همان‌طور که می‌دانید، بروکر‌های بسیاری در بازار فارکس وجود دارند و هرکدام از آن‌ها با ویژگی‌ها و مزایای خود به جذب تریدر‌ها می‌پردازند. اما نکتۀ حائز اهمیت برای تمامی تریدر‌ها اعتبار بروکر فارکس است. گاهی تازه‌واردان به این بازار برای انتخاب بروکر مناسب و اعتماد به آن دچار سردرگمی می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند که کدام کارگزاری می‌تواند گزینۀ بهتری برای انجام معاملات باشد.

موارد زیادی وجود دارند که تعیین‌کنندۀ میزان اعتبار بروکر‌های فارکس هستند. آشنایی با این موارد و توجه به آن‌ها در انتخاب بروکر معتبر فارکس به تریدر‌ها کمک می‌کند. در ادامۀ مطلب ما با بیان توضیحاتی در این باره، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بررسی اعتبار بروکر فارکس

توجه به امنیت بروکر‌های فارکس

معاملاتی که در بازار فارکس انجام می‌شوند، بسیار حساس هستند و نماد‌های معاملاتی ارزشمندی در بروکر فارکس ترید می‌شود. با توجه به این موضوع، امنیت بروکر فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. معامله‌گران زمانی می‌توانند به یک بروکر اعتماد کنند که از امنیت آن مطمئن شوند. اما برای برخی این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان از اعتبار و امنیت بروکر فارکس اطمینان حاصل کرد؟

رگولاتوری‌ها سازمان‌ها یا نهاد‌های نظارتی هستند که می‌توانند میزان امنیت و اعتبار یک بروکر را به ما ثابت کنند. رگولاتوری‌ها یک‌سری قوانین دارند که بروکر برای به‌دست آوردن رگوله باید تمامی آن قوانین را رعایت کند. در جهان تعدادی رگولاتوری معتبر وجود دارد که اگر بروکر از آن‌ها برخوردار باشد، می‌توان به آن اطمینان کرد.

درواقع رگولاتوری‌ها امنیت بروکر معتبر فارکس را برای تریدر‌ها مشخص می‌کنند. رگوله‌های معتبری در جهان برای بروکر‌های فارکس می‌توان نام برد که در صورت برخورداری از آن‌ها، بروکر قابل اعتماد خواهد بود. متأسفانه در حال حاضر به‌خاطر شرایط تحریم، بیشتر بروکر‌ها با رگوله‌های معتبر برای ایرانیان قابل دسترس نیستند.

در زیر سازمان‌هایی که به بروکر‌ها رگلاتوری ارائه می‌کنند را نام می‌بریم؛ برای بررسی اعتبار بروکر فارکس دقت کنید که از این رگوله‌ها برخوردار باشد:

  • انجمن آیندۀ ملی (NFA) و کمیسیون معاملاتی آتی (CFTC) در آمریکا؛
  • ادارۀ رفتار مالی (FCA) و اداره تنظیم مقررات (PRA) در انگلستان؛
  • کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) در استرالیا؛
  • کمیسیون بانکداری فدرال سوئیس (SFBC) در سوئیس؛
  • اداره نظارت مالی فدرال (BaFIN) در آلمان؛
  • سازمان بازار‌های مالی (AMF) در فرانسه؛
  • سازمان تنظیم مقررات اطلاعات سرمایه‌گذاری کانادا (IIROC) در کانادا.

images_1673344285.png

هزینه‌های پرداختی برای انجام معاملات در بروکر فارکس

یکی از مواردی که توجه به آن برای بررسی اعتبار بروکر فارکس اهمیت دارد، میزان هزینه‌هایی است که در بروکر‌ها برای انجام معاملات می‌پردازید. فرقی نمی‌کند که قصد انجام چه معامله‌ای را دارید، شما باید هنگام ترید، یک‌سری هزینه‌ها را در بروکر پرداخت کنید. اسپرد یا میزان کمیسیونی که برای صورت گرفتن معامله بروکر در نظر می‌گیرد، ازجمله این هزینه‌ها هستند.

هر معامله‌گری در انتخاب بروکر به میزان این هزینه‌ها توجه می‌کند و معمولاً هرکدام را که اسپرد کم‌تری دریافت کند، انتخاب می‌کنند. مسأله‌ای که باید در این مواقع به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که بروکر معتبر فارکس با کم بودن میزان این هزینه‌ها مشخص نمی‌شود، یعنی درواقع میزان کم‌تر اسپرد یا کمیسیون دریافتی یک بروکر، معتبر بودن آن را نشان نمی‌دهد!

شما برای این‌که بروکر فارکس معتبری انتخاب کنید، باید با توجه به مزایای بروکر فارکس و ویژگی‌های آن موردی متناسب با سبک معاملاتی خود را برگزینید، بنابراین قبل از هر چیزی باید شیوۀ معاملاتی مناسبی را در نظر گرفته باشید. با دقت به این موضوع در برخی مواقع اعتبار بروکر فارکس از هزینه‌های پرداختی به بروکر مهم‌تر است، پس باید معاملات خود را در بروکر معتبر فارکس انجام دهید.

ممکن است شما به‌عنوان یک تریدر قصد انجام معاملات بلند مدت را داشته باشید، در این صورت اگر بروکر انتخابی شما میزان کم‌تری سوآپ برای مشتریان خود در نظر گرفته باشد، در بلند مدت به نفع شما خواهد بود و این یکی از مزایای بروکر فارکس خواهد بود. اما برعکس این موضوع اگر می‌خواهید معاملاتی کوتاه مدت انجام دهید، پس از بررسی مزایا و معایب بروکر فارکس، بروکری با اسپرد و کمیسیون پایین‌تر بهترین انتخاب است. فراموش نکنید که اعتبار کارگزاری اهمیت بیشتری نسبت به هزینه‌های پرداختی در آن دارد.

images_1673344170.png

امکان واریز و برداشت راحت

با توجه به آن‌که ثبت‌نام و افتتاح حساب در بروکر‌های فارکس به خاطر این است که معاملات تریدر‌ها به‌راحتی انجام شود، این‌که بروکر شرایط مناسبی برای واریز و برداشت به وجود آورد بسیار مهم است. یک بروکر معتبر امکانی را به تریدر‌های خود می‌دهد که بتوانند با سرعت بالا و امنیت بیشتر عملیات واریز و برداشت از حساب خود را انجام دهند.

گاهی اوقات پیش می‌آید که تریدر قصد انجام معامله‌ای را دارد که برای او بسیار مهم است. فرض کنید که حساب این فرد به اندازۀ انجام آن معامله موجودی ندارد. در چنین وضعیتی اگر سرعت واریز به حساب و شارژ آن پایین باشد، ممکن است تریدر معامله را از دست بدهد و این یکی از معایب بروکر فارکس محسوب می‌شود. اما در صورتی که بروکر فارکس سرعت بالایی برای واریز و برداشت از حساب داشته باشد، معامله به‌موقع انجام خواهد شد.

بروکر‌هایی که از اعتبار بالایی برخوردارند، برای مشتریان خود بستری را فراهم می‌کنند تا ترید، شارژحساب و برداشت از آن به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان صورت گیرد. در بعضی از بروکر‌ها هنگامی که تریدر قصد برداشت از حساب خود را دارد، آنقدر این عملیات طول می‌کشد و به سختی انجام می‌شود که تریدر را کلافه می‌کند.

شما برای این‌که از اعتبار بروکر فارکس مطمئن شوید و با خیال راحت تراکنش‌های خود را انجام دهید، بهتر است پیش از ثبت‌نام در یک بروکر، از کسانی که قبلاً در آن کارگزاری ثبت‌نام کرده‌اند راهنمایی بگیرید تا با این مشکلات مواجه نشوید.

پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌های فارکس

همان‌طور که می‌دانید، معامله‌گران برای این‌که بتوانند در بازار فارکس معاملات خود را انجام دهند، از پلتفرم‌های معاملاتی کمک می‌گیرند. بروکر‌های فارکس برای ارتباط مشتریان خود با بازار فارکس چند پلتفرم رایگان ارائه می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این پلتفرم‌ها باید داشته باشد، میزان سرعت بالا و برقراری اتصال به صورت دائم است.

می‌دانید که در انجام معاملات در چنین بازاری، سرعت ترید اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع تا حدی است که اگر در روند انجام معاملات سرعت پایین باشد، این امکان وجود دارد که معامله بسیار مهمی از دست برود یا این‌که موجب ضرر برای تریدر شود.

کارگزاری‌های معتبر در فارکس با ارائه پلتفرم‌های معاملاتی در نسخه‌های مختلف برای دسترسی راحت‌تر تریدر‌ها باعث می‌شوند که معامله‌گران مشکلی برای برقراری ارتباط و اتصال به این بازار نداشته باشند. معمولاً پلتفرم‌های معاملاتی برای گوشی‌های هوشمند اندروید و آیفون و همچنین برای سیستم‌های کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز و مک ارائه می‌شوند. این یکی دیگر از موضوعات مهم به شمار می‌رود که نشان‌دهندۀ اعتبار بروکر فارکس است.

یکی از معایب بروکر فارکس این است که کارگزاری نتواند پلتفرم‌های معاملاتی مناسب را در اختیار مشتریان خود بگذارد. ازجمله پلتفرم‌های پرکاربرد که بیشتر کارگزاری‌ها برای انجام معاملات در اختیار معامله‌گران می‌گذارند، پلتفرم متاتریدر ۴ و پلتفرم متاتریدر ۵ را می‌توان نام برد.

این‌که شما به‌عنوان یک تریدر کدام پلتفرم را انتخاب خواهید کرد، به نظر خودتان بستگی دارد. در پلتفرم متاتریدر ۵ تریدر‌ها می‌توانند نماد‌های معاملاتی بیشتری را ترید کنند و به ابزار‌های بیشتری هم دسترسی داشته باشند. اما برخی از معامله‌گران ممکن است استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر را ترجیح دهند.

images_1673344199.png

مدت زمان انجام ترید در بروکر فارکس

ازجمله مواردی که اعتبار بروکر فارکس را برای تریدر‌ها مشخص می‌کند، سرعت بالای انجام معاملات است. معمولاً کارگزاری‌هایی که میزان اعتبار بالایی دارند، از سرور‌های قوی بهره‌مند هستند و توسط این سرور‌ها دستورات ترید را خیلی سریع انجام می‌دهند.

با وجود این‌که سرعت در معاملات برای تریدر مهم است، اما برخی کارگزاری‌ها در اجرای دستورات ترید کند عمل می‌کنند و حتی گاهی میزان اسپرد را بالاتر می‌برند. تریدر‌ها این مورد را به‌عنوان معایب بروکر فارکس در نظر می‌گیرند.

اگر می‌خواهید که در استفاده از یک بروکر با این مشکلات روبه‌رو نشوید، می‌توانید از حساب مجازی دمو آن بروکر شروع کنید تا شیوۀ معاملات را به‌خوبی تجربه کنید. زمانی که اوضاع بازار در حالت عادی قرار دارد، نباید برای انجام معاملات میزان اسپرد‌ها زیاد باشد. در این مواقع باید حداقل اسپرد از تریدر دریافت شود. اسکالپر‌ها که معاملات خود را به‌سرعت انجام می‌دهند و سودی را از این معاملات کسب می‌کنند، به این موضوع بسیار اهمیت می‌دهند.

پشتیبانی کارگزاری فارکس

پشتیبانی کارگزاری از عوامل مهم در تعیین اعتبار بروکر فارکس است. داشتن پشتیبانی قوی از مزایای بروکر فارکس محسوب می‌شود. یک مجموعۀ پشتیبانی خوب در پاسخگویی به تریدر‌ها در کم‌ترین زمان واکنش نشان می‌دهد و به بهترین شکل با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. برای تریدر‌ها به خصوص تریدر‌های تازه‌وارد، ممکن است سؤالات زیادی وجود داشته باشد، بروکر معتبر فارکس در حل مسائل پیش آمده برای این تریدر‌ها به‌سرعت پاسخ آن‌ها را می‌هد.

بازار فارکس برای انجام معاملات ارزشمندی است که برای تریدر اهمیت زیادی دارد. اگر معامله‌گر در این بازار با مسأله‌ای مواجه شود و نیاز به کمک داشته باشد، باید یک پشتیبانی قدرتمند او را راهنمایی کند.

علاوه‌بر این‌ها در برقراری ارتباط مؤثر و جلب رضایت مشتریان یک بروکر پشتیبانی نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی که تریدر برای دریافت پاسخ سؤالات خود با پشتیبانی تماس برقرار خواهد کرد، نحوۀ برخورد پشتیبان با آن بسیار تأثیر‌گذار است و این می‌تواند مشتریان بروکر را افزایش دهد به‌عنوان‌مثال، پشتیبانی بروکر از زبان فارسی برای ایرانیان یکی از مزایای بروکر فارکس به‌شمار می‌رود.

آشنایی با نهاد‌های رگولاتوری کارگزاری فارکس

همان‌طور که اشاره کردیم، نهاد‌ها و سازمان‌هایی وجود دارند که بروکر‌ها برای نشان دادن اعتبار خود باید به قوانین آن‌ها عمل کنند. با داشتن این رگوله‌ها تریدر‌ها راحت‌تر می‌توانند به یک بروکر اعتماد داشته باشند. اعتبار بروکر فارکس، با برخورداری از رگوله‌ها برای معامله‌گران روشن می‌شود.

در اتحادیۀ اروپا، قوانینی تحت عنوان MiFID (Markets in Financial Instruments Directive) برای بازار‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. کارگزاری‌هایی که قصد دارند اعتبار بیشتری به‌‌دست آورند و به‌عنوان یک بروکر معتبر شناخته شوند، این قوانین را می‌پذیرند.

images_1673344243.png

ما این نهاد‌های رگولاتوری را به شما معرفی کردیم. اما برخی از بروکر‌هایی که این رگولاتوری‌ها را دارند، به‌خاطر تحریم بودن ایران دیگر قابل دستیابی برای تریدر‌های ایرانی نیستند. در ادامه نهاد‌هایی که دسترسی ایران را به بروکر‌ها محدود کرده‌اند برای شما نام می‌بریم:

  • رگولاتوری FCA در انگلستان بروکر‌های خود را برای ارائه خدمات به ایرانیان محدود کرده‌اند.
  • رگولاتوری ASIC هم در استرالیا بیشتر بروکر‌ها را از خدمت‌رسانی به تریدر‌های ایرانی باز داشته‌اند.
  • رگولاتوری NFA در آمریکا هم که سابقۀ زیادی دارد و قوانین آن به‌نسبت دیگر رگولاتوری‌ها سخت‌تر است، با تریدر‌های ایرانی همکاری نمی‌کند. این رگولاتوری برای بروکر‌های آمریکایی که بخواهند به معامله‌گران ایرانی خدمت ارائه کنند، جریمه در نظر گرفته‌است.
  • رگولاتوری FINMA در سوئیس هم یکی دیگر از رگولاتوری‌هایی است که به بروکر‌های خود اجازۀ همکاری با ایرانیان را نمی‌دهد.
  • رگولاتوری CySEC در قبرس که بیشتر بروکر‌های آن به ایرانیان خدمات نمی‌دهند.

اما رگولاتوری آف شور شرایطی را فراهم کرده‌است که بروکر‌های فارکس بتوانند به ایرانیان خدمات ارائه دهند. درواقع آف شور مناطق آزاد اقتصادی هستند که بروکر‌ها می‌توانند در آن جا تریدر‌های ایرانی را بپذیرند. در این مناطق آزاد میزان مالیات بسیار پایین است. اما این رگولاتوری‌ها مانند دیگر رگولاتوری‌هایی که گفتیم قوانین جدی و سختگیرانه‌ای ندارند، به همین خاطر اعتبار آن‌ها کم‌تر است. درواقع می‌توان گفت که به همین دلیل است که بروکر‌ها می‌توانند به تریدر‌های ایرانی خدمت کنند.

images_1673344256.png

جمع‌بندی

معاملاتی که در بازار فارکس انجام می‌شوند، برای تریدر‌ها بسیار مهم هستند. معامله‌گران زمانی که کالا‌ها یا به‌طورکلی نماد‌های معاملاتی ارزشمندی را برای ترید انتخاب می‌کنند، نیاز دارند که به یک بروکر معتبر مراجعه کنند، اما برخی که به‌تازگی وارد این‌گونه معاملات شده‌اند، اطلاعات کافی دربارۀ معتبر بودن یک بروکر ندارند و انتخاب بروکری معتبر یکی از مسائلی است که با آن روبه‌رو می‌شوند.

نکات مهمی وجود دارد که توجه به آن‌ها تشخیص اعتبار بروکر فارکس را برای تریدر‌ها راحت‌تر می‌کند. در این مطلب ما سعی کردیم برای شناخت بروکر‌های معتبر فارکس توضیحاتی را خدمت شما ارائه کنیم و به بررسی اعتبار بروکر فارکس بپردازیم. به عنوان نکته پایانی باید بگوییم که سابقه بروکر‌ها هم می‌تواند نقش مهمی در میزان اعتبار آن‌ها داشته باشد. شما همواره قادر هستند تا در سایت تجارت فارکس لیست بهترین بروکرهای فارکس مناسب ایرانیان را مشاهده کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید