به دلیل نوسانات و قطع و وصل شدن‌های ناگهانی برق، وسایل برقی خانه در معرض خطر سوختگی هستند. این موضوع خرید استابلایزر را به‌عنوان یک محافظ و تثبیت‌کننده جریان برق چندبرابر می‌کند. اما به‌جرئت می‌توان گفت همه افراد زمان خرید به اولین موردی که دقت می‌کنند قیمت محصول است. پس باید به این نکته توجه کنید که چه عواملی مؤثر بر قیمت استابلایزر هستند. در ادامه این مقاله با این عوامل آشنا خواهید شد.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر، ترانس یا همان تثبیت‌کننده ولتاژ دستگاهی است که به‌عنوان واسط بین ولتاژ برق ورودی و دستگاه‌های برقی شما قرار می‌گیرد. این تثبیت‌کننده ولتاژ دارای میکروپروسسوری است که ولتاژ را اندازه‌گیری و افزایش یا کاهش آن را تشخیص می‌دهد. البته این دستگاه در دو نوع صنعتی و خانگی در بازار ارائه می‌شود. برای خرید هر کدام از انواع استابلایزر باید اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید که بهترین استابلایزر بازار را باید چگونه انتخاب کنید و چه فاکتورهایی را در هنگام خرید مدنظر داشته باشید. یکی از آن فاکتورهای قیمت است که در ادامه شما را در این باره راهنمایی خواهیم کرد.

انواع استابلایزر

طبق توضیحات بالا یکی از دستگاه‌های ضروری برای خانه، کارگاه، کارخانه، بیمارستان و… تثبیت‌کننده ولتاژ است. در واقع دستگاه‌های موردنظر شما، نوع استابلایزر مصرفی‌تان را تعیین می‌کند.

استابلایزر رله‌ای

استابلایزر رله ای برای دستگاه‌های خانگی مناسب هستند. عملکرد این استابلایزرها به ترانس و رله‌هایی بستگی دارد که ترانس را در وضعیت‌های مختلف قرار می­دهند.

عوامل موثر بر قیمت استابلایزر

استابلایزر سروو

زمانی که ولتاژ ورودی دستگاه‌ها خیلی بالا باشد، استابلایزر سروو پیشنهاد می‌شود. این ترانس‌ها با دقتی 1 تا 50 درصدی قبل استفاده در شرایط سخت و حساس هستند. موتور سروو، ترانس خودکار، ترانس افزایش‌دهنده و کاهنده، موتور انتقالی و سیستم کنترلی از اجزای این دستگاه هستند.

استابلایزر استاتیک

برای کنترل لحظه به لحظه جریان برق با دقت بالا از استابلایزر استاتیک باید استفاده شود. در این مدل از دستگاه تثبیت کننده ولتاژ از یک ترانس افزاینده و کاهنده، موتور  IGBT، میکرو کنترلر، میکروپردازنده و dsp استفاده شده است.

نصب استابلایزر

اگر قصد خرید و نصب این دستگاه را برای وسایل خانگی دارید، باید بگویم کار مشکلی نیست. اما اگر با دستگاه‌هایی سروکار دارید که ولتاژ برق بالایی دارند، بهتر است از یک متخصص برق یا نصاب کمک بگیرید؛ چراکه این ولتاژ بالا می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. دقت کنید که محل نصب حتماً باید تمیز و عاری از گردوخاک باشد ضمن اینکه حواستان باشد در فاصله 20 تا 50 سانتی‌متری از رطوبت قرار دهید.

نصب استابلایزر کار تخصصی می‌باشد. اما شما می‌توانید با مشاهده آموزش نصب استابلایزر، اقدام به راه اندازی آن نمایید. در صورت لزوم می‌توانید با شرکت سازنده آن تماس گرفته و جهت نصب درخواست کارشناس کنید.

مهم ترین کاربردهای استابلایزر

استفاده از استابلایزر می‌تواند بسیار بر هزینه‌های تعمیر یا تعویض وسایل برقی محل کار یا منزل شما تاثیرگذار باشد. برخی وسایل برقی گران قیمت که به نوسانات ولتاژ حساس هستند، می‌توانند به سرعت بسوزند یا خراب شوند. اما استابلایزر به شما در حفاظت از آن کمک می‌کند. در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای استابلایزر را برای شما ذکر خواهیم کرد.

مهم ترین کاربردهای استابلایزر

استابلایزر؛ محافظ وسایل برقی در برابر صاعقه

وقوع صاعقه یکی از اصلی‌ترین عوامل در تغییر ولتاژ ورودی به وسایل برقی است. استفاده از استابلایزر می‌تواند بادقت، سرعت و حساسیتی بال نسبت به ولتاژ ورود به لوازم الکترونیک، آن را تنظیم و آسیب‌دیدن آنها جلوگیری کند.

برای اطلاع از نحوه محافظت استابلایزر از وسایل برقی در هنگام رعد و برق یا صاعقه می‌توانید اینجا کلیک کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

استابلایزر؛ فیلتری در برابر نویز و شوک الکتریکی

از دیگر مواردی که می‌تواند به لوازم برقی شما آسیب بزند، نویز و شوک‌های الکتریکی وارد شده به آنهاست. این محافظ الکتریکی ضمن تنظیم ولتاژ با فیلتری پیشرفته مانع از ورود پارازیت‌ها و شوک‌های الکتریکی می‌شود.

ویژگی‌های تعیین‌کننده قیمت استابلایزر

در کنار ویژگی‌های زیر باید هنگام خرید این محافظ به تک‌فاز یا سه‌فاز بودن آن دقت کنید. ضمن اینکه قیمت استابلایزر در مقابل وسایلی مثل کامپیوتر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال و… بسیار مناسب‌تر است؛ بنابراین با پرداخت هزین ه­ای اندک برای یک محافظ برقی از هزینه های بالا برای تعمیر یا خرید مجدد دستگاه­ های برقی جلوگیری کنید. اما عوامل موثر بر قیمت استابلایزر بسیار متعدد هستند و ما در ادامه می‌خواهیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم:

مصرف انرژی بهینه +A

بیشترین انتظاری که از وسایل برقی داریم، کمترین میزان مصرف انرژی و بالاترین بازدهی است؛ بنابراین زمان خرید استابلایزر به برچسب انرژی بهینه +A آن به‌عنوان یک محافظ الکترونیکی و دستگاهی برقی دقت کنید. یکی از عوامل موثر بر قیمت استابلایزر میزان مصرف انرژی آن است. این مسئله برای استابلایزرهای ماینر عموما اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

گواهی