استاندارد یا نشان CE نوعی استاندارد کیفی می باشد که برای صادرات و ورود محصول به اتحادیه اروپا دریافت این نشان الزامی است. بر خلاف بسیاری از استاندارد ها مانند استاندارد ISO که یک استاندارد سیستمی می باشد استاندارد CE با بررسی استاندارد های کیفی محصول، امنیت و کاربری به محصول تعلق می گیرد. از این رو دریافت استاندارد CE ملزم به داشتن کیفیت مطلوب برای کالا می باشد که در دایرکتیو های مختلفی مطرح می باشد. هر اندازه محصول امنیتی تر باشد دریافت نشان CE برای آن محصول دشوار تر است.

در سالهای اخیر ما به این اطمینان خاطر رسیده ایم که جنسی که نشان استاندارد CE اتحادیه اروپا را دارد از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است. در عین حال که این تصور کاملا درست است تفکر اینکه هر نشانی از نشان استاندارد اروپاست بسیار نادرست است. باید در نظر داشت که علامتی بر روی کالاهای چینی ثبت شده است که در واقع بسیار شبیه به استاندارد CE اروپاست با این تفاوت که دو حرف در دل هم فرو رفته اند و این در حالی است که حروف مربوط به استاندارد CE اتحادیه اروپا از هم فاصله داشته و با اتمام حلال دایره مربوط به حرف اول حرف دوم شروع شده است.

استعلام قیمت و دریافت استاندارد CE

البته به اشتباه این تصور بوجود نیاید که این کالا ها تقلبی هستند و سعی در جعل نشان استاندارد CE اروپا را دارند، بلکه این علامت صرفا به معنای این است که کالا در چین تولید شده است.

استعلام قیمت و دریافت استاندارد CE

تفاوت استاندارد CE و استاندارد ISO

با توجه به گستردگی دایرکتیو ها و انواع استاندارد ایزو و از آنجایی که این استاندارد یک استاندارد جهانی بوده و محدود به اروپا نیست احتمالا استاندارد ایزو ISO برای کاربران شناخته شده تر است. استاندارد ISO یک استاندارد متریک با ابعاد میلیمتری در دستگاه SI می باشد که برای اغلب محصولات صنعتی دارای کد هایی می باشد. در تولید قطعات صنعتی استاندارد ISO تنها یک استاندارد ابعادی می باشد و بعنوان مثال در تولید یک پیچ استاندارد ایزو تنها به تبیین سایز و ابعاد بخش های مختلف پیچ از جمله گل پیچ می پردازد.

یکی از استاندارد های ISO که بسیاری از شرکت ها بر روی آن مانور بالایی می دهند استاندارد ISO9001 می باشد. آنچه مشخص است این است که این استاندارد تنها یک استاندارد سیستمی می باشد و در عمل به کیفیت نهایی محصول تولید شده دلالت ندارد. دریافت استاندارد ISO9001 برای شرکت ها با نظارت بر استاندارد های گروه و شرکت و پروسه تولید صادر می شود و آزمون های کیفی بر روی محصول نهایی را به همراه ندارد. این در حالی است که استانداردCE اتحادیه اروپا عملا یک استاندارد کیفی می باشد که بر کیفیت تولید محصول نظارت داشته و پس از تولید به انجام تست های کیفی متعدد بر روی محصولات می پردازد.

دایرکتیو های متعدد بکار رفته در استاندارد CE اتحادیه اروپا بر حسب حساسیت و امنیت کالای تولیدی متفاوت بوده و تست های انجام شده بر روی آنها نیز متفاوت است.

چه صنایعی نیاز به استاندارد CE دارند؟

استاندارد CE به صنعت خاصی منحصر نمی باشد و حتی برای خدماتی مانند خدمات مسافرتی و گردشگری نیز دارای دایرکتوری هایی است. با این وجود در مورد برخی از تجهیزات صنعتی که کاربری امنیتی دارند در یافت نشان CE این اطمینان را به کاربران می دهد که با دریافت مجوز صادرات محصول به اتحادیه اروپا کیفیت و عملکرد این محصول مطابق با استاندارد اروپا تایید شده است. لیست کامل محصولاتی که نیاز به نشان CE دارند ار می توانید با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. برخی از مهمترین صنایعی که نیاز به دریاف استاندارد CE دارند به قرار زیر هستند.

  • محصولات ساختمانی (89/106/EEC)
  • تجهیزات حفاظت فردی (89/686/EEC)
  • دیگهای بخار آب (92/42/EEC)
  • مواد منفجره برا مصارف عمرانی (93/15/EEC)
  • تجهیزات دریایی (96/98/EC)
  • تجهیزات فشار (97/23/EC)
  • مخازن تحت فشار ساده (2009/105/EC)

دیدگاهتان را بنویسید