یکی از بیماری‌ های شایع در ایران و جهان بیماری‌ های تنفسی هستند، بسیاری از افراد که به بیماری‌ های تنفسی مبتلا می ‌شوند از نظر وراثتی و ژنتیکی مستعد این بیماری ‌ها هستند.

زندگی در شهرهای بزرگ و آلوده، استعمال سیگار و شیوع بیماری‌ های تنفسی همچون کرونا از مهم‌ ترین علت‌ های ابتلا بیماری‌ های تنفسی شناخته می‌ شوند.

دستگاه‌ های کمک تنفسی

گاهی آن قدر شدت بیماری‌ های تنفسی افزایش پیدا می ‌کند که منجر به اختلال تنفس در خواب و عدم کیفیت خواب شبانه می ‌شود، خواب کافی به افزایش نیروی دفاعی بدن انسان و بازیابی انرژی در طول روز کمک می ‌کند در نتیجه اختلال در خواب باعث از بین رفتن آرامش فرد در طول روز می‌ شود.

دستگاه‌ های کمک تنفسی انواعی از تجهیرات پزشکی هستند که به درمان بیماری ‌های ریوی و تنفسی کمک می ‌کنند، در این متن به معرفی سه دستگاه کمک تنفسی بای پپ، سی پپ و اتو سی پپ و ویژگی‌ های آن‌ ها می ‌پردازیم.

دستگاه بای پپ و سی پپ و اتو سی پپ چیست و چه ویژگی‌ های دارند؟

دستگاه بای پپ چیست؟

بای پپ را می‌ توانیم یکی از پر کاربرد ترین انواع دستگاه‌ های کمک تنفسی معرفی کنیم که با استفاده از فشار هوا (در دو سطح فشار بالا و پایین) فرآیند تنفس را آسان کرده و در درمان بیماری‌ های تنفسی همچون کرونا وآپنه و… نقش موثری دارند.

از بای پپ در بیمارستان‌ ها و منازل برای درمان افرادی که از مشکلات و بیماری‌ های تنفسی در خواب رنج می ‌برند استفاده می ‌شود، این دستگاه از طریق ایجاد دو نوع فشار هوا در هنگام خواب چرخه نامنظم خواب را از بین برده و به تجربه خوابی آرام و لذت بخش کمک می ‌کند، بدنه اصلی بای پپ، لوله اتصال و ماسک تنفسی از اجزای این دستگاه کمک تنفسی می ‌باشند.

در کنار این لوازم پزشکی داشتن این 4 وسیله برای سلامت خودت و خانوادت ضروریه حتما این مقاله را بخوانید.

چه افرادی نیاز به استفاده از بای پپ دارند؟

افراد مبتلا به آپنه خواب

افراد مبتلا به اختلالات و مشکلات شدید ریوی

افرادی که خروپف‌ های شدیدی دارند.

افرادی که تنگی نفس‌ های مداوم دارند.

افرادی که به دلیل تنفس نامنظم در طول شب خواب خوبی نداشته و مدام بیدار می‌ شوند.

عملکرد بای پپ چگونه است؟

دستگاه بای پپ از طریق ایجاد دو سطح فشار (بالا و پایین) میزان اکسیژنی که بیمار به آن نیاز دارد را تأمین می‌ کند و اختلالات تنفسی در حین خواب را برطرف می ‌کند، بای پپ محصولی است که دم و بازدم و افراد را به صورت برابر ایجاد کرده و از این طریق موجب بهبود تنفس افراد و کیفیت خواب آن ‌ها می‌ شود.

ویژگی ‌های دستگاه بای پپ چیست؟

بای پپ به صورتی هوشمند با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فرآیند تنفس در خواب را تنظیم می ‌کند و به خواب دلنشین و آرام افراد کمک می‌ کند، این دستگاه دارای حافظه بوده و امکان ضبط واکنش‌ های تنفسی افراد بیمار در طول خواب را دارد.

مجاری تنفسی، لب‌ ها ومجاری بینی بیمار در هنگام استفاده از بای پپ مرطوب شده و انسداد ریه و التهابی که در پشت گوش افراد وجود دارد برطرف می‌ شود و از این طریق این دستگاه از تنگی نفس و نارسایی در تنفس جلوگیری می ‌کند.

دستگاه سی پپ چیست؟

سی پپ از دیگر دستگاه‌ های کمک تنفسی و تجهیزات پزشکی کاربردی و پراستفاده است که با باز نگه داشتن راه تنفسی بیمار به درمان خرو پف و آپنه تنفسی می ‌پردازد، سی پپ دستگاهی است که هوای بسیار کمی را وارد ریه فرد کرده و به نفس کشیدن او کمک می ‌کند.

اصلی ‌ترین وظیفه دستگاه سی پپ برطرف کردن گرفتگی‌ های تنفسی است، سی پپ یکی از کارآمد ترین روش ‌های غیر تهاجمی برای درمان مشکلات ریوی محسوب می‌ شود، پزشکان آن را برای درمان افرادی که در خواب خروپف شدیدی دارند و مبتلایان بیماری‌ های انسدادی ریه تجویز می ‌کنند.

سی پپ دارای بدنه اصلی، لوله خرطومی و ماسک است و در دو نوع تولید می ‌شود، سی پپ فشار هوا را در ریه افزایش می ‌دهد.

انواع دستگاه سی پپ

سی پپ با فشار ثابت

در این نوع دستگاه پس از انجام تست خواب و آزمایشات مربوطه میزان فشار هوایی ثابت و تنظیمات مورد نیاز توسط پزشک مشخص می ‌شود وارد ریه فرد بیمار می ‌شود.

سی پپ با فشار خودکار

این نوع دستگاه سی پپ هوا را با توجه به فشاری که در ریه‌ ها وجود دارد تنظیم کرده و وارد ریه فرد می‌ کند.

چه افرادی نیاز به استفاده از سی پپ دارند؟

افرادی که دچار مشکلات ریوی ناشی از نارسایی قلبی هستند.

افرادی که خروپف‌ های شدیدی دارند.

افرادی که دچار آنه انسدادی خواب هستند.

افرادی که دچار نارسایی هیپوکسمیک تنفس هستند.

ویژگی‌ های دستگاه سی پپ چیست؟

آپنه موجب توقف تنفسی فرد در خواب می ‌شود و به دلیل این است که عضلات تنفسی که در طول خواب استراحت می‌ کنند ممکن است راه تنفسی بیمار را ببندد، استفاده از سی پپ به دلیل فشار مثبتی که وارد می ‌کند راه تنفسی فرد را در هنگام خواب باز نگه می‌ دارد و هوا را از طریق لوله خرطومی که به ماسک متصل است وارد دریه فرد بیمار می‌ کند، در این مقاله نیز به مزایا و معایب اتوسی پپ اشاره شده است که بهتر است بخوانید.

اثرات استفاده از سی پپ بعد از گذشت چه مدت مشخص می ‌شوند؟

اثر استفاده از دستگاه سی پپ به شدت بیماری و نوع بیماری تنفسی بستگی دارد، بسیاری از افراد در مدت زمان کوتاهی که این دستگاه استفاده می ‌کنند نتایج آن را مشاهده می ‌کنند و عده‌ ای دیگر به مدت زمان بیشتری از این دستگاه نیاز دارند تا اثر بخشی کامل را داشته باشد.

دستگاه اتو سی پپ چیست؟

اتو سی پپ همان سی پپ خودکار است که تنها محدوده‌ ای از فشار را به بیمار ارائه می ‌کند و اکسیژن مورد نیاز خون فرد مبتلا به آپنه خواب را با ایجاد فشار مثبت تأمین می ‌کند.

فشار مثبت دستگاه اتو سی پپ هم در دم و هم در بازدم تأثیر می ‌گذارد و از فرد در برابر خطراتی که ممکن است در اثر کاهش خون پیش بیاید محافظت می ‌کند.

دستگاه به صورت خودکار به تأمین فشار مثبت می ‌پردازد و مطابق با تنفس فرد میزان اکسیژن مورد نیاز را وارد ریه فرد می ‌کند.دستگاه اتو سی پپ دستگاهی است که یک الگوریتم داخلی دارد که با هر نفس کشیدن بیمار مقدار فشاری که برای استشاق نیاز دارد را تعیین می ‌کند، نیاز های افراد در شب‌ ها، ساعت‌ ها و خواب ‌های متخلف با یکدیگر تفاوت دارند.

اجزاء و قطعات دستگاه اتو سی پپ

دستگاه اتو سی پپ شامل ماسک اکسیژن، بدنه اصلی، مخزن مرطوب کننده و لوله‌ های انتقال اکسیژن است، این دستگاه هوای محیط را به داخل خود کشیده و پس از خارج کردن ناخالصی ‌ها توسط فیلتر هوایی که داخل آن تعبیه شده هوا را با فشار بالا وارد ریه فرد می ‌کند.

ویژگی‌های دستگاه اتو سی پپ

تقریباً تمامی دستگاه‌ های کمک تنفسی که اکسیژن با فشار مثبت تولید می‌ کنند عملکرد یکسانی داشته و این کار را از طریق فشرده سازی هوای اطراف انجام می ‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید