کنترل کیفیت فرآیندی است که طی آن محصولات و خدمات آزمایش و اندازه‌گیری می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که استانداردی را برآورده می‌کنند. استاندارد ایزو 9001 یک استاندارد مدیریت کیفیت است که در راستای کنترل کیفی به ما کمک می‌کند.

استفاده از کنترل کیفیت در کنار تضمین کیفیت از طریق این فرآیند، یک کسب و کار می تواند کیفیت محصول را ارزیابی، حفظ و بهبود بخشد. در نهایت، دو هدف اساسی برای کنترل کیفیت وجود دارد:

(1) اطمینان از اینکه محصولات تا حد امکان یکنواخت هستند

(2)، به حداقل رساندن خطاها و ناهماهنگی ها در آنها.

کنترل کیفیت یا QC چیست و چه نقشی در سازمان‌ها دارد؟

چرا کنترل کیفیت مهم است؟ فواید آن چیست؟

در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در اقدامات کنترل کیفیت و کنترل ریسک می‌تواند از اعتبار یک شرکت محافظت کند، از غیرقابل اعتماد بودن محصولات جلوگیری کند و اعتماد مصرف‌کنندگان را افزایش دهد. این فرآیندها از طریق روش شناسی و آزمایش دقیق و همچنین استانداردهای صنعت و بهترین شیوه ها تعیین می شوند.

علاوه بر این، کنترل کیفیت ضروری است زیرا تضمین می کند که یک شرکت به داده ها و تحقیقات مبتنی بر شواهد نه فقط مشاهدات حکایتی نگاه می کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات مطابق با استانداردهای خود هستند. یکی از جنبه های ضروری کنترل کیفیت این است که این فرآیند فقط یک بار اتفاق نمی افتد، بلکه یک ارزیابی معمولی از محصول است تا اطمینان حاصل شود که به طور مداوم هم استانداردهای تولید و هم تقاضای مصرف کننده را برآورده می کند.اگر کنترل کیفیت نادیده گرفته شود، شهرت، قابلیت اطمینان و کارایی یک شرکت در خطر است. آزمایش یک محصول می تواند در بازاریابی و فروش نیز نقش داشته باشد زیرا مصرف کنندگان ممکن است بیشتر به آن اعتماد کنند.

چگونه انجام می شود؟

به طور معمول، تست کیفیت بخشی از هر مرحله از یک فرآیند تولید یا کسب و کار است. کارمندان اغلب آزمایش را با استفاده از نمونه های جمع آوری شده از خط تولید، محصولات نهایی و مواد خام آغاز می‌کنند. آزمایش در مراحل مختلف تولید می تواند به شناسایی علت مشکل تولید و اقدامات اصلاحی لازم برای جلوگیری از تکرار آن کمک کند.

بررسی خدمات مشتری، پرسشنامه ها، نظرسنجی ها، بازرسی ها و ممیزی ها چند نمونه از روش های تست کیفیت هستند که می توانند در مشاغل غیر تولیدی مورد استفاده قرار گیرند. یک شرکت می تواند از هر رویه یا تکنیکی استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که محصول یا خدمات نهایی ایمن، سازگار و مطابق با خواسته های مصرف کننده است.

QC بر اساس صنعت متفاوت است

نوع کسب و کار یا محصول به شدت بر رویه های کنترل کیفیت مورد استفاده در آنجا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، برای اطمینان از اینکه مصرف کننده در اثر یک محصول بیمار نمی شود، کنترل کیفیت در تولید مواد غذایی و داروها شامل آزمایش نمونه هایی از خط تولید برای مواد شیمیایی و باکتری است.

انواع کنترل کیفیت

همانطور که کیفیت یک کلمه نسبی با تعابیر فراوان است، کنترل کیفیت نیز خود فرآیندی یکنواخت و جهانی ندارد. برخی از روش ها به صنعت بستگی دارد. به عنوان مثال، از محصولات غذایی و دارویی استفاده کنید، جایی که اشتباهات می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد و مسئولیت قابل توجهی ایجاد کند. این صنایع ممکن است بیشتر به اقدامات علمی متکی باشند، در حالی که سایر صنایع (مانند آموزش یا مربیگری) ممکن است به روشی جامع تر و کیفی نیاز داشته باشند. کنترل کیفیت در هسته خود مستلزم توجه به جزئیات و روش تحقیق است.

بنابراین، طیف گسترده ای از روش های کنترل کیفیت وجود دارد، از جمله:

نمودارهای کنترلی:

یک نمودار یا نمودار برای مطالعه چگونگی تغییر فرآیندها در طول زمان استفاده می شود. با استفاده از آمار، فرآیندهای کسب و کار و تولید برای «کنترل» بودن تحلیل می‌شوند.

کنترل فرایند:

فرآیندها برای اطمینان از کیفیت و بهبود عملکرد نظارت و تنظیم می شوند. این معمولاً یک فرآیند فنی است که از حلقه‌های بازخورد، کنترل‌های سطح صنعتی و فرآیندهای شیمیایی برای دستیابی به سازگاری استفاده می‌کند.

نمونه گیری پذیرش:

یک معیار آماری برای تعیین اینکه آیا یک دسته یا نمونه از محصولات با استاندارد کلی تولید مطابقت دارد یا خیر استفاده می شود.

پروتکل فرآیند:

یک روش نقشه برداری که با ایجاد شاخص های ارزیابی برای هر مرحله، فرآیندهای طراحی و اجرا را بهبود می بخشد.

علاوه بر انواع فرآیندها، فاکتورهای کنترل کیفیت دیگری نیز در هنگام انتخاب روش وجود دارد. برخی از شرکت ها هنگام تعریف کنترل کیفیت، بخش های کنترل کیفیت داخلی را ایجاد می‌کنند. آنها این کار را برای نظارت بر محصولات و خدمات انجام می دهند، در حالی که دیگران برای ردیابی محصولات و عملکرد به بدنه های خارجی متکی هستند. این کنترل ها ممکن است تا حد زیادی به صنعت تجارت وابسته باشد. به عنوان مثال، به دلیل ماهیت دقیق بازرسی های مواد غذایی، ممکن است به نفع یک شرکت باشد که محصولات را به صورت داخلی نمونه برداری کرده و این نتایج را در یک آزمایشگاه شخص ثالث تأیید کند

منبعisosystem.org

دیدگاهتان را بنویسید