برای انحصار وراثت کجا برویم؟ دریافت گواهی انحصار وراثت هزینه و مراحل + مشاوره حقوقی با بهترین وکیل دادگستری شیراز حامد اسکندری

در این مقاله به توضیح انحصار وراثت و نحوه بدست آوردن آن می پردازیم. منظور از انحصار ارث در این است که پس از فوت شخص، فهرست اموال و وراث آن مشخص می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع تری درباره صدور گواهی انحصار وراثت به دست آورید. در زمان صدور انحصار ارثی این سوال مطرح می شود که انحصار ارثی به کجا می رود؟ با ما همراه باشید و پاسخ این سوال را دریافت کنید.

برای پاسخ به این سوال می توان گفت که مرجع واقعی صدور گواهی انحصار وراثت، هیات حل اختلاف است. البته قبل از مراجعه به هیأت حل اختلاف در نظر داشته باشید که باید مراحلی را طی کرده و مدارکی ارائه دهید که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

برای انحصار وراثت کجا برویم ؟ تفاوت تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت

مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهی انحصار وراثت

همانطور که گفته شد برای صدور انحصار وراثت باید مدارکی را ضمیمه کنید که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد.
گواهی فوت: یکی از مدارک مورد نیاز برای اجرای انحصار وراثت، اخذ گواهی فوت است. این را هم در نظر داشته باشید که از سال 1394 در شهرهای بزرگی مانند تهران می توانند گواهی فوت را به صورت آنلاین دریافت کنند و نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

مبایعه نامه: یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی انحصار وراثت، مبایعه نامه است. به این ترتیب 3 نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می شوند و شهادت می دهند که این افراد جان سالم به در برده اند و رئیس دفتر نیز امضای آنها را تایید می کند. از دیگر اسنادی که نیاز به گواهی وصیت نامه خاص دارند، می توان به شناسنامه متوفی، وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)، سند ازدواج، گواهی اظهارنامه مالیاتی (برای کسانی که قبل از سال 1394 فوت کرده اند) و شناسنامه بازماندگان را مشاهده کرد.

به نقل از سایت خبری مردم سالاری : مراحل انحصار وراثت با دریافت استشهادیه حصر ورثه و ارائه آن در پرونده مورد نظر به قاضی پرونده تکمیل می شود. برای دریافت این گواهی باید نسبت های ورثه متوفی ثابت شود؛ برای این منظور سه مرد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و فرم مخصوص استشهادیه متوفی را امضا می کنند. به این ترتیب استشهادیه مورد نیاز برای این پرونده تکمیل می شود.
در صورتی که شما از خدمات وکلای این حوزه استفاده کنید، برای دریافت این برگه ها هیچ اقدامی نخواهید کرد! وکلای تعیین شده وظیفه تکمیل پرونده مورد نظر را بر عهده خواهند داشت. در سال های اخیر قوانین جدیدی در حوزه دریافت گواهی های حصر وراثت صادر شده اند؛ بر اساس این قوانین کسانی که پس از سال 95 فوت کرده اند، نیازی به ارائه مفاصاحساب مالیاتی برای تقسیم ارث ندارند.

مراحل انحصار وراثت

یکی از مهمترین جنبه های اقتدار سنتی و تقسیم بندی سنتی، طبقات سنتی است. طبقات ارثی به این معنی است که افراد به طور قانونی از یک فرد متوفی به دلیل یا نسب ارث می برند.
پس از افشای دارایی ها و وارثان متوفی، مراجع قانونی تحقیقات را برای صدور گواهی انحصار وراثت آغاز می کنند. مراجعه به دادگاه از جمله هیأت حل اختلاف برای صدور وصیت نامه انحصاری انجام می شود که در این قسمت مراحل وصیت انحصاری را توضیح می دهیم.

اخذ گواهی فوت: یکی از اساسی ترین مراحل صدور گواهی فوت است که توسط سازمان ثبت احوال انجام می شود. بدین ترتیب پس از فوت فرد، اطلاعاتی مانند علت فوت و تاریخ فوت وارد سامانه ثبت احوال کشور می شود. در نهایت با این کار شناسنامه متوفی باطل و گواهی فوت برای وی صادر می شود و این گواهی به یکی از بازماندگان یا وکیل آنها داده می شود.

مراجع صدور گواهی: در بیشتر موارد، برای دریافت تنها گواهی وراثت، باید یک فرم درخواست ارسال کنید. بنابراین برای تهیه این فرم یکی از بازماندگان یا وکیلی که حضانت متوفی را بر عهده دارد باید با هیأت حل اختلاف شهرستان محل سکونت متوفی تماس گرفته و پس از دریافت برگه اسامی همه افراد را ذکر کند. پس از متوفی باقی مانده و نسبت آنها را بنویسید.
برای پیشبرد امور حقوقی ارث خود می توانید از خدمات وکیل در شیراز بهره مند شوید.

برای انحصار وراثت کجا برویم

تایید ورثه: یکی دیگر از مراحلی که در مراجعه به شورای اختلاف ارث خصوصی انجام می شود تایید ورثه است. به این ترتیب باید فرمی را که از شورا دریافت کرده اید به همراه سایر مدارک مانند گواهی فوت، شناسنامه و نقشه زمین (اصل و کپی) کلیه بازماندگان به دفتر اسناد رسمی برگردانید.
همچنین توجه داشته باشید که سردفتر باید دو شاهد (شاهد) داشته باشد که بازماندگان را به خوبی بشناسند. آنها سوگندنامه ای را امضا می کنند که به طور رسمی و قانونی تمام وارثان متوفی را ثابت می کند.

تعیین مالیات بر ارث: یکی دیگر از مراحل مالیات بر ارث فهرستی از کلیه دارایی های متوفی است که باید به سازمان مالیاتی کشور ارائه شود. این بدان معناست که تمام دارایی های منقول و غیرمنقول باید تأیید شود و سپس یکی از بستگان (ورثه) باید برای تأیید مالیات بر ارث با اداره دارایی تماس بگیرد.
مالیات با توجه به نسبت هر قربانی (وارث) با متوفی تعیین می شود، همچنین به یاد داشته باشید که رسیدی که از اداره مالیات دریافت می کنید باید به شورای حل اختلاف ارسال شود.
برخی از دارایی ها از پرداخت مالیات معاف و مشمول مالیات بر ارث هستند: سپرده های بانکی، اوراق قرضه، وسایل شخصی متوفی، املاک، مستمری ها، پس انداز خدمات و غیره.

مراجعه مکرر به هیأت حل اختلاف: در صورت تصاحب انحصار وراثت، باید چندین بار به هیأت حل اختلاف مراجعه کنید، اما حضور همه وراث در این مرحله الزامی نیست. در این مرحله یکی از بازماندگان (ورثه) یا یک وکیل حرفه ای وراث می تواند با مدارک مورد نیاز که شامل فرم کلیه بازماندگان (ورثه) و شهود در دفتر اسناد رسمی، رونوشت و اصل شناسنامه می باشد وکالت نماید. کلیه بازماندگان (ورثه)، گواهی فوت متوفی، گواهی مالیات بر ارث، درخواست انحصار وراثت باید به هیئت حل اختلاف مراجعه شود. لطفا توجه داشته باشید که تکمیل کلیه مدارک مورد نیاز و دقت در تهیه آنها بسیار مهم است.

برای به ارث بردن انحصار، آگهی های چاپی در روزنامه هایی که اکنون به طور گسترده توزیع می شوند. لازم به ذکر است که آیا متوفی وراث دیگری نیز دارد یا خیر. برای انجام این پس از بررسی مدارک قوه قضائیه اعلامیه انحصار ارث را به هزینه وراث در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می کند. در صورت عدم مراجعه فرد پس از یک ماه، گواهی صادر می شود. لطفا توجه داشته باشید که اگر متوفی در یک شهر بزرگ فوت کرده است این اطلاعیه در روزنامه فراگیر منتشر خواهد شد. و اگر در روستایی بمیرد این اطلاعیه در جایی ارسال خواهد شد.

برای انحصار وراثت کجا برویم

هزینه انحصار وراثت

به طور کلی می توان گفت که هزینه انحصار وراثت فقط شامل هزینه های مربوط به هزینه دادرسی و حق الوکاله می شود. توجه داشته باشید که عوامل مختلفی مانند انتخاب وکیل و حق الوکاله وی، تعداد وراثی که باید مدارک آنها بررسی شود، در تعیین ارزش انحصار وراثت موثر است. همچنین اگر متوفی به دیگران بدهی داشته باشد باید هزینه های مربوط به این بدهی از اموال آن شخص کسر شود.

به نقل از  مجله روبکا در برخی از پرونده های تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت ، ورثه به نسبت برخی از وراث با متوفی یا تعداد آن ها اعتراض می کنند. بر اساس قوانین موجود، کلیه ورثه و ذی نفعان متوفی می توانند، نسبت به این گواهی اعتراض کنند. اعتراض آن ها قابلیت تجدید نظر نیز دارد و در جریان آن به خواسته های وراث در رابطه با گواهی صادر شده رسیدگی می شود.

در برخی از این پرونده ها رسیدگی به مشکلات در صلاحیت شورای حل اختلاف نبوده و به همین خاطر پرونده به حوزه خانواده ارجاع داده می شود و مراحل بعدی رسیدگی در این بخش صورت می گیرد. دادگاه خانواده پس از بررسی مستندات پرونده، رای خود را صادر کرده و ادامه روال رسیدگی در شورای حل اختلاف انجام می شود.

نتیجه نهایی

در این مقاله توضیح دادیم که کجا باید برای انحصار وراثت اقدام کرد و چگونه مراحل قانونی و هزینه های مربوط به آن را محاسبه کرد. اکنون با توجه به این اطلاعات متوجه شده ایم که این یک کار زمان بر و حرفه ای است. بنابراین می توانیم برای صرفه جویی در وقت از وکیل حرفه ای خانواده در شیراز کمک بگیریم.

مرجع اصلی این گزارش مقاله ی برای انحصار وراثت کجا برویم از سایت بهترین وکیل شیراز حامد اسکندری می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این وب سایت مراجعه نمایید.

 

برچسب ها : وکیل,وکیل شیراز

دیدگاهتان را بنویسید