تدوین استراتژی شبکه اجتماعی

اگر قصد ورود به شبکه های اجتماعی را دارید، بهتر است بدانید که گام اول حضور در رسانه های اجتماعی، تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی می باشد. به صورت کلی تمام فعالیت هایی که برای افزایش بازدید و جذب مخاطبان انجام می شود را در یک برنامه ریزی برای شبکه های اجتماعی انجام می دهند که عموما آن را استراتژی شبکه اجتماعی می نامند.

داشتن استراتژی باعث می شود تا مدیریت شبکه های اجتماعی با کیفیت بالاتری انجام بگیرد و در سریعترین زمان به اهداف بازاریابی خود در سوشال مدیا دست پیدا کنید. تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی در سال 2022 کمی پیچیده تر از قبل شده و با توجه به اینکه رقابت در این زمینه بسیار گسترده شده، بهتر است تا تمامی پروسه های مورد نیاز برای ادمینی شبکه های اجتماعی را به صورت حرفه ای و کامل انجام دهید تا همیشه از رقبای خود جلوتر باشید.

تدوین استراتژی شبکه اجتماعی

در ادامه مطالبی را که برای تدوین استراتژی حرفه ای شبکه های اجتماعی نیاز دارید، ارائه کرده ایم تا با مطالعه آن، بتوانید یک برنامه حرفه ای برای فعالیت در رسانه های اجتماعی در اختیار داشته باشید.

تعیین اهداف منطقی برای کسب و کار

بهتر است این کار را با یک سوال شروع کنید: از رسانه های اجتماعی چه انتظاری دارید؟

برنامه ریزی برای تدوین استراتژی رسانه های اجتماعی با تعیین اهداف کسب و کار از شبکه اجتماعی شروع می شود. با توجه به نتایج Sprout Social Index در سال 2021، 58 درصد از کسب و کار های فعالیت خود را برای آگاهی دادن از برند در شبکه های اجتماعی شروع کرده اند. این در حالی است که 41 درصد از کسب و کارهای برای افزایش مشارکت کاربران فعالیت می کنند و بیشتر به دنبال ساخت جامعه بزرگتر هستند.

همانطور که مشاهده کردید استراتژی، با توجه به نیاز های شما تدوین می شود و اهداف مورد نظر برای کسب و کار، تاثیر مستقیم بر روی فعالیت های رسانه اجتماعی دارد.

هدف گذاری برای تدوین استراتژی شبکه اجتماعی به چه صورت است؟

آنچه در اینجا واقعا اهمیت دارد، این است که اهداف واقعی را برای رسانه های اجتماعی خود در نظر بگیرید. این یعنی اهدافی که در نظر گرفته می شود، کاملا واقع بینانه باشد. می توانید از اهداف کوچکتر شروع کنید و تا تلاش های شما به شکلی معقول و با هزینه کمتری انجام شود.

در ادامه برخی از اهداف کسب و کار ها که می توان قبل از تدوین استراتژی آنها را در نظر داشت را آورده ایم:

تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی

تدوین استراتژی برای افزایش آگاهی از برند

این هدف به این منظور است که برند شما بیشتر شناخته شود و در بیرون از حوضه تخصصی هم شناخته شده به حساب بیایید. برای ایجاد برندی ماندنی و معتبر، بهتر است از انتشار پیام های تبلیغاتی خودداری کنید. همچنین برای تکمیل کار، بر روی تولید محتوایی تمرکز کنید که بر شخصیت و ارزش های شما تاکید دارد.

ایجاد سرنخ برای فروش

فرقی نمی کند که به صورت آنلاین فعالیت دارید یا صاحب یک فروشگاه فیزیکی هستید، در هر دو حالت باید بدانید که خریداران خرید خود را به صورت تصادفی انجام نمی دهد. به همین دلیلی باید کاربران را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید اما بهتر است تا به صورت مستقیم اشاره ای به محصول یا خدمات نداشته باشید. در این صورت مشتریانی که به خدمات مورد نظر نیاز داشته باشند به احتمال زیاد سراغ شما خواهد آمد.

افزایش مخاطبان برند با استراتژی شبکه اجتماعی

اوردن دنبال کننده های جدید در شبکه های اجتماعی به این معنی است که خدمات و محصولات خود را به کاربرانی که شما را نمی شناسند، معرفی کنید. این فعالیت ممکن است با روش های مختلفی انجام بگیرد. اگر با مدیریت شبکه های اجتماعی مانند مدیریت اینستاگرام و دیگر رسانه های اجتماعی آشنایی ندارید، بهتر است تا از مجموعه های با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

مدیریت اینستاگرام سرو، با کمک ادمین های حرفه ای اینستاگرام انجام می شود و با استفاده از خدمات تیم سرو می توانید انتخاب ایده عالی برای رشد در شبکه های اجتماعی باشد.

تحقیق در مورد مخاطبان هدف در شبکه اجتماعی

دومین گام برای تدوین برنامه شبکه اجتماعی، تحقیق در مورد مخاطبان هدف می باشد. برای بازاریاب ها، فرضیات، بسیار اطلاعات بدی است. اما باید بدانید که تنها 55 درصد از بازاریاب ها برای درک بهتر مخاطبین خود از اطلاعات استفاده می کنند. این خبر خوب باعث شده تا بازار رقابتی برای افرادی که فعالیت های خود را به صورت دقیق انجام می دهند ایجاد شود.

تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی در سال 2022

بسیاری از اطلاعاتی که نیاز است در مورد مخاطبان خود بدانید، همین حالا موجود است. فقط باید در نظر بگیرید که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی، باید کجا را بگردید. نکات زیر برای تحقیق در مورد مخاطبان خالی از لطف نیست:

  • پلتفرم های مختلف، کاربران مختلفی را برای شما جذب می کنند
  • تمرکز خود را از روی مخاطبان فعلی خود خارج نکنید

تدوین استراتژی اجتماعی با در نظر گرفتن مهمترین معیار ها و KPI

مهم نیست اهداف صنعت شما یا استراتژی بازار چه چیزی است. استراتژی شبکه های اجتماعی که شما تدوین می کنید، باید مبتنی بر داده باشد. این یعنی بر روی مواردی تمرکز داشته باشید که از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. اگر نمیدانید که در مورد چه معیارهایی صحبت می کنیم بهتر است تا نگاهی به موارد پایین داشته باشید:

  1. بازدیدکننده: تعداد کاربرانی که با پست شما برخورد کرده اند
  2. کلیک: تعداد کاربرانی که بر روی محتوا کلیک می کنند
  3. نرخ تعامل: نسبت تعاملی که کاربران با پیج شما دارند
  4. هشتگ گذاری: استفاده از هشتگ های مناسب برای کسب و کار شما

تولید محتوای جذاب برای شبکه های اجتماعی

ساخت تقویم محتوایی یکی از بخش های تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی به شمار می رود که اهمیت بسیاری بالایی دارد. در مورد موضوعاتی که باید پوشش بدهید تصمیم گیری کنید و بهترین آنها را که برای کاربران مفید است انتخاب کنید و یک محتوای مفید را تولید کنید. در صورتی که از شبکه های اجتماعی بصری استفاده می کنید می توانید از خدمات تولید محتوا تصویری سرو هم برخوردار شوید.

آموزش تدوین استراتژی شبکه اجتماعی

فعالیت های خود را به موقع انجام دهید

به موقع انجام دادن فعالیت ها می تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد. بهتر است در زمان تدوین استراتژی شبکه اجتماعی، زمانبندی دقیقی برای انتشار و محتوا در نظر بگیرید تا دنبال کننده های شما بهانه ای برای ادامه مسیر داشته باشند.

البته نباید انتظار داشته باشید که تمام کاربران شما با برنامه زمان بندی که خودتان تدوین کرده اید همراه باشند. برخی از فعالیت هایی که زمان بندی در آن اهمیت زیادی دارد را در ادامه ذکر کرده ایم:

  • در بهترین زمان تولید محتوا را انجام دهید
  • در سریعترین زمان به سوالات مشتریان خود پاسخ دهید
  • بررسی کنید که چه چیز هایی خوب است و چه مواردی خوب نیست، سپس به بهینه سازی خود ادامه دهید

تدوین استراتژی شبکه اجتماعی در سال 2022

این راهنما نشان می دهد که مواردی زیادی بر روی تدوین استراتژی محتوایی تاثیر دارند. البته این موضوع مبنی بر سخت بودن تدوین استراتژی محتوایی نیست. در صورتی که اهداف خود را در نظر گرفته باشید و هر یک از مراحل بالا را به دقت مورد بررسی قرار دهید و به آن عمل کنید، می توانید به یک استراتژی قابل قبول برسید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ سرو

این مطلب توسط تیم تحریریه دیجیتال مارکتینگ سرو تدوین شده است. مجموعه سرو، به صورت تخصصی در زمینه تولید محتوا، طراحی سایت، سئو و مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت دارد. این مجموعه با کمک کارشناسان خبره شما را از زمان شروع کسب و کار، تا رسیدن به درآمدن ایده آل، در تمامی سطوح دیجیتال مارکتینگ همراهی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید