همانطور که می‌دانید اهداف مهمی برای آماده سازی طرح توجیهی شهرداری وجود دارد. این نوع از طرح‌ها با توجه به عوامل خاصی تهیه و طراحی می‌شوند. پس از آماده‌سازی طرح توجیهی، این طرح به مراکز ذیصلاح ارجاع داده شده و در صورت برخورداری از شرایط ایده‌آل، به تایید کارشناسان مربوطه می‌رسد. در این صورت مالکان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مزایای فوق العاده‌ای مواجه گردند. یکی از انواع طرح‌های توجیهی مربوط به تغییر کاربری اراضی می‌باشد.

در عصر جدید شاهد افزایش جمعیت و شهر نشین شدن طیف گسترده‌ای از روستاییان نیز خواهیم بود. این امر می‌‌تواند محدودیت‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد. با وجود بسیاری از الزامات و محدودیت‌های توسعه‌ی شهری،  نیاز به بهره برداری از تغییر کاربری اراضی بسیار احساس می‌شود. این امر سبب شده است که بسیاری از زمین‌های مختلف که بدون کاربرد تلقی می‌شوند مورد استفاده قرار گیرند. یکی از نکات بسیار مهم برای بهره برداری مفید از این تغییرات کاربردی، توجه به اهداف اقتصاد محور و رویکردهای توسعه پایدار می‌باشد.

تغییر کاربری اراضی

تغییر کاربری اراضی منظور از طرح توجیهی شهرداری برای تغییر کاربری اراضی چیست؟!

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع طرح توجیهی شهرداری طرح‌هایی هستند که مربوط به تغییر کاربری اراضی می‌باشند. در این طرح‌ها شاهد درخواست تغییر بهره برداری و نحوه استفاده از کاربری یک ملک خاص خواهیم بود. این طرح‌ها مانند بسیاری از طرح‌های توجیهی دیگر به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شده و توسط کارشناسان مربوطه بررسی می‌گردند. سپس می‌توان شاهد تایید و یا رد طرح مورد نظر بود.

این روزها بسیاری از مالکان و سرمایه گذاران به دنبال بهره برداری از طرح توجیهی تغییر کاربری اراضی هستند. این امر می‌تواند منافع بسیار زیادی را برای مالکان به همراه داشته باشد .بسیاری از المان‌ها موجب شده‌اند که تغییر کاربری با استفاده از طرح توجیهی کمیسیون ماده 5 مناسب شمرده شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند. گاها نیز شاهد عدم تایید این طرح توسط کارشناسان کمیسیون ماده 5 خواهیم بود. در برخی از موارد که افراد به دنبال تغییر کاربری زمین‌های زراعی به زمین‌های مسکونی هستند، با محدودیت‌های بسیار زیادی مواجه می‌شوند. این امر بیانگر حفاظت قابل توجه از زمین‌های زراعی، باغ‌ها و غیره می‌باشد. به طوری که عدم برخورداری از تاییدیه کارشناسان کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری اراضی (از زراعی به مسکونی) جرم محسوب خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از دانش افراد متخصص و باتجربه در مجموعه هفت شهر آریا استفاده کنید.

طرح توجیهی کاربری اراضی
طرح توجیهی کاربری اراضی

شرایط آماده سازی ایده آل طرح توجیهی تغییر کاربری:

برای دریافت تاییدیه طرح توجیهی کمیسیون ماده 5 مربوط به تغییر کاربری، باید از مدارک و مجوزهای ضروری استفاده کرد. پس از آماده سازی این مدارک مهم و کاربردی باید آنها را به مراکز ذیصلاح ارجاع دهید. آماده سازی این نوع از مدارک و مجوزها باید حتما بر اساس فاکتورهای خاصی انجام پذیرد. چرا که تغییر کاربری از جمله فرایندهایی است که محدودیت‌های قابل توجهی را در بر دارد. لذا برخورداری از بینش کامل نسبت به مدارک و مجوزهای مربوطه در این زمینه بسیار حائز اهمیت تلقی می‌گردد. از جمله مدارک مهمی که در این زمینه مورد نیاز بوده و باید آنها را تهیه نمایید، عبارتند از:

  • مدارک شناسایی دقیق و کامل مالک
  • مدارک دال بر مالکیت شخصی ملک مورد نظر
  • مدارک تایید شده توسط طرح دبیرخانه جهت تغییر کاربری (ثبت در دبیرخانه با برخورداری از تاریخ درخواست و شماره)
  • مدارک مربوط به بازدید مامور کمیسیون تغییر کاربری از ملک مورد نظر
  • تهیه گزارش‌های مهم و کاربردی توسط کارشناسان شهرداری با بازدید از ملک مورد نظر
  • برخورداری از فرم تسویه حساب از سوی امور شهرداری اداره مالی اصناف و غیره
  • آماده سازی طرح‌های تفصیلی و طی کردن فرایندهای مربوط به پرداخت عوارض و غیره

موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از شرایط آماده سازی این نوع از طرح‌ها به شمار می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین طی کردن ایده آل و مناسب تغییر کاربری، می‌توانید از دانش تخصصی مهندسان مشاور شهرسازی در هفت شهر آریا استفاده کنید. با این روش می‌توانید مهمترین و اصلی‌ترین مدارک را در کمترین زمان ممکن آماده و به مراجع ذیصلاح ارائه نمایید. همچنین این کادر مجرب و متخصص با اطلاع از تمامی نکات مهم و ضروری جهت تغییر کاربری اراضی، می‌توانند مدارک مهم و کاربردی را جهت سهولت بخشیدن به فرایند دریافت تاییدیه از کارشناسان کمیسیون ماده 5، آماده نمایند.

نحوه نگارش طرح توجیهی
نحوه نگارش طرح توجیهی

نحوه نگارش طرح توجیهی شهرسازی مربوط به تغییر کاربری اراضی:

یکی از موارد بسیار مهم در تهیه و تنظیم طرح توجیهی شهرسازی برای تغییر کاربری اراضی، در نظر گرفتن نوع نگارش این طرح است. همانطور که می‌دانید این طرح توجیهی توسط کارشناسان متخصص و حرفه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و به تمام نقاط قوت و ضعف طرح، توجه بسیار زیادی خواهد شد. لذا نحوه نگارش این طرح‌ها بسی حائز اهمیت می‌باشد. یکی از فرایندهای بسیار مهم برای نگارش این نوع از طرح‌های توجیهی، استفاده از دانش تخصصی مهندسین مشاور شهرسازی می‌باشد. برای این منظور می‌توانید از راهنمایی‌های کادر مجرب و متخصص هفت شهر آریا استفاده کنید.

یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه بازدید میدانی و همچنین تشخیص حد و حدود ملک مورد نظر است. در نظر گرفتن نوع زمین از نظر باغی بودن، بایر بودن، موات بودن و غیره، نیز پر اهمیت خواهد بود. توجه به تمامی اسناد اراضی و همچنین پروانه ساختمانی، مساحت دقیق ملک، وضعیت ملک و غیره نیز باید به طور کامل مشخص گردد. توجه به موضوع مورد تقاضا برای تغییر کاربری نیز می‌تواند نقش بسزایی بر روی تنظیم گزارش نهایی و نحوه نگارش طرح توجیهی، داشته باشد. امروزه در بسیاری از زمین‌های کشاورزی شاهد طرح‌های توجیهی تغییر کاربری به آپارتمان‌ها، هتل آپارتمان‌ها، ویلاها و غیره خواهیم بود. این موارد باید به طور کامل توسط کارشناسان مربوطه بررسی شده و پس از ارائه به سازمان‌های ذیصلاح نسبت به اجرایی شدن آنها رای گیری شود.

شناخت طرح توجیهی تغییر کاربری
شناخت طرح توجیهی تغییر کاربری

شناخت پهنه‌های اصلی برای تغییر کاربری:

برای سهولت بخشیدن به بررسی طرح توجیهی شهرداری (مربوط به تغییر کاربری اراضی) می‌توان شاهد پهنه‌های مختلفی بود. از انواع این پهنه‌های اصلی می‌توان به:

  • پهنه‌های سکونت (R)
  • پهنه‌های حفاظت (G)
  • پهنه‌های مسکونی عام (R1)
  • پهنه‌های مسکونی ویژه (R2)
  • پهنه‌های فعالیت (S)
  • پهنه‌های مختلط (M)

اشاره نمود. برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر موارد ذکر شده، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی کادر مجرب هفت شهر آریا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید