تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش

در این مقاله قرار است راجع به تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش صحبت کنیم. اما قبل از آن بهتر است با این دو تیرآهن آشنا شویم. تیرآهن معمولی که با نام تیرآهن نرمال هم شناخته می‌شود، تیرآهن IPE است. تیرآهن IPE یکی از بهترین انواع تیرآهن‌های ساختمانی می‌باشد. تیرآهن نرمال ظاهری شبیه حرف I انگلیسی دارد. این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی، بال یکنواختی دارند و ضخامت تیرآهن در تمام طول بال تغییر نمی‌کند. تیرآهن‌های نرمال باعث بالا رفتن استحکام سازه در برابر بارهای جانبی می‌شوند.

تیرآهن هاش یکی دیگر انواع تیرآهن‌های ساختمانی است که از نظر ظاهری شبیه حرف H انگلیسی است. در تیرآهن هاش جان تیرآهن وظیفه استقامت در برابر نیروی برشی و بال آن وظیفه مقاومت در برابر گشتاور خمشی را بر عهده دارند. در تیرآهن هاش، طول بال و ارتفاع تیرآهن با یکدیگر برابر است. لازم به ذکر است که از این تیرآهن‌ها با نام تیرآهن بال پهن نیز یاد می‌شود.

اما در خصوص تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش لازم به ذکر است که اولا شکل ظاهری تیرآهن نرمال و تیرآهن هاش با هم متفاوت است. از طرفی تیرآهن‌های بال پهن خود زیر مجموعه‌ی تیرآهن‌های IPE قرار می‌گیرند. تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش، از نظر طول بال و ارتفاع نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو تیرآهن است. در تیرآهن IPE طول بال نصف ارتفاع تیرآهن است اما در تیرآهن هاش، طول بال و ارتفاع تیرآهن با هم برابر است.

تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش از نظر کاربرد نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو تیرآهن به حساب می‌آید. تیرآهن هاش در ساختمان‌های ضد زلزله کاربرد دارد. سطح مقطع پهن این تیرآهن سبب شده تا تنش کمتری به سقف منتقل کند و لذا استفاده از تیرآهن بال پهن به عنوان تیر اصلی در ساختمان‌های ضد زلزله رواج دارد. اما تیرآهن‌های نرمال برای ساخت ستون و همچنین به منظور انتقال بار از تیرآهن‌های اصلی ساختمان به تیرهای فرعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهمترین ویژگی‌های تیرآهن هاش کدام است؟

تیرآهن هاش نیز مانند دیگر انواع تیرآهن‌های ساختمانی دارای مزایا و معایب خاص خود است. این تیرآهن به دلیل سطح مقطع بزرگترش به عنوان تیر اصلی و یا ستون در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، تیرآهن بال پهن در برابر رانش زمین و نیروی برشی و خمشی نیز مقاومت بالایی دارد و لذا از آن در ساختمان‌های ضد زلزله استفاده فراوانی می‌شود. همچنین تیرآهن هاش سرعت نصب بالایی دارد و لذا برای پروژه‌های بزرگ بسیار مناسب است. این تیرآهن‌ها، در کشتی سازی، سد سازی، پل سازی و مواردی از این دست نیز کاربرد دارند. به علاوه با استفاده از تیرآهن هاش می‌توان میزان مصرف تیرآهن را کاهش داد و در هزینه‌های عملیاتی نیز صرفه جویی کرد.

با وجود مزایایی که برای تیرآهن هاش ذکر شد، معایبی نیز برای تیرآهن بال پهن وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به مقاومت پایین تیرآهن در دماهای بالا، جوشکاری سخت تیرآهن و قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد. علاوه بر این، تیرآهن هاش مقاومت پایینی در برابر خوردگی دارد.

مزایا و معایب تیرآهنهای معمولی

یکی از مزایای تیرآهن معمولی، استحکام و مقاومت بالای این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی است که با کمک ابزار مناسب بعد از قرار گیری در موقعیت درست قابل بهره وری می باشد. این تیرآهن‌ها از یکپارچگی ساختاری خوبی برخوردارند. همچنین تیرآهن نرمال نسبت به بتن و دیگر مصالح ساختمانی فضای کمتری را اشغال می‌نماید. علاوه بر این، نصب و اجرای تیرآهن معمولی ساده‌تر از دیگر مصالح ساختمانی است. جوش پذیری عالی نیز یکی دیگر از مزایای تیرآهن معمولی است. طول عمر و قیمت مناسب هم از دیگر خصوصیات مهم تیرآهن نرمال به حساب می‌آید.

با وجود تمام مزایایی که برای تیرآهن معمولی ذکر شد، تیرآهن‌های نرمال معایبی نیز دارند. اولین مشکل تیرآهن معمولی، استحکام پایین تیرآهن در دماهای بالاتر از ۵۰۰ درجه سانتی گراد است. علاوه بر این، خوردگی نیز یکی دیگر از مشکلات تیرآهن نرمال است که رفع آن تقریبا غیرممکن است.

نتیجه گیری

روزانه استارت ساخت و ساز چندین ساختمان در شهر های بزرگی چون تهران ، شیراز و … زده می شود که همگی از تیرآهن به عنوان اصلی ترین عنصر استحکام بخش به سازه استفاده می نمایند.

اما در کنار تیرآهن های معمولی یک نوع دیگر از تیر آهن وجود دارد که خوب از آن در موقعیت هایی که استحکام بالاتری نیاز هست استفاده می شود نام آن تیر آهن هاش می باشد.

این تیر آهن نیز همچون تیر آهن های معمولی از برند های مختلفی بر خوردار بوده و همچنین اجناسی با کیفیت پایین نیز در بازار بسیار به چشم می خورد. پس باید در هنگام خرید این محصولات توجه بسیاری کرد و از عرضه کننده های معتبری چون آهن رویال خرید نمود که علاوه قیمت به روز انواع آهن آلات در وب سایت خود امکانات دیگری چون مشاوره رایگان نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید