امروزه با گسترش و پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از صاحبان مشاغل به‌منظور افزایش درآمد خود اقدام به طراحی سایت می‌کنند. رعایت یک ­سری نکات در زمان طراحی سایت بر روی جلب توجه کاربران و در نهایت دستیابی صاحبان مشاغل مختلف به اهداف مورد نظرشان بسیار موثر است. در این مقاله به نکات مهم و تاثیرگذار در طراحی وب‌­سایت می‌پردازیم.

آشنایی با نکات کلیدی در طراحی سایت

با توجه به پیشرفت و گسترش حوزه‌های تجارت در سراسر دنیا، روزبه‌روز شاهد افزایش چشمگیر اهمیت برخورداری از یک وب‌سایت تجاری یا شخصی برای تعداد زیادی از افراد به ویژه سلبریتی‌ها، پزشکان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هستیم. اما وجود یک وب‌سایت به تنهایی منجر به رشد و ارتقاء مشاغل نمی‌شود. به این معنی که کیفیت بالای سایت، به‌­عنوان یک عامل اصلی برای افزایش بازدیدها و در نهایت رشد چشمگیر کسب‌وکار محسوب می‌شود. در ادامه نکاتی مطرح شده‌­اند که در هنگام طراحی سایت، رعایت آن‌­ها الزامی است.

سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری صفحات سایت، به‌­عنوان یک عامل اصلی و موثر در تمایل کاربران به استفاده از یک وب‌سایت به حساب می‌آید. با توجه به اهمیت بالای سرعت در دنیای امروز، احتمال کاهش تعداد بازدیدکنندگان در اثر سرعت پایین لود صفحات متعلق به یک سایت افزایش می‌یابد. بنابراین انتخاب هاست و سرعت نمایش سایت در مرورگرهای مختلف نقش مهمی در میزان موفقیت یک وب‌سایت ایفا می‌کنند.
همچنین ایجاد هماهنگی بین وب‌سایت و مرورگرهای مختلف از جمله نکات قابل توجه در زمان طراحی یک سایت به ­شمار می‌رود. به این معنی که طراحان سایت می­‌بایستی شرایط لازم جهت دسترسی کاربران به سایت را با هر نوع مرورگری فراهم سازند.

ریسپانسیو بودن سایت

بیش از 50 درصد از کل جستجوهای گوگل به­‌وسیله‌ی موبایل انجام می‌پذیرد. به این ترتیب ریسپانسیو بودن یا امکان تطابق سایت با اندازۀ صفحه دستگاه‌های مختلف همانند کامپیوتر، تبلت و موبایل اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. رعایت این نکته در طراحی سایت به کسب رتبه‌ی برتر در گوگل کمک شایانی می‌کند.

شکل ظاهری سایت

ظاهر سایت، اولین عامل موثر در جلب توجه کاربران است. بنابراین لازم است به طراحی ظاهری سایت با شکلی جذاب، توجه ویژه شود. به‌طور مثال به علت مسائل مرتبط با روانشناسی رنگ‌­ها، رنگ سایت در ایجاد واکنش‌های متفاوت از قبیل آرامش، شادی و سایر حس­‌ها بسیار می‌­تواند بر واکنش کاربر یا بازدیدکننده سایت تاثیرگذار باشد. به همین جهت، طراحان سایت لازم است در زمینۀ انتخاب رنگ مناسب برای بخش­‌های مختلف سایت، دقت کافی را به‌­عمل آورند.

همچنین در زمان طراحی سایت باید از ایجاد شلوغی و آشفتگی جدا خودداری کرد. فضای شلوغ سایت مخاطب را از مسیر مدنظر شما دور کرده و درنهایت هدف شما را از برخورداری از یک وب‌­سایت برآورده نسازد. در صورت برخورداری سایت از محتوا و صفحات فراوان، با افزودن یک کادر جستجو امکان جستجوی سریع و آسان دستیابی به اطلاعات مدنظر را برای بازدیدکنندگان سایت خود، به‌وجود آورید.

امنیت وب‌سایت

­سایت‌های مختلف، همواره در معرض خطر حملۀ هکرها قرار دارند. بنابراین رعایت موارد مربوط به این امر همانند امنیت وردپرس یکی از چالش‌های مهم برای کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی و اینترنت به‌­حساب می‌آید. از جمله عواقب عدم برخورداری سایت از امنیت کافی، می‌توان به دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران و عدم تمایل کاربران به خرید محصولات و خدمات وب‌سایت مورد نظر اشاره کرد.

داینامیک بودن وب‌سایت

امکان قابلیت تغییر و تعامل پویا با کاربران یا اصطلاحا داینامیک بودن سایت، از جمله نشانه‌های مطلوب بودن سایت محسوب می‌شود. به این ترتیب بهره‌مندی وب‌سایت از حالت استاتیک یا غیرداینامیک امکان ایجاد امکانات جدید، وبلاگ‌نویسی و مواردی از این قبیل را با مشکل مواجه می‌سازد.

انتخاب دامنه مناسب

برخورداری از یک دامنه‌ی مناسب شرط لازم برای ورود تمامی وب‌سایت‌ها به دنیای اینترنت است. انتخاب یک دامنه متناسب با نوع کسب‌وکار در معرفی محصولات و خدمات شما به بازدیدکنندگان سایت و همچنین معرفی سایت شما به سایر افراد، بسیار موثر است.

انتخاب منو و فونت مناسب

شیوه‌ی چیدمان منو یکی دیگر از نکات مهم و کلیدی در زمینه‌ی طراحی سایت به­ شمار می‌رود. یک منوی مناسب درواقع نقش یک راهنمای عالی برای کاربران را بر عهده دارد. مشاهده صفحات مختلف سایت و امکان تعویض آن‌ها توسط کاربران در راحت‌ترین شکل ممکن از جمله موارد قابل توجه در زمان انتخاب نوع منو هستند.
به‌­طور معمول در طراحی و ساخت منو و زیرمنو از یک ساختار درختی استفاده می‌شود. به این صورت که کاربران چنین سایت‌هایی قادر به مشاهده‌ی بخش‌ها و موضوعات مهم سایت به شکلی کاملا واضح است. همچنین صفحات متعلق به هر یک از بخش‌ها در قالب زیرمجموعه قرار می­‌گیرند. موضوع قابل ذکر این­که انتخاب منو بسته به نوع وب‌سایت و خدمات آن متفاوت خواهد بود.

سئو و بهینه‌سازی سایت

به‌منظور قرارگیری در صدر نتایج موتورهای جستجو، بهینه‌سازی سایت امری ضروری است. سئو یک فاکتور مهم در بازاریابی آنلاین، است که در بهبود عملکرد سایت تاثیر به‌سزایی دارد. به‌عبارت دیگر برای کسب رتبه‌ی بالا در بستر گوگل و در نتیجه افزایش بازدید و فروش، وب‌سایت مشاغل مختلف، لازم است مطابق با کلیه‌ی استانداردها و اصول مورد نظر موتورهای جستجو طراحی و ساخته شود.

طراحان سایت با آموزش سئو مشهد قادر به طراحی یک سایت متناسب با اصول و الگوریتم­‌های موتورهای جستجو هستند.

انتخاب فونت در نوع و اندازه مناسب

افراد از طریق طراحی سایت، مطالب زیادی را با بازدیدکنندگان و کاربران خود به اشتراک می‌گذارند. بنابراین در راستای راحتی کاربران به هنگام مطالعۀ مطالب موجود در سایت، انتخاب فونت در اندازه و نوع مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به وجود ارتباط مستقیم بین مدت زمان حضور کاربر در وب‌سایت و نوع فونت و رنگ‌بندی سایت، مدیران و طراحان سایت باید در این زمینه نهایت دقت خود را به کار ببرند.

کدنویسی صحیح و تمیز قالب سایت

نوشتن یک قالب مناسب و تمیز در توسعۀ ساده و به‌روز، مشکلات کمتر در وب‌سایت تاثیر به‌سزایی دارد. به این ترتیب کدنویسی صحیح و رعایت اصول منجر به برخورداری سایت از رتبۀ بهتر در گوگل می‌شود. صاحبان مشاغل با به‌­کارگیری یک تیم مجرب برای ساخت سایت، یک گام مهم و موثر را در زمینه‌ی دستیابی به اهداف­‌شان برمی‌دارند.

عضویت در شبکه‌های اجتماعی

امروزه تعداد کثیری از مردم به­‌ویژه جوانان از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین صاحبان کسب‌وکارهای گوناگون با عضویت در شبکه‌های اجتماعی قادر به برقراری ارتباطی قوی بین صفحۀ خود و کاربران و در نتیجه افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت‌­شان هستند. علاوه‌بر این حضور در شبکه‌های اجتماعی، به‌­عنوان یک فاکتور موثر در رتبه سایت در موتورهای جستجوی مختلف شناخته می‌شود.

تولید محتوای جذاب

تولید محتوای جذاب و مناسب در طراحی سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد فعال در حوزه‌ی کسب‌وکار اینترنتی با کسب آگاهی از میزان اهمیت و تاثیر محتوای موجود در سایت بر جلب توجه کاربران، اقدام به تولید محتوای قوی و ارزشمند برای مخاطبان خود می‌کنند. این اشخاص با مشاوره تولید محتوا مشهد، توانایی لازم جهت تولید یک محتوای هدفمند و همچنین متناسب با استراتژی کلمات کلیدی را کسب می‌کنند.
محتوا در دیدگاه گوگل دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است. به این ترتیب کیفیت بالای محتوا، شانس سایت را در کسب رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجو افزایش می‌دهد. البته به منظور انتشار مقاله، سایت باید از قابلیت وبلاگ‌نویسی نیز بهره ببرد.

به‌روزرسانی مطالب موجود در سایت

سایت در واقع ویترین و نمایشگر فعالیت‌های شرکت و مشاغل به­‌حساب می‌آید. بنابراین اطمینان از ارائه و انتشار روند کاری و پیشرفت‌های شرکت بر روی سایت توسط تیم تولید محتوا امری ضروری است. صاحبان مشاغل از طریق به‌روزرسانی مطالب وب‌سایت خود باعث ایجاد انگیزه در کاربر برای مراجعه مجدد به سایت و مطالعۀ مطالب جدید موجود در آن و همچنین بروز واکنش‌های مثبت در راستای افزایش رتبه سایت از سمت موتورهای جستجو می‌شوند.

قرارگیری مشخصات تماس در وب‌سایت

جلب اعتماد مخاطب و کاربر، یکی از نکات مهم و کلیدی در طراحی سایت است. بین صداقت در مطالب سایت و میزان فروش محصولات و خدمات و دستیابی به اهداف، رابطۀ مستقیمی وجود دارد. بنابراین در صورت فروش محصولات به شکل مستقیم در وب‌سایت، ارائه‌ی اطلاعات تماس یا فرم تماس، یک اقدام ضروری محسوب می‌شود.
صاحبان کسب‌وکارهای گوناگون جهت حفظ حریم خصوصی خود قادر به استفاده از لینک‌های دریافت‌کنندۀ آدرس‌های ایمیل به شکل اتوماتیک هستند. اطلاعات مربوط به تماس مانند شماره تلفن، آدرس، فکس، ساعات کاری و ایمیل لازم است به شکل برجسته و مشخص و به‌­طور معمول در پایین‌ترین قسمت سایت که تحت عنوان فوتر شناخته می­شود، ثبت شوند.

پشتیبانی از وب‌سایت

یک وب‌سایت فاقد پشتیبانی، کارآیی چندانی ندارد. بنابراین به هنگام عقد قرارداد با تیم طراح سایت، کلیۀ موارد و شرایط پشتیبانی را به‌­طور کامل مطالعه فرمایید. با توجه به وجود تفاوت بین نحوه طراحی، روش‌های صفحه‌آرایی، نحوه کاربرد ابزارها و کدنویسی، سپردن وظیفه‌ی پشتیبانی به طراح و برنامه‌نویس اصلی سایت، گزینه و انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

از طریق طراحی سایت مشهد که علاوه­‌بر برخورداری از توانایی بالا در زمینه‌ی طراحی و ساخت یک وب‌سایت استاندارد و مناسب، در امر پشتیبانی از سایت نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند، می‌­توانید به این مهم هم دست یابید.

کاربرد CTA یا Call To Action در طراحی سایت

با مشاهدۀ سایت‌های موفق در زمینۀ تجارت الکترونیک یا ارائۀ خدمات الکترونیک متوجه استفاده این سایت‌ها از CTA در مواقع لزوم می‌شوید. به این ترتیب از جمله راه‌های کسب موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی می‌توان به کاربرد گزینه‌های مرتبط با CTA همچون ” همین الان بخرید ” و ” برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید ” در سایت اشاره داشت.

تشویق کاربر و ایجاد انگیزه در جهت انجام اموری از قبیل خرید کالا، عضویت در خبرنامه و ثبت نام، از اهداف کاربرد CTA در سایت به­‌حساب می‌آیند. امکان استفاده از CTA ها در اشکال و گرافیک‌های مختلف وجود دارد. به­‌طور معمول ظاهر گرافیکی این عنصر برای جلب توجه بیشتر مخاطب، متفاوت با سایر المان‌های موجود در سایت طراحی می‌شود.

رعایت موارد و نکات فوق بر روی طراحی سایت تاثیر مثبت دارند. اما یک سری موارد همچون قرار دادن عکس شخصی در صفحه اصلی سایت، افراط در پخش و انتشار قطعات دیداری و شنیداری، کاربرد گزینه‌های گیج‌کننده‌ی فراوان، کلمات فنی پیچیده و نامفهوم، وجود لینک‌ها و مطالب قدیمی و عدم وجود بیوگرافی، منجر به بروز اثرات منفی بر روی سایت‌ها می‌شوند.

به‌منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، طراحان سایت لازم است تصاویر متعلق به تیم و پرسنل شرکت را جایگزین عکس شخصی در صفحۀ اصلی سایت کنند. همچنین با توجه به تاثیر تصاویر متحرک گیج‌کننده و موسیقی‌های پر سروصدا در کاهش تعداد بازدیدکنندگان باید از تصاویر و موسیقی در حد معقول استفاده کرد.
آگاهی مشتریان و کاربران از نحوه فعالیت شرکت و چگونگی ارائه و عرضه خدمات و تولیدات، هدف اصلی صاحبان مشاغل مختلف از طراحی سایت محسوب می‌شود. بنابراین بیان مطالب به شکل شیوا و مستقیم و قابل فهم برای عموم مردم امری مهم و حیاتی است.

از سویی دیگر، اطلاعات و لینک‌های قدیمی و نادرست باعث گمراهی و سردرگمی بازدیدکنندگان و کاربران سایت می‌شوند. به این ترتیب افراد ملزم به بررسی سایت خود و شناسایی لینک‌ها و مطالب قدیمی و از رده خارج به طور منظم هستند. تعداد کثیری از افراد در صورت مواجه با یک وب‌سایت جذاب، تمایل به کسب اطلاعات درخصوص شرکت یا کسب‌‌وکار مربوطه دارند.
تهیۀ یک بیوگرافی ساده و قرارگیری آن در قسمت درباره ما، در ایجاد حس اطمینان در مخاطبان و جلب اعتماد کاربران کمک شایانی می‌کند.

نکات مهم در خصوص طراحی یک سایت فروشگاهی

در زمان طراحی سایت برای یک فروشگاه، علاوه‌­بر نکات و موارد فوق رعایت یکسری نکات دیگر نیز در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر صاحبان مشاغل، مانند فروش بیشتر محصولات امری الزامی است. در ادامه به بیان این مسائل مهم می‌پردازیم.

روش‌های پرداخت ایمن و مناسب

وجود درگاه‌های پرداخت ناشناس در دیدگاه مردم منجر به کاهش احتمال خرید محصولات و کالاهای فروشگاه از طریق وب‌سایت می‌شود. بنابراین استفاده از درگاه‌های پرداخت ایمن و مطمئن در افزایش فروش محصولات به شکل آنلاین و در نهایت کسب درآمد بیشتر نقش مهمی ایفا می‌کند.

فراهم‌سازی شرایط لازم برای استفاده از سایر روش‌های پرداخت از دیگر مسائل مهم و قابل توجه در این زمینه محسوب می‌شود. مثلا در کنار درگاه‌های پرداخت، گزینه‌ای تحت عنوان کارت به کارت آنلاین را هم اضافه کنید.

آسان‌سازی و راحت بودن فرآیند خرید

راحتی فرآیند خرید در سایت فروشگاهی از جمله نکاتی است که لازم است طراحان سایت نهایت دقت خود را در آن به کار ببرند. از زمان افزودن محصول مورد نظر به سبد خرید تا زمان ورود به درگاه پرداخت، کاربر باید 3 یا در نهایت 4 کلیک انجام دهد.
به‌­دلیل تاثیر فرآیند خرید سخت و پیچیده در ریزش مشتریان فروشگاه، می‌­بایستی تا جای ممکن نسبت به پیاده‌سازی فرآیند خرید به شکل ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی اقدام کرد. همچنین به‌منظور راحتی کاربر، گزینه‌های مربوط به خرید باید از رنگ و فونت مناسب بهره ببرند.
بررسی فرآیند مربوط به خرید به­‌وسیلۀ دستگاه‌های مختلف از قبیل کامپیوتر و موبایل و اطمینان از قرارگیری صحیح گزینه‌های افزودن به سبد خرید و درگاه‌های پرداخت توسط افراد فعال در حوزۀ طراحی سایت امری ضروری است.

دستیابی به اهداف با طراحی سایت

با گسترش و پیشرفت فناوری و تکنولوژی در سراسر دنیا، تعداد کثیری از صاحبان مشاغل اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار خود به شکل اینترنتی کرده‌­اند. طراحی سایت، اولین گام در این زمینه به‌­شمار می‌­آید. اما سایت‌­های متعلق به کسب‌وکارهای گوناگون، با رعایت اصول و نکاتی، در راستای دستیابی به اهداف مورد نظرشان همانند افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر را دارند.
بنابراین طراحان سایت باید علاوه‌بر بهره‌مندی از دانش کافی در خصوص نکات مهم و کلیدی در ساخت سایت، مانند سرعت بارگذاری، طراحی ظاهری، امنیت و داینامیک بودن وب‌سایت، انتخاب دامنه و فونت مناسب و همچنین سئو و بهینه‌سازی سایت، نهایت تلاش خود را در رعایت آن‌ها به­‌کار گیرند. در صورت تمایل به بهره‌مندی از یک سایت کامل و اصولی با تیم حرفه‌ای مجموعه ما تماس بگیرید. لین وب: 09338293895

دیدگاهتان را بنویسید