بک لینک عبارتست از کلیه لینک‌هایی که از سایت‌های مختلف چه به صورت خواسته و چه ناخواسته وارد سایت شما می‌شوند. در واقع کاربر با کلیک کردن روی عبارات کلیدی مشخص، در سایت‌های دیگر وارد صفحه شما خواهد شد که لینکش قبلا روی آن قرار گرفته است. Backlinkها به طور کلی به دو دسته فالو و نوفالو تقسیم می‌شوند که هر کدام به نوعی روی سئوی سایت موثرند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد خرید یا عدم خرید بک لینک صحبت کنیم تا بفهمیم بهترین انتخاب برای ما کدام است؟

بک لینک فالو بخریم یا نخریم؟

تاثیر بک لینک روی سئو

قبل از هرچیزی بهتر است با تاثیر بک لینک روی سئوی سایت و امتیازی که گوگل برای آن قائل است صحبت کنیم:

  • هر چقدر سایتی که به صفحه شما لینک داده است، معتبرتر باشد، تاثیر آن روی سئوی سایتتان بیشتر خواهد بود.
  • زمینه کاری سایتی که لینک شما در آن قرار گرفته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوع این سایت، هر چقدر به موضوع کاری شما نزدیکتر باشد، نتیجه آن بهتر خواهد بود.
  • بهتر است سایتی که انتخاب می‌کنید، از نظر مکانی به شما نزدیک باشد.
  • زبان سایت مرجع نیز باید با زبان سایت شما یکسان باشد.
  • هرچه کیفیت ارائه خدمات به مشتریان بهتر باشد نیز پاسخ بک لینک روی سئوی سایت بهتر خواهد بود.

با انواع بک لینک آشنا شوید…

به طور کلی دو نوع بک لینک داریم که در اینجا به آنها اشاره کرده‌ایم:

  • فالو Follow: در واقع می‌توان گفت که هر لینکی که نوفالو نباشد لینک فالو است. ربات‌های خزش‌گر موتورهای جستجو به دنبال لینک‌های فالو هستند. زمانی که شما در وبسایتتان لینک فالویی را ایجاد می‌کنید در واقع به موتور جستجو می‌گویید که این لینک محتوایی ارزشمند دارد و از نظر شما قابل اعتماد است. فرض کنید سایتی بسیار معروف و شناخته شده به شما لینک فالو بدهد در چنین موقعی، شما هم از نظر موتورهای جستجو معروف و قابل اعتماد شناخته خواهید شد.
  • نوفالو No Follow: لینک‌های نوفالو در واقع لینک‌هایی با تگ rel=nofollow هستند که به موتورهای جستجو می‌گویند: «نیازی نیست این لینک را برای رتبه دهی در نظر بگیری.» از آنجا که لینک‌های نوفالو اعتباری منتقل نمی‌کنند پس تاثیری هم بر رتبه سایت نمی‌گذارند. اما برای آنکه بتوانید توازنی را در بک لینک‌ها ایجاد کنید، باید هم لینک نوفالو و هم فالو را با هم داشته باشید.

بک لینک فالو بخریم یا خیر؟

موضوعی که برای بسیاری از سایت‌ها به خصوص آنهایی که به تازگی وارد فضای آنلاین شده‌اند، وجود دارد، تردید بین خرید یا عدم خرید بک لینک است. به طور کلی هرگونه اقدامی که باعث دور زدن الگوریتم‌های گوگل شده و به طور غیر طبیعی باعث ورود تعداد زیادی کاربر شود، از نظر گوگل امتیاز منفی دارد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته بک لینک هم در دسته این موارد قرار می‌گیرد. اما در هر صورت این به معنی ممنوعیت در استفاده از بک لینک ها نیست. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های صحیح و شناخت انواع بک لینک‌ها در نهایت مراحل درستی را برای کسب امتیاز بالا از گوگل طی کنید. در شرایط زیر شما می‌توانید از بک لینک نتیجه خوبی را برای بهبود رتبه سایت خود بگیرید:

1.    بنر تبلیغات در سایت‌هایی با ورودی بالا

سایت‌هایی که ورودی بالایی دارند، معمولا مکان‌های خوبی برای دریافت بک لینک هستند. این لینک‌ها در برخی موارد، روی بنرهای تبلیغاتی قرار داده می‌شوند. بنرهای تبلیغاتی که نوفالو هستند نمی‌توانند تاثیری بر سئوی سایت شما داشته باشند.

2.    بک لینک سایت وایدی

نوع دیگری از دریافت بک لینک‌ها نیز انواع متنی است. کاربر پس از ورود به صفحه سایت مورد نظر، مطالعه متن و کلیک روی کلمه کلیدی وارد صفحه‌ای که شما مشخص کرده‌اید، می‌شود. معمولا هزینه بک لینک‌های متنی نسبت به بنری کمتر خواهد بود. در صورت خرید بک لینک فالو می‌توانید تاثیر آن را بر روی سئوی سایت خود ببینید. البته باید برای دریافت آن در هر ماه مبلغی را پرداخت کنید. حتما پیش از استفاده آن، اصول لینک سازی از این طریق را بیاموزید تا دچار جریمه و پنالتی گوگل نشوید.

3.    رپورتاژ آگهی

نام رپورتاژ آگهی در میان انواع بک لینک بیشتر شنیده شده و معمولا از سایت‌های خبری و معتبر دریافت می‌شود. این صفحات شامل متنی مربوط به تبلیغات کسب و کار شماست که در داخل آن انکرتکست‌هایی قرار گرفته و به سایت شما لینک داده خواهد شد. معمولا متن رپورتاژ توسط خود فردی که آن را سفارش داده نوشته می‌شود. رپورتاژها به صورت دائمی هستند.

چند نکته مهم برای دریافت بک لینک…

قبل و بعد از خرید بک لینک باید به چند نکته توجه کنید که در اینجا به این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • پس از آنکه بک لینک را ثبت کردید، باید میزان بازدهی آن را بررسی کنید. باید ببینید که آیا این کار روی رتبه سایت شما تاثیر داشته یا خیر.
  • مدت زمانی که بک لینک جواب می‌دهد، تقریبا بین 1روز تا 3 ماه بوده و این مدت به سایتی که بک لینک‌ها را از آن گرفته‌اید، بستگی دارد.
  • برای آنکه بتوانید میزان بک لینک سایت خود را بررسی کنید، می‌توانید در داخل سرچ کنسول گوگل و از قسمتLinks ، تعداد لینک‌هایی که برای سایتتان ثبت شده را بررسی کنید.
  • ابزارهای مانند سمراش نیز اطلاعات خوبی را از بک لینک‌ها به شما خواهد داد.
  • حتما برای رپورتاژ محتوای خوب و کاربردی را تولید کنید.
  • هدف خود را از بک لینک مشخص کنید. کاربر باید پس از خواند محتوای شما ترغیب شده و روی کلمه کلیدی که شما قرار داده‌اید، کلیک کند.

کدام نوع از بک لینک قوی تر هستند؟

اگر بک لینکی در سایتی واقعی قرار گیرد، مطمئنا تاثیر بیشتری را خواهد داشت. در نظر داشته باشید، که برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها در فضای آنلاین وجود دارند که هیچ بازدیدی نداشته و در نتیجه بک لینک‌هایی که ارائه می‌دهند، هیچ ارزشی ندارند.

همچنین بک لینک‌های ارزان نیز مطمئنا تاثیر زیادی را در بهبود سایت شما نخواهند داشت. کیفیت بک لینک بسیار مهمترین از کمیت آن است. پس به دنبال ایجاد تعداد زیادی بک لینک ارزان در سایت خود نباشید.

نتیجه گیری

سوالی که در ابتدای این صفحه عنوان شد، در مورد خرید یا عدم خرید بک لینک بود. اکنون دیگر می‌توانید در مورد این موضوع تصمیم درستی را بگیرید. اگرچه در برخی از شرایط ممکن است بک لینک تاثیری را روی سایت شما نداشته باشد، اما در حالت کلی و از نظر بسیاری از کارشناسان سئو، یکی از روش‌های لینک سازی خارجی موثر است. اما برای استفاده از آن باید حتما از روش‌های درست استفاده کنید. در اینصورت مطمئنا در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه خواهید رسید. سعی کنید قبل و بعد از دریافت بک لینک تمام شرایط سایت خود را بررسی کنید تا بتوانید نتیجه‌ را به درستی بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید