لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر نیز گفته می شود، روشی است برای سفید و جذاب کردن دندان ها. به طور کلی لمینت روکش نازکی است که عموما همرنگ دندان ها و حتی سفیدتر می باشد

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر نیز گفته می شود، روشی است برای سفید و جذاب کردن دندان ها. به طور کلی لمینت روکش نازکی است که عموما همرنگ دندان ها و حتی سفیدتر می باشد، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی می شود. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. به طور کلی لمینت به دو دسته تقسیم می شود: لمینیت سرامیکی و ونیرکامپوزیت.

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندان هایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

 

همه چیز درباره لمینت دندان (بررسی کاربردها، مزایا، معایب و قمیت)

 

انواع لمینت دندان

همانطور که اشاره کردیم لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. که نوع لمینت کامپوزیتی دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کمی که دارد (معمولا ۵/۰ میلی متر است) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان محبوبیت بیشتری دارند. از دیگر محاسن لمینت کامپوزیتی می توان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین شما می توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می شود بهره بگیرید.

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر که قیمت آن نسبتا بالاتر از نوع کامپوزیتی است، در اکثر موارد نیاز به تراش و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولا در لابراتوار ساخته می شود اما از نظر انتخاب نوع جنس و شفافیت تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب توسط افراد است. به علت کیفیت و ماندگاری بیشتر این نوع لمینت برای افراد بهتر است.

 

این مقاله را هم بخوانید => کامپوزیت ونیر

 

کاربرد لمینت چیست؟

معمولا لمینت (سرامیکی و کامپوزیتی) برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود. وضعیت دندان ها، هزینه ای که برای درمان در نظر گرفته اید و در نهایت تشخیص پزشک نوع درمان را مشخص خواهد کرد. برخی از کاربردهای لمینت:

شکستگی دندان

بدرنگی دندان

ترک خوردگی

کجی و بدشکلی دندان

جایگزین ارتودنس

images_1697890714_6533c19a0751d.jpg

 

لمینت بدون تراش چیست؟

برای نصب برخی از انواع لمینت ها لازم است که مینای دندان به مقدار کمی تراش بخورد. اما برای نصب لمینتی مانند لومینیرز که از نازک ترین نوع لمینت می باشد، مینای دندان به هیچ وجه تراش نمی خورد. این لمینت ها ضخامت و وزن پایینی دارند اما در عین حال استحکام و مقاومت بالایی دارند و مناسب افرادی است که می خواهند مینای دندانشان دست نخورده باقی بماند.

 

مزایا لمینت دندان چیست؟

اصلاح طرح لبخند

کم تهاجمی بودن لمینت

مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ

طبیعی بودن ظاهر لمینت

 

مطالعه بیشتر => ایمپلنت دندان چیست؟

 

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

لمینت سرامیکی محکم تر و ماندگارتر از لمینت کامپوزیتی است. این استحکام شامل رنگ و استحکام مواد می شود. یکی از معایب لمینت نسبت به کامپوزیت تراشیده شدن دندان است. لمینت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود و سپس بر روی دندان چسبانده می شود. در حالیکه کامپوزیت در مطب دندانپزشکی روی دندان فرم داده می شود.

 

هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت بستگی به میزان و نوع مواد به کار رفته، مقدار تغییرات مورد نظر، تجربه و تخصص دندانپزشک دارد. لمینت در زمره اقدامات زیبایی محسوب می‌شود و مشمول خدمات بیمه‌ای نیست. معمولا قیمت لمینت دندان در سال 1402 در دندانپزشکی های شهر تهران در حدود شش میلیون تومان به بالا برای هر دندان می باشد. برای تعیین بهتر و دقیق‌تر هزینه‌ها بهتر است با ما تماس بگیرید.

 

images_1697890783_6533c1df374cd.jpg

 

فرق کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

اولین فرق کامپوزیت و لمینت دندان در جنس آنها است، همانطور که گفته شد لمینت سرامیکی از جنس چینی و کامپوزیت از جنس پلیمر است که در ادامه برخی از تفاوت های لمینت و کامپوزیت را خواهید خواند.

لمینت در لابراتوار و کامپوزیت در مطب ساخته می‌شوند.

قیمت لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است.

لمینیت ثبات رنگ بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

عمر لمینت دندان سرامیکی از کامپوزیت بیشتر است.

در کامپوزیت دندان تراش کمتری نسبت به لمینت نیاز دارد.

لمینیت دندان نیاز به بی حسی دارد.

طول درمان لمینت سرامیکی از کامپوزیت بیشتر است.

 

این مقاله را هم بخوانید => دندان مصنوعی

 

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:

افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می سایند.
کسانی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن ضعیف شده است.
افرادی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.
کسانی که دندان‌های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.

 

images_1697891008_6533c2c0d538e.jpg

 

دلیل لمینت کردن دندان ها چیست ؟

از لمینت برای زیباتر کردن دندان ها یا ترمیم آنها استفاده می شود. کاربردهای لمینت کردن دندان ها معمولاً شامل موارد زیر است:

سفیدتر کردن دندان ها
ترمیم لپ پر شدگی و ترک های دندان
بلندتر کردن دندان ها
بستن فاصله بین دندان ها
یکدست کردن دندان‌ها و زیبایی لبخند.

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

در رابطه با چنین درمانی گاهی با موضوعی به نام لمینت دندان خرگوشی مواجه می شویم. در واقع این نوع لمینت برای درمان دندان های خرگوشی می باشد. حال اگر می خواهید بدانید که دندان خرگوشی چیست باید گفت: هنگامی که فک پایین در سر جای خودش باشد اما فک بالا جلوتر از موقعیت خودش قرار گرفته باشد و همچنین دندان های جلویی فک بالا بزرگتر از حد معمول باشند به آن دندان خرگوشی می گویند. در واقع این موضوع باعث می شود که دندان ها زیبایی خود را از دست داده و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند. از همین رو لازم است از لمینت دندان خرگوشی برای درمان این مشکل استفاده کرد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که در استفاده از لمینت دندان خرگوشی در ابتدای کار دندان ها باید توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار بگیرند تا شدت دندان خرگوشی بودن در آن ها مشخص شود. چون گاهی به دلیل شدت این موضوع ممکن است لمینت روش درمانی مناسبی نباشد و پزشک مجبور به استفاده از سایر روش های درمانی شود. برای درمان دندان های خرگوشی می توان از دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی استفاده کرد که تشخیص استفاده از هر یک به عهده دندانپزشک می باشد.

 

images_1697891046_6533c2e6f03b4.jpg

مراقبت‌های لازم بعد از لمینت دندان چیست؟

مراقبت از لمینت دندان مانند دندان طبیعی است، حتی کمی بیشتر، برای مثال تا جایی که ممکن است از مصرف نوشیدنی‌های مضر و رنگدانه دار و از فشار دادن دندان‌ها خودداری کنید و به صورت مرتب به دندانپزشک خود جهت معاینه مراجعه کنید.

امروزه لمینت دندان طرفداران زیادی دارد، زیرا لبخند زیبا و بی نقص آرزوی همه افراد است، مراقبت‌ها و مراجعات بعد از لمینت را جدی بگیرید، زیرا اگر مشکلی پیش برای دندان‌هایتان پیش بیاید و رسیدگی به آنها دیر شود، از لحاظ هزینه و سلامت دندان‌ها به ضررتان خواهد شد.

 

این مقاله را هم بخوانید => کشیدن دندان عقل

 

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

لبخند زیبا یکی از مولفه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد و در عین حال، شما را جذاب تر و جوان تر می کند. اگر در لبخند زدن به دلیل فضای ناهموار بین دندان های خود احساس راحتی نمی کنید، می توانید به سادگی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و با کسب اطلاعات کافی درمورد تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان از طرح لبخند خود لذت ببرید زیرا این موضوع مشکلی حل نشدنی نیست.

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید. آنها مواد نازک، مشابه رنگ دندان و سفارشی برای هر بیمار هستند که به جلوی دندان های شما متصل می شوند و به انواع مشکلات دندانی رسیدگی می کنند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت دهان و دندان و نظر دندانپزشک بستگی دارد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می توانید هر کدام را به طور دقیق بررسی کنید تا به یک نتیجه معقول برسید.

 

images_1697891079_6533c3079b41e.png

 

تفاوت بلیچینگ و لمینت چیست؟

بلیچینگ یکی دیگر از روش های محبوب به جهت بازگرداندن زیبایی به دهان و دندان است. بگذریم که در دنیای غیرحرفه ای و عوام، بسیاری آن را با کامپوزیت و لمینت به صورت مستقیم مقایسه و حتی گاهی آن را برتر می دانند. به هرحال عواملی مانند استعمال دخانیات، سیگار، مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، قهوه و… می تواند سبب تغییر رنگ دندان به مرور زمان شود. بلیچینگ در حال حاضر یکی از روش های فوق العاده ساده و عموماً ارزان قیمت برای سفید کردن دندان است.

از هیدروژن پراکساید و ترکیب کاربامید برای این کار استفاده می شود. در لمینت قضیه به طبع متفاوت است. از یک قالب سرامیکی با ضخامت نزدیک به 6 میلیمتر روی دندان استفاده می شود که در واقع مثل یک کاور یا لایه پوشاننده عمل می کند. قیمت در عملیات بلیچینگ دندان بسته به تعداد دندان ها، نوع مواد مورد استفاده، میزان تغییر رنگ موردنیاز مشتری و … متفاوت خواهد بود. در مورد لمینت و کامپوزیت این هزینه بر حسب هر واحد دندان محاسبه می شود و به طبع هزینه بالاتر است.

اثرگذاری لمینت نیز به طبع بهتر و بیشتر است. پس از مدتی استفاده از مواد غذایی، قهوه، نوشیدنی هایی مانند چای، استعمال سیگار و… باز هم رنگ دندان به حالت قبل تغییر می کند. البته که روش جرم گیری معایب خاص خود را نیز داراست. روی همه دندان ها اثر یکسان ندارد. ممکن است حتی پس از اعمال این روش، دندان خیلی روشن یا زیبا نشود. در اثر مصرف دارو ممکن است در عرض یک هفته، دوباره رویه به قبل تغییر کند.

 

images_1697891210_6533c38ae46a7.jpg

 

اهمیت تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

دانستن تفاوت بین لمینت دندان و روکش دندان اهمیت دارد زیرا می تواند به بیمار کمک کند تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای دندان ها و نیازهای لبخندش بهترین است. به عنوان مثال، افرادی که دندان‌های کج دارند یا دارای شکاف هستند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند. با این حال، اگر مشکل تغییر رنگ یا تراشه های جزئی باشد، لمینت ها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک وزن هستند و نیازی به برداشتن مینای دندان ندارند.

 

تفاوت های اولیه روکش های دندانی و لمینت دندان

روکش های دندانی از دو ماده متفاوت کامپوزیت و پرسلن ساخته می شوند. ونیرهای کامپوزیت انتخاب کمتری هستند زیرا مستعد ایجاد لکه هستند. با این حال، گرفتن ونیرهای کامپوزیت به کار مقدماتی کمتری روی دندان‌های طبیعی نیاز دارد و بیمار می‌تواند در همان روز با آن‌ها بیرون بیاید.

از طرف دیگر، ونیرهای چینی معمولاً دو برابر قیمت ونیرهای کامپوزیت هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای دندان دارند. همچنین در صورت تراشه یا آسیب قابل تعمیر نیستند. با این حال، آنها ظاهر طبیعی دارند، دوام بیشتری دارند و می توانند تا ده سال دوام بیاورند.

قرار دادن روکش‌ها، به‌ویژه روکش‌های چینی، مستلزم برداشتن مقداری از مینای دندان و تغییر شکل دندان است. این کار به منظور صاف قرار گرفتن روکش و جلوگیری از داشتن ظاهری حجیم و غیر طبیعی انجام می شود. این مشکل ایجاد می کند زیرا محافظ طبیعی دندان برداشته می شود و تنها چیزی که برای محافظت از آن باقی می ماند روکش است. در حالی که آنها می توانند جایگزین شوند، پس از برداشتن روکش، دندان محافظت خود را از دست می دهد.

 

images_1697891225_6533c3992abb3.jpg

 

لمینت دندان مناسب چه کسانی نیست؟

اگر با مشکلات گفته شده در زیر مواجه هستید، انجام لمینت برای شما ممنوع است:

برای چسبیدن لمینت باید به اندازه کافی از مینای دندان برخوردار باشید. مینای دندان باید بافت و تراکم ایده‌آلی داشته باشد تا در صورت ایجاد تراش دچار مشکل نشوید. اگر دچار تحلیل بیش از حد مینای دندان هستید یا بخش زیادی از آن را از دست داده باشید بهتر است که از خیر لمینت بگذرید.
در صورتی که دندان‌های خود را ایمپلنت  یا قبلاً از روش های زیبایی استفاده کردید، برای اجرای لمینت باید شرایط لازم را داشته باشید و رنگ لمینت مشابه پروتز دندان مصنوعی باشد.
کسانی که مراقبت های لازم را انجام نمی دهند، نباید این روش را امتحان کنند. مسواک زدن به صورت مرتب، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک جز الزامات لمینت دندان است.
کسانی که با التهاب شدید لثه و مشکلات دهان و دندان مواجه هستند، باید ابتدا مشکلات خود را برطرف کنند؛ سپس برای انجام لمینت اقدام نمایند.
اگر جز افرادی هستید که با عادات بد مثل دندان قروچه، ناخن جویدن و … دندان‌های خود را تحت فشار قرار می‌دهید، انجام لمینت بر روی دندان های شما ممنوع است. چرا که  خیلی زود تحت فشاری که بر روی دندان‌ها وارد می کنید، لمینت دندان دچار آسیب می شود.
نصب لمينت دندان بر روی دندان های بیش از حد زاویه دار یا بد شکل امکان پذیر نیست و در صورت نصب وضعیت دندان‌ها بدتر می‌شود.
اکثر اوقات دندان‌هایی که با پوسیدگی‌های عمیق روبرو هستند، اجرای لمینت بر روی آنها گزینه مناسبی نیست.

 

images_1697891255_6533c3b76401c.jpg

 

علت بالا بودن هزینه لمينت دندان  چیست؟

زمانی که از روش زیبایی لمینت دندان صحبت می کنیم، ناخودآگاه هزینه زیاد در ذهن حک می شود. اما علت پرهزینه بودن لمینت دندان چیست و چرا هزینه آن نسبت دیگر روش های زیباسازی بیشتر است؟

به نظر می رسد اولین دلیلی که موجب بالا بودن قیمت لمینت دندان می شود، روش اجرای آن است. اجرای این کار شرایط و پیچیدگی خاص خودش را دارد و مواد به کار رفته در این روش گران هستند. همچنین تمام بیمه ها هیچ تعهدی بابت پرداخت هزینه اقدامات زیبایی دندان ندارند. پس باید خودتان به تنهایی هزینه لمینت را از جیب پرداخت کنید.

البته خیلی ها برای کاهش هزینه ترجیح می دهند به جای انجام لمینت دندان بر روی کل دندان ها، تنها لمینت دندان جلو را انجام دهند. بنابراین هزینه لمینت دندان های جلو کمتر از قیمت لمینت کل دندان ها خواهد بود.

 

کامپوزیت یا لمینت کدام را انتخاب کنیم؟

بی شک مهمترین تفاوت کامپوزیت و لمینت در قیمت آن ها است. کامپوزیت در مقایسه با لمینت از قیمت پایین تری برخوردار است و همین امر باعث شده که برخی افراد با توجه به عدم پشتیبانی بیمه از این روش های درمانی و ترمیمی به سمت کامپوزیت بروند.

یکی دیگر از دلایلی که افراد تصمیم می گیرند دندان های خود را کامپوزیت کنند درمان در یک جلسه است. به این ترتیب که در ابتدای امر دندانپزشک دندان های بیمار را پاکسازی می کند. سپس با استفاده از یک نور آبی رنگ اقدام به محکم کردن رزین ها می کند و در پایان ونیرها را پولیش می کند.

کامپوزیت ها در مطب دندانپزشک آماده می شوند و احتیاجی به فرستادن آن ها به لابراتوار نیست. در حقیقت کامپوزیت ها توسط دندان پزشک تراش خورده و شکل می گیرند و در انتها بر روی دندان قرار داده می شوند. این روکش ها را با استفاده از نور آبی با قدرت زیاد بر روی دندان ها می چسبانند. بعد از انجام این فرایند برای طبیعی جلوه دان دندان ها آنها را پولیش می کنند.

با توجه به مواردی که ذکر شد ترمیم با لمینت نیاز به مدت زمان بیشتری دارد. به این شکل که ابتدا ونیرها را به لابراتوار دندانپزشکی می فرستند. سپس قبل از ویزیت بعدی بیمار به دندانپزشک تحویل می دهند. پیش از اینکه ونیرها را بر روی دندان نصب کنند لازم است که دندان ها را آماده سازی نمایند. از این رو باید زمان بیشتری صرف این فرایند شود.

لومینیزر دندان چیست؟

یکی از سوالات رایجی که مراجعه کنندگان به دندانپزشکی می پرسند این است که ایا لومینیزر بهتر است یا لمینت؟ اساسا وقتی دندانپزشک ها می خواهند ونیر های سرامیکی را روی دندان بیمار قرار دهند، هر دندانپزشک روش خاص خودش را دارد. یکی از این روش ها تکنیک بدون تراش و بدون دستکاری دندان است که برای محصولات لومینیزر قابل انجام می باشد. پزشکان به این روش، روش بدون نیاز به آمادگی یا ونیر بدون تراش می گویند. بنابراین لومینیزر فقط یک برند است که نصب آن نیاز به تراش دندان ندارد و برند های دیگری هم هستند که نیاز به تراش ندارند.

 

شباهت ها لومینیرز با ونیر

قیمت هر دو تقریبا یکی است.
هر دو ضد لک هستند و رنگشان با گذشت زمان تغییر پیدا نمی کند.
هر دو مقاوم و ماندگاری بالایی دارند.
هر دو جنسشان از سرامیک است.
هر دو ظاهر طبیعی دارند و فاصله میان دندانی را به خوبی پر می کنند.

تفاوت ها لومینیرز با ونیر

نصب ونیر نیاز به تغییر در ظاهر دندان و تراش دارد در صورتی که لومینیزر نیاز به تراش دندان ندارد.
ونیر نیاز به داروی بی حسی دارد در صورتی که لومینیزر چون تراشی در آن اتفاق نمی افتد نیاز به چنین کاری ندارد.

همانطور که می بینید لومینیزر دقیقا کارایی ونیر را دارد و فقط روش نصب آن متفاوت است علاوه بر آن در این فرایند مینای دندان آسیبی نمی بیند و سطح دندان هم تراشیده نمی شود. به همین علت بیماران برای دراز مدت لومینیرز را به ونیر ترجیح می دهند. ضخامت لومینیزر خیلی کم است در حدود ضخامت لنز چشم! ولی با این وجود دوام زیادی دارد. از آنجایی که ضخامت ونیرهایی همچون لومینیرز بسیار کم است، می توان از آن به جای ونیر استفاده کرد.

 

images_1697891288_6533c3d84d016.jpg

 

در مرکز دندانپزشکی دکتر سمیه ابراهیم گل کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از ایمپلنت دیجیتال، لمینت دندان، کامپوزیت، بلیچینگ دندان و … با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد. همچنین کلیه خدمات و درمان های زیبایی مانند لمینت دندان با بهره گیری از پیشرفته ترین متد ها و روش های درمانی انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 88082941 و 86128996 تماس بگیرید.

منبع: سایت دکتر سمیه ابراهیم گل

دیدگاهتان را بنویسید