طراحی و اجرای صفر تا صد روف گاردن شامل: زیرسازی و نحوه شبکه‌بندی آهنی کف بام، کروم ‌بندی و اجرای شیب به سمت چاه خروج آب، ایزولاسیون با ایزوگام و ورق‌های عایق‌بندی رطوبتی مانند ژئوتکستایل، ژئوممبران، ژئوکامپوزیت، اجرا و نصب لایه زهکش، اجرا لایه ضد ریشه، شبکه تاسیسات برقی و مکانیکی، عبور تاسیسات، شلنگ های آبیاری و لوله های برق از شبکه های آهن، اجرای تاسیسات آلاچیق، باربیکیو، مبلمان و …، نصب ورق پانچ و ترمووود و کاشت گیاهان مناسب روف گاردن می باشد.

طراحی و اجرای روف گاردن یا باغ بام یکی از راه‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن فضای سبز را در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند تهران، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، یزد، قم و … افزایش داد. طراحی و اجرای روف گاردن علاوه بر زیبایی و آرامشی که به محیط می بخشد باعث کاهش مصرف انرژی، بهبود کیفیت هوا، حفظ تنوع زیستی و افزایش ارزش ملک و … می شود که در ادامه ما صفر تا صد اجرای روف گاردن را به طور کامل اشاره می کنیم.

جهت مشاوره رایگان برای طراحی، ساخت و اجرای روف گاردن با شماره 09120545789 تماس بگیرید.

طراحی و اجرای روف گاردن (صفر تا صد اجرای روف گاردن)

طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن باید ابتدا به طراحی پلان روف گاردن بپردازیم. در طراحی روف گاردن ابتدا باید وضعیت پشت بام، میزان ظرفیت بام، جهت وزش باد، میزان نور خورشید، مساحت پشت بام و … در پلان روف گاردن طراحی می شود. طراحی روف گاردن بسیار حائز اهمیت است و اگر با دقت صورت نگیرد ممکن است آسیب جدی به پشت بام وارد شود.

در طراحی روف گاردن باید سبک روف گاردن اعم از گسترده، فشرده یا متمرکز، نیمه فشرده یا نیمه متمرکز، کلاسیک، نئو کلاسیک، ساده، مدرن، مینیمال و … مشخص می شود. همچنین باید تاسیسات و تجهیزات روف گاردن به درستی مشخص شود که شامل انواع عایق ها، کفپوش ها، دیوارپوش ها، مبلمان، چتر و سایبان، نیمکت، آلاچیق و پرگولا، آبنما، سیستم نورپرداری و … مشخص شود.

طراحی پلان روف گاردن با استفاده از آبجکت های معماری و در قالب یک فایل سه بعدی انجام می شود تا با دید کارفرما یکی شود. پس از تایید پلان روف گاردن، طراحی روف گاردن تقریبا تمام شده است و هزینه و قیمت اجرای روف گاردن محاسبه می شود و سپس وارد فاز اجرای روف گاردن می شویم.

اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن مهمترین فعالیتی است که در تمامی مراحل روف گاردن باید به درستی انجام شود. این مرحله اگر به درستی انجام نشود، آسیب های جدی به ساختمان وارد می کنند. اجرای روف گاردن دارای مراحل متعددی است که مهمترین قسمت آن ایزولاسیون و عایق بندی پشت بام است.

اجرای روف گاردن از بررسی پشت بام و ظرفیت آن شروع می شود. در این مرحله باید ابتد ایزوگام پشت بام بررسی شود و عایق بندی برای ضد آب کردن پشت بام با دقت انجام می شود. در اجرای روف گاردن عایق رطوبتی، محافظ عایق، عایق صوتی، عایق حرارتی و … باید به درستی انجام شود. ورق های عایق بندی مانند ژئوتکستایل، ژئو ممبران، ژئوکامپوزیت و … در ایزولاسیون روف گاردن بسیار موثر خواهند بود.

بسیاری از کارفرما ها برای اجرای روف گاردن تضمین اجرا می خواهند. شرکت ال گرین تمامی مراحل اجرای روف گاردن خود را بیشتر از 5 سال تضمین کتبی می کند و در صورت هر گونه مشکل پاسخگوی مشتریان خواهد بود.

در ابتدای اجرای روف گاردن زیر سازی و شبکه های آهنی روف گاردن اجرا می شود. همچنین شیب بندی و کروم بندی سقف باید به درستی انجام شود. شبکه بندی آهنی و امکاناتی که باید برای انتقال تاسیسات آب، برق، گاز و … باید انجام شود که در زیر کار تمامی این تاسیسات به درستی در تمامی قسمت های پشت بام دسترسی به آب، برق، گاز در پشت بام انجام شود.

این تاسیسات در اجرای روف گاردن برای آلاچیق، پرگولا، نورپردازی، باربیکیو، استخر، سونا، جکوزی، آشپزخانه و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت تجهیزات مربوط به فلاورباکس، گلدان، پلنترباکس و … روی شبکه بندی های آهنی انجام می شود. لازم به ذکر است که باید از ضد زنگ و عایق برای کلیه شبکه های آهنی استفاده شود.

برای بعضی از قسمت ها می توان از ورق پانچ و ترموود در زیر کار استفاده کرد و همچنین برای زیباسازی کار می توان از چوب ترموود برای پوشاندان فلاورباکس و کفپوش روف گاردن استفاده کرد. همچنین می توان از سنگ کاری و انواع سنگ های زینتی برای پوشاندن کف ها و دیوارهای روف گاردن استفاده کرد.

در این مرحله باید گلدان ها و فلاورباکس ها را با خاک مناسب روف گاردن پر کرد و گیاهان مناسب روف گاردن را در آنها کاشت. گیاهان مناسب روف گاردن بر اساس اقلیم آب و هوایی منطقه جغرافیایی انتخاب می شود. از چمن مصنوعی هم برای زیباتر کردن قسمت های خالی روف گاردن می توان استفاده کرد. برای گیاهان مناسب روف گاردن از آبیاری اتوماتیک و هوشمند در روف گاردن استفاده می شود که بر اساس زمان بندی در ساعات مختلف هفته آبیاری صورت بگیرد.

اجرای روف گاردن در ویلا و ساختمان های مسکونی بسیار رواج دارد. اما امروزه بسیاری از مراکز تجاری و اداری نیز از روف گاردن برای پشت بام و تراس خود استفاده می کنند. امروزه اجرای روف گاردن در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، یزد، کرمان، کرج، اهواز و بسیاری از شهرهای شمال از جمله استان مازندران و گیلان انجام می شود.

ال گرین ELGREEN - طراح و مجری اجرای روف گاردن
https://elgreen.ir

بهترین اجرا کننده ی روف گاردن در تهران

بهترین اجرا کننده ی روف گاردن در تهران به شرکتی گفته می شود که تمامی تعهدات اجرای روف گاردن خود را به درستی انجام دهد. شرکت ال گرین از دید مشتریان به عنوان بهترین و مجرب ترین شرکت اجرای روف گاردن در تهران محسوب می شود.

بهترین اجرا کننده ی روف گاردن در تهران باید تمامی مراحل اجرای روف گاردن را به درستی انجام دهد تا آسیبی به پشت بام وارد نشود. از ملاک های بهترین اجرا کننده ی روف گاردن در تهران می توان به تخصص، تعهد، داشتن تیم فنی، استفاده از متریال استاندارد روف گاردن، طراحی زیبای روف گاردن ، استفاده از تجهیزات و تاسیسات مدرن و هوشمند و … اشاره کرد.

 

اجرای روف گاردن ارزان

اجرای روف گاردن ارزان عملاً کاری غیر ممکن است، چرا که روف گاردن ارزان از تاسیسات و تجهیزات مناسبی برای اجرای روف گاردن استفاده نمی کند. در روف گاردن ارزان عایق های روف گاردن از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و ممکن است به پشت بام شما آسیب برسد.

یکی از راه های اجرای روف گاردن ارزان، استفاده از روف گاردن پرتابل مدولار یا روف گاردن پیش ساخته است. این نوع روف گاردن برای پشت بام هایی که قصد اجرای روف گاردن فشرده یا متمرکز را ندارد بسیار مناسب است. هزینه و قیمت روف گاردن به تاسیسات و تجهیزات مناسب روف گاردن بر می گردد. برای اجرای روف گاردن ارزان می توان در زمان طراحی روف گاردن، از تجهیزات کمتری یا با قیمت مناسب و کیفیت بالا استفاده کرد.

برای اجرای روف گاردن ارزان می توان از روف گاردن ساده، روف گاردن مینیمال یا مدلهای ساده تر روف گاردن نیز استفاده کرد.

قیمت و هزینه اجرای روف گاردن

قیمت و هزینه اجرای روف گاردن

قیمت و هزینه اجرای روف گاردن به عوامل متعددی بر می گردد. قیمت و هزینه روف گاردن بر اساس تاسیسات و تجهیزات روف گاردن مشخص می شود. همچنین مساحت پشت بام در قیمت و هزینه روف گاردن بسیار موثر است. عایق های روف گاردن که در پایین ترین سطح روف گاردن کار می شوند، دارای برند های مختلفی هستند که همگی وارداتی هستند و بر مبنای دلار و لیر محاسبه می شوند. همچنین سایر تجهیزات روف گاردن نیز عمدتا از کشورهای دیگر وارد ایران می شوند که قیمت های آنها متفاوت است.

یکی از پارامترهای هزینه روف گاردن مربوط به مقاوم سازی پشت بام است. در صورتی که پشت بام ظرفیت تحمل بار را نداشته باشد، باید ابتدا مقاوم سازی صورت گیرد. همچنین اگر ایزوگام روف گاردن مناسب نباشد، باید مجددا، پشت بام ایزوگام شود و هزینه آن نیز به هزینه اجرای روف گاردن افزوده می شود.

قیمت شبکه بندی آهن و هزینه های اجرای آن نیز در اجرای روف گاردن بسیار موثر است. همچنین هزینه های کارگران و سازندگان روف گاردن نیز در زمان اجرا بسیار موثر است. گیاهان مناسب روف گاردن و خاک آن نیز در زمان کاشت در محیط کشت بسیار حائز اهمیت است.

تجهیزات روف گاردن مانند مبلمان، آبنما، آتشدان، آتشکده، چوب های ترموود، ورق های پانچ، صندلی های روف گاردن، سنگ های زینتی، چمن مصنوعی، استخر، آلاچیق، پرگولا و … در هزینه های اجرای روف گاردن بسیار موثر است.

در زمان طراحی روف گاردن، پس از اندازی گیری پشت بام، قیمت ها و هزینه های روف گاردن محاسبه می شود.

به طول معمول هزینه های اجرای روف گاردن در سال 1402 حدوداً بین 2 تا 20 میلیون تومان در هر متر مربع محاسبه می شود و در سال 1403 نیز این هزینه ها با 20 درصد افزایش محاسبه می شود.

روف گاردن چیست

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا باغ بام یکی از راه‌های زیبا و مفید برای بهره‌برداری از فضای بام ساختمان‌ها است. روف گاردن می‌تواند فضای سبزی را در محیط شهری ایجاد کند، کیفیت هوا را بهبود بخشد، صدای مزاحم را کاهش دهد و حتی مصرف انرژی ساختمان را کم کند.

روف گاردن یا باغ بام یک فضای سبز است که بر روی سطح بام یک ساختمان ایجاد می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی علی الخصوص در شهر تهران قرار گرفته است. روف گاردن به معنای فضای سبز و باغ کوچکی است که روی سقف یک ساختمان احداث می‌شود و معمولاً شامل گل‌ها، درختچه‌ها، نشاء‌ها و گاهی حیوانات کوچک می‌شود.

تفاوت روف گاردن و بام سبز

آیا روف گاردن با بام سبز متفاوت است؟

شاید برای بسیاری سوال باشد که روف گاردن با بام سبز متفاوت است یا خیر. باید به این سوال پاسخ دهیم که بام سبز یکی از انواع روف گاردن است که به صورت سبک روی پشت بام اجرا می شود. بام سبز به معنای پوشش گیاهی است که روی سقف یک ساختمان ایجاد می شود و معمولاً شامل چمن، گیاهان سبک وزن و … می‌شود.

در ادامه در مورد انواع روف گاردن صحبت می کنیم ولی به طور کلی به روف گاردن گسترده که وزن کمتری دارد بام سبز یا Green Roof یا بام باغ یا باغ بام گفته می شود اما به روف گاردن های متمرکز یا فشرده و روف گاردن نیمه متمرکز یا نیمه فشرده همان روف گاردن یا Roof Garden گفته می شود.

در بسیاری از کشورهای اروپایی بام سبز مورد استقبال مالکین ساختمان ها قرار می گیرد. این پوشش گیاهی هزینه کمتری نسبت به روف گاردن دارد و معمولا گیاهان بام سبز با شرایط و اقلیم آب و هوایی آن منطقه سازگاری دارند و حتی آبیاری آنها توسط آب باران صورت می گیرد. اما در کشور ایران روف گاردن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است تا حدی که روف گاردن ها امکاناتی شبیه به یک پارک کامل را دارند. از وسایل بازی برای کودکان گرفته تا وسایل پخت و پز و شنا و دورهمی های شبانه در روف گاردن ها در نظر گرفته می شود.

مزایای اجرای روف گاردن

مزایای اجرای روف گاردن

  • تامین فضای سبز در بالای پشت بام ساختمان های مسکونی و ویلایی

  • ایجاد مکان مناسبی برای تفریح و تفرج ساکنین

  • ایجاد فضایی زیبا و آرامش بخش با استفاده از فضاهای پرت و بلااستفاده ساختمان

  • کاهش دمای ساختمان و کاهش نیاز به تهویه و تبرید و کاهش مصرف انرژی تاسیسات سرمایش و گرمایش ساختمان

  • افزایش عمر پشت بام های مسکونی با استفاده از لایه های عایق در زیرسازی روف گاردن

  • ایجاد ارزش افزوده برای ساختمان و ایجاد ارزش مالی و افزایش قیمت ملک های مسکونی و ویلایی

  • کاهش آلودگی و تصفیه هوای شهری

  • کاهش اثرات آب و هوایی با پوشش گیاهی روف گاردن

  • تولید اکسیژن و خنک کردن هوا

  • ایجاد زیبایی و حس لاکچری در ساختمان های مسکونی و ویلایی

  • بهبود کیفیت زندگی ساکنین ساختمان و افزایش امید به زندگی

  • عایق صوتی و عدم انتقال صوت به خارج از ساختمان

  • کاهش باز سیستم های مجازی فاضلاب به خاطر جذب آب باران توسط پوشش گیاهی روف گاردن

  • افزایش و ترویج سلامتی و بهزیستی ساکنین ساختمان های دارای روف گاردن

  • صرفه‌جویی در انرژی با عایق بودن فضای سبز و صرفه جویی اقتصادی در بسیاری از هزینه های سربار ساختمان

  • ایجاد محیطی برای گفت و گو و قرارهای ساکنین ساختمان با دوستان و آشنایان

  • زیباسازی مناظر شهری و حس مدرنیته و لاکچری در ساکنین ساختمان و مراجعه کنندگان به ساختمان

  • فتوسنتر گیاهان پوشش گیاهی روف گاردن و کاهش جذب آب در روف گاردن

  • کاهش هزینه های نگهداری پشت بام ساختمان

  • تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن توسط گیاهان روف گاردن و بهبود کیفیت هوای شهری

  • تولید سبزیجات و میوهای فصلی مورد نیاز ساکنین ساختمان

  • تولید گیاهان دارویی و دم کردن دمنوش های مورد نیاز ساکنین

  • جذب گرد و غبار هوا توسط گیاهان پوشش گیاهی روف گاردن

  • کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و …

  • کاهش اثر جزیره حرارتی و گرمای شهری با تنظیم دمای سقف و کاهش تابش خورشید

  • حفظ آب با استفاده از آب باران و آب بازیافتی برای آبیاری

  • افزایش فضای سبز قابل استفاده برای تفریح، آرامش، کشاورزی شهری و حفظ تنوع زیستی

  • تبخیر آب و تثبیت دما و کاهش دمای هوای اطراف ساختمان

  • عایق بودن در برابر حرارت و سرما و کاهش نوسانات دمای داخل ساختمان و کاهش مصرف انرژی برای تهویه و گرمایش یا سرمایش

  • جذب ذرات معلق و گازهای آلاینده و بهبود کیفیت هوای شهری

  • حفظ تنوع زیستی با ارائه فضای مناسب برای رشد گل‌ها، گیاهان و حشرات، تنوع زیستی و کمک به حفاظت از طبیعت محل زندگی و تغذیه بسیاری از پستانداران، پرندگان و خزندگان

جزئیات و مراحل اجرای روف گاردن

جزئیات و مراحل اجرای روف گاردن

مرحله اولبررسی شرایط فنی بام

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که پشت بام ساختمان شما قابلیت تحمل وزن روف گاردن را دارد. برای این منظور باید با مشاوران عمران شرکت ال گرین مشورت کنید و نقشه‌های ساختمان را بررسی کنید. همچنین باید نوع و عمق خاک، نوع و تعداد گیاهان، نوع و ضخامت لایه‌های زیرین و سیستم آبیاری را در نظر بگیرید. به طور کلی، وزن خشک یک روف گاردن حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مربع و وزن تر آن حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر متر مربع است.

مرحله دومانتخاب نوع روف گاردن

روف گاردن‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: روف گاردن‌های سبز (green roof) و روف گاردن‌های قابل استفاده (usable roof garden). روف گاردن‌های سبز فقط شامل لایه‌های خاک و گیاهان هستند و به عنوان پوشش سطح بام عمل می‌کنند. این نوع روف گاردن مناسب بام‌های شیب‌دار، کوچک و غیر قابل دسترس است. روف گاردن‌های قابل استفاده علاوه بر لایه‌های خاک و گیاهان، شامل المان‌های دکوراتیو و عملکردی مانند نشیمن، استخر، فلاور باکس، پاتو، پرده و … هستند. این نوع روف گاردن مناسب بام‌های صاف، بزرگ و قابل دسترس است.

مرحله سومطراحی روف گاردن

پس از انتخاب نوع روف گاردن، باید به طراحی آن بپردازید. برای این کار می‌توانید از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید. در طراحی روف گاردن باید به موارد زیر توجه کنید:

  • انتخاب انواع متریال مناسب برای لایه ها و اجزای مناسب روف گاردن اعم از عایق رطوبتی، لایه محافظ، لایه زهکش، لایه صافی، محیط کشت و پوشش گیاهی

  • تعیین محل و اندازه لایه‌های خاک و گیاهان

  • انتخاب نوع و رنگ گیاهان بر اساس شرایط آب و هوایی، فصل، سلیقه و هماهنگی

  • تعیین محل و اندازه المان‌های دکوراتیو و عملکردی

  • تعیین محل و نوع سیستم آبیاری و لوله‌کشی

  • تعیین محل و نوع سیستم روشنایی و برق‌کشی

  • تعیین محل و نوع سیستم تهویه و گرمایش

  • تعیین محل و نوع سیستم ایمنی و حفاظت

مرحله چهارماجرای روف گاردن

پس از طراحی روف گاردن، باید به اجرای آن بپردازید. برای این کار می‌توانید از یک پیمانکار حرفه‌ای کمک بگیرید یا خودتان با استفاده از ابزار و مواد مناسب، روف گاردن خود را بسازید. در اجرای روف گاردن باید به مراحل زیر دقت کنید:

  • تمیز کردن سطح بام از هرگونه آلودگی، ناهمواری و شکاف

  • پوشاندن سطح بام با چسب، پلاستیک، فوم، الیاف یا هر ماده دیگری که جلوگیری از نشت آب و عایق حرارتی باشد

  • قرار دادن لایه‌های زیرین روف گاردن شامل لایه حفاظتی، لایه جذب آب، لایه فاضلاب، لایه فیلتر و لایه خاک

  • کاشت گیاهان مناسب در لایه خاک با رعایت فاصله، عمق و جهت

  • نصب المان‌های دکوراتیو و عملکردی در محل‌های مشخص شده با رعایت استحکام، زیبایی و هماهنگی

  • نصب سیستم‌های آبیاری، روشنایی، تهویه، گرمایش، ایمنی و حفاظت در محل‌های مشخص شده با رعایت استاندارد، کارآمدی و اقتصاد

مرحله پنجمنگهداری روف گاردن

پس از اجرای روف گاردن، باید به نگهداری آن بپردازید. نگهداری روف گاردن شامل نگهداری از تاسیسات و تجهیزات روف گاردن، بررسی محیط کشت و گیاهان، سیستم آبیاری و … است.

تاسیسات، لایه ها و اجزای روف گاردن

اجرای لایه ها و اجزای روف گاردن یکی از مهمترین مراحل طراحی و ساخت فضای سبز بر روی سقف ساختمان است.

لایه های روف گاردن عبارتند از:

لایه اوللایه عایق رطوبتی

این لایه وظیفه جلوگیری نفوذ آب از لایه های بالاتر به سطوح و پشت بام و سقف ساختمان را دارد. جنس این لایه اصولا از قیرگونی و ایزوگام تشکیل شده است که تفاوتی با لایه ایزوگام هم دارد. در این لایه باید به هزینه اجرا، طول عمر عایق و مسائل زیست محیطی توجه کرد. برای این منظور می توان از مواد مختلفی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، بتن، آسفالت و غیره استفاده کرد. لایه ضد نم باید کاملا بسته و بدون درز باشد تا هیچ گونه خطر نشت آب وارد نشود.

لایه دوملایه محافظ عایق

این لایه محافظ لایه ضد نم در برابر خرابی های فیزیکی است. برای این منظور می توان از مواد سبک و مقاوم مانند فوم، پشم شیشه، پشم سنگ، ژئوتکستایل و غیره استفاده کرد. لایه حفاظتی باید قابل تنفس باشد تا رطوبت اضافی را از لایه عایق رطوبتی خارج کند. این لایه از روف گاردن شما در برابر آسیب های احتمالی هنگام اجرای روف گاردن جلوگیری می کند. این لایه از لایه عایق رطوبتی در برابر کوددهی، نفوذ ریشه گیاهان و … نیز جلوگیری می کند. این لایه از جنس بتن سبک، ورقه ضخیم پلاستیک، ورق مس و … می باشد.

لایه سوملایه عایق صوتی

این لایه کاهش صدا و انتقال آن به داخل ساختمان را جلوگیری می کند. برای این منظور می توان از مواد قابل جذب صدا مانند پشم شیشه، پشم سنگ، فوم، ژئوتکستایل و غیره استفاده کرد. لایه جذب صدا باید قابل تنفس باشد تا رطوبت را به لایه حفاظتی منتقل کند.

لایه چهارملایه عایق حرارتی

این لایه کاهش دما و تابش حرارت به داخل ساختمان را جلوگیری می کند. برای این منظور می توان از مواد با قابلیت بازتاب نور خورشید مانند سفیدکاری، پلاستیک سفید، فولاد سفید و غیره استفاده کرد. لایه جذب حرارت باید قابل تنفس باشد تا رطوبت را به لایه عایق صوتی یا جذب صدا منتقل کند.

لایه پنجملایه زهکش

این لایه وظیفه نگهداری آب برای گیاهان را دارا می باشد. این لایه امروزه در قالب محفظه های کوچکی آب باران یا آب مازاد گیاهان را برای استفاده های بعدی نگهداری می کند. این لایه در حالت ساده می تواند از جنس شن و ماسه و خاک باشد ولی در سیستم های امروزی از موادی مانند پروپیلن برای این کار استفاده می کنند. حداقل ضخامت این لایه 2 سانتی متر است که وظیفه این لایه ذخیره سازی آب جهت رساندن به گیاهان می باشد.

لایه ششملایه صافی یا لایه فیلتر یا لایه ضد ریشه

این لایه بین محیط کشت و لایه زهکش قرار می گیرد و از نفوذ ریشه به لایه زهکش جلوگیری می کند و رطوبت را در سطح بام به صورت یکنواخت توزیع می کند. جنس این لایه نازک است و به شکل توری شکل روی لایه زهکش قرار می گیرد. این لایه مانع از ورود ریشه به زهکش و گندیدگی ریشه و مسدود شدن زهکش می شود. به این لایه محافظ ریشه هم گفته می شود.

لایه هفتملایه محیط کشت

این لایه محیط مناسب برای رشد و توسعه گیاهان را فراهم می کند. برای این منظور می توان از خاک، کمپوست، پوک، شن، ماسه، خزه و غیره استفاده کرد. لایه رشد گیاهان باید دارای عمق، بافت، زهکشی، حاصلخیزی و pH مناسب باشد. همچنین باید دارای سامانه آبیاری و تغذیه مناسب باشد.

این لایه وظیفه کاشت و نگهداری گیاهان را به عهده دارد. در موارد پیچیده از مواد معدنی مانند پشم سنگ نیز استفاده می شود. برای جلوگیری از فرسایش خاک در این لایه از مخلوط شن و ماسه استفاده می کنند. برای هر گیاه باید خاک متناسب آن تهیه شود و نیاز به فرمول خاصی دارد.

لایه هشتملایه پوشش گیاهی

این لایه اصلی ترین و زیباترین اجزای روف گاردن محسوب می شود. برای انتخاب پوشش گیاهی باید به سه عامل مکانی، اجتماعی و اقتصادی دقت کرد. مهمترین مساله در روف گاردن گسترده بررسی مقاومت پوشش گیاهی است. برای این منظور باید از گل ها و گیاهانی استفاده کرد که نسبت به شرایط و اقلیم آب و هوایی آن منطقه سازگار باشند.

این لایه شامل انواع گیاهان مختلف است که بر روی روف گاردن کاشته می شوند. برای انتخاب گیاهان باید به عوامل مختلفی مانند اقلیم، نور، باد، دما، نم، آفات و بیماری ها توجه کرد. همچنین باید به زیبایی، تنوع، تعادل و هماهنگی گیاهان با هم و با ساختمان دقت کرد.

اجرای روف گاردن در تهران

طراحی و اجرای روف گاردن در تهران

طراحی و اجرای روف گاردن در کشور ایران بسیار حائز اهمیت است، چرا که کشور ایران دارای اقلیم های متفاوت آب و هوایی است که برای این منظور طراحی و اجرای روف گاردن در شمال کشور با طراحی و اجرای روف گاردن در جنوب کشور متفاوت است. امروزه روف گاردن ها بیشتر در شهرها و مناطقی اجرا می شود که دارای ارزش افزوده بیشتری باشند. به عنوان مثال روف گاردن در تهران بیشتر در محله های ولنجک، زعفرانیه، نیاوران، کامرانیه، فرمانیه، قیطریه، اقدسیه و مناطق غربی تهران مانند سعادت آباد و شهرک غرب مورد استقبال قرار می گیرد.

برای طراحی و اجرای روف گاردن در تهران باید از تیم متخصصی در حوزه طراحی و اجرای روف گاردن استفاده کنید، چرا که اگر در زمان طراحی از تاسیسات و تجهیزات مناسبی برای روف گاردن خود استفاده نکنید، قیمت و هزینه روف گاردن افزایش پیدا کرده و چه بسا از نقشه و پلان روف گاردن خود بهره کافی را نمی برید.

همچنین در زمان اجرای روف گاردن باید به این نکته دقت کنید که اگر روف گاردن به درستی اجرا نشود و ایزولاسیون و کف سازی و زیرسازی آن با دقت صورت نگیرد، روف گاردن ممکن است به پشت بام شما آسیب جدی وارد کند و این هزینه بسیار بیشتر از هزینه اولیه اجرای روف گاردن خواهد بود.

نیاز به شرکت طراحی و اجرای روف گاردن در تهران

شرکت ال گرین یکی از شرکت های معتبر و متخصص در طراحی و اجرای روف گاردن و بام سبز در تهران می باشد. این شرکت آمادگی طراحی و اجرای روف گاردن را در تمامی نقاط ایران دارا می باشد و با تیم متخصص در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن آمادگی همکاری با مالکین، شرکت های ساختمانی، مهندسین، معماران و سایر افراد ذینفع در حوزه ساختمان می باشد.

برای طراحی و اجرای روف گاردن باید ابتدا نوع روف گاردن مشخص شود. این موضوع در قیمت و هزینه روف گاردن بسیار موثر است. برای این منظور در زمان طراحی روف گاردن جلسات متعددی با کارفرما برگزار می شود که نقشه و پلان روف گاردن و تاسیسات و تجیهزات مورد نیاز روف گاردن در آن مشخص می شود.

طراح و مجری روف گاردن

روف گاردن‌ها و بام‌های سبز، راهکاری هوشمندانه و پایدار برای بهبود شرایط زیست‌محیطی و اقتصادی شهرها هستند. طراح و مجری روف گاردن و بام سبز باید با استانداردها، مقررات و مجوزهای مربوط به این نوع فضاهای سبز آشنا باشد. همچنین باید با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار کنند و نیازها، انتظارات و بودجه ‌شان را درک کنند. طراحی و اجرای روف گاردن و بام سبز یک فرآیند تیمی است که نیاز به همکاری و هماهنگی بین متخصصان مختلف دارد.

البته برای ساخت، احداث، طراحی و اجرای روف گاردن و بام سبز و نگهداری این نوع فضاهای سبز، نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای دقیق و متخصصانه داریم. برای این منظور شرکت ال گرین با تجربه و تخصص کافی به عنوان مجری طراحی و اجرای روف گاردن در خدمت شماست.

قبل از اجرای روف گاردن به چه نکاتی باید توجه کنیم:

اجرای روف گاردن نیاز به دانش و تجربه فنی دارد. برخی از عوامل مهم در این زمینه عبارتند از:

  • تحمل بار سقف و سازه ساختمان

  • نوع و ضخامت لایه‌های عایق، حفاظتی، رشد، پوشش و نگهدارنده

  • نوع و مناسب‌ سازی خاک و کود برای گل‌ها و گیاهان

  • نوع و تناسب گل‌ها و گیاهان با شرایط آب و هوای منطقه

  • آبیاری مناسب با استفاده از آب باران، آب بازیافت شده یا آب شیرین

  • تخلیه مناسب برای جلوگیری از رطوبت، فساد و نشت

  • نگهداری مناسب برای حفظ سلامت، زینت و پایداری فضای سبز

مراحل اجرای روف گاردن (صفر تا صد اجرای روف گاردن)

اجرای روف گاردن یکی از مراحل ساخت روف گاردن روی پشت بام است. اجرای روف گاردن شامل مراحلی است که اگر به درستی اجرا نشود ممکن است به پشت بام شما آسیب برساند. ما در زیر مراحل کامل از صفر تا 100 اجرای روف گاردن را تشریح کردیم تا اطلاعات کاملی در مورد مراحل اجرای روف گاردن به شما بدهیم:

زیرسازی و نحوه شبکه‌بندی آهنی کف بام روف گاردن

از جمله اقداماتی که باید برای اجرای روف گاردن انجام داد شامل زیرسازی، شبکه بندی آهنی و کف سازی پشت بام است. برای زیرسازی روف گاردن، ابتدا باید کف بام را با استفاده از آهن‌های مورد نظر شبکه‌بندی کرد. شبکه‌بندی آهنی به منظور تقویت سازه و جلوگیری از تغییر شکل کف بام در برابر وزن خاک و گیاهان است.

شبکه‌بندی آهنی باید با رعایت استانداردهای مورد نظر انجام شود. برای مثال، فاصله بین آهن‌های عرضی و طولی باید حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد. همچنین، قطر آهن‌های استفاده شده باید حداقل ۱۰ میلی‌متر باشد. پس از شبکه‌بندی آهنی، کف بام را با لایه‌ای از بتن پوشش می‌دهیم. لایه بتن باید حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد.

کروم ‌بندی و اجرای شیب به سمت چاه خروج آب روف گاردن

پس از خشک شدن لایه بتن، باید کروم‌بندی کف بام را انجام داد. کروم ‌بندی به منظور جلوگیری از نشست خاک و تشکیل ترک در کف بام است. کروم‌بندی با استفاده از ورق‌های فلزی گالوانیزه یا استنلس استیل صورت می‌گیرد. ورق‌های فلزی را به صورت قطعات مستطیل شکل با ابعاد حدود ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر بریده و با هم متصل می‌کنیم. سپس، ورق‌های فلزی را به صورت لابه‌لای لایه بتن قرار می‌دهیم. همچنین، در هنگام کروم‌بندی، باید به اجرای شیب به سمت چاه خروج آب روف گاردن توجه داشت. شیب کف بام باید حدود ۱ تا ۲ درصد باشد تا آب روان شده از روف گاردن به سمت چاه خروج آب هدایت شود. چاه خروج آب را می‌توان با استفاده از لوله‌های پلاستیکی یا فلزی اجرا کرد.

ایزولاسیون با ایزوگام و ورق‌های عایق‌بندی رطوبتی مانند ژئوتکستایل، ژئوممبران، ژئوکامپوزیت روف گاردن

پس از کروم‌بندی، باید ایزولاسیون کف بام را انجام داد. ایزولاسیون به منظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سازه و کاهش هدررفت حرارت است. ایزولاسیون کف بام را می‌توان با استفاده از مواد مختلفی انجام داد. یکی از رایج‌ترین مواد ایزولاسیون، ایزوگام است. ایزوگام یک نوع قیر پالایش شده است که با ترکیب با الیاف شیشه یا پلی‌استر، به صورت رول‌های آماده عرضه می‌شود.

اجرای لایه های فیلتراسیون بسیار حائز اهمیت است چرا که از نفوذ خاک به سیستم زهکشی و تاسیسات و لوله ها جلوگیری می کند و از طرفی مانع از شسته شدن خاک گلدان ها و باغچه ها می شود. لایه های فیلتراسیون طبیعی شامل شن و ماسه و لایه ژئوتکستایل روی لایه زهکش است.

ایزوگام را با استفاده از دستگاه‌های حرارت دهنده بر روی کف بام نصب می‌کنیم. برای افزایش عملکرد ایزولاسیون، می‌توان از ورق‌های عایق‌بندی مانند ژئوتکستایل، ژئوممبران و ژئوکامپوزیت نیز استفاده کرد. ژئوتکستایل یک نوع پارچه نساجی است که به عنوان لایه جداکننده بین خاک و سازه قرار می‌گیرد. ژئوممبران یک نوع پلاستیک نفوذ ناپذیر است که به عنوان لایه ضد آب قرار می‌گیرد. ژئوکامپوزیت ترکیبی از ژئوتکستایل و ژئوممبران است که به عنوان لایه هم جداکننده و هم ضد آب عمل می‌کند.

اجرا و نصب لایه زهکش در روف گاردن

یکی از مهم‌ترین موارد اجرای روف گاردن در این زمینه، لایه زهکش است که جلوگیری از تجمع آب و رطوبت در خاک و پوشش بام را می‌کند. لایه زهکش معمولاً از مواد نفوذپذیر و سبک تشکیل شده است که باعث جریان آب از خاک به لوله‌های زیرین می‌شود. برای اجرا و نصب لایه زهکش در روف گاردن، مراحل زیر را باید دنبال کنید:

۱- پس از تعیین محل و شکل روف گاردن، باید پوشش بام را با چسب، میخ، پیچ یا سایر روش‌های مناسب به صورت کاملاً محکم و بدون درز نصب کنید. پوشش بام باید از جنس مقاوم به فشار، حرارت، سرما و نور خورشید باشد. همچنین باید دارای شیب مناسب برای جلوگیری از تجمع آب باشد.

۲- سپس باید لوله‌های زهکش را در قسمت‌های پائین شیب پوشش بام قرار دهید. لوله‌های زهکش باید دارای قطر مناسب و حفرات کافی برای عبور آب باشند. همچنین باید به صورت خطی یا شبکه‌ای با هم متصل شوند و به سمت خروجی آب هدایت شوند.

۳- سپس باید لایه عایق رطوبتی را روی پوشش بام و لوله‌های زهکش قرار دهید. لایه عایق رطوبتی معمولاً از جنس پلاستیک، الیاف، فلز یا سایر مواد نفوذناپذیر است که جلوگیری از نفوذ آب به پوشش بام و خوردگی لوله‌های زهکش را می‌کند.

۴- سپس باید لایه زهکش را روی لایه جداساز رطوبت قرار دهید. لایه زهکش معمولاً از جنس شن، ماسه، خاکستر، پلاستیک، الیاف یا سایر مواد نفوذپذیر و سبک است که باعث جریان آب از خاک به لوله‌های زیرین می‌شود. لایه زهکش باید به اندازه کافی ضخیم و یکنواخت باشد.

۵- در نهایت باید لایه خاک را روی لایه زهکش قرار دهید. لایه خاک باید دارای ترکیب، بافت، حاصلخیزی و عمق مناسب برای رشد گیاهان باشد. همچنین باید به صورت منظم و مرتب از نظر زیبایی شناسی شکل داده شود.

با اجرا و نصب لایه زهکش در روف گاردن، می‌توانید از آسیب‌های ناشی از تجمع آب و رطوبت جلوگیری کنید.

اجرا لایه ضد ریشه در روف گاردن

یکی از مهم‌ترین مراحل در اجرای روف گاردن، استفاده از لایه ضد ریشه است.

لایه ضد ریشه چیست؟

لایه ضد ریشه یک پوشش نفوذ ناپذیر است که بین لایه خاک و سطح سقف قرار می‌گیرد. هدف از استفاده از لایه ضد ریشه، جلوگیری از نفوذ ریشه‌های گیاهان به سطح سقف و ایجاد خسارت به آب بندی و عایق بودن سقف است. لایه ضد ریشه معمولاً از جنس پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌وینیل کلراید، بتن، شیشه، فلز و چوب تشکیل شده است.

چگونه لایه ضد ریشه را در روف گاردن اجرا کنید؟

برای اجرای لایه ضد ریشه در روف گاردن، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا سطح سقف را تمیز و صاف کنید و هرگونه ترک، شکاف، خورده گیر و نقص فنی را برطرف کنید.

  • سپس لایه آب بندی و عایق حرارتی را بر روی سطح سقف نصب کنید. لایه آب بندی مانع از نفوذ آب به داخل سقف می‌شود و لایه عایق حرارتی باعث مصرف کمتر انرژی برای تهویه و تبرید ساختمان می‌شود.

  • بعد از آن، لایه ضد ریشه را بر روی لایه آب بندی و عایق حرارتی قرار داده و با استفاده از مخلوط خمیر، پین، دبل، دستگیره و دستگاه جوش به هم متصل کنید. لایه ضد ریشه باید به گونه‌ای نصب شود که هم با سطح سقف هم با دور تور سقف جور درآید.

  • در نهایت، لایه خاک و گیاهان را بر روی لایه ضد ریشه اندازه و با توجه به نوع و اندازه گیاهان، فاصله مناسبی بین آن‌ها رعایت کنید. لایه خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد تا از تجمع آب و فساد خاک جلوگیری شود.

با اجرای لایه ضد ریشه در روف گاردن، می‌توانید از سلامت و پایداری سقف و گیاهان خود مطمئن باشید و از فضای سبز و دل‌انگیز خود لذت ببرید.

شبکه تاسیسات برقی و مکانیکی روف گاردن

پس از انجام ایزولاسیون، باید شبکه تاسیسات برقی و مکانیکی روف گاردن را طراحی و اجرا کرد. شبکه تاسیسات برقی شامل سیم‌کشی، پرده برق، رله، فشارسنج، سینور، لامپ، پروژکتور و … است. شبکه تاسیسات مکانیکی شامل لوله‌کشی، شیرآلات، پمپ، فلاش تانک، سپتینگ تانک، فلاور باکس، سامانه آب شیرین کن و … است. شبکه تاسیسات برقی و مکان

اجرای تاسیسات برق و آب و گاز روف گاردن یکی از مهمترین مراحل طراحی و ساخت یک فضای سبز بر روی سقف است. این تاسیسات باید با دقت و حرفه ای انجام شوند تا از هرگونه خطر نشتی، اتصال نادرست، آتش سوزی و آسیب به سازه جلوگیری شود.

عبور تاسیسات، شلنگ های آبیاری و لوله های برق از شبکه های آهن

برای عبور تاسیسات برق و آب و گاز از شبکه های آهن که بر روی سقف قرار دارند، باید از لوله های محافظ استفاده کنید. این لوله ها جلوگیری می کنند از اینکه تاسیسات با شبکه های آهن تماس داشته باشند و خوردگی، جرقه زنی، کوتاه مدار و گسلش ایجاد کنند. همچنین باید از لوله های با کیفیت و استاندارد استفاده کنید که مقاوم در برابر فشار، حرارت، سرما و نور خورشید باشند. شلنگ های آبیاری نیز باید با لوله های محافظ عبور داده شوند تا از خشک شدن، پارگی و نشت جلوگیری شود.

اجرای تاسیسات آلاچیق، باربیکیو، مبلمان و 

برای اجرای تاسیسات آلاچیق، باربیکیو در روف گاردن، باید به چند نکته توجه کنید.

اول اینکه محل قرارگیری آلاچیق و باربیکیو را به گونه ای انتخاب کنید که دور از منابع قابل اشتعال، سوخت رسان و سطوح قابل حرارت باشد.

دوم اینکه تاسیسات برق و گاز را با استفاده از لوله های محافظ به آلاچیق و باربیکیو متصل کنید.

سوم اینکه دستگاه های کنترل فشار، شیرآلات، فیوز و سوئیچ را در محل قابل دسترس و قابل مشاهده نصب کنید.

چهارم اینکه در صورت استفاده از گاز مایع، سیلندر گاز را در محل مناسب و با رعایت فاصله های لازم قرار دهید.

پنجم اینکه در صورت استفاده از برق، دستگاه های حفاظت الکترومغناطیس را نصب کنید تا در صورت بروز اختلال، جریان برق قطع شود.

نصب آلاچیق و مبلمان روف گاردن

آلاچیق و مبلمان روف گاردن از جمله اقلامی هستند که می‌توانند فضای بام خانه شما را به یک باغ شهری تبدیل کنند. اما نصب این اقلام نیاز به دقت و تخصص دارد. در ادامه، به برخی از نکات مهم در مورد نصب آلاچیق و مبلمان روف گاردن خواهیم پرداخت.

  • انتخاب آلاچیق مناسب: برای نصب آلاچیق روی بام، باید به اندازه، شکل، جنس و رنگ آن توجه کنید. اندازه آلاچیق باید با فضای بام سازگار باشد و فضای کافی را برای حرکت و چیدمان مبلمان بگذارد. شکل آلاچیق می‌تواند مستطیل، مربع، گرد، چهارگوش، هشت‌گوش و غیره باشد. جنس آلاچیق باید مقاوم در برابر عوامل جوی باشد و رنگ آن باید با رنگ سقف و دیوارهای بام هماهنگ باشد.

  • نصب آلاچیق: برای نصب آلاچیق روی بام، لازم است که سطح بام را کاملاً تمیز کنید و از صاف بودن آن اطمینان حاصل کنید. سپس، با استفاده از پیچ و رولپلاک، قسمت‌های مختلف آلاچیق را به هم متصل کنید و ستون‌های آن را به سطح بام محکم کنید. در صورت لزوم، از چسب یا سیمان هم استفاده کنید. در نهایت، با استفاده از پارچه، پلاستیک یا شیشه، سقف آلاچیق را پوشش دهید.

  • انتخاب مبلمان مناسب: برای انتخاب مبلمان روف گاردن، باید به تعداد، شکل، جنس و رنگ آن‌ها توجه کنید. تعداد مبلمان باید با فضای موجود و تعداد افراد استفاده‌کننده سازگار باشد. شکل مبلمان می‌تواند ساده، منحنی، گل‌دار، خط‌دار و غیره باشد. جنس مبلمان باید مقاوم در برابر عوامل جوی باشد و رنگ آن‌ها باید با رنگ آلاچیق و فضای بام هماهنگ باشد.

  • چیدمان مبلمان: برای چیدمان مبلمان روف گاردن، لازم است که به تعادل، هماهنگی و جذابیت فضا توجه کنید. می‌توانید مبلمان را در مرکز، در گوشه‌ها، در دور یا در وسط آلاچیق بچینید. همچنین، می‌توانید از فرش، گلدان، میز، چراغ، آبنما و غیره برای افزایش زیبایی فضا استفاده کنید.

نصب ورق پانچ و ترمووود در روف گاردن

روف گاردن یا باغچه سقفی یکی از راه‌های زیبا و مفید برای بهره‌برداری از فضای بالای ساختمان‌ها است. این نوع فضای سبز علاوه بر ایجاد آرامش و خنکای برای ساکنین، می‌تواند به کاهش مصرف انرژی، جذب گازهای گلخانه‌ای و حفظ تعادل زیست‌محیطی کمک کند. اما برای داشتن یک روف گاردن زیبا و مقاوم، لازم است که از مواد مناسب و با کیفیت برای پوشش سطح سقف استفاده شود.

ورق پانچ چیست؟

ورق پانچ یک نوع پوشش فلزی است که با عبور دادن ورق فولادی از ماشین پانچ، شکل‌های هندسی مختلف بر روی آن ایجاد می‌شود. این شکل‌ها می‌توانند دایره، مثلث، مستطیل، هگزاگون و غیره باشند. ورق پانچ علاوه بر زیبایی، دارای خصوصیات فنی مناسبی نظیر استحکام، سبکی، تنفس‌پذیری، عایق حرارتی و صوتی است. همچنین ورق پانچ به راحتی قابل نصب و تعمیر است و در برابر خوردگی، آب و آتش مقاوم است.

