در این نوشته قصد داریم به بررسی کلید های اتوماتیک هوایی و کاربرد آن در صنعت برق بپردازیم. الکتروشایلی ، برترین تامین کننده تجهیزات برق صنعتی شما را به مطالعه این مقاله دعوت میکند.

کلید هوایی چیست؟

کلید های هوایی شاخه ی کلید های اتوماتیک میباشند و همانند آنها در دو دسته ی فیکس و قابل تنظیم تقسیم بندی میشوند. این کلید ها از نوع فشار ضعیف بوده و برای رنج های آمپراژ بالاتر از حد توان کلید های اتوماتیک معمولی کاربرد دارند و قیمت بالاتری نیز نسبت به کلید های اتوماتیک رنج پایین و متوسط دارند.

به عبارت دیگر از آنجایی که مکانیزم سیستم اطفاء جرقه در کلید هوایی در هوای آزاد صورت می گیرد لذا به این دسته از کلیدها، کلیدهای هوایی می گویند.

کلید هوایی، کلید فشار قوی ای است که علاوه بر قطع و وصل خط، حفاظت شبکه را نیز بر عهده دارد و در شرایط اتصال کوتاه شدن شبکه، افزایش یا کاهش بیش از حد ولتاژ، افزایش و یا کاهش بیش از حد فرکانس، افزایش حرارت تجهیزات در اثر توان عبوری بیش از حد از آن ها یا اضافه بار، از سنکرون خارج شدن ژنراتورها و… اشاره کرد.

دلیل اینکه به این کلیدها هوایی گفته می شود این است که در این کلیدها عمل اطفاء جرقه هنگام کلیدزنی، در محفظه قطعی که با هوای آزاد به صورت فشرده پر شده است، صورت می پذیرد. این کلیدها به مرور جایگزین کلیدهای روغنی شدند و در برخی کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و فرانسه، به عنوان قطع کننده برای رنج بالای 15 کیلووات استفاده می شوند و در برخی کشورها نیز مانند آمریکا، بیشتر جای خود را به کلیدهای خلا و SF6 داده اند.

کاربرد کلید هوایی

کلیدهای مدارشکن‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانند از یک کلید کوچک مورد استفاده در یک منزل تا یک کلید بزرگ که برای محافظت مدارهای ولتاژ بالا و تغذیۀ یک شهر به کار می‌رود متفاوت باشند.

این کلید ها معمولا در ورودی تابلو ها نصبب میشوند و در همۀ تابلوهای برق فشار ضعیف مانند صنایع سیمان؛ نفت و مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم جریان بالایی دارد و هم برقراری (Selectivity) کامل بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که معمولأ از نوع کلید اتوماتیک (کمپکت) می‌باشند ضروری است.

  • سوئیچینگ اصلی در سیستم های توزیع نیرو
  • اندازه گیری بسیاری از پارامترهای شبکه از جمله هارمونیک
  • ثبت کلیۀ خطاها، آلارم ها و بسیاری از پارامترها و رویداد های مهم
  • رنج وسیعی از تجهیزات جانبی شامل کنتاکت کمکی و خطا، رله های تریپ (شانت و آندر) ، اینترلاک، موتور کلید هوایی و غیره

مزیت کلید های هوایی نسبت به کلید های اتوماتیک

 

مزیت کلیدهای هوایی نسبت به کلیدهای اتوماتیک کمپکت که لزوم خرید کلید هوایی را ملموس میکند

  1. عمر بالاتر: عمر کلیدهای هوایی 2 برابر عمر کلیدهای اتوماتیک کمپکت است.
  2. قدرت قطع بالاتر: کلیدهای هوایی در مقایسه با کلیدهای اتوماتیک کمپکت از قدرت قطع بالاتری نیز برخوردار می باشند. قدرت قطع کلیدهای هوایی بین 55 تا 200 کیلو آمپر می باشد.
  3. رنج جریان بالاتر: کلیدهای اتوماتیک تا رنج 1600 آمپر، کلیدهای هوایی از 630 تا 6300 آمپر ساخته می شوند به دو صورت ثابت و کشویی هستند.
  4. دقت و حفاظت بالاتر: کلیدهای هوایی از رله های الکترونیکی و میکرو پروسسوری بهره می برند و لذا از دقت و انعطاف بیشتری جهت حفاظت از شبکه دارند.
  5. قابلیت سلکتیویتی بالا: یکی از مزایای بسیار خوب کلیدهای هوایی، تشخیص تقدم قطع یا سلکتیویتی (Selectivity) بین کلیدهای ورودی و خروجی که بیشتر از نوع کلیدهای اتوماتیک هستند ضروری است.

اجزا و قطعات کلید اتوماتیک هوایی 

اجزای کلید هوایی چه فیکس و چه قابل تنظیم عبارتند از:

  • دکمه قطع کلید
  • دکمه وصل کلید
  • کنتاکت‌‌های اصلی
  • کنتاکت‌های جرقه‌زن
  • محفظه‌های جرقه‌گیر
  • ترمینال‌های ورودی و خروجی
  • نشان‌گرهای وضعیت قطع یا وصل کلید
  • لوازم جانبی کلید اتوماتیک

کلید هوایی چه کاربردی دارد؟

 

تجهیزات جانبی قابل نصب بر روی کلید اتوماتیک هوایی

1-       موتور الکتریکی کلید اتوماتیک: به منظور شارژ (وصل) یا دشارژ (قطع) از راه دور کلیدهای اتوماتیک از موتور الکتریکی استفاده می­شود.

2-     رله شنت تریپ (Shunt Trip): : این رله هنگامی که ولتاژ تغذیه­ اش مقداری بین 70 تا 110 درصد ولتاژ نامی گردد فرمان قطع کلید را صادر می­کند یا می­توان به کمک کنتاکت کمکی عمل این رله را برای مقاصد دیگر مانیتور نمود. این رله­ ها در کلیدهای کمپکت در دو تیپ کلی برای ولتاژDC وAC ساخته شده­اند.

3-    رله افت ولتاژ (Under Voltage) :این رله هنگامی که ولتاژ تغذیه­اش کوچکتر یا مساوی 70% ولتاژ نامی گردد فرمان قطع کلید را صادر می­کند. این رله همچنین از وصل کلید در هنگام پایین بودن ولتاژ جلوگیری می­کند .

4-      کنتاکت­های کمکی (Aux Contact): کنتاکتهای کمکی همزمان با پلهای اصلی کلید عمل می­کنند و همواره وضعیت قطع یا وصل کلید را در پایانه­ های خود نمایش می­دهند.

5-     واحد محدود کننده جریان (Limiter Unit) : از این واحد به منظور بالا بردن قدرت قطع کلیدهای کمپکت استفاده می شود.

6-     کشویی (Plug-in): از این تجهیز جهت کشویی کردن کلید های MCCB استفاده می­شود.

شما میتوانید جهت خرید کلید هوایی فیکس و نیز خرید کلید هوایی قابل تنظیم به وبسایت الکتروشایلی مراجعه نمایید یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید