در جامعه امروزی با توجه به فرسوده شدن زیر ساخت های مربوط به سیستم توزیع، تولید و انتقال انرژی تجهیزات برقی داعم آسیب می بینند و برای جلوگیری از خطرات آن باید به دنبال راهی برای تثبیت ولتاژ برق باشیم. استابلایزر ولتاژ یکی از دستگاه هایی است که می تواند ولتاژ را ثابت نگه دارد. این دستگاه با تکنولوژی ها مختلفی ساخته می شود. اینکه استابلایزر چیست و چگونه کار می کند در ادامه بیان شده است.

چگونه از تجهیزات برقی در برابر نوسانات ولتاژمحافظت کنیم؟

استابلایزر چیست؟

استابلایزر وسیله ای است که می تواند ولتاژ برق را ثابت نگه دارد. در آنها از میکروکنترلر های قدرتمندی استفاده شده است که به صورت پیوسته ولتاژ ورودی و خروجی دستگاه را آنالیز می کند. در صورتی که تشخیص دهد برق ضعیف است آن را تقویت می کند و اگر ولتاژ برق زیاد باش آن را کاهش می دهد. در بعضی موارد نوسانات به مقداری زیاد است که استابلایزر قادر به تثبیت برق نیست به همین دلیل خروجی را به صورت کامل قطع می کند. اینکه دستگاه استابلایزر چیست و چگونه کار می کند بیان شد. تثبیت کننده های ولتاژ می توانند ولتاژ را به صورت لحظه ای یا به صورت پله ای تنظیم کنند.

استابیلایزر خود به عنوان یک محافظ برق قوی عمل می کند اینکه محافظ ولتاژ چیست و با استابلایزر چه تفاوتی دارد در ادامه مطرح می شود.

محافظ ولتاژچیست؟

محافظ ولتاژ معمولی که در بازار موجود است فقط قادر است ولتاژ که از بازه ای خارج شد خروجی محافظ را قطع کند و هیچ گونه اصلاحی بر روی ولتاژ انجام نمی دهد. قیمت آنها نسبتا ارزان است و برای دستگاه های حساسی مانند لیزر به هیچ عنوان نباید استفاده شود. استابلایزر بر خلاف محافظ برق، ولتاژ را اصلاح می کند و خروجی با کیفیتی را برای تجهیزات الکترونیکی فراهم می کند. محافظ از سایز و وزن پایینی برخوردی است و در آمپر های مختلف ساخته شده است و در آنها از هیچ سیم پیچی استفاده نشده است. پس نتیجه گیری این است که بهترین محافظ برق که بتواند حفاظت های لازم را ایجاد کند استابلایزر است.

معرفی انواع استابلایزر

بهترین تکنولوژی که برای ساخت استابلایزر بکار رفته استاتیک یا سوییچینگ است. این دستگاه کاملا هوشمند است و تمام پارامترهای آن قابل تنظیم است. نمونه بعدی استابلایزر سروموتوری است. عمده ایراد این دستگاه این است که قسمت متحرک دارد و همین باعث می شود که استهلاک آن بالا رود و ذغال آن پس از مدتی تمام شود. ترانس رله ای در محیط هایی که دقت زیادی برای تثبیت ولتاژ نیاز نیست استفاده می شود. قیمت آن نسبت به مدل های دیگر پایین تر است. از استابلایزر رله ای در منازل استفاده می شود و کارایی قابل قبولی دارد. از لحاظ عملکرد برای تجهیزات حساس باید استابلایزر سوئیچینگ استفاده شود.

برند های ایرانی استابلایزر

شرکت های زیادی در ایران از چند دهه قبل در زمینه طراحی، تولید و مونتاژ استابلایزر فعالیت می کنند. از قدیمی ترین شرکت هایی که می توان نام برد فاراتل هست که تاسیس شرکت به بیش از 5 دهه بر میگردد. استابلایزر و یو پی اس های فاراتل به تمام کشور های همسایه صادر می شود. یکی دیگر از شرکت هایی که به صورت تخصصی ترانس و استابلایزر تولید می کند ریز پردازان مدار سبز است. محصولات شرکت تحت برند پرنیک به بازار عرضه می شود.

شرکت آلجا نیز در زمینه تولید استابلایزر سابقه طولانی دارد. در ادامه در مورد محصولات هر کدام از برند ها و فعالیشان توضیحات بیشتری داده شده است.

ترانس اتومانیک پرنیک

استابلایزر های پرنیک محصول شرکت ریزپردازان مدار سبز است. یکی از دلایلی که باعث شده است دستگاه پرنیک نسبت به برند های دیگه برتری داشته باشد استفاده از تکنولوژی استاتیک در ساخت دستگاه ها هست. نوسان ولتاژ در این دستگاه ها کمتر از یک ولت است. مورد بعدی گارانتی دستگاه است. شرکت با شرایطی که در نظر گرفته است امکان تمدید گارانتی تا 4 سال نیز وجود دارد. شرکت ریز پردازان با توجه به افزایش و گستردگی نواحی که دستگاه های خود را می فروشد جهت ارائه خدمات بهتر نمایندگی فروش اعطا کرده است. نمایندگی فروش استابلایزر پرنیک در جنوب کشور شرکت نوانیا است.

معرفی استابلایزر فاراتل

فاراتل از برند های قدیمی ups و استابلایزر است. از ترانس ها فاراتل برای ثابت نگه داشتن ولتاژ استفاده می شود. در دستگاه فاراتل از بهترین و با کیفیت تری قطعات استفاده شده است. به همین دلیل طول عمر بسیار بالایی دارند و خرابی در آنها بسیار کم است.استابلایزر فاراتل با توجه به نیاز در ظرفیت های مختلفی ساخته شده است. به فرض مثال برای تلویزیون، یخچال، اسپیلت و … دستگاه های مختلی طراحی و ساخته شده است. آمپر های خروجی در آنها متناسب با مصرف کننده طراحی شده و امکان وصل دستگاه اضافی به آنها وجود ندارد. یکی مدل هایی که از دقت بیشتری برخوردار است استابلایزر stb است. از این دستگاه ها برای تجهیزات حساس پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود.

معرفی استابلایزر آلجا

محصول اصلی آلجا استابلایزر سروموتوری است. تقریبا قطعات اصلی این دستگاه وارداتی است و در داخل مونتاژ می شود. ولی در کل برند ایرانی محسوب می شود. استابلایزر های رله ای نیز به صورت محدود در شرکت تولید می شود. توان های تولیدی از یک کیلو ولت آمپر شروع می شود و تا توان های خیلی زیاد امکان تولید نیز وجود دارد.

تثبیت ولتاژ در این دستگاه ها به صورت لحظه ای انجام می شود و نوسان ولتاژ خروجی کمتر از 3 درصد است. تمام این ویژگی ها سبب شده است استابلایزر آلجا برای تمام تجهیزات حساس و گرانقیمت نصب شود. تمام محصولات آلجا دارای یکسال گارانتی است.

خرید استابلایزر

اگر به این نتیجه رسیده اید که حتما برای حفاظت از تجهیزات خود باید استابلایزر خریداری کنید. حتما باید از یک نمایندگی مشاوره دریافت کنید تا در انتخاب توان و تکنولوژی مناسب به شما کمک کنند. شاید در بعضی شرکت ها برای طراحی و مشاوره هزینه دریافت کنند ولی در نوانیا هیچ هزینه در رابطه با این موارد دریافت نمی شود و می توانید از مقالات تخصصی که در سایت وجود دارد استفاده کنید. خرید نامناسب می تواند موجب صدمه به دستگاه های برقی و خود استابلایزر شود.

دلیل قیمت های مختلف استابلایزر ها چیست؟

قیمت استابلایزر های موجود در بازار بسیار متنوع است و گران بودن دستگاه دلیل بر با کیفیت بودن و ارزان بودن دلیل بر کیفیت پایین استابلایزر نیست. این موضوع باید به صورت کامل بررسی شود. در ادامه به مواردی که می تواند بر روی قیمت تاثیر بگذارد اشاره می کنیم. قطعات به کار رفته در دستگاه بیشترین تاثیر را بر روی قیمت دارد. به عنوان مثال اگر از سیم پیچ تمام مس در استابلایزر استفاده شود نسبت به سیم پیچ الومینیوم قیمت بالاتری دارند. میکروکنترلر و سایر قطعات نیز می توانند موجب افزایش قیمت شوند. مورد بعدی مدت زمان گارانتی و خدمات دستگاه است. برای خرید حتما باید توان دستگاه ها با هم مقایسه شوند. هر چقدر توان دستگاه بیشتر باشد قیمت افزایش می یابد. مورد بعد تکنولوژی های بکار رفته در ساخت دستگاه ها هستند. استابلایزر های سوییچینگ گرانتر هستند.

استابلایزر چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم از کاربردهای استابلایزرها نام ببریم . می توان به تمام دستگاه ی پزشکی، آزمایشگاهی، اداری، لیزر موهای زاید، آسانسور، منازل اشاره کرد. کاربرد استابلایزر ها خیلی گسترده تر از این موارد است. در کل در تمام مکان هایی که مشکل ولتاژ برق داریم و می خواهیم تجهیزات برقی روشن کنیم حتما باید استابلایزر نصب شود. کوچکترین نوسانات برقی می تواند موجب سوختن تجهیزات الکتریکی شود. شاید در ابتدا به نظر برسد که خرید استابلایزر هزینه اضافه به روی دستمان می گذارد اما اینگونه نیست با توجه به کاهش هزینه تعمیرات و تعویض دستگاه های برقی تمام هزینه ها در بلند مدت برگشت می خورد.

کلام پایانی

برای تهیه ی استابلایزر حتما باید با دید باز عمل کنیم. خرید دستگاه حتما باید از نمایندگی معتبر صورت گیرد. انتخاب مدل مناسب می تواند کارایی سیستم را افزایش بدهد. برای انتخاب بهترین استابلایزر می تواند از آموزش های وبسایت نوانیا استفاده کنید. مقاله های تخصصی که در سایت نگارش شده حاصل زحمات کارشناسان مجموعه است. در صورتی که آموزشها کافی نبودند می توانید با کارشناسان سایت تماس بگیرید و از راهنمایی هایشان استفاده کنید. در انتها امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید