درب‌ اتوماتیک شیشه ‌ای از قطعات متفاوتی تشکیل شده‌است که در کنار هم کمک می‌کنند تا درب بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. ما در این مطلب سعی داریم به این موضوع بپردازیم و اطلاعاتی را دربارۀ آن با شما در میان بگذاریم.

حتما شما هم درب اتوماتیک بانک، مغازه و همچنین درب اتوماتیک اداره و فروشگاه‌ها و شرکت‌ها را دیده‌اید و با کارکرد آن‌ها آشنایی دارید. این درب‌ها حدود دو دهه است که به بازار آمده‌اند و در حال حاضر به یکی از پرمصرف‌ترین انواع درب‌ها تبدیل شده‌اند. عملکرد این درب‌های اتوماتیک ساده است. به‌گونه‌ای که وقتی به درب اتوماتیک نزدیک می‌شوید، خود‌به‌خود باز شده و می‌توانید از آن عبور کنید. اگر پنجره های دو جداره کشویی را دیده باشد، دربهای اتوماتیک نیز عملکردی مشابه دارند با این تفاوت که برقی و اتوماتیک و دارای مدارکنترلی با تکنولوژی بالا هستند.  یک درب‌ اتوماتیک شیشه ‌ای از قطعات متفاوتی تشکیل شده‌است که در کنار هم کمک می‌کنند تا درب بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. ما در این مطلب سعی داریم به این موضوع بپردازیم و اطلاعاتی را دربارۀ آن با شما در میان بگذاریم.

بهترین موتور برای درب اتوماتیک شیشه ای کدام است؟

درب اتوماتیک چیست و در کجاها استفاده می‌شود؟

درب اتوماتیک نوعی از انواع درب به شمار می‌آید که برای باز و بسته کردن آن نیازی به استفاده از دست نیست و با استفاده از موتور و بردی که برای آن طراحی شده‌است می‌تواند به‌راحتی باز و بسته شود. این درب‌ها نه تنها عبورومرور و داخل یا خارج شدن به اماکن مختلف را برای افراد آسان می‌کند، بلکه کمک خواهد کرد تا کسانی که از ناتوانی جسمی برخوردارند و یا دارای فرزند کوچک هستند بتوانند به‌راحتی وارد ساختمان‌های مختلف شوند.

معرفی انواع درب اتوماتیک

تفاوتی ندارد که شما بخواهید از این درب‌ها به‌عنوان درب اتوماتیک بانک استفاده کنید و یا آن را به‌عنوان درب اتوماتیک مغازه و فروشگاه در نظر بگیرید. این درب‌ها از تنوع بالا و کارکرد بسیار خوبی برخوردارند که می‌توان به‌عنوان درب اتومات کارخانه نیز از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به معرفی دو نمونه از درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای خواهیم پرداخت.

  • درب اتومات کشویی:

این نوع درب به‌صورت‌های مختلفی طراحی شده‌است که البته برای باز و بسته شدن از طرفین، نیاز به فضای ثابتی مانند دیوار دارد. از ویژگی‌های درب کشویی علاوه‌بر سادگی و زیبایی خاصی که دارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که در هر جا و فضایی می‌توان از آن استفاده کرد. به‌عنوان مثال، درب اتوماتیک بانک و یا درب اتوماتیک مغازه و اداره و … تفاوتی در عملکرد ندارند و تنها فضایی که از آن‌ها استفاده شده متفاوت است. عملکرد درب کشویی آن است که درون یک ریل به حالت رفت‌و‌برگشت عمل کرده و می‌توان میزان سرعت باز و بسته شدن آن را نیز تنظیم کرد.

  • درب اتوماتیک تلسکوپی:

از دیگر درب‌های اتوماتیک شیشه ای که امروزه در بازار وجود دارد و می‌توان آن‌ها را نصب نمود درب‌های اتوماتیک تلسکوپی هستند که به‌صورت کشویی یا اسلایدی باز و بسته می‌شوند، اگر به دنبال خرید درب اتوماتیک مغازه و همچنین درب اتوماتیک اداره هستید، این نوع درب بهترین گزینه برای فضاهای محدود به شمار می‌آید. سنسورهایی که در درب‌های کشویی به‌کار رفته، در این نوع درب نیز استفاده می‌گردد. به‌گونه‌ای که بی‌هیچ خطایی و به‌طور کاملاً دقیق عمل می‌کنند.

تنها تفاوتی که این نوع درب اتومات یا درب برقی چشمی دار با نوع قبلی دارد این است که از طریق دو لت متحرک خود، به هر سمت حرکت کرده و تا ۶۶ درصد، کل فضا را باز می‌کند. لت‌های این نوع درب در یک زمان به یک سمت حرکت کرده و بر روی لت ثابت جمع می‌شوند. به همین دلیل در مقایسه با درب اتوماتیک کشویی، می‌توانند فضای بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند.

چه قطعاتی برای درب اتوماتیک شیشه ای در نظر گرفته شده‌است؟

گفتنی است که برای درب‌های اتوماتیک، سازوکار خاص و پیچیده‌ای در نظر گرفته شده‌است، به همین منظور نیاز به قطعات خاصی برای عملکرد آن وجود دارد. ما در ادامۀ این بخش به معرفی و بررسی این قطعات خواهیم پرداخت:

  • گیربکس یا جعبه‌دنده:

وظیفۀ این قطعه آن است که نیروی موتور را به تسمه‌تایم انتقال دهد. درواقع گیربکس بخش مکانیکی سیستم درهای اتوماتیک به شمار می‌آید. اما نکتۀ قابل ذکر این است که نوع آن در درب‌های مختلف متفاوت است.

  • برد الکترونیک:

برد الکترونیک برای درب اتوماتیک بانک یا مغازه و همچنین درب اتوماتیک اداره و … به این منظور استفاده می‌شود که بتوان زمان باز و بسته شدن درب‌های اتوماتیک را تنظیم کرد. محل قرارگیری این قطعه روی درب‌های مختلف متفاوت است.

  • موتور الکتریکی:

این بخش از مهم‌ترین قطعات درب اتوماتیک شیشه ای به شمار می‌آید که دارای انواع و اقسام مختلف است و برندهای گوناگونی این قطعه را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. در ادامه به نکاتی درمورد موتور الکتریکی پرداخته شده‌است:

  1. اصولاً برای این درب‌ها از موتورهای CD استفاده می‌شود. البته این نکته شایان ذکر است که برای درب اتوماتیک شیشه ای دولنگه، از دو موتور و برای درب‌های تک لنگه، از یک موتور استفاده می‌شود. اندازۀ ولتاژ این موتورها نیز براساس نوع درب متغیر بوده و بین ۲۴ تا ۹۰ ولت متفاوت است.
  2. برای انتخاب یک موتور خوب برای درب اتوماتیک بانک، مغازه، اداره و همچنین درب اتومات کارخانه بهتر است نوعی از موتور انتخاب شود که کمترین میزان نویز و صدا را در هنگام باز و بسته کردن ایجاد کند.
  3. نکتۀ دیگری که در خصوص انتخاب موتور درب اتومات باید در نظر گرفته شود، نبود درز و شیار است. این موتور باید به‌گونه‌ای قرار گیرد که هیچ‌گونه درز و شیاری در دیوار و کناره‌های درب باقی نماند.
  4. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، نداشتن سروصدا از مهم‌ترین نکات درب اتوماتیک چشمی دار و یا همان درب اتوماتیک شیشه ای به شمار می‌آید.
  5. موتور درب برقی باید این قابلیت را داشته باشد که بتوان میزان سرعت آن را تنظیم نمود. به‌عنوان مثال، بهتر است درب اتوماتیک مغازه و یا درب اتوماتیک بانک و … با سرعت‌های منطقی و قابل‌قبولی باز و بسته شوند تا نتوانند به افرادی که از آن عبور می‌کنند، آسیبی وارد کنند.
  6. موتور درب اتومات بهتر است توسط افرادی که در این زمینه از تخصص بالایی برخوردارند نصب شود، زیرا این بخش از درب‌های اتوماتیک از حساسیت بالایی برخوردارند.
  7. گفتنی است که بسته به اینکه قرار است درب اتوماتیک برای چه مکانی نصب شود باید سبک و یا سنگین بودن نوع موتور در نظر گرفته شود. به‌عنوان مثال، انتخاب موتور برای درب اتومات کارخانه با انتخاب موتور برای دربی که برای یک فروشگاه کوچک انتخاب می‌شود طبیعتاً متفاوت است.

  • شستی یا کنترل دستی:

هنگام نصب درب اتوماتیک، دو شستی یا کنترل دستی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. این مورد کمک می‌کند تا بتوان درب را بدون ریموت نیز باز کرد. محل قرارگیری شستی‌ها یکی در قسمت بیرونی در و دیگری در قسمت داخلی درب اتومات است.

  • تجهیزات ایمنی:

همان‌طور که می‌دانید، درب اتوماتیک چشمی دار دارای تجهیزات مختلفی از جمله سنسور مادون قرمز و یا همان چشمی است. این سنسور کمک می‌کند تا از برخورد درب با افراد و وسایلی که در حال ورود و خروج به آن هستند جلوگیری شود.

  • ریموت کنترل:

تمامی درب‌های اتوماتیک دارای ریموت کنترل هستند که این ریموت‌ها مجهز به برد الکترونیکی بوده و با استفاده از کلیدهایی که روی آن قرار دارد می‌توان باز و بسته شدن درب را از راه دور کنترل کرد.

جمع‌بندی

برای آن‌که بتوانید برای مکانی که دارید درب اتوماتیک خوبی نصب کنید، بهتر است پیش از انتخاب با مشاورانی که در این حوزه فعالیت دارند صحبت کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. این موضوع سبب می‌شود تا شما بهترین انتخاب را برای درب اتوماتیک مغازه، اداره و یا درب اتومات کارخانه خود داشته باشید.

پارس در پیشرو در اتوماسیون درب و کرکره

دیدگاهتان را بنویسید