دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که تصمیم به اخذ واحد درسی پایان نامه دارند، برای شروع انجام پایان نامه خود ابتدا باید یک پروپوزال ارائه دهند و پس از تایید شدن پروپوزال توسط دانشگاه، امکان نوشتن پایان نامه را خواهند داشت. فرم پروپوزال، از طریق سایت دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت که باید آن را تکمیل نمایند. این فرم، تشکیل شده از چند بخش است و باید تمام بخش ها به درستی تکمیل شوند تا ایرادی به آن وارد نشود. در این مطلب از وبسایت علم پژوه می خواهیم توضیحات لازم را راجع به فرم پروپوزال و نحوه تکمیل آن را ارائه نماییم. لطفا با ما همراه باشید.

پروپوزال چیست؟

پروپوزال، طرح اولیه و خلاصه دقیقی از تحقیقات است که اطلاعاتی در رابطه با موضوع پایان نامه، نحوه انجام تحقیقات و … در اختیار اساتید قرار می دهد. در نوشتن پروپوزال باید راجع به موضوع اصلی تحقیقات پایان نامه و چگونگی تحقیقات و گردآوری اطلاعات، توضیحات کامل ارائه شود و مهم ترین بخش های آن نیز شامل موضوع، بیانیه پایان نامه، سوال اصلی تحقیقات، معرفی تحقیق، مرور ادبیات، روش شناسی تحقیق و قسمت منابع است.

پروپوزال باید به تمام سوالات احتمالی پاسخ دهد و هیئت داوری را از نظر قابل قبول بودن موضوع پایان نامه متقاعد کند. اگر هم ایراداتی در پروپوزال وجود داشته باشد، به دانشجو فرصت داده می شود که آن ایرادات را اصلاح کند و سپس دوباره مراحل تصویب پروپوزال را طی کند.

دریافت فرم خام پروپوزال

فرم پروپوزال ارشد و دکتری دانشگاه های مختلف، متفاوت است و هر کدام از این فرم ها بر اساس استانداردهای خاص دانشگاه تنظیم شده اند. از این رو، دانشجویان برای تکمیل فرم خام پروپوزال باید به سایت دانشگاه خودشان مراجعه کنند. این فرم معمولا یا در سایت دانشگاه و یا در صفحات اساتید قرار داده می شود.

بخش های فرم پروپوزال

فرم پروپوزال، تشکیل شده از بخش های مختلفی است و دانشجویان برای نگارش پروپوزال خود باید تمام این بخش ها را تکمیل کنند. در این قسمت، به بررسی بخش های مختلف فرم پروپوزال می پردازیم :

صفحه عنوان فرم خام پروپوزال

اولین بخش از فرم به معرفی عنوان پایان نامه اختصاص دارد. در این صفحه اطلاعاتی به شرح نام دانشگاه، نام دانشکده، رشته و گرایش تحصیلی دانشجو، عنوان فارسی و انگلیسی، نام استاد راهنما، استاد مشاور و دانشجو و تاریخ ارائه پروپوزال درج شده است.

فهرست مطالب فرم خام پروپوزال

بخش دوم فرم، فهرست مطالب موجود در پروپوزال است. در این صفحه، تمام تیترهای اصلی و فرعی و شماره صفحه هر یک از این تیترها درج شده اند.

فرم پروپوزال را چگونه پر کنیم؟ راهنمای تکمیل فرم پروپوزال

متن اصلی پروپوزال

پس از صفحه فهرست مطالب، متن اصلی پروپوزال قرار دارد. بخش های مختلف متن اصلی پروپوزال به شرح زیر می باشند :

  • چکیده : در بخش چکیده باید خلاصه ای از موضوع تحقیق، علت انتخاب تحقیق، روش تحقیق و معرفی جامعه نمونه تحقیق، شرح داد شود. چکیده باید خلاصه و مفید باشد.
  • بیان مسئله : در بخش بیان مسئله فرم، باید موضوع و علت طرح تحقیقاتی در آن موضوع بررسی شود.
  • اهمیت و ضرورت تحقیق : در بخش اهمیت و ضرورت تحقیق باید به طور دقیق تری به بررسی علت انتخاب موضوع پایان نامه و متغیرهای اصلی آن پرداخته شود.
  • مبانی نظری تحقیق : در بخش مبانی نظری تحقیق لازم است هر یک از متغیرهای تحقیق به صورت جداگانه بررسی شوند.
  • سوالات تحقیق : در بخش سوالات تحقیق فرم، باید سوالات اصلی که باعث شکل گیری موضوع پایان نامه و ارتباط بین متغیرها شده است، ذکر شوند.
  • مدل مفهومی و فرضیات تحقیق : یک بخش دیگر از متن اصلی پروپوزال، مدل مفهومی و فرضیات تحقیق است. در این قسمت، مدل مفهومی تحقیق با رسم شکل و نمایش ارتباط بین متغیرهای تحقیق قرار داده می شود و سپس فرضیات برگرفته شده از مدل تحقیق به ترتیب ذکر می شوند.

بررسی منابع در فرم پروپوزال

در بخش بررسی منابع باید به معرفی منابع استناد شده در داخل پایان نامه پرداخته شود. بهتر است هم از منابع فارسی و هم از منابع انگلیسی استفاده شود و ترتیب ذکر نام منابع و اطلاعات هر کدام، وابسته به سال انتشار تحقیق می باشد.

نحوه ثبت فرم پروپوزال دانشگاه های سراسری

دانشجویان دانشگاه های سراسری باید بعد از تکمیل فرم پروپوزال خود و پس از تایید آن از سوی دانشگاه، با هماهنگی استاد راهنما، طرح پیشنهادی خود را در سایت ایران داک ثبت نمایند. سامانه ایران داک به نشانی irandoc.ac.ir در دسترس است و بعد از ثبت پروپوزال در آن، یک کدرهگیری ارائه می شود.

نحوه ثبت فرم پروپوزال در سایت ایران داک بدین صورت است که ابتدا باید در سامانه ایجاد عضویت نمایید و با ارائه آدرس ایمیل و گذرواژه، یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از ثبت نام در سایت، می توانید اطلاعات پروپوزال خود را وارد نمایید. پروپوزال ثبت شده شما در سامانه مذکور، توسط استاد راهنما بررسی شده و پس از تایید شدن، لازم است هزینه ای را در سامانه بپردازید و کدرهگیری دریافت کنید.

نحوه ثبت فرم پروپوزال دانشگاه آزاد

سامانه ثبت فرم پروپوزال دانشگاه آزاد از دانشگاه های سراسری مجزاست و دانشجویان این دانشگاه باید از طریق سامانه پژوهشیار اقدام نمایند. سامانه پژوهشیار به نشانی ris.iau.ac.ir می باشد و  متقاضیان ثبت پروپوزال، ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنند.

بعد از ثبت نام در سایت پژوهشیار و ورود به حساب کاربری، لازم است نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید و سپس استاد راهنمای مدنظرتان را جستجو نمایید. در این رابطه، لازم است با مدیر گروه و استاد راهنما نیز هماهنگ کرده باشید.

بعد از ثبت پروپوزال در سایت پژوهشیار، امکان ویرایش آن را نیز خواهید داشت اما ویرایش تا قبل از تایید نهایی امکان پذیر است. با طی کردن فرایند ثبت پروپوزال، اطلاعات شما به استاد راهنما و مدیر گروه ارسال خواهد شد و باید منتظر تایید باشید.

سخن پایانی

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که می خواهند نگارش پایان نامه خود را آغاز کنند، ابتدا باید فرم پروپوزال را از سایت دانشگاه دریافت کرده و آن را تکمیل نمایند. بعد از تکمیل پروپوزال و ثبت در سایت، اطلاعات و فرم دانشجو برای استاد راهنما ارسال خواهد شد و در پایان پس از بررسی و تایید استاد راهنما، دانشجو می تواند نگارش پایان نامه خود را آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید