باور همه اینگونه است که برای پیدا کردن کار، به تجربه نیاز است؛ در واقع درست فکر می کنند اما بهتر است بگوییم برای کسب تجربه به کار نیاز دارند!

جوانان در دبیرستان مشغول به تحصیل هستند، دانشجو هستند یا به صورت آزاد می خواهند وارد حرفه جدیدی شده و برای خودشان کسب درآمد داشته باشند؟ فرقی ندارد. امروزه پیدا کردن کار به دغدغه اصلی همه آن ها تبدیل شده. فارغ التحصیلان با توجه به رشته تحصیلیشان دنبال کار می گردند؛ به عنوان مثال دانشجوی رشته کامپیوتر به دنبال موقعیت های کاری مربوط به کد نویسی و هوش مصنوعی میگردد. اما تکلیف دانشجوهای رشته های علوم انسانی همچون رشته روانشناسی چه می شود؟ رشته روانشناسی یکی از رشته های پرطرفدار علوم انسانیست که شاید دانشجوهای این رشته اطلاعات کافی درباره آینده شغلی آن نداشته باشند. در اینجا قصد داریم چگونگی کار پیدا کردن از طریق این رشته را توضیح دهیم و به نکات کلیدی اشاره کنیم؛ پس اگر دانشجوی محصل این رشته هستید، ما را در ادامه همراهی کنید.

چطور با رشته روانشناسی کار پیدا کنم؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نباید خودتان را به رشته ای که در آن تحصیل کرده اید محدود کنید. کار پیدا کردن به صورت کلی اصول و قواعد ثابتی دارد که مختص به یک رشته یا حرفه نیست؛ شما در هر زمینه ای هم که قصد فعالیت داشته باشید، باید این قواعد را رعایت کنید تا بهتر به نتیجه برسید. اما این قواعد چه هستند؟ جلوتر به توضیحات بیشتر در این باره می پردازیم.

کار پیدا کردن با رشته روانشناسی

به اندازه کافی تحقیق کنید

قبل از اقدام برای هرکاری بهترین عمل تحقیق درباره شغل مد نظرتان است. تمامی موقعیت های کاری موجود در رشته روانشناسی را برای خودتان لیست کنید؛ سپس به سراغ آن فعالیتی بروید که فکر میکنید علاقه بیشتری به آن دارید. به این ترتیب وقتی وارد فضای آن فعالیت بشوید احساس خستگی نمی کنید، از انجام آن لذت می برید و از انتخاب خودتان راضی خواهید بود.

اما اگر لیست کردن این موارد برای شما سخت و دشوار است، نگران نباشید چون راهکارهای زیادی برای این کار وجود دارد. یکی از این روش ها به عنوان مثال این است که به گروه های حرفه ای در شبکه اجتماعی لینکدین بپیوندید و چندین موقعیت شغلی مناسب با خودتان را مطالعه کنید. به مرور زمان این احساس به شما دست می دهد که علاقه تان در چیست یا اینکه کارفرماها به دنبال چه چیزی هستند.

رزومه خودرا بسازید

در پیدا کردن شغل، افکار منفی و غلط را از خودتان دور کنید. این دیدگاه را که چون تجربه کاری در رشته روانشناسی ندارید، پس نمی توانید رزومه هم داشته باشید، از خود دور کنید. در نوشتن اولین رزومه همه اطلاعات تحصیلی (شامل نام دانشگاه، مدارک تحصیلی و…)، مهارت ها و فعالیت هایی که به صورت فردی یا گروهی انجام داده اید را بیان کنید. از نوشتن رزومه نترسید؛ قطعا به نتیجه خواهید رسید.

برای استخدام اقدام کنید

بعد از آماده شدن رزومه، راحت تر می توانید برای استخدام اقدام کنید. فقط کافیست لیست موارد مورد علاقه و متناسب با خودتان را آماده و رزومه خود را تا حد امکان مطابق با آن تنظیم کنید. حتما برایتان سوال پیش آمد که چطور؟ این کار رو می توانید با جابه جایی دوره های مرتبط، فهرست کردن فعالیت های مختلف و تاکید بر مهارت هایی به بهترین شکل ممکن مناسب با آن کار هستند انجام دهید. پس از انجام همه این مراحل می توانید با دست پر به آگهی ها در زمینه رواشناسی رزومه ارسال کرده و منتظر نتیجه باشید.

اگر دانشجو هستید و نمی توانید به صورت تمام وقت در محل کار حاضر شوید، بهترین گزینه پیش رویتان کار دانشجویی است. شما به عنوان دانشجوی رشته روانشناسی می توانید با ارسال رزومه و بیان اینکه درحال حاضر محصل هستید، در کلینیک ها یا موسساتی به صورت پاره وقت مشغول به کار شده و به درآمد برسید. همه چیز به خودتان و میزان تلاش و پشتکاری که دارید بستگی دارد.

برای مصاحبه آماده شوید

معمولا دانشجوهای رشته روانشناسی افرادی صبور و دارای مهارت های نرم هستند؛ از این جهت بهتر از دانشجویان سایر رشته ها می توانند برای مصاحبه شغلی آماده شوند. آماده شدن برای مصاحبه به این شکل است که سوالات احتمالی که قرار است پرسیده شوند را در منزل مطالعه و مواردی را که در رزومه تان تنظیم کرده اید به صورت کامل در روز مصاحبه بیان می کنید. به یاد داشته باشید که داشتن اعتماد به نفس و ارائه یک مصاحبه قدرتمند می تواند کارفرما را برای استخدام شما مجاب کند؛ پس تمرین در این مورد را هم به صورت جدی در نظر داشته باشید.

کارآموزی را فرصت طلایی بدانید

گاهی اوقات برای کسب تجربه بیشتر در کار مورد نظرتان باید دوره های کارآموزی را بگذرانید. مثلا قرار است به عنوان مشاور روانشناس در محلی مشغول به کار شوید ولی شرط استخدام گذراندن 2 الی 3 ماه کارآموزی می باشد. شاید این دوره بدون حقوق و یا با حقوق بسیار ناچیزی گذرانده شود ولی دقت داشته باشید تجربه کاری که در این مدت به دست می آورید بسیار با ارزش است و در آینده شغلیتان موثر واقع خواهد شد.

سخن آخر

در مقاله ای که خواندیم، آموختیم آنچنان تفاوتی ندارد برای چه تخصصی اقدام به پیدا کردن کار می کنید، درنهایت باید به یک سری قواعد پایه برای نتیجه گیری بهترعمل کنید. در این میان دانشجوهای رشته روانشناسی هم پس از فارغ التصیلی یا در حین تحصیل نیازمند به کار هستند و از این قضیه مستثنی نیستند. آنها باید موقعیت های شغلی مناسب با خودشان را پیدا کرده، رزومه بسازند، برای استخدام اقدام کرده و برای مصاحبه آماده شوند. کار پیدا کردن سخت نبوده و نیست؛ به شرطی اعتماد به نفس کافی داشته باشید و برای دستیبابی به آن تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید