برای این که بتوانید خرید ارز دیجیتال را به صورت اصولی و حرفه ای انجام دهید، باید صرافی های آنلاین را بشناسید. شناخت بیشتر شما درباره صرافی های آنلاین کمک می کند تا بتوانید پلتفرم بهتری را برای خرید ارز دیجیتال انتخاب کنید. این نوع صرافی ها به شما امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلفی را می دهند اما نحوه ارائه خدمات آن ها متفاوت است. از این رو پلتفرم های خرید و فروش ارز دیجیتال به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله با برخی از آن ها آشنا می شوید و تفاوت های بین شان را می فهمید. به این منظور ابتدا انواع پلتفرم های آنلاین را به شما معرفی می کنیم و سپس آن ها را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

مقایسه انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال

انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال

صرافی ها بر اساس ملاک های مختلف، به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. اگر بخواهیم صرافی ها را بر اساس نحوه ارائه خدمات مقایسه کنیم، با دو دسته P2P و OTC طرف هستیم. در صورتی که ملاک ما نحوه بازارسازی و مدیریت صرافی باشد، دسته های متمرکز (CEX) و غیر متمرکز (DEX) را داریم. از این رو همه صرافی ها در یک دسته قرار نمی گیرند و وجوه اختلاف زیادی بین آن ها وجود دارد. بنابراین شما باید تلاش کنید تا بهترین صرافی ها را بشناسید و برای خرید ارز دیجیتال در آن ها عضو شوید. اینگونه می توانید سرمایه گذاری خود را به شکل حرفه ای تر، دقیق تر و مطمئن تری انجام دهید.

وجه اشتراک همه این صرافی ها این است که امکان خرید و فروش آنلاین ارز دیجیتال را به شما می دهند. سایر امکاناتی که باید در مقایسه صرافی ها مورد توجه قرار گیرد، امنیت، سرعت، کارمزد، پشتیبانی، عمق بازار و قیمت خرید و فروش است. هر کدام از این موارد می توانند تجربه شما در خرید و فروش ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهند. به همین جهت بهتر است که شخصا یا با کمک یک متخصص، امکانات و ویژگی های صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود را بررسی کنید. همچنین می توانید نقدهای موجود درباره صرافی آنلاین مورد نظرتان را هم بخوانید تا بیشتر با تجربه کاربران و نظر متخصصان آشنا شوید.

صرافی ارز دیجیتال
مقایسه صرافی آنلاین P2P و OTC

همانطور که گفتیم، اگر معیار مقایسه صرافی ها را نحوه ارائه خدمات قرار دهیم آن ها به دو دسته OTC و P2P تقسیم می شوند. صرافی های OTC یا Over The Counter در نقش یک معامله گر ظاهر می شوند و مستقیما ارز دیجیتال را با شما معامله می کنند. این روش بیشتر در صرافی های سنتی ارز فیات به چشم می خورد؛ با این حال صرافی های ارز دیجیتال هم بعضا از آن استفاده می کنند. دسته دیگری از صرافی ها که به شیوه ای نوین و کاربر پسند فعالیت می کنند صرافی های P2P یا Peer-to-Peer هستند. این صرافی ها به کاربران امکان معامله مستقیم با یکدیگر را می دهند. این یعنی یک خریدار حقیقی ارز دیجیتال توسط صرافی به یک فروشنده حقیقی وصل می شود و معامله در شرایطی عادلانه صورت می گیرد.

در بین صرافی های آنلاین ایرانی می توانید هر دو دسته را پیدا کنید. هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند که پیش از ثبت نام باید آن ها را مورد توجه قرار دهید. به طور مثال صرافی های P2P عموما امکان معاملات مستقیم با قیمت بهتر و کارمزد کمتر را به شما می دهند. اغلب صرافی های OTC نیز تعداد زیادی ارز دیجیتال دارند و امکان معامله آفلاین را برای شما فراهم می کنند.

انواع صرافی آنلاین

مقایسه صرافی متمرکز و غیر متمرکز

صرافی های OTC تماما متمرکز هستند چرا که نیاز به یک بازارساز حقیقی مثل صراف دارند. اما صرافی های P2P می توانند متمرکز یا غیر متمرکز باشند. صرافی آنلاینی که به صورت P2P و متمرکز فعالیت می کند، دارای پشتیبانی است و فضایی مناسب را برای فعالیت شما فراهم می کند. صرافی آنلاین غیر متمرکز چنین امکانی را ندارد اما مبادلات آن بدون واسطه انجام می شوند. کارمزدی که شما برای معامله در صرافی های غیر متمرکز می پردازید نیز صرف بهبود خدمات صرافی می شود و منافع آن برای همه کاربران است. بنابراین صرافی های متمرکز و غیر متمرکز نیز مزایا و معایبی دارند که باید پیش از شروع فعالیت خود به آن ها توجه کنید.

ثبت نام در همه این صرافی ها به صورت آنلاین و با ورود به سایت یا اپلیکیشن صرافی صورت می گیرد. بنابراین به سادگی می توانید نوع صرافی را انتخاب کنید و نمونه های آن را بیابید. در نهایت عضو صرافی مورد نظرتان شوید و معاملات ارز دیجیتال را شروع کنید. هر صرافی آنلاین دارای سوابقی می باشد که می توانید آن ها را در فضای اینترنت جستجو کنید تا به نتایج لازم برسید. پس از بررسی سوابق یک صرافی آنلاین، راحت تر می توانید به آن اعتماد کنید.

 

برچسب ها : صرافی آنلاین,صرافی ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید