دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر چیست؟

همه افراد مبتلا به اعتیاد می‌توانند درمان شوند به شرطی که حمایت های لازم برای تسکین علائم ترک، دوری از محرک ها و تغییرات مثبت را دریافت کنند. در این مطلب به بررسی دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر و اینکه چرا کنترل مصرف مواد برای افراد سخت است می‌پردازیم.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که مطالعات موسسه بین المللی سو مصرف مواد مخدر چگونه می‌تواند به این افراد در یافتن راهکارهایی برای پیشگیری و درمان کمک کند.

همیشه سو برداشت هایی درباره اعتیاد و مصرف مواد مخدر وجود دارد. برخی افراد فکر می‌کنند که مصرف مواد مخدر حتی زمانی که باعث آسیب به فرد شود باز هم نشانه ضعف شخصیتی و مشکل رفتاری است. اما این موضوع حقیقت ندارد.

سال ها مطالعه و تحقیق نشان می‌دهد که بیماری اعتیاد از موضوعات پزشکی پیچیده اما قابل درمان است که باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود. محققان باور دارند که این اتفاق به نحوی که در ادامه ذکر خواهیم کرد رخ می‌دهد.

مغز ما مجهز به سیستمی به نام سیستم پاداش است. رفتارهایی که باعث می‌شوند ما زنده و سالم بمانیم و افزایش تولید برخی مواد شیمیایی در مغز از جمله انتقال دهنده های عصبی در این سیستم از مغز ایجاد می‌شود. که با ایجاد لذت و سرخوشی نیز مرتبط هستند. این سیستم همان دلیل احساس لذت و خوشحالی ما هنگام خوردن غذای مورد علاقه مان، دیدن لبخند کسی که دوستش داریم یا هنگام یادگیری یک موضوع جدید است.

هنگامی که درگیر رفتارهای جدید و پاداش دهنده می‌شویم. مغز بین آن رفتار و نشانه های مربوط به آن مانند صحنه های مختلف، صداها یا احساساتی که پاداش را به یاد ما می‌آورند ارتباط برقرار می‌کند. به همین دلیل هنگام قدم زدن در کنار یک رستوران وقتی بوی خوبی به مشاممان می‌رسد گرسنه می‌شویم. این سیستم به ما انگیزه می‌دهد تا به انجام کارهایی، مثل غذا خوردن، مراقبت از یکدیگر یا یادگیری مهارت های جدید بپردازیم که به ما کمک می‌کنند زندگی بهتری داشته باشیم.

برای اطلاع از کمپ ترک اعتیاد رایگان در کرج کلیک کنید.

مواد مخدر، مواد شیمیایی هستند که از انتقال دهنده های عصبی سیستم پاداش مغز تقلید می‌کنند. دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر این است که مواد مخدر سیستم پاداش مغز را بیشتر از عملکردهای دیگر مغز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاهی اوقات استفاده مکرر از مواد مخدر امکان دارد در عملکرد بخش هایی از مغز و ارتباط آنها با یکدیگر تغییراتی ایجاد کند. این تغییرات می‌تواند لذت بردن از فعالیت های سالم را برای فرد سخت کند. در چنین شرایطی فرد برای دستیابی به احساس لذت نیاز به مواد مخدر پیدا می‌کند.

قطع ناگهانی یا کاهش شدید مقدار مصرف مواد مخدر امکان دارد حالت های ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند. از جمله این علائم می‌توان به حالات روحی ناخوشایند، یا حالات جسمی مانند تب و لرز و حتی در برخی موارد عوارض بسیار شدیدتر اشاره کرد. این حالات قابل درمان هستند اگر چه در برخی افراد مصرف دوباره مواد تنها راه حل محسوب می‌شود.

با مصرف مداوم مواد مخدر مغز ممکن است بین این مواد و علائم مرتبط با آنها یک ارتباط قوی ایجاد کند، علائمی که دوری از آنها امکان دارد سخت باشد. افراد، اماکن، و احساساتی که که فرد را به یاد مصرف می‌اندازند، محرک نام دارند. این مواد امکان دارد میل و رغبت فرد را برای مصرف مجدد بیشتر کنند.

مصرف مواد مخدر امکان دارد مدارهایی را در مغز تضعیف کند که به فرد کمک می‌کنند تا هنگام انجام فعالیت ها خود را کنترل و استرس را تحمل کنند. همین امر حتی زمانی که باعث آسیب به فرد شود یا مصرف مواد احساس لذت قبل را به فرد ندهد، باز هم دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر محسوب می‌شود.

در حالی که برخی عوامل وجود دارند که میزان اختلال مصرف مواد را در افراد مختلف متفاوت می‌سازد. این فاکتورهای شامل نژاد، قومیت، جنسیت، وضعیت اقتصادی و…. می‌شوند. اگر مصرف مواد مخدر به مرحله اعتیاد برسد، هرچقدر هم فرد بخواهد مصرف آن را کاهش دهد یا متوقف کند باز هم ترک آن دشوار خواهد بود.

وقتی کسی در تلاش برای ترک مصرف مواد مخدر است، با برخورد با کوچکترین محرک یا تجربه های جدید و استرس زا، ممکن است دوباره به مصرف مواد مخدر روی بیاورد. بازگشت به مصرف یا عود مصرف پس از ترک اتفاق غیر معمولی نیست. به یاد داشته باشید این اتفاق هرگز نشانه ضعف فرد مبتلا نیست.

خبر خوب این است که اگر چه مواد مخدر می تواند مغز را تغییر دهد اما راهکارهای درمانی هم برای این اتفاق وجود دارد. افراد مبتلا به اعتیاد امکان دارد درمان شوند؛ به شرطی که حمایت لازم برای تسکین درد و علائم ترک و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی را دریافت کند. این حمایت نیاز است توسط خانواده و جامعه ایجاد شود و در کمپ ترک اعتیاد رایگان یا غیررایگان و انجمن‌های ترک اعتیاد مثل انجمن ان ای ادامه یابد.

محققان نیز همواره در حال تلاش هستند و تاکنون نیز راه های درمانی زیادی از جمله برخی داروهای ایمن و موثر را ارائه داده اند.

افراد دارای مغزهای متفاوتی هستند. به همین دلیل محققان به تحقیق در مورد دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر و نحوه عملکرد مواد مخدر در مغز ادامه خواهند داد. آنها دائما به دنبال راه های بهتر و مفیدتر برای پیشگیری، مدیریت و درمان اختلالات مصرف مواد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید