برندسازی کسب و کار با 7 راهکار طراحی داخلی حرفه ای
حتما تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توانید شرکت یا کسب و کار تجاری خود را برند کنید. ما در این مطلب با ارائه 7 راهکار طراحی محیطی به شما کمک می کنیم که چگونه با « طراحی داخلی دفتر اداری » یا فروشگاه برند خود، نزد مشتریانتان متمایز، حرفه ای و قابل اعتماد بنظر برسید.
آیا دفتر اداری من نیاز به بازسازی یا طراحی داخلی دارد؟
تفاوتی نمی کند که موضوع کسب و کار شما چیست. یک شرکت فعال در زمینه واردات و صادرات، یک شرکت تولیدی یا دفتر فعال در زمینه ارائه خدمات هستید. حتی ممکن است در حال راه اندازی یک دفتر کار شخصی باشید. مثلاً ممکن است قصد طراحی داخلی دفتر وکالت یا طراحی آتلیه عکاسی داشته باشید. در هر حال دکوراسیون و طراحی داخلی دفاتر اداری اهمیت ویژه ای برای صاحبین کسب و کارها دارد. چرا که یک دفتر اداری محل شروع و برقراری یک تعامل اجتماعی جهت جذب مشتری است. اگر مشتری یا مراجعه کنندگان بتوانند در همان ابتدا تصویر مناسبی از ما دریافت کنند؛ راحت تر به ما اعتماد خواهند کرد. در واقع باید پذیرفت که مشتریان و مراجعه کنندگان به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه ما را از روی پوشش، محل کارمان و … قضاوت می کنند. حتی مطالعات علمی تایید می کند که قضاوت یا تصویر ذهنی اولیه مشتریان، تاثیر عمده ای بر تصمیم گیری نهایی آن ها دارد.
احتمالاً به این فکر کرده اید که در دفتر کار من همه چیز اعم از میزها، مبلمان و … با دقت انتخاب شده و کارمندان بدون مشکل در فضا مشغول کار هستند. اما متاسفانه باید بگوییم نگاه مشتریان دقیق تر و موشکافانه تر از چیزی است که فکر می کنید. اگر مخاطب به هردلیلی تصویر ذهنی معمولی (فاقد جذابیت و طراحی خاص) از محیط پیدا کند، قطعاً در جذب او ناموفق بوده اید. بنابراین تفاوتی نمی کند دفترتان در چه ساختمانی قرار گرفته، حتی بسیاری از از ساختمان های اداری نوساز نیز ممکن است به طور عمومی طراحی شده باشند و ویژه سازی نشده باشند. در این زمان لازم است طی یک عملیات اجرایی و بازسازی فضا را متناسب با نیازتان اصلاح کنید. همچنین اگر یک دفتر قدیمی دارید که نمی تواند به درستی پاسخگوی نیازهای شما باشد، پیشنهاد می کنیم حتما به بازسازی و طراحی آن فکر کنید.
مزایای بازسازی و طراحی داخلی چیست؟
ساختمان اداری و دفتر کار محل برقراری تعامل اجتماعی با بازدیدکنندگان و مشتریان است. درواقع دفتر شما مثل ویترین کاری تان عمل می کند. اگر مشتریان نتوانند تصویر مناسبی از فضا و محیط کاری تان دریافت کنند، کمتر به شما اعتماد می کنند. بازدیدکنندگان و مشتریان یک فضای اداری به صورت ناخودآگاه شما را از روی ظواهری هچون طرح ساختمان و دفتر کار قضاوت خواهند کرد. به همین دلیل ضرورت توجه به امر بازسازی داخلی دفتر اداری بیش از پیش روشن می شود.
توجه به طراحی فضای اداری و دفتر کار می تواند باعث بهبود جلوه ظاهری و نمود بیرونی شرکت تان شده و به رونق تجارت و کسب و کارتان کمک شایانی کند. از سوی دیگر یک دفتر اداری که در آن به آسایش محیطی و آرامش ذهنی کارکنان توجه شده، بازده کاری را افزایش می دهد. مجموع این دو عامل علاوه بر صرفه اقتصادی در بلند مدت باعث ایجاد ارزش افزوده و تمایز نسبت به رقبا می شود و شما را به چهره برجسته ای در میان رقبایتان تبدیل خواهد کرد.
7 راهکار عملی برای شاخص کردن دفتر و فضاهای اداری با طراحی داخلی
اگر از تصمیم خود برای بازسازی و « طراحی داخلی » مطمئن شده اید. باید راهکارهای مختلف برای شاخص کردن دفتر خود را از طریق یک طراحی حرفه ای و بی نقص بشناسید. راهکارهای زیر از مهمترین و تاثیرگذارترین اصول طراحی هستند که هریک می تواند کیفیت، بهره وری و جلوه بصری محیط کار شما را افزایش داده و در عین حال برند شما را ارتقا دهند.
1) ایجاد اتمسفر لوکس و اعتماد برانگیز
با رعایت اصول و ترفندهای صحیح در مبلمان، اکسسوری، نورپردازی، مصالح و رنگ می توان یک فضای کاری لوکس ایجاد کرد. مبلمان با طراحی و ظاهر مناسب و استفاده از اکسسوری های خاص در فضا جلوه لوکس ایجاد می کنند. مثلاً یک تابلو بزرگ با نورپردازی مناسب، یک گلدان شیک در گوشه ای از فضا، استفاده از یک آباژور یا مجسمه می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. سعی کنید علاوه بر نور عمومی فضا به نورهای تزیینی نیز اهمیت دهید. مصالح قوی مثل سنگ یا ابزارهای چوبی پیشنهادات دیگر ما در این زمینه هستند.
2) ایجاد آرامش و طراوت و پویایی در فضا
خطوط افقی، فرم های با ظرافت و رنگ های خنثی به ما احساس آرامش می دهند. عامل تاثیرگذار دیگر نور است. بهتر است تا حد امکان از نور طبیعی استفاده شود و نورهای مصنوعی نیز یکنواخت، گرم و کنترل شده باشند. استفاده از یک چیدمان دنج و راحت و همچنین صندلی های ارگونومیک آرامش و راحتی بیشتری در فضا ایجاد می کنند. از سوی دیگر به کمک پوشش گیاهی می توان حس طراوت و پویایی ایجاد کرد.
3) ایجاد اتمسفر رسمی و حرفه ای
برای اینکه یک فضای رسمی داشته باشید ایجاد نظم بصری و استفاده از فرم ها و اشکال هندسی اقلیدسی اهمیت زیادی دارد. سعی کنید کمتر از طراحی های شلوغ و پرکار استفاده نمایید. طراحی شما باید متناسب، منظم و وزین باشد. فرم های منظم و هماهنگ، فضا را رسمی تر می کنند. بهتر است در یک فضای اداری کمتر از رنگ های جیغ استفاده شود. رنگ سفید، طوسی، قهوه ای، نوک مدادی و مشکی انتخاب های مناسبی هستند. انتخاب درست مصالح نیز در ایجاد حس رسمی بودن تاثیر گذار است. معمولاً مصالح مدرن ، صنعتی و جدید حس رسمی بیشتری دارند.
4) افزایش فضای مفید و کاربردی دفتر
با یک طراحی حرفه ای می توان فضای مفید و کاربردی دفتر را افزایش داد. این موضوع با تغییرات کوچکی در جانمایی میزها، پارتیشن ها و … امکانپذیر است. پس مطمئناً با داشتن یک چیدمان اصولی می توان تعداد میزهای بیشتری در همان مساحت تامین نمود. همچنین بهتر است تا حد امکان کمد و قفسه بیشتری به فضا اختصاص یابد. چیدمان صحیح و افزایش فضای ذخیره سازی کمک می کند فضای اداری شما منظم و یکپارچه بنظر برسد.
5) تعریف و تفکیک فضاها
تعریف و تفکیک زون های مختلف مثل زون خدماتی (آبدارخانه، سرویس، انبار) و زون اداری و مدیریتی اهمیت زیادی دارد. همچنین در یک طراحی استاندارد معمولاً عرصه فضاهای خصوصی (ویژه کارمندان) و عمومی (ویژه مشتریان) تاحد امکان تفکیک می شوند. در یک فضای اداری می توان به کمک تغییر کفسازی، پارتیشن، فلاور باکس یا تغییر در نورپردازی، قسمت های مختلف را تفکیک نمود.
6) ازبین بردن شلوغی و حذف زوائد بصری
اضافات روی میزها، دیوارها و عناصر بی نظم و بدون خط و ربط همیشه باعث آزار مخاطب شده و جلوه بسیار بدی ایجاد می کنند. پس حتما پوشه ها، وسایل اداری و وسایل شخصی اضافه را از روی میزها جمع آوری و به کشو و قفسه زیر میز یا کمدها انتقال دهید. می توانید از وسایل با شکل واحد (ماگ سازمانی، ست اداری سازمانی و …) استفاده نمایید. همچنین از چیدمان پراکنده و مبلمان غیر هماهنگ و کلیه عناصر فکر نشده در فضا به شدت پرهیز کنید.
7) کمک گرفتن از بهترین شرکت طراح و مجری
شرکت های طراحی خوب از دانش و بنیان فکری قوی برخوردارند. این بنیان فکری قوی می تواند زمینه ساز خلاقیت در کارهایشان شود. از سوی دیگر این دفاتر حرفه ای، دقت نظر، ریزبینی و حساسیت بالایی در طراحی و اجرای کارهایشان به خرج می دهند؛ که باعث می شود نمونه کار آن ها کیفیت بالایی داشته و در عین حال متفاوت باشد. همین عوامل زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده در آثار این طراحان می شود. نتیجه سپردن کار به افراد متخصص، خلق محیطی است که همه فعالیت ها در آن درست و بدون مشکل اتفاق می افتد و هرکس از هر لحظه حضور در آن احساس لذت و آرامش می کند.
برای شروع باید چه کار کنیم؟
همانطور که اشاره کردیم طراحی یک پروژه اداری کاری کاملاً تخصصی است که نیازمند آشنایی با الزامات و استانداردهای آن است. حتی هر شرکت طراحی با زمینه کار عمومی لزوماً نمی تواند به شما کمک کند. بنابراین شما باید طراحی داخلی و بازسازی فضای خود را به شرکت متخصصی بسپارید که دارای تجربه کاربری اداری باشد. برای این منظور می توانید در جستجوی « بهترین شرکت های طراحی داخلی » برآیید. خوشبختانه برخی شرکت ها طراحی و بازسازی در کشور به طور ویژه و تخصصی در زمینه فضاهای اداری فعالیت کرده اند و حتی نمونه کارهای بسیار پیشرو و متفاوتی در این زمینه دارند. « استودیو آرانو » یکی از همین شرکت ها است که بسیاری از مطالب این مقاله از سایت آن ها برگرفته شده است. در صورت تمایل می تواند براحتی و بصورت آنلاین سفارش طراحی خود را در وبسایت این شرکت ثبت نمایید.
برخی شرکت ها طراحی و بازسازی به طور ویژه و تخصصی در زمینه فضاهای اداری فعالیت می کنند و نمونه کارهای پیشرو و متفاوتی دارند. این شرکت ها می توانند باعث افزایش بهره وری و کیفیت فضای ادری شده و به برندسازی آن کمک کنند. « استودیو آرانو » یکی از معروف ترین این شرکت ها است.
جمع بندی
بطور کلی با 7 راهکار ویژه بالا می توان ضمن افزایش بهره وری و کیفیت فضای اداری به برندسازی آن کمک نمود و ارزش افزوده ایجاد کرد. اگر به دنبال راه های خلاقانه دیگری هستید کافی است از شرکت های متخصص و حرفه ای مثل « استودیو آرانو » در این زمینه کمک بگیرید. مطالب این مقاله برگرفته از راهنماهای طراحی در سایت استودیو آرانو است که بسیاری از آن ها بطور رایگان در وبسایت این شرکت قابل مطالعه است. استودیو آرانو یک شرکت حرفه ای و باتجربه است که بیش از یک دهه در زمینه معماری، ساختمان و طراحی داخلی فعالیت دارد.
برچسب ها : طراحی داخلی,طراحی داخلی اداری,بازسازی,طراحی دفتر کار,طراحی فضای اداری