کدام رمز ارزها بالاترین مارکت کپ را دارند؟

برای پاسخ به این سوال کافی است به جدول ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف سر بزنید تا به جواب برسید! هر چه ثروت و دارایی یک کمپانی بر اساس یک فرمول مشخص بیشتر باشد، مارکت کپ بالاتری را نسبت به رقبای خود خواهد داشت. شاخص مارکت کپ، نقش مهمی در جذب سرمایه گذار و تعیین استراتژی سرمایه گذاری دارد. در این مقاله مفهوم مارکت کپ ارزهای دیجیتال را بررسی و برترین‌ها را معرفی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

مفهوم مارکت کپ (Market Cap) چیست؟

همان طور که Investopedia و Wallex درباره مارکت کپ یا Market Capitalization نوشته‌اند، این اصطلاح به ارزش نقدی بازار سهام و سرمایه در گردش یک شرکت یا ارز دیجیتال اشاره دارد. جامعه سرمایه گذاری کریپتو، به جای ارقام فروش و کل دارایی، از این رقم برای تعیین ظرفیت و وسعت شرکت مورد نظر استفاده می‌کند. مارکت کپ، در واقع نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال خاص گزینه با ارزشی برای سرمایه گذار است یا خیر. البته این موضوع را باید در نظر داشت که ارزش بازار همه جوانب یک سرمایه گذاری را پوشش نمی‌دهد و برای موفقیت در معاملات عوامل دیگر نیز اهمیت دارند.

مارکت کپ ارزهای دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

درک ارزش یک ارز دیجیتال، یک المان بسیار مهم و اغلب تشخیص سریع و دقیق آن دشوار است. شاخص market capitalization، یک روش سریع و آسان برای تخمین ارزش یک پروژه کریپتو در قیاس با دیگر پروژه‌های بازار است. ارزش مارکت کپ ارز دیجیتال، تعداد کل توکن‌ها یا کوین‌های در گردش ضرب در قیمت یکی از آنها است. برای مثال، اگر یک ارز دیجیتال ۱۰ میلیون توکن در گردش داشته و قیمت یکی از آنها نیز ۲۰ دلار باشد، ارزش بازار این ارز دیجیتال به شکل زیر محاسبه می‌شود:

۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (تعداد توکن‌های در گردش) × ۲۰ دلار (قیمت ارز دیجیتال) = ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار (ارزش بازار ارز دیجیتال)

این رقم می‌تواند به سرمایه گذار حجم سرمایه و بزرگی بازار ارز دیجیتال مورد نظر را نشان داده و به او در انتخاب یک سرمایه گذاری مناسب کمک کند.

برترین ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ

معمولاً هر ارز دیجیتال مشهوری که بیشتر سر زبان‌ها است، مارکت کپ بالایی دارد. پادشاه رمزارزها را که می‌شناسید؟ بله، بیت کوین (BTC) تاج پادشاهی را بر اساس مارکت کپ ارزهای دیجیتال نیز بر سر دارد. به نقل از والکس و آمار سایت Coinmarketcap، رمزارزهای زیر رتبه‌های نخست برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند:

بیت کوین (BTC)

بیت کوین با مارکت کپ ۳۲۱٬۶۱۲٬۳۲۹٬۸۰۶ دلار در صدر جدول بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. بیت کوین امروزه بیشترین حجم معاملات و سهم را در بازار کریپتوکارنسی دارد که اکثر معاملات در صرافی‌های بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global‎) و بای‌بیت (ByBit) انجام می‌شود. قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله ۱۶٬۷۱۶ دلار، کوین‌های در گردش ۱۹٬۲۸۳٬۱۱۲ BTC و ارزش معاملات روزانه آن ۱۳٬۷۱۲٬۸۳۱٬۶۲۲ دلار است. البته از نظر ارزش معاملات روزانه، تتر (USDT) گوی سبقت را از بیت کوین ربوده و در صدر جدول قرار دارد.

اتریوم (ETH)

در رده دوم market capitalization، ارز دیجیتال اتریوم قرار دارد که باعث افزایش عرضه اولیه سکه (ICO) شد. فاصله اتریوم با بیت کوین بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که ارزش بازار اتریوم فقط در حدود ۱۴۴٬۶۵۱٬۱۷۷٬۲۰۸ دلار، قیمت هر توکن اتر ۱٬۱۸۱ دلار و توکن‌های در گردش ۱۲۲٬۳۷۳٬۸۶۶ ETH است. همچنین از نظر شاخص معاملات روزانه، اتریوم با ارزش ۴٬۱۴۴٬۵۴۰٬۰۸۱ دلار بعد از تتر و بیت کوین در رده سوم قرار دارد.

تتر (USDT)

تتر که به دلار ارزهای دیجیتال مشهور است، در رده سوم مارکت کپ کریپتوکارنسی است. قیمت هر توکن USDT حدود ۱ دلار آمریکا است و شبکه تتر سعی دارد که ارزش خود را برابر با دلار آمریکا حفظ کند. مارکت کپ ارز دیجیتال تتر ۶۶٬۱۶۳٬۳۲۰٬۹۲۱ دلار و توکن‌‌های در گردش آن ۶۶٬۱۵۷٬۱۰۵٬۱۰۰ USDT است. همان طور که قبل‌تر نیز گفته شد، تتر در رتبه اول ارزش معاملات روزانه کریپتوکارنسی با ارزش برابر با ۱۷٬۸۷۴٬۴۵۲٬۳۸۲ دلار قرار دارد.

اهمیت مارکت کپ ارزهای دیجیتال در سرمایه گذاری

مارکت کپ، با توجه به سادگی و اثر بخشی آن برای ارزیابی ریسک، می‌تواند برای تعیین ارز دیجیتال مورد نظر و نحوه تنوع بخشیدن به سبد معاملاتی شما بسیار مفید باشد. هر چه مارکت کپ ارز دیجیتال مورد نظر بالاتر باشد ریسک سرمایه گذاری در آن کمتر خواهد بود. این موضوع به دلیل حفظ ثبات نسبی ارز دیجیتال در گذر زمان است. البته بسیاری از کارشناسان تمرکز بیش از حد بر روی مارکت کپ در سرمایه گذاری و توجه به ارزهای دیجیتال برتر در این زمینه را گاهی گمراه کننده می‌‌دانند. آنها معتقدند که این موضوع می‌تواند فرصت سرمایه گذاری در کوین‌های سودآور با مارکت کپ پایین را از بین ببرد. همچنین، این ریسک وجود دارد که ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا، ارزش خود را از دست بدهند و بنابراین تمرکز تمام و کمال روی آنها ممکن است با ضرر و زیان غیر منتظره‌ای همراه باشد.

جمع بندی

مارکت کپ می‌تواند ابزار ارزشمندی برای سرمایه گذاری در پروژه مورد نظر شما از نظر ارزیابی ارزش بالقوه آن باشد. ارزش بازار، روشی آسان و سریع برای تخمین ارزش یک ارز دیجیتال با قیاس ارزشی است که بازار فکر می‌کند برای سرمایه گذاران مهم است. جامعه بزرگ سرمایه گذاران کریپتوکارنسی، از این رقم برای تعیین وسعت بازار ارز دیجیتال مورد نظر استفاده می‌کند. شاخص مارکت کپ اهمیت فراوانی در معاملات ارز دیجیتال دارد و معمولاً برترین ارزهای دیجیتال، مطمئن‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری هستند، اما این شاخص به تنهایی ضامن موفقیت در معاملات نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید