتی موثر و خوب، زمینه استفاده بهینه‌تر از بازار را فراهم می‌کند و میزان سودآوری از بازار را بهبود می‌بخشد.

متنوع سازی پرتفوی

از دیگر روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس، متنوع سازی پرتفوی است. متنوع سازی سبد خرید، زمینه‌ای را برای کاهش ریسک معاملات فراهم می‌کند. در حقیقت وقتی معامله‌گر سرمایه‌گذاری خود را در چندین بخش مختلف، تقسیم می‌کند، ریسک ضرر را از طریق سرمایه‌گذاری بر روی یک دارایی، به حداقل می‌رساند.

اینگونه اگر ارزش یک دارایی خاص کم شود، سرمایه‌گذار و معامله‌گر وقتی در بخشی از سرمایه‌گذاری و معاملات خود ضرر می‌کند، ممکن است با افزایش ارزش یک دارایی دیگر خود مواجه باشد. با این تدابیر، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار فارکس به خوبی مدیریت می‌شود و می‌توان با استفاده از آن، از تاثیرات منفی حاصل از تغییرات ناگهانی در بازار محافظت نمود.

تعیین نقاط محدوده ضرر و سود در معاملات

از دیگر استراتژی‌ها و روش‎‌های مدیریت ریسک در فارکس، تعیین نقاط محدوده ضرر و سود در معاملات می‌باشد. نقطه ضرر به نقطه‌ای گفته می‌شود که در آن معامله‌گر دارایی خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت خرید اولیه به فروش می‌رساند، اما برای جلوگیری از ضررهای زیاد، به موقع از معامله خارج می‌گردد. این موقعیت زمانی ایجاد می‌شود که معامله مطابق با انتظارات معامله‌گر نباشد و هدف از تعیین این نقطه نیز محدود کردن ضررها است.

نقطه سود، محدوده‌ای است که معامله‌گر در آن، دارایی خود را با قیمت بالاتری از خرید اولیه به فروش می‌رساند و در نهایت نیز پس از به دست آوردن سود، از معامله خارج می‌گردد. هدف از تعیین نقطه سود، جلوگیری از حس طمع غیرمنطقی در معامله‌گران است.

پایبند بودن به قانون یک درصد

از دیگر استراتژی‌های بازار فارکس، قانون یک درصد است. بسیاری از معامله‌گران در بازار فارکس از این قاعده به عنوان یکی از روش‌های مدیریت ریسک در فارکس پیروی می‌کنند. این قانون به این صورت است که در هیچ معامله‌ای نباید بیش از یک درصد از سرمایه و یا معاملات را سرمایه‌گذاری نمایید. این یک قانون کلی است که به عنوان یکی از راهکارهای اصولی مدیریت ریسک توسط معامله‌گران حرفه‌ای در بازار فارکس، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال در صورتی که یک معامله‌گر به اندازه ده هزار دلار را در حساب معاملاتی خود داشته باشد، حجم معاملاتی او در هر جفت ارز، نباید بیش از 100 دلار باشد. این استراتژی میان معامله‌گرانی که حساب‌هایی با موجودی کمتر از صد هزار دلار دارند، بسیار محبوب می‌باشد.

به طور کلی قانون یک درصد سرمایه‌گذاری یا قانون یک درصد، یک مقدار پیشنهادی است. برخی از معامله‌گران این مقدار را تا 2 درصد نیز افزایش می‌دهند. اینکه برای مدیریت ریسک در فارکس، این مقدار را چه اندازه در نظر بگیرید، کاملا وابسته به توان مالی شما خواهد داشت. برخی از معامله‌گران حتی ممکن است که با حساب‌هایی با موجودی‌های بیشتر، به سراغ درصدهای کمتری نیز بروند.

به عنوان یکی از روش های مدیریت ریسک در فارکس، بهتر است که با هدف کنترل ضررها، این میزان زیر 2 درصد باقی بماند. هر چه این درصد بیشتر شود، حساب معاملاتی نیز بیشتر در معرض ریسک قرار می‌گیرد.

تریلینگ استاپ

تریلینگ استاپ، از دیگر تکنیک‌هایی می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن در فرآیند معاملات، میزان ریسک را کاهش داد و عملا مانع از ورود معاملات سودآور به محدوده زیان دهی شد. در استراتژی تریلینگ استاپ از روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس، معامله‌گر می‌تواند پس از اینکه معامله به میزان قابل توجهی به سوددهی رسید اما پیش از رسیدن به هدف اصلی معامله، حد ضرر را جابجا کند و آن را در نقطه ورود قرار دهد. اینگونه امکان ورود به ضرر در معامله مورد نظر به صورت کامل از بین خواهد رفت.

همینطور در استراتژی تریلینگ استاپ می‌توان با افزایش مقدار سود، ضرر را باز هم تغییر داد و آن را در جایی قرار داد که حتی در صورت برگشت قیمت نیز معامله‌گر مقداری سود کند و سپس از معامله خارج گردد. در حقیقت این روش از مدیریت پوزیشن، جزو یکی از روش های حرفه‌ای مدیریت ریسک در فارکس است که معمولا تریدرها و معامله‌گران بسیار حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

محاسبه بازده مورد انتظار

برای محاسبه بازده مورد نظر، ابتدا باید نقاط توقف ضرر و سود مشخص گردد. در صورتی که معامله‌گران بازار فارکس این محاسبه را انجام دهند، کمی به فکر فرو خواهند رفت تا تصمیمات منطقی را برای معامله در این بازار بگیرند. همینطور محاسبه بازده مورد انتظار این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا بتوانند معاملات مختلف را مقایسه کنند و سپس به سراغ معاملات سودآورتر بروند.

برای محاسبه بازده مورد انتظار باید از فرمول (احتمال ضرر × درصد ضرر (با در نظر گرفتن علامت منفی)) + (احتمال سود × درصد سود) استفاده گردد. نتیجه این محاسبه تعیین کننده این است که آیا معامله‌ای که معامله‌گر قصد شرکت در آن را دارد، با ریسک همراه است یا خیر. به طوری که حتی معامله‌گر می‌تواند از نتیجه این فرمول نیز به این نتیجه برسد که کدام یک از موقعیت‌ها برای او مناسب‌تر می‌باشند. هرچه میزان عدد به دست آمده از فرمول فوق بزرگ‌تر باشد، معامله‌ای که معامله‌گر انجام می‌دهد، بهتر خواهد بود. همینطور احتمال سود و یا زیان را نیز می‌توان با استفاده از تاریخچه نمودار سهم یا برای معامله‌گران با تجربه، در تخمینی آگاهانه محاسبه کرد.

مدیریت ریسک در فارکس

تکنیک های مدیریت سرمایه

یک معامله‌گر در بازارهای مالی برای مدیریت سرمایه بهتر به عنوان یکی از روش های مدیریت ریسک در فارکس و همینطور استفاده حداکثر از منابع خود، باید از تکنیک‌های متعددی استفاده نماید. در ادامه پیرامون معروف‌ترین تکنیک‌های مدیریت سرمایه در فارکس، توضیحاتی را آورده‌‌ایم.

میانگین ارزش (Cost Averaging)

میانگین ارزش، روشی می‌باشد که به صورت کلی به عنوان افزودن به پوزیشن‌های متضرر نامیده می‌شود. در این روش اگر معاملاتی که معامله‌گر در آن شرکت کرده است، در جهت عکس حرکت کند، معامله‌گر اقدام به باز کردن یک سفارش جدید می‌کند تا اینگونه حجم معاملات خود را بیشتر کند.

در حقیقت در طی این روش، به جای کم کردن حجم معامله، در صورت ضرر، فرد با افزودن به موقعیت متضرر، قیمت وارد شده را بهبود می‌بخشد. این روش به معامله‌گر این امکان را خواهد داد تا زمانی که قیمت‌ها در مقابل او حرکت می‌کنند، در یک زمان مناسب و در دسترس بودن قیمت‌های پایین، میزان حجم معاملات خود را بالاتر ببرد.

در حقیقت تکنیک میانگین ارزش در مدیریت سرمایه، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا میانگین قیمت خرید خود را به صورت مداوم بهبود دهند و در نهایت زمانی که بازار به سمت معاملات حرکت می‌کند، به سود قابل توجهی برسند. لازمه استفاده از این روش برای مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در فارکس، شناخت دقیق از بازار است تا فرد در زمان مناسبی، اقدام به افزودن به پوزیشن‌ها نماید.

میانگین رو به بالا (Averaging up)

از دیگر رویکردها در معاملات، میانگین رو به بالا است که به ارتقای احتمال برد در معاملات کمک می‌کند و جزو روش‌ های مدیریت ریسک در فارکس به شمار می رود. در طی این روش، معامله‌گران به تدریج قراردادهای بیشتری را به موقعیت‌های معاملاتی خود اضافه می‌کنند و یا معامله را ارزیابی می‌نمایند. هدف اصلی در رویکرد میانگین رو به بالا، افزایش احتمال برد در معامله می‌باشد. در صورتی که معامله‌گر قراردادهای بیشتری را به پوزیشن‌های معاملاتی خود اضافه کند، می‌تواند از افزایش قیمت بهره ببرد و به سود بیشتری برسد.

با به کار گیری تکنیک میانگین رو به بالا، احتمال ضرر در معاملات بسیار کم می‌شود؛ چراکه حجم اولیه پوزیشن در زمان شروع استفاده از این روش کم می‌باشد. علاوه بر این، در این روش، معامله‌گران می‌توانند حجم معاملات خود را بالا ببرند و عملکرد خود را بهبود ببخشند و به سود بیشتری برسند.

در نظر داشته باشید که میزان میانگین رو به بالا دارای مزیت‌ها و سود قابل توجهی می‌باشد. اما در عین حال نیز به دقت و مدیریت مناسبی نیاز دارد. در این روش انتخاب سطح قیمت مناسب جهت اضافه کردن به پوزیشن و همینطور مقابله کردن با اثرات بی‌برگشت قیمت، چالش برانگیز خواهد بود. نکته‌ای که معامله‌گران باید به آن توجه داشته باشند اجرای استراتژی مدیریت ریسک به صورت دقیق و انتخاب زمان مناسب جهت اضافه کردن به پوزیشن می‌باشد.

مارتینگل (Martingale)

از دیگر تکنیک‌های مدیریت سرمایه که به عنوان یکی از روش های مدیریت ریسک در فارکس نیز مطرح است، متد مارتینگل است که هدف آن حجم پوزیشن می‌باشد. در طی این روش، هدف تلاش برای جبران ضررها و به دست آوردن سودهای قبلی است. به طوری که معامله‌گر پس از ضرر در یک معامله، اقدام به دوبرابر کردن پوزیشن معاملاتی خود می‌کند و بر این امید است که ضرر قبلی را جبران نماید.

در حقیقت معامله‌گر پس از یک ضرر، بلافاصله حجم پوزیشن خود را چندین برابر می‌کند و امیدوار است که با چندین برابر کردن حجم پوزیشن، بلافاصله پس از ضرر، یک معامله موفق داشته باشد و سود قابل توجهی را به دست آورد. این تکنیک دارای مزیت‌ها و معایب خاص خود است. از یک سو اگر معامله‌گر با چندین برابر کردن حجم معامله موفق شود، به سود قابل توجهی می‌رسد. از سویی دیگر افزایش حجم معامله به صورت بدون محدودیت و بدون دانش کافی، ریسک معامله را افزایش می‌دهد و زمینه تمام شدن سرمایه را فراهم می‌کند.

بنابراین زمانی می‌توان از تکنیک مارتینگل به عنوان روشی برای مدیریت سرمایه و یکی از روش های مدیریت ریسک در فارکس استفاده کرد که فرد شناخت دقیقی از بازار داشته باشد. ضمن اینکه در این روش معامله‌گر باید نسبت به محدودیت‌ها و پتانسیل خطرات احتمالی این روش، آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند در زمان مناسب، تصمیم‌گیری مناسبی را انجام دهد.

آیا استفاده از روش های مدیریت ریسک در فارکس ضرورت دارد؟

مدیریت ریسک در بازار فارکس، جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین مفاهیم بقا برای یک تریدر در این بازار مالی است. با اینکه تمامی تریدرها این مفهوم را درک می‌کنند و از اهمیت اجرای آن اطلاع دارند، اما در واقعیت عمل کردن به آن، چندان آسان نیست و چالش برانگیز است.

بسیاری از بروکرهای فارکس برای جذب معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، اهرم‌های معاملاتی را ارائه می‌دهند و این موضوع زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که معامله‌گران بی‌تجربه در بازار فارکس، تصور کنند که می‌توانند با افزایش سرمایه اولیه خود، وارد معاملات با حجم بیشتری شوند و اینگونه پول بیشتری را به دست آورند؛ اما پس از وارد شدن به یک موقعیت معاملاتی با حداکثر اهرم، ریسک واقعی معنی پیدا می‌کند.

بنابراین معامله‌گر باید سعی کند با استفاده از روش های مدیریت ریسک در فارکس، ریسک معاملات خود را تحت کنترل درآورد. هر چه بتوان بر روی ریسک معاملات کنترل بیشتری را اعمال نمود، میزان انعطاف پذیری نیز بیشتر می‌گردد. هر یک از معامله‌گران باید بتوانند از فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود، بیشترین استفاده را داشته باشند و به نحو احسن از آن‌ها استفاده کنند. در صورتی که بتوان میزان ریسک معاملات بازار فارکس را محدود نمود، حتی در صورتی که موردی مطابق با برنامه معامله‌گران نباشد، قادر به مدیریت اوضاع و جلوگیری از ضرر زیاد در معامله خواهند بود.

برخی از تریدرها با پیروی از احساسات خود و بدون اینکه از مدیریت ریسک استفاده کنند، وارد معامله می‌شوند. فردی که بدون مدیریت ریسک در یک موقعیت معاملاتی شرکت می‌کند، در حقیقت قمار می‌کند و نمی‌توان به عمل او ترید کردن را نسبت داد. مدیریت ریسک به این معنی است که فرد از برخی قوانین و ابزارها استفاده کند تا میزان ضررهای ناشی از نوسانات جفت ارزها را به حداقل برساند. اینگونه معامله‌گر قادر خواهد بود با اطمینان بیشتر و آرامش خاطر ترید کند.

برای درک بهتر ضرورت استفاده از مدیریت ریسک در بازار فارکس، باید اشاره کنیم که داشتن مدیریت ریسک برای معامله در بازار فارکس، مشابه با بستن کمربند اتومبیل است. بستن کمربند در جلوگیری از تصادف تاثیری ندارد اما احتمال از بین رفتن سرنشینان را کاهش می‌دهد. مدیریت ریسک نیز میزان احتمال ضرر در هر موقعیت معاملاتی را به حداقل می‌رساند.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان امیر ترید (https://amirtrader.com/ ) برای شما عزیزان ارائه شد، به روش های مدیریت ریسک در فارکس پرداختیم و سعی کردیم به راهکارها و استراتژی‌هایی که در جهت مدیریت سرمایه در بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند، بپردازیم. استفاده از استراتژی‌هایی که تضمین کننده موفقیت شما در معاملات بازار فارکس خواهد بود.

البته استفاده از هر یک از روش‌ها و تکنیک‌هایی که به آن‌ها پرداختیم، نیازمند این است که فرد تمرین و تکرار زیادی داشته باشد و سعی کند تا حد امکان آن‌ها را در یک حساب دمو تمرین نماید. سپس شرایطی را برای معاملات خود فراهم کند که کمترین میزان ریسک را داشته باشد.

مجموعه امیر تریدر ارائه دهنده سیگنال فارکس نیز می‌باشد. سیگنال‌های فارکس این مجموعه توسط تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار فارکس تولید می‌شوند و در تولید آن‌ها روش‌های مدیریت ریسک در فارکس نیز مد نظر قرار داده شده است. با دریافت سیگنال فارکس طلا، می‌توانید حتی در صورت نداشتن تجربه و تخصص کافی، به راحتی معامله کنید و به سوددهی برسید.

دیدگاهتان را بنویسید