ترمووود چیست؟

ترمووود یک نوع چوب حرارت‌دیده است که با تغییر دما و رطوبت چوب در فرآیند حرارت‌دهی، خصوصیات آن بهبود می‌یابد. ترمووود دارای رنگ قهوه‌ای تیره است که با گذشت زمان به رنگ خاکستری متمایل می‌شود. ترمووود علاوه بر زیبایی، دارای خصوصیات فنی مناسبی نظیر استحکام، سختی، کاهش جذب آب، کاهش تورم و کج شدن، عایق حرارتی و صوتی است. همچنین ترمووود به راحتی قابل نصب و تعمیر است و در برابر خوردگی، قارچ، حشرات و آتش مقاوم است.

چگونه ورق پانچ و ترموود را در روف گاردن نصب کنیم؟

برای نصب ورق پانچ و ترموود در روف گاردن لازم است که ابتدا سطح سقف را با یک لایه عایق رطوبتی و یک لایه عایق حرارتی پوشش دهیم. سپس با استفاده از میله‌های فلزی یا چوبی، یک سازه حامل برای ورق پانچ و ترموود ایجاد می‌کنیم. این سازه باید به گونه‌ای باشد که فاصله مناسبی بین ورق پانچ و ترموود و سطح سقف داشته باشد تا هوا بتواند به راحتی در آن جریان داشته باشد. سپس با استفاده از پیچ و مهره، ورق پانچ را به سازه حامل متصل می‌کنیم. در نهایت با استفاده از پیچ و مهره، ترموود را به ورق پانچ متصل می‌کنیم. برای اطمینان از نصب صحیح، لازم است که از تراز و خط کش استفاده کنیم.

اجرای کف سازی ترموود در روف گاردن

ترموود یک نوع چوب حرارت دیده است که با تغییر دمای بالا و فشار، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن تغییر می کند. این چوب دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آب، حشرات و خوردگی است و برای استفاده در فضای باز مناسب است. برای اجرای کف سازی ترموود در روف گاردن، شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • ترموود به اندازه مورد نظر

  • پروفیل های فلزی یا چوبی برای قرار دادن زیر ترموود

  • پیچ و رولپلاک برای اتصال ترموود به پروفیل ها

  • ابزارهای مورد نیاز مانند اره، پیچ گوشتی، نوار اندازه گیری و …

  • محافظ چوب برای پوشش ترموود بعد از نصب

روش اجرا به شرح زیر است:

  • ابتدا باید سطح روف گاردن را تمیز کنید و هرگونه آلودگی، خاک، سنگ و … را از آن بردارید.

  • سپس باید پروفیل های فلزی یا چوبی را با فاصله مناسب از هم روی سطح روف گاردن قرار دهید. فاصله پروفیل ها بستگی به عرض ترموود دارد. معمولاً فاصله پروفیل ها بین 40 تا 60 سانتی متر است.

  • بعد از قرار دادن پروفیل ها، باید ترموود ها را با استفاده از پیچ و رولپلاک به پروفیل ها متصل کنید. ترموود ها را با الگوی منظم و زیبا روی پروفیل ها قرار دهید و مراقب باشید که حاشیه های آن ها با هم هم تراز باشند.

  • در نهایت، بعد از نصب تمام ترموود ها، باید محافظ چوب را با قلم مو یا رول بر روی سطح ترموود ها بکشید. این کار باعث می شود که ترموود ها در برابر عوامل جوی و آفتاب مقاومت بالاتری داشته باشند و زودتر کهنه نشوند.

کاشت گیاهان مناسب روف گاردن

در این مرحله نوبت انتخاب گیاهان مناسب است. باید گیاهان را براساس شرایط آب و هوایی، نور، خاک، تغذیه و نگهداری انتخاب کرد. بعضی از گروه‌های گیاهانی که برای روف گاردن متمرکز مناسب هستند عبارتند از:

  • گیاهان چمنی : این گیاهان پوشش سطحی زیبا و مقاوم را ایجاد می‌کنند. مثال: گندم، جو، یولاف و …

  • گل های زیبا : این گیاهان رنگ و زیبایی را به روف گاردن می‌افزایند. مثال: رز، لاله، نرگس و …

  • گیاهان درختچه‌ای: این گیاهان سایه و حجم را به روف گاردن می‌دهند. مثال: بادام، زرشک، آلبالو و …

  • سبزیجات مناسب روف گاردن: این گیاهان علاوه بر زیبایی، خوراکی هستند. مثال: کاهو، کلم، تره و …

انواع روف گاردن

  • روف گاردن گسترده (Extensive)

  • روف گاردن نیمه متمرکز یا نیمه فشرده (Semi-Intensive)

  • روف گاردن متمرکز یا فشرده (Intensive)

  • روف گاردن ترکیبی (Synthetic)

  • روف گاردن سبز-آبی(Blue-Green)

  • روف گاردن بیوسولار(BioSolar)

  • روف گاردن پرتابل مدولار یا پیش ساخته یا جعبه گیاه (Planter box)

روف گاردن گسترده (Extensive)

روف گاردن گسترده یا باغ بام یک نوع سبزیجاتی است که در سطح بام ساختمان ها ایجاد می شود. به طور معمول، وزن یک روف گاردن گسترده حدود ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هر متر مربع است.

روف گاردن متمرکز (intensive)

روف گاردن متمرکز (intensive) نوعی از باغ سقفی است که در آن گیاهان با ریشه‌های عمیق و نیاز به آب و خاک زیاد کاشته می‌شوند. این نوع از روف گاردن‌ها معمولاً به ساختار محکم و پشتیبانی مناسب نیاز دارند، زیرا وزن آن‌ها بسیار بالاست.

روف گاردن‌های متمرکز می‌توانند مناظر زیبا و تنوع گیاهی بالایی را در فضای شهری ایجاد کنند. همچنین، این نوع از روف گاردن‌ها مزایای زیست محیطی مانند کاهش جزیره حرارتی شهری، بهبود کیفیت هوا، جذب کربن دی‌اکسید، حفظ تنوع زیستی و افزایش رطوبت را دارند.

برای طراحی و اجرای یک روف گاردن متمرکز، لازم است که چندین عامل را در نظر گرفت. اولین عامل، تحمل سقف به وزن روف گاردن است. باید اطمینان حاصل شود که سقف قادر به تحمل فشار و جابجایی روف گاردن باشد. دومین عامل، لایه‌بندی مناسب روف گاردن است.

روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه (planter box)

روف گاردن مدولار یا جعبه گیاه (planter box) یک راه آسان و زیبا برای ایجاد فضای سبز در بام خانه یا ساختمان شما است. این جعبه ها از مواد مختلفی مانند چوب، فلز، پلاستیک و سرامیک ساخته می شوند و در اندازه ها و شکل های متنوعی در دسترس هستند. شما می توانید با استفاده از جعبه گیاه، گل ها، سبزیجات، ادویه جات و حتی درختچه های کوچک را در بام خود کاشته و مراقبت کنید.

برای شروع روف گاردن مدولار، شما نیاز به تهیه چند جعبه گیاه، خاک مناسب، کود، بذر یا نهال و آبیاری منظم دارید. شما باید جعبه های گیاه را در جایی قرار دهید که دسترسی خوبی به نور خورشید داشته باشند و به طور مسطح بر روی بام قرار گیرند. سپس شما باید خاک را در جعبه ها پر کنید و بذر یا نهال را در آن کشت کنید. شما باید به طور منظم جعبه های گیاه را آبیاری کنید و از کود استفاده کنید تا رشد بهتر گیاهان را تضمین کنید. همچنین شما باید از بریدن برگ های خشک و زائد و حفظ بهداشت جعبه های گیاه اطمینان حاصل کنید.

نگهداری روف گاردن

برای نگهداری روف گاردن ، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • آبیاری منظم و کافی: باید براساس نوع خاک، فصل و نوع گیاهان، آبیاری را انجام داد. معمولاً در فصول گرم، باید آبیاری را صبح و عصر انجام داد.

  • کوددهی مناسب: باید براساس نوع خاک و نوع گیاهان، کوددهی را انجام داد. معمولاً در فصول رشد، باید کوددهی را هر دو هفته یک بار انجام داد.

  • برداشت و هرس منظم: باید براساس نوع گل‌ها و سبزیجات، برداشت و هرس را انجام داد. معمولاً در فصول بهار و تابستان، باید برداشت و هرس را هفته‌ای چند بار انجام داد.

  • کنترل آفات و بیماری‌ها: باید با استفاده از روش‌های طبیعی و بیولوژیک، آفات و بیماری‌های گیاهان را کنترل کرد. مثال: استفاده از حشرات مفید، استفاده از عصاره‌های گیاهان داروئی و …

مشخصات کلی انواع کلاس های روف گاردن

  • استفاده از ترمووود، ترموود پلکانی، سنگ یا موزاییک برای کف پشت بام

  • پوشش گیاهی طبیعی، کاج و شمشاد در دیوارهای اطراف روف گاردن

  • پوشش چمن طبیعی در فضای روف گاردن

  • استفاده از فلاورباکس های ترموود و پلنتر باکس

  • استفاده از عایق کاری و زهکشی در اجرای فضای سبز

  • استفاده از ترمووود برای مبلمان روف گاردن

  • استفاده از آلاچیق و سایبان روف گاردن

  • چراغ باغی، چراغ محوطه و نورپردازی و نور مخفی

اجرای روف گاردن در شمال و مازندران

اجرای روف گاردن در شمال و مازندران

اجرای روف گاردن در شمال شامل اجرای روف گاردن در استان مازندران و گیلان می شود که شامل شهرهای متل قو (سلمان شهر)، رامسر، نوشهر، چالوس، بابلسر، خزر شهر، نمک آبرود، نور، رویان، سرخرود، محمود آباد، چمستان، لاهیجان، کلاردشت و … می باشد که تقاضای بیشتری را برای خرید ویلا نسبت به سایر شهرهای شمال کشور دارند.

اجرای روف گاردن در شمال بیشتر در ویلاها صورت می گیرد و با توجه به شرایط آب و هوایی شمال، محیط سر سبزی در بالای پشت بام ویلا ایجاد می شود. هوای دلپذیر شمال انگیزه اجرای روف گاردن در شمال را برای ساکنین و مالکان ویلاها و همچنین خریداران ویلا در شمال ایجاد می کند.

ویژگی‌های ساخت و احداث روف گاردن

مقاومت سازه: قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل کنید که سقف ساختمان شما تحمل وزن روف گاردن را دارد. برای این منظور باید با مهندسین مشورت کنید و نقشه‌های ساختمان را بررسی کنید. همچنین باید در نظر داشت که روف گاردن باعث افزایش حرارت، رطوبت و فشار باد بر روی سقف می‌شود که ممکن است به آسیب‌پذیری سازه کمک کند. بنابراین لازم است که عایق‌کاری مناسب انجام شود و مواد مقاوم در برابر عوامل آب و هوایی استفاده شود.

طراحی منظر: روف گاردن باید با توجه به شکل، ابعاد، جهت‌گیری و دید سقف طراحی شود. هدف از طراحی منظر این است که فضای سبز را با معماری ساختمان هماهنگ کند و همچنین به خلق چشم‌انداز زیبا و دل‌انگیز کمک کند. برای این منظور می‌توان از گل‌ها، درختان، چمن، آب‌نما، نورپردازی، مبلمان و تجهیزات دکوراتیو استفاده کرد. البته باید به نوع گیاهان، شرایط رشد آن‌ها، نحوه‌ی آبیاری و نگهداری آن‌ها دقت کرد.

کاربرد و عملکرد: روف گاردن می‌تواند برای اهداف مختلف استفاده شود. مثلاً می‌توانید آن را به عنوان فضای تفریحی، استراحتی، پذیرایی، تولید محصولات کشاورزی، حفظ تنوع زیستی، کاهش آلودگی هوا و صدا، بهبود کیفیت زندگی و … در نظر بگیرید. بسته به هدف خود، باید عناصر مناسب را در روف گاردن قرار دهید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید روف گاردن را به عنوان فضای پذیرایی استفاده کنید، باید به امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه، باربکیو، سیستم صوتی و … فکر کنید.

قوانین و مقررات: ساخت و احداث روف گاردن ممکن است نیاز به اخذ مجوز از شهرداری یا سازمان‌های مربوطه داشته باشد. برای این منظور باید با قوانین و مقررات شهری، ملی و بین‌المللی آشنا شوید و از رعایت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برخی از این قوانین ممکن است مربوط به ارتفاع، فاصله، نور، صدا، حفاظت از حقوق همسایگان و … باشند.

هزینه و بازده: ساخت و احداث روف گاردن هزینه ‌بر است. باید برای خرید مواد، تجهیزات، نیروی کار، طراحی، نصب، نگهداری و … هزینه پرداخت کنید. اما در عوض، روف گاردن مزایای زیادی دارد. مثلاً می‌تواند ارزش ساختمان شما را افزایش دهد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی کند، درآمدزایی کند، خلاقیت و رضایت شما را بالا ببرد و … بنابراین باید به تعادل بین هزینه و بازده توجه کنید و با تحلیل دقیق تصمیم‌گیری کنید.

باغ و باغچه گل کاری روی پشت بام

ساخت باغ و باغچه روی پشت بام می تواند به زیبایی و آرامش محیط زندگی شما هم کمک کند. در ادامه به شما چند نکته مهم در مورد این کار می گویم.

اولین قدم انتخاب گل های مناسب برای پشت بام است. باید به این نکته توجه کنید که گل های پشت بام باید تحمل بالایی نسبت به تغییرات دما، باد و آفتاب داشته باشند. بهتر است از گل های خشکی مانند کاکتوس، سوکولنت، لاواندر و … استفاده کنید. این گل ها نیاز به آبیاری کم دارند و در فصول مختلف زیبایی خود را حفظ می کنند.

دومین قدم طراحی و چیدمان گل ها روی پشت بام است. بسته به فضای موجود و سلیقه شخصی خود می توانید از قاب های چوبی، سبدهای آویزان، گلدان های رنگی و … استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از سنگ ها، خاک، ماسه و … فضای پشت بام را به صورت منظره های طبیعی طراحی کنید. مثلاً می توانید یک باغ صحرایی با گل های خشک و سنگ های رنگارنگ ایجاد کنید.

سومین قدم نگهداری و مراقبت از گل های پشت بام است. این کار نیاز به تعهد و صبر دارد. باید به طور منظم گل ها را آبیاری، تغذیه، بریدن و … کنید. همچنین باید از حشرات و بیماری های گل ها جلوگیری کنید. برای این منظور می توانید از روش های طبیعی و سموم زیست توده ای استفاده کنید.

آخرین قدم لذت بردن از نتایج کار خود است. پس از اینکه گل های پشت بام شما رشد و شکفته شدند، می توانید با خانواده و دوستان خود به آنها نگاه کنید و عطر و رنگ آنها را تجربه کنید. این کار می تواند به شادابی روح و روان شما کمک کند و حس خلاقیت و افتخار را در شما تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید