مدال نقره مسابقات بین المللی اختراعات کانادا ۲۰۲۳ در دستان مهندس امید خلیل پور

امید خلیل پور، جوان 30 ساله ایرانی، دانش آموخته رشته مکانیک با اختراع گجت کاهنده مصرف برق و ثبت جهانی آن توانست در بین شرکت کنندگانی از 50 کشور موفق به کسب مدال نقره مسابقات ICAN 2023 کانادا شود. او همچنین در مسابقات اختراعات ژنو سوییس 2023 نیز موفق به کسب مدال نقره شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ مسابقات بین‌المللی اختراعات کانادا، ICAN 2023، توسط انجمن بین‌المللی نوآوری و مهارت‌های پیشرفته شهر تورنتو با حمایت از فدراسیون بین‌المللی مخترعان IFIA و انجمن جهانی مالکیت معنوی WIIPA برگزار شد. در این مسابقه، آقای امید خلیل پور نیز با اختراع گجت کاهنده برق پنهان موفق به کسب مدال نقره شد.

آقای مهندس امید خلیل پور در این رقابت‌ها موفق به کسب مدال نقره شده است. طبق گفته شاهدان سطح مسابقات امسال نسبتا بالاتر برگزار شده بود و شاهد حضور تعداد بیشتری شرکت کننده از سراسر دنیا بودیم. هیئت داوران مسابقات کانادا با تخصص‌های مختلف به بررسی اختراعات از جوانب مختلف، میپردازند و طرح و ایده ها طی چند مرحله با بالاترین دقت ارزیابی می شوند.

به طور متوسط همه ساله در حدود 700 مخترع از 45 کشور جهان در این رخداد بین المللی در مرکز نمایشگاهی یورک واقع در قسمت شمالی شهر تورنتو حضور می یابند و اختراعات خود را به نمایش می گذارند.

omid khalilpour ican 2023 medal

از سوی دیگر، مسابقات اختراعات سوییس با عنوان “The Third International Invention and Innovation Competition for IFIA INV Members” سومین سال برگزاری خود را در شهر ژنو جشن گرفته است. این رویداد جهانی سالانه با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعان IFIA و سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان از سراسر جهان با اختراعات خود در این رقابت شرکت می‌کنند و امسال بیش از ۱۵۰۰ اختراع از ۵۰ کشور در این رویداد حضور داشته‌اند.

omid khalilpour silver medal inv member

در ادامه، مصاحبه‌ای ویژه با امید خلیل پور، جوان مخترع ایرانی، برگزار می‌شود:

من امید خلیل پور هستم. تحصیلاتم را در رشته مکانیک در دانشگاه آزاد رودهن به پایان رساندم. علاقه من به کارهای فنی از کودکی شکل گرفت و در حین تحصیل در هنرستان فنی، علاقه‌مندی‌هایم به مکانیک و فیزیک عمیق‌تر شد و این باعث شد که ایده‌هایم در زمینه‌های مختلف شکل بگیرد.

اختراع من یک گجت کاهنده برق پنهان است که به صورت پرتابل برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. این دستگاه بین پریز و دوشاخه دستگاه‌های مصرفی قرار می‌گیرد و با فرآیند خاصی تا 20٪ از مصرف برق را کاهش می‌دهد.

ایده‌ طراحی این گجت به سال‌های پیش از این برمی‌گردد. همیشه سوال برام بود که چرا محافظ‌های صنعتی و خانگی بهبود یافته‌ای نداریم که با شرایط بحرانی زمین و چالش‌های تولید برق هماهنگ باشند.

این اختراع از لحاظ استراتژیک اهمیت زیادی دارد، زیرا با توجه به بحران‌های محیط زیستی و کاهش منابع تجدیدناپذیر، میتواند بعنوان راهکار کوچکی در بهبود فرهنگ مصرف کنندگان خانگی عمل کند. نسخه اولیه این طرح می‌تواند به کاهش 20٪ مصرف برق خانوارها کمک کند و این به معنی کاهش مصرف منابع و هزینه های تولید و انتقال انرژی می باشد.

در این مسیر، حمایت خانواده و دوستان برای من بسیار ارزشمند بوده است. آن‌ها در تمام این مسیر همراه و حامی من بودند، از من پشتیبانی کردند و این انگیزه من برای ادامه کار بود.

من خودم رو در حدی نمیبینم که توصیه ای برای جوانان پرتلاش و ایده پرداز داشته باشم اما قلبا ازشون می‌کنم کمال‌گرایی را کنار بگذارند و با اعتماد به نفس ایده‌های خود را عملی کنند. جوانان ایرانی پتانسیل بالایی در حوزه های پیشرفته دارند و به عقیده من بزرگترین چالش‌ها با ایده‌های ساده اما به روشی خلاقانه حل می‌شوند. سرافراز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید