ویتامین ها مواد آلی هستند که برای انجام فعالیت های بدن لازم هستند.این مواد می بایست از طریق مواد غذایی مصرفی به بدن افراد وارد شوند و توسط بدن تولید نمی شوند. معمولا رژیم غذایی درست و متنوع نیاز بدن به ویتامین ها را برطرف میکند اما بعضی مواقع بدن افراد دچار کمبود برخی ویتامین ها می شود که برای رفع این مشکل لازم است از مکمل ها کمک گرفت. در ادامه به شما خواهیم گفت که ویتامین های مورد نیاز بدن در طول روز چیست.

 

ویتامین های مورد نیاز بدن در طول روز چیست

ویتامین و مواد معدنی از اعضای خانواده ریز مغذی ها هستند که نقش مهمی در عملکردهای حیاتی و مهم بدن ما دارند. مصرف ویتامین ها در عملکرد سیستم عصبی،ماهیچه ها، بینایی و رشد وتقویت سیستم ایمنی نقش موثری دارد.

ما در این مقاله بیشتر راجع به نقش ویتامین ها در بدن و عملکرد آنها توضیح خواهیم داد و همچنین به شما خواهیم گفت که مواد غذایی مختلف دارای چه ویتامین هایی هستند و مقدار نیاز روزانه بدن به ویتامین ها را نیز توضیح خواهیم داد.

ویتامین چیست و به طور کلی ویتامین ها به چند دسته تقسیم می شود؟

ویتامین ها مواد آلی هستند که برای انجام فعالیت های بدن لازم هستند.این مواد می بایست از طریق مواد غذایی مصرفی به بدن افراد وارد شوند و توسط بدن تولید نمی شوند. معمولا رژیم غذایی درست و متنوع نیاز بدن به ویتامین ها را برطرف میکند اما بعضی مواقع بدن افراد دچار کمبود برخی ویتامین ها می شود که برای رفع این مشکل لازم است از مکمل ها کمک گرفت. در ادامه به شما خواهیم گفت که ویتامین های مورد نیاز بدن در طول روز چیست.

انواع ویتامین ها

  1. ویتامین آ
  2. ویتامین‌های گروه ب شامل B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۷ و B۱۲
  3. ویتامین ث
  4. ویتامین د
  5. ویتامین ای
  6. ویتامین کا

ویتامین A

قرص ویتامین آ

این ویتامین یک ویتامین مهم و اساسی در بدن است که یک ویتامین محلول در چربی است و جزو ویتامین های مورد نیاز بدن در طول روز می باشد. ویتامین های محلول در چربی در بافت های چربی در بدن ذخیره می شوند.این ویتامین در بینایی محافظت و سلامت پوست و رشد استخوان ها و سیستم ایمنی نقش مهم و اساسی را ایفا می کند.

این ویتامین در جگر گوساله، میگو، ماهی، تخم مرغ، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، پنیر و کره یافت می شود.

میزان نیاز بدن به این ویتامین 900 میکروگرم در روز  می باشد.اگر مقدار ویتامین دریافتی کمتر از مقدار نیاز روزانه باشد بدن افراد دچار کمبود می شود که این کمبود می بایست با قرص ویتامین آ جبران نماید زیرا در غیر این صورت بدن با عوارضی مانند خشک شدن پوست، خشک شدن  چشم‌ها، شب کوری، ناباروری، تاخیر در رشد، عفونت‌های مداوم گلو و سینه، تاخیر در بهبود زخم، بروز جوش صورت مواجه می شود.

چه کسانی نیاز به مصرف مکمل ویتامین آ دارند؟
  • نوزادان نارس
  • افرادی که دچار کیستیک فیبروزیس هستند
  • بانوان باردار و شیرده خصوصا در کشورهای در حال توسعه

ویتامین ث

قرص ویتامین سی

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است که سبب بهبودی سریع زخم می شود این ویتامین همچنین خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان معده، سرطان مری و سرطان سینه را در افراد کاهش می دهد و جزو بهترین ویتامین های مورد نیاز بدن در طول روز است.مقدار نیاز بدن به این ویتامین روزانه 90 میلی گرم می باشد در صورتیکه مقدار ویتامین ث دریافتی از مقدار نیاز روزانه کمتر باشد بدن با عوارضی مانند:ضعف و خستگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، کبودی غیر عادی در بدن ، درد مفاصل و …  روبه رو می شود که می بایست برای حل این مشکل از قرص ویتامین ث استفاده نمود.

چه کسانی نیاز به مصرف مکمل ویتامین ث دارند؟
  • کسانی که دچارضعف سیستم ایمنی شده اند
  • افرادی که به دنبال ترمیم زخم های پوستی خود هستند

ویتامین D

قرص ویتامین د3

این ویتامین محلول در چربی است که سبب حفظ سلامت استخوان ها، ماهیچه ها، و دندان ها می شود.

مقدار مجاز نیاز روزانه در سنین مختلف در جدول زیر توضیح داده شده است:

سن مقدار مصرف ویتامین دی در مردان و زنان حداکثر دوز مجاز روزانه برای مصرف ویتامین دی
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۴۰۰IU ۱۰۰۰IU
۷ تا ۱۲ ماهگی ۴۰۰IU ۱۵۰۰IU
۱ تا ۳ سالگی ۶۰۰IU ۲۵۰۰IU
۴ تا ۸ سالگی ۶۰۰IU ۳۰۰۰IU
۹ تا ۱۸ سالگی ۶۰۰IU ۴۰۰۰IU
۱۹ تا ۷۰ سالگی ۶۰۰IU ۴۰۰۰IU
۷۰ سالگی به بعد ۸۰۰IU ۴۰۰۰IU

اگر فردی با کمبود ویتامین دی مواجه باشد می بایست برای مواجه نشدن با عوارضی مانند احساس خستگی، درد استخوان ها، ضعف عضلات و ماهیچه ها و گرفتگی عضلات و در کودکان سبب بروز ناهنجاری هایی مانند راشیتیسم از قرص ویتامین د برای جبران کمبود استفاده نماید.

چه کسانی نیاز به مصرف مکمل ویتامین د دارند؟
  • بانوان در طول دوران بارداری و شیردهی که در ریسک کمبود ویتامین د در آن ها بالا است.
  • افراد سالمند بالای 70 سالمند که به دلیل ضعف استخوانی با خطر کمبود ویتامین ها خصوصا ویتامین د مواجه هستند.

 

ویتامین ای

قرص ویتامین ای

ویتامین E  یک آنتی اکسیدان است و سبب از بین رفتن رادیکال های ازاد می شود و همچنین این ویتامین از بروز آلزایمر جلوگیری نماید.ویتامین E در غذاهایی مانند سبزیجات، آجیل، غلات و… یافت می شود.

مقدار مورد نیاز ویتامین E برای خانم ها و آقایان بالای 14 سال ، 15 میلی‌گرم در روز یا 22IU  است. خانم های شیرده به 19 میلی‌گرم یا 28 واحد IU در از این ویتامین نیاز دارند.اگر مقدار ویتامین دریافتی از مقدار مجاز کتر باشد فرد با ضعف سیستم اینی، ضعف عضلات، ضعف بینایی رو به رو می شود که برای حل این مشکل از قرص ویتامین ای باید استفاده نمود.

چه کسانی نیاز به مصرف مکمل ویتامین ای دارند؟
  • افرادی که مبتلا به مشکلات مربوط به هضم و روده ای باشند
  • افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند
  • افرادی که دچار مشکلات کیستیک فیبروزیس و مشکلات مربوط به کیست پستان هستند.

نشانه های کمبود ویتامین ها در بدن چیست؟

علائم و نشانه های کمبود هر ویتامینی متفاوت است.و در مورد  کمبود بعضی از ویتامین ها علائم زودتر ظاهر می شود و گسترش می باید چون ذخایر این ویتامین ها در بدن کم هستند مانند ویتامین ث.

در ادامه این مطلب به برخی از علائم کمبود ویتامین ها در بدن می پردازیم:

  1. ویتامین آ : خشکی پوست و چشم، شب کوری
  2. ویتامین ای : از دست دادن کنترل حرکات دست و پا ، مشکلات بینایی
  3. ویتامین د : ضعف عضلانی، ریزش مو
  4. ویتامین ث : خشکی مو و پوست، ضعف و خستگی

انواع مکمل های ویتامین و انتخاب آن ها

ویتامین های مورد نیاز بدن

انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع مکمل های ویتامین به دلیل تنوع زیادی که دارند کار بسیار دشواری است. مکمل های ویتامین امروزه توسط شرکت ها و برندهای مختلف داروسازی در انواع مختلفی مانند قرص ها، کپسول ها، شربت ها، قطره ها، سافت ژل ها، پودریا ساشه ها، قرص های جویدنی و قرص های جوشان تولید می شوند.

معمولا با تجویز پزشک و یا مشورت با دکتر داروساز می توان یک مکمل ویتامین مناسب با نیاز بدن خود را انتخاب کرد.تحقیقات نشان داده قرص های ویتامین معمولا به دلیل قابلیت جذب و هضم آسانی که دارند محبوبیت بیشتری بین مردم دارند، برای همین  لیستی از چند نمونه از پر فروش ترین و موثرترین قرص های ویتامین را برای شما جمع آوری کرده ایم:

  • قرص ویتامین ث 1000 میلی گرم او پی دی فارما 60 عددی
  • قرص ویتامیـن آ 2500 واحد شاری 30 عددی
  • قرص ویتامین د 1000 واحد هلث اید 30 عددی
  • قرص ویتامین ای 100 داروپخش 100 عددی(جویدنی)

مصرف بیش اندازه ویتامین ها چه عوارضی به دنبال دارد؟

مصرف ویتامین ها بدن مشورت با پزشک و دکتر داروساز و یا بیشتر از دوز توصیه شده ممکن است عوارض خاصی را به دنبال داشته باشد. در وهله اول مصرف بیش از حد هر مکمل ویتامینی ممکن است عوارضی گوارشی و معده درد و مسمومیت  به دنبال داشته باشد. مگا دوز یا مصرف بیش از حد و بیشتر از دوز توصیه شده  قرص ویتامین ای ممکن است سبب رقیق شدن خون و خونریزی حاد در فرد می شود این عارضه در افرادی که دچار مشکلات مربوط به انعقاد خون هستند خطرات جدی به دنبال دارد این در حالی است که ما گمان می کنیم ویتامین ای به سبب خواص آنتی اکسیدانی خود عوارض خاصی به دنبال ندارد! و یا مصرف بیش از اندازه قرص ویتامین آ سبب ریزش مو می شود.

در صورت داشتن رژیم غذایی متناسب و متعادل معمولا بدن دچار کمبود ویتامین ها نمی شود اما در برخی موارد افراد دچار کمبودهایی می شوند که در این مواقع پزشکان به افراد مصرف مکمل ها را توصیه می کنند اما باید این نکته را در نظر بگیریم که مکمل و قرص های ویتامین نمی توانند و نباید جایگزین رژیم غذایی و سبک زندگی سالم شوند.

همه افراد میتوانند بدون مراجعه حضوری به داروخانه ها و با اطمینان کامل و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه مکمل های مورد نظر خود را از سایت داروخانه های آنلاین تهیه نمایند. شما نیز می توانید برای خرید هرگونه قرص ویتامین متناسب با نیاز خود به سایت داروخانه آنلاین داروما به نشانی darooma.com مراجعه و محصول مورد نظر خود را خریداری نموده و در اسرع وقت آن را درب منزل دریافت نمایید.

 

برچسب ها : ویتامین های مورد نیاز بدن

دیدگاهتان را بنویسید