اهمیت پاسخ سوالاتی از قبیل اینکه سیگار باعث چه بیماری هایی می شود ؟ و یا بزرگترین خطر استعمال دخانیات چیست؟ برای والدین و مصرف کنندگان این محصولات بیش از پیش نمایان می شود. از جمله عواملی که سبب گسترش پدیده مصرف دخانیات به ویژه سیگار در بین جوانان شده است را می توان: شور جوانی ، عدم توانایی در رد نظر دوستان یا تاثیر جریان های فرهنگی مانند استفاده بازیگران مورد علاقه آنان برشمرد.

برای درمان مشکلات سیگار و بیماران سیگاری و همچنین مراقبت توسط پرستار در منزل می توانید عبارت “موسسه پرستاری کیان” را در گوگل جستجو نمائید.

سیگار باعث چه بیماری هایی می شود؟ | بزرگترین خطر استعمال دخانیات

برای کاهش بیماری های ناشی از سیگار باید آگاهی های اجتماعی از فواید و مضرات دخانیات علی الخصوص سیگار و قلیان افزایش یابد. عده زیادی به دلیل سیگار کشیدن به ساکشن ریه نیاز پیدا می کنند.  در پاسخ به اینکه سیگار باعث چه بیماری هایی میشود؟ باید گفت : بزرگترین خطر استعمال دخانیات در افراد سیگاری، ابتلا به بیماری های دهان و دندان ، تنفسی ، قلبی عروقی ،  سکته مغزی و پیری زودرس می باشد. ضمن اینکه رابطه سیگار و انواع سرطان : مثانه ، ریه ، دهان ، لوزوالمعده ، رحم ،  کلیه و گلو یک رابطه مستقیم هست. یعنی هرچه تعداد دفعات کشیدن سیگار و دخانیات بیشتر باشد احتمال بروز این سرطان ها افزایش می یابد. بد نیست بدانید که بدن فرد سیگاری 90 درصد نیکوتین موجود در سیگار ، سیگار الکترونیکی و تنباکو را جذب می کند.

عوارض سیگار

سیگار روی کدام قسمت های بدن تاثیر مخرب دارد؟

می خواهید بدانید که سیگار روی کدام قسمت های بدن تاثیر مخرب دارد؟ تمام اعضای بدن به طور مستقیم یا غیر مستقیم از دود سیگار ، قلیان و سایر دخانیات تاثیر می پذیرند. شدت علائم و عوارض نسبت به مدت استعمال متغیر خواهد بود. در ادامه به اثرات سیگار در اعضای بدن و دستگاه گوارش می پردازیم:

پوست و چهره

کلاژن و الاستین از جمله پروتئین های جوانساز بدن هستند. تاثیر سیگار بر روی پوست بدن و چهره با تخریب آنها و حذف مواد مغذی _اکسیژن صورت می گیرد. از دست دادن قدرت کشش پوست صورت و سیاه شدن آن از عوارض ظاهری سیگار می باشند. تاثیرات مخرب مصرف دخانیات در جوانان بیشتر است. هرچه سیگار کشیدن از سنین کمتر آغاز شود بیشتر در معرض پیری صورت قرار می گیرند.

فشارخون

افزایش فشارخون از تاثیرات سیگار می باشد. استعمال دخانیات موجب کاهش سطح کلسترول خوب خون شده و کلسترول بد را افزایش می دهد. در نتیجه، گرفتگی عروق سبب افزایش فشار خون می شود. ایجاد لخته و انسداد سرخرگ ها نیز افزایش احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را در پی دارد.

معده

مضرات سیگار یا قلیان برای معده را می توان در حوزه افزایش اسید ، سوزش ، ریفلاکس و ورم ، ایجاد زخم ، درد و یا حتی سرطان معده بررسی کرد. عمده ترین اثرات مخرب سیگار و دخانیات ؛ افزایش مشکلات گفته شده ی دستگاه گوارش از طریق تضعیف دریچه مری ، کاهش سرعت التیام زخم و شدت یافتن معده عصبی می باشد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته افراد سیگاری دو برابر بیشتر از سایرین با مشکلات معده روبرو هستند.

کبد

آیا سیگار کبد را چرب می کند؟ بله ! رابطه سیگار و کبد چرب یک واقعیت اثبات شده است زیرا نیکوتین موجود در انواع دخانیات موجب رسوب چربی در کبد و افزایش تری گلیسرید آن می شود. ضمن اینکه عملکرد این عضو بدن در حوزه های مختلف مانند سم زدایی و پاکسازی تحت تاثیر قلیان یا سیگار کاهش می یابد. همچنین ارتباط سیگار و کبد چرب از طریق تاثیر نیکوتین بر افزایش مقاومت گیرنده های سلولی انسولین قابل تامل است. زیرا عدم دریافت انسولین توسط این گیرنده ها موجب بیماری دیابت و قند خون خواهد شد. قند خون زمینه ساز کبد چرب می باشد.

روده

از تاثیرات سیگار بر روده ، افزایش ریسک ابتلا به التهاب مزمن می باشد. سیگار کشیدن باعت تحریک گلبولهای سفید خون به تولید پروتئین التهابی به نام اینترفرون گاما می شود. نقش این پروتئین، ایجاد التهاب روده یا کولیت می باشد. یکی از علت های درد شکم بعد از سیگار کشیدن می تواند این موضوع باشد.

کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا می تواند ناشی از رسوب چربی یا بیلی روبین باشد از آنجایی که نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات باعث نشست چربی در سلولهای دستگاه گوارش می شود از اثرات احتمال ایجاد سنگ صفرا افزایش می یابد.

دندان

تاثیر سیگار با ایجاد بیماری هایی مثل : عفونت لثه ، پوسیدگی دندان ، خشکی دهان و زردی دندانها خواهد بود. نیکوتین و دود به عنوان یک سد دفاعی در برابر سیستم ایمنی داخل دهان عمل می کنند. باکتری ها از این فرصت استفاده کرده و تکثیر می یابند. تجمع باکتری ها سبب تولید اسید شده و مینای دندان را از بین می برد. ذرات تنباکو موجود در انواع دخانیات باعث فرسایش دندان ها و پوسیدگی آنها در طول زمان می شوند.

بیماری های سیگار

ریزش مو

یکی از جزئی ترین تاثیرات و مضرات مخرب مصرف سیگار؛ تاثیر بر روی ریزش موی سر می باشد. ریزش مو محدود به کسانی که سیگار می کشند نیست بلکه افرد غیر سیگاری ساکن در یک منزل نیز ، این عارضه را تجربه خواهند کرد. بر اساس مطالعات انجام گرفته استعمال 15-20 نخ سیگار بیشترین تاثیر را بر ریزش مو دارد.

 

آیا سیگار و دخانیات در آزمایش خون مشخص می شود؟

اگر بدنبال پاسخ این پرسش هستید که چند ساعت قبل از آزمایش سیگار نکشیم ؟ پس ، با ما همراه باشید. شناسایی نیکوتین با آزمایش ادرار ، خون ، مو و ناخن امکانپذیر است. دفع نیکوتین از طریق ادرار با سرعت زیادی همراه است. به همین خاطر است که افراد سیگاری احتیاج مداوم به کشیدن آن دارند. افرادی با سابقه چندین سال مصرف دخانیات برای پاک شدن آزمایش خود به زمانی معادل 10-14 روز احتیاج دارند. این درحالی است که در افراد مبتدی 2-4 روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود و . مصرف سیگارهای منتول ؛ قابلیت شناسایی در طولانی مدت از طریق خون را دارند. تست مو و ناخن با اینکه هزینه های زیادی دارند اما برای شناسایی نیکوتین بدن در طولانی مدت بسیار کاربردی هستند.

آیا سیگار باعث لاغری اندام می شود؟

استعمال دخانیات مثل : سیگار الکترونیکی ، قلیان ، تنباکو و سیگار معمولی با لاغری رابطه دارند اما نه آن گونه که شما تصور می کنید. کشیدن سیگار از طریق کاهش سطح سلامت و درگیری توان بدن با عوامل میکروبی باعث لاغری اندام و صورت در برخی از افراد می شود این مربوط به عام نیست. زیرا بدن هر فرد واکنش متفاوتی به مسائل به ویژه اختلالات عصبی می دهد. بهتر است از سیگار به عنوان رژیم لاغری استفاده نکنید.

چه سیگار هایی باعث عقیم شدن انسان می شود؟

شاید باورش دور از ذهن باشد اما استعمال دخانیات مانند: قلیان ، سیگار و تنباکو باعث عقیم شدن و ناباروری می گردد. نمی توان گفت سیگار هایی وجود دارد که تاثیری در ناباروری و عقیم شدن انسان ندارند لذا فریب سیگارهای معطر ، سبک و لایت را در کاهش عوارض نخورید. تخمک های زنان سیگاری نسبت به سایر زنان با سرعت بالاتری تخریب می شوند و چون جایگزینی برای آنها وجود ندارد این بانوان 1-4 سال زودتر یائسگی را تجربه می کنند. تاثیر سیگار در مردان نیز با کاهش تولید اسپرم ، اختلال نعوظ ، وجود اسپرم غیر طبیعی و کاهش کیفیت آنها همراه است. شاید بتوان گفت بزرگترین ضرر سیگار و قلیان ، همین قطع نسل انسان هاست.

مشکلات پزشکی سیگاری ها

عوارض سیگار و دخانیات چیست؟

عوارض سیگار و دخانیات از موی سر گرفته تا عقیم شدن انسان گسترده است. همچنین سایت های پزشکی زیادی، بسیاری از اثرات مخرب سیگار را بیان کرده اند اما شما می توانید در خصوص سکته مغزی ، بیماری های قلبی عروقی ، پیری زودرس ، بیماری های تنفسی و.. نیز تحقیق کنید زیرا استعمال دخانیات با این بیماری ها ارتباط مستقیم دارد. استفاده از یک قلیان کامل با 70 نخ سیگار برابر است.

سیگار کشیدن برای چه بیمارانی ممنوع است؟

عوارض سیگار کشیدن برای زنان و مردان مبتلا به بیماری های تنفسی مثل : کرونا ، آسم و… شدت بیشتری داشته و ممنوع است. بیمارانی که سابقه سکته قلبی و یا جراحی های قلب را دارند بهتر است در محیط های سربسته مملو از دود قلیان و سیگار حضور نیابند.

آیا سیگار فواید و مزایا هم دارد؟

اگر در پی بهترین و کم ضررترین سیگار هستید باید به این نکته توجه کنید که هر نخ سیگار برگ معادل مصرف یک پاکت سیگار معمولی می باشد. با اینکه تمام سیگار ها برای بدن مضر هستند اما سیگار بخار نسبت به سیگار معمولی کم ضررتر است. دقت کنید سیگار کشیدن خالی از فواید و مزایا نیست. تعدادی از خوبی های دخانیات از جمله سیگار عبارتند از:

  • کاهش ابتلا به پارکینسون
  • کاهش خطر جراحی تعویض مفصل زانو
  • افزایش تاثیر داروی کلوپیدوگرل قلب
  • تسکین درد های عصبی مختلف.

دیدگاهتان را بنویسید