بررسی نزدیک به 48000 نامه نوشته شده توسط جف بزوس نشان می دهد که او مهارت های ارتباطی موثری را در مسیر موفقیت خود به دست آورده است.

جف بزوس

حدود 48000 نامه ای که او نوشته را مرور کنید جف بزوس، موسس آمازون نشان می دهد که در مسیر موفقیت خود در برخی از نکات رعایت کرده و مهارت های ارتباطی مؤثر را به دست آورده است. محققان با بررسی دقیق این پیام ها 8 نکته کلیدی در مورد شیوه مدیریت و ارتباطات وی استخراج کردند که در این مقاله به شرح آنها می پردازیم.

جف بزوس در طول مدت تصدی خود به عنوان مدیرعامل حدود 48000 نامه به سهامداران نوشت. نامه‌های او به رشد آمازون کمک کرده است و تجزیه و تحلیل نامه‌های او نشان می‌دهد که او استراتژی‌های ارتباطی نوآورانه‌ای ایجاد کرده است و در زمینه ارتباطات حرفی برای گفتن دارد.

ژان لوئیس گاسی، مدیر عامل سابق اپل و سرمایه گذار در سیلیکون ولی، می گوید:

“پیام های جف بزوس به ما فرصتی منحصر به فرد می دهد تا ببینیم او چگونه کار خود را انجام می دهد.”

جف بزوس و راز موفقیت او در آمازون

جف بزوس، بنیانگذار آمازون رویایی که ایده جسورانه خود را به یکی از تحسین برانگیزترین برندهای جهان تبدیل کرد. زمانی که بزوس کسب و کار خود را در سال 1997 آغاز کرد، نامه هایی را برای سهامداران ارسال کرد و این رویه را تا سال 2021 ادامه داد. تجزیه و تحلیل نامه های او اطلاعات جالبی در مورد روش و سبک مدیریتی او ارائه می دهد که شامل 8 نکته مهم است:

1- برای اهداف خود شعار ایجاد کنید

یکی از موضوعاتی که در پیام های بزوس دیده می شود این است که او اهداف شرکت را با شعار مرتبط می کند. بزوس در نامه اول خود مشتری مداری را محور فعالیت های خود قرار داد و دو سال بعد در نامه های خود عنوان کرد که مشتری مهمترین موضوع در آمازون است.

بررسی نامه های جف بزوس نشان می دهد که او 506 بار به این هدف و ماموریت آمازون برای هدایت مشتریان اشاره کرده است، به طور متوسط ​​21 بار در هر نامه.

2- ساده صحبت کنید، موضوعات دشوار را به زبان ساده بازگو کنید

حدود 70 درصد از پیام‌های جف بزوس برای افرادی نوشته می‌شود که دارای تحصیلات پایه هشتم یا نهم هستند، یعنی بین 13 تا 15 سال. همانطور که آمازون به یک شرکت بزرگتر تبدیل شده است، جف بزوس از کلمات ساده تری برای بیان افکار خود استفاده کرده است.

به عنوان مثال، در سال 2007، زمانی که او می خواست کتابخوان الکترونیکی کیندل را برای اولین بار معرفی کند، تقریباً از ساده ترین کلمات یک و دو قسمتی استفاده کرد تا آن را برای دانش آموزان قابل درک کند. سادگی به معنای دست کم گرفتن اهمیت محتوا نیست. بلکه با این تجارت می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

3- به جای جملات مجهول از جملات معلوم استفاده کنید

جمله: جف بزوس آمازون را در سال 1994 تأسیس کرد، جمله معروف است و موضوع آن جف بزوس روشن است. اما اگر همین جمله به این صورت نوشته شود: جف بزوس در سال 1994 آمازون را تأسیس کرد، با یک جریمه نامعلوم روبرو می شویم.

جف بزوس تنها حدود 6.5 درصد از متن پیام های خود را به صورت ناشناس می نویسد و ترجیح می دهد معنای آنها را در جملات شناخته شده بیان کند.

4- استفاده از استعاره در ارتباط مؤثر است

جف بزوس نام شرکت خود را آمازون گذاشت و از همان ابتدا از استعاره صنعت استفاده کرد. در سال 1998، بزوس توضیح داد که آمازون “بزرگترین کتابفروشی در جهان” است، همانطور که آمازون در آمریکای جنوبی “بزرگترین رودخانه روی زمین” است.

عصب شناسان می گویند که مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که از استعاره ها برای پردازش دنیای اطراف خود استفاده می کند. زمانی که با موضوع جدیدی مواجه می شویم، مغز ما وارد عمل می شود و به دنبال مقایسه با موضوعات آشنا می گردد. از منظر ارتباطی، استعاره می تواند به عنوان یک ابزار مناسب مورد استفاده قرار گیرد. جف بزوس از استعاره ها در پیام های خود به خوبی استفاده می کند.

5- برای تهیه فیلمنامه محتوایی خوب باید وقت گذاشت

برای پردازش خوب یک متن، زمان می برد و جف بزوس به خوبی از این موضوع آگاه است. او در سال 2017 به سهامداران اعلام کرد که آماده سازی اسناد کمی زمان می برد. گاهی اوقات زمان زیادی را صرف تهیه فیلمنامه می کند. بزوس اشاره کرد که گاهی ممکن است یک هفته یا بیشتر برای تهیه فیلمنامه طول بکشد.

6- با افراد توانمند در ارتباط باشید

جف بزوس در یکی از نامه های خود در سال 1998 سوالاتی در مورد آزمون استخدام آمازون پرسید. او همیشه سعی می کرد افراد توانمند اطراف خود را بپذیرد تا بتواند چیزی از آنها بیاموزد. این افراد اثربخشی گروه را افزایش می دهند.

جف بزوس معتقد است که اگر می خواهید در زندگی و حرفه خود موفق باشید، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را به چالش می کشند تا بهترین نسخه خود باشید.

7- برای پیشرفت به بررسی محصول توجه کنید

جف بزوس معتقد است که قبل از ساخت یک محصول، مدیر خود را به چالش بکشید تا محصول را بر اساس دیدگاه و نیازهای مشتری بررسی کند. با این رویکرد، او می خواهد مطمئن شود که محصول واقعاً مشکل مشتری را حل می کند و مشتری به آن نیاز دارد.

8- قاعده همیشه به اولین روز کاری توجه کنید

در ابتدای سال 1998 جف بزوس در یکی از نامه های خود عنوان کرد که همیشه روز اول است و این قانون باید همیشه رعایت شود. قانون روز اول بیان می کند که در روزها و سال های بعد باید مانند روزهای اول وسواس و دقت نظر نسبت به مشتریان خود داشته باشیم و شجاعانه برای خلاقیت و نوآوری بیشتر تلاش کنیم. طبق این قاعده گذشت زمان باعث نمی شود که ما احساس خستگی کنیم و روزهای اوج را فراموش کنیم.

جف بزوس در مجموع 9863 روز آمازون را اداره کرد، اما همیشه به نظر می رسید که اولین روز کاری او بود.

دیدگاهتان را بنویسید