امروزه عمل های جراحی زیبایی به خصوص در ناحیه بینی به صورت درست یا غلط بسیار شایع شده است. به طوری که برخی مواقع افراد به صورت نا آگاهانه با انجام چنین عمل های صدمات جبران ناپذیری را به سلامت خود وارد می کنند.

به همین منظور برنامه تلویزیونی طبیب از پخش زنده شبکه 3 در تاریخ 24 خرداد 1401 برنامه ای را با حضور دکتر سید ابوالقاسم هاشمی متخصص گوش و حلق و بینی با موضوع بایدها و نبایدهای عمل جراحی زیبایی بینی پخش کرد تا زمینه ای برای بالارفتن دیدگاه مردم جامعه نسبت به این عمل زیبایی فراهم شود.

چه افرادی جراحی زیبایی بینی را نباید انجام دهند؟

تعریفی ساده و علمی از ساختار بینی

به گفته مهمان این برنامه: استخوان بینی یک سوم فوقانی بینی را تشکیل می دهد و شامل دو صفحه استخوان مستطیلی شکل می باشد. قسمت مرکز و پایین بینی هم شامل غضروف های پره ای وسط بینی و قسمت غضروف های تحتانی بینی را تشکیل می دهند که ستون های بینی در داخل و بیرون بینی را تشکیل می دهند و در تنفس نقش بسیار مهمی را برعهده دارند.

داخل بینی هم تیغه بینی هست که از دو قسمت غضروفی و استخوانی تشکیل شده است و حفره بینی را به دو قسمت راست و چپ تقسیم می کند.

کف بینی هم از استخوان فک فوقانی و یک قسمتی از کام تشکیل شده است و قسمت فوقانی بینی به استخوان قدام جمجمه راه پیدا کرده، صفحه ظریف استخوان غربالی هست که ریشه های عصب بویایی را به سمت مغز هدایت می کند.

مجرای اشکی هم در داخل بینی تخلیه می شود. در حقیقت دستگاه اشکی چشم که در داخل بینی هست از مجرای استخوانی، از طریق یک حفره به نام ماتوس تحتانی هست، در قسمت تحتانی وارد بینی می شود.

اهمیت جراحی زیبایی بینی

همان طور که می دانیم، وجود ارگان های حساس در بینی باعث می شود تا پزشکان نسبت به عمل های زیبایی بینی تعهد بیشتری داشته باشند. چرا که کوچک ترین تغییرات در این قسمت های مهم، معضلات زیادی را برای بیمار به وجود می آورد.

از این رو جراح برای انجام این عمل باید دقت بسیار زیادی داشته باشد تا در نهایت با همکاری خود بیمار یک عمل موفقیت آمیز را انجام دهد.

چه افرادی جراحی زیبایی بینی نباید انجام دهند؟

از دیدگاه کارشناس این برنامه شبکه 3 گروهی از مردم نباید به سراغ جراحی زیبایی بینی بروند.

  • گروه اول برای دختران زیر 16 سال و پسران زیر 18 سال، عمل جراحی بینی ممنوع است. زیرا استخوان بینی آن ها هنوز در حال رشد می باشد.
  • دسته دیگر شامل افرادی است که زیاد سیگار می کشند. زیرا این افراد اختلالات عروقی دارند و ممکن است عمل جراحی با خونریزی همراه شود و نتوان در حین عمل جلوی خونریزی را گرفت. در واقع نیکوتین و سیگار با این عمل سازگار نیست.
  • هم چنین این عمل زیبایی برای افرادی که اختلالات انعقادی داشته باشند، می تواند خطرآفرین باشد.
  • گروه دیگر خانم های باردار هستند که از انجام عمل زیبایی بینی منع می شوند.
  • افرادی که ورزش های رزمی و سنگین مثل تکواندو، کشتی و ….. انجام می دهند. چرا که مرتب ضربات سنگین به صورت آن ها وارد شده و در نتیجه کاندید شدن آن ها برای انجام این گونه عمل ها کار درستی نیست.
  • افرادی که مشکلات روحی و روانی دارند هم باید از این عمل منصرف شوند یا جراح قبول نکند. متاسفانه یک سری از افراد، مشاوره های قبل از عمل را انجام نمی دهند و پس از عمل کردن مشکلات زیادی را برای خود و پزشک معالج به وجود می آورند.
  • افراد چاق یا کسانی که دارای بیماری دیابت یا بیماری های زمینه ای هستند هم کاندید مناسبی برای عمل های جراحی بینی نبوده و نباید سراغ این گونه عمل ها بروند.

ممنوعیت جراحی بینی

بررسی خطرات ناشی از عمل جراحی زیبایی بینی

اگر عمل زیبایی صحیح انجام شود و آناتومی و فیزیولوژی بینی حفظ شود، مشکلی برای این عضو ایجاد نخواهد شد. مشکلات تنفسی و غیره از آن جایی شروع می شود که بافت دورن بینی بیش از حد برداشته شود و در طی عمل شاخک ها و مخاط درون بینی دستکاری اضافه گردند.

در حالت عادی نفس کشیدن با بینی باعث می شود که یک رطوبت و گرما به تنفس داده شده و وارد ریه ها گردد. زیرا فیزیولوژی بینی به گونه ای است که به ریه ها رطوبت می دهد و ریه ها راحت تر اکسیژن دریافت می کنند.

به عنوان مثال کسانی که در حین خواب خُر خُر دارند و با دهان باز نفس می کشند، رطوبت کافی به ریه ها نمی رسد و همین امر باعث می شود تا چنین افرادی دائما گلوی خشکی داشته باشند.

بنابراین هر گونه دخالت نامناسب در بینی منجر به معضلات تنفسی در افراد شده و فرد تنفس خود را فدای زیبایی بینی اش خواهد کرد.

البته در چند دهه قبل، به دلیل عدم آگاهی افراد، جراحی های بینی بیشتر بر اساس زیبایی انجام می شد و افراد می خواستند بینی هایی با فرم عروسکی و فانتزی داشته باشند. اما امروزه با بالاتر رفتن فرهنگ جامعه و تعامل بیشتر بین پزشک و بیمار، برای جراحی زیبایی، اولویت اول تنفس بیمار بوده و اولویت دوم زیبایی بینی در نظر گرفته می شود و در نهایت عمل های زیبایی بینی نتایج بهتری را کسب نمایند.

بنابراین در حال حاضر افراد بیشتر تمایل دارند تا با عمل زیبایی ایرادات ظاهری بینی خود را برطرف نمایند و شکل طبیعی بینی حفظ گردد.

دکتر سید ابوالقاسم هاشمی برای افرادی که اصرار به جراحی بینی دارند، توصیه می کنند که، بیمار برای عمل زیبایی بینی با چندین جراح مختلف مشورت کند و در کنار آن یک مشاوره روانشناسی هم انجام دهد.

در حقیقت انجام این دو مورد ذکر شده باعث می شود تا فرد دید بازتری نسبت به جراحی زیبایی داشته باشد و در نهایت تصمیم بهتری بگیرد.

گفتنی است برنامه طبیب روزهای شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 10.30 صبح از پخش زنده شبکه 3 در دسترس می باشد.

ممنوعیت جراحی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی برای چه افرادی خطر آفرین نیست؟

طبق آخرین آمار به دست آمده ،80 درصد بانوان و 20 درصد آقایان، متقاضی جراحی زیبایی بینی هستند. زیرا خانم ها به شکل ظاهری خود اهمیت بیشتری می دهند و هین امر باعث شده تا تمایل بیشتری نسبت به این عمل داشته باشند.

البته در میان افراد متقاضی بیشترین جراحی ها که مورد قبول واقع می شود، برای افرادی است که در صورتشان کراهت منظر ایجاد شده است. مانند افرادی که بینی کج شده یا بینی های افتاده دارند یا برخی افراد به صورت مادرزادی بینی بد فرمی داشته باشند.  در واقع اصلاح این موارد رضایت بسیار زیاد بیمار را به همراه خواهد داشت.

اما آن دسته از افرادی که صرفا می خواهند فرم بینی شان عوض شود، باید به صورت یک توافق بین پزشک و خود بیمار اتفاق بیفتد. به شرط این که فیزیولوژی بینی حفظ شده و تنفس بیمار دچار اختلال نگردد.

سوالات مجری برنامه از کارشناس

آیا علم به قدری پیشرفت کرده که نتیجه عمل با تصویری که در داخل مانیتور کامپیوتر به افراد نشان داده می شود، مطابقت خواهد داشت؟

در واقع فتوشاپ و کامپیوتر برای این گونه جراحی ها از نظر علمی قابل قبول نیست. در تمام مراکز علمی دنیا هم رد شده است و صرفا برای جذب مشتری و رضایت بیمار برای انجام عمل جراحی کاربرد دارد.

زیرا برخی از بینی ها این قدر گوشتی هست که قابلیت عمل زیبایی را نخواهند داشت و نتیجه دلخواهی برای بیمار ندارد. بنابراین برای چنین افرادی با فتوشاپ یک بینی کوچک درست می کننند تا افراد با دیدن چهره جدید خود در مانیتور راضی به انجام این عمل شود.

7e4833b3-99ec-4004-81d8-9ff056746d01.jpg (800×300)

خوش فرم شدن بینی به چه عواملی بستگی دارد؟

خوش فرم شدن بینی بعد از عمل به عواملی نظیر تجربه پزشک و مسائل علمی بستگی دارد و در ضمن پزشک مدل بینی را باید بر اساس نوع صورت افراد که به صورت گرد یا کشیده است انتخاب نمایند.

البته در برخی موارد مراجعه کنندگان خواسته های نامعقولی برای فرم بینی خود دارند که در چنین مواردی پزشک نباید این دسته از بیماران را بپذیرد.

علت کبودی و ورم بعد از عمل چیست؟

این کبودی و ورم  مربوط به حساسیت های دارویی و آلرژی های است که ممکن است قبل از عمل با پزشک هماهنگ نشده باشد. یا داروهای ضد انعقادی مثل آسپرین، ناپروکسن و پروفن دو هفته قبل و بعد از عمل نباید استفاده شود.

بنابراین بیماری های زمینه ای، مصرف دارویی یا مصادف شدن قاعدگی خانم ها با عمل زیبایی بینی، می تواند کبودی و ورم بعد از عمل را به همراه داشته باشد و چنین مواردی به کیفیت عمل و عملکرد پزشک معالج بستگی نخواهد داشت.

تنفس مشکل از راه بینی، آبریزش بینی یا تو دماغی صحبت کردن افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند، ناشی از چیست؟

حالت های بی حسی و اختلالات عصبی ممکن است تا یکسال برای بیمار وجود داشته باشد و بعد از یک سال ترمیم خواهد شد، اما در برخی از موارد هم به دلیل آسیب رسیدن به بافت بینی یا دستکاری های زیاد و اضافه در حین عمل چنین مشکلاتی به وجود می آید.

به صورت صحیح در عمل زیبایی شاخک های بینی با کوترهای حرارتی در حد دو الی 3 میلی متر زیر مخاط باید حرارت داده شوند. زیرا در گرمایش و رطوبت تنفسی نقش مهمی دارند و اگر برداشته یا سوزانده شوند، عملکردشان مختل شده و برای بیمار مشکلات زیادی ایجاد می شود.

سولات بینندگان از کارشناس برنامه طبیب شبکه سه

آیا افراد فشار خونی می توانند عمل زیبایی انجام دهند؟

افراد فشار خونی با کنترل فشار خون و مشورت متخصص قلب می توانند اقدام به عمل زیبایی کنند. البته در زمان بیهوشی هم باید متخصص بیهوشی از این قضیه آگاه باشد و با فشار زیر 13 تا 14 درجه این عمل امکان پذیر است.

علت عدم توانایی بازدم در سنین بالا چیست؟

در سنین بالا حفرات بینی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. از این رو موقع بازدم خاصیت ارتجعاعی چندانی نخواهند داشت و نفس خود را به راحتی نمی توانند بیرون بدهند.

آیا با تزریق آنزیم و بدون عمل جراحی، بینی را کوچک کرد؟

تزریق آنزیم برای کوچک شدن بینی جنبه علمی نداشته و در حد صحبت هست.

علت خشک شدن داخل بینی چیست؟

علت خشکی داخل بینی به دلیل انحراف بینی است و این که افراد در شب با دهان نفس می کشند و از این رو داخل بینی خشک می شود. از سویی دیگر هوای گرم و خشک هم می تواند یکی دیگر از موارد خشک شدن داخل بینی گردد. به عنوان مثال استفاده از  بخور سرد فقط با آب در محیط یا وجود کولرهای آبی جلوی خشک شدن بینی را می گیرد.

برای برطرف کردن کیپ بودن بینی باید چه اقداماتی انجام داد؟

برای کیپ بودن باید از دارو استفاده کرد. در اصل این مشکل حالت ژنتیکی داشته و برای برطرف کردن آن، باید عروق بینی را با گرما یا سرما تنظیم کنند و از مصرف خوراکی های آلرژی ها نظیر توت فرنگی، فلفل و …. پرهیز نماید.

کسی که پلیپ دارد باید حتما عمل کند؟

خیر این افراد می توانند از کورتن استفاده کنند و در صورت وسیع بودن پلیپ می توان برای درمان آن از آندوسکوپی سینوس هم استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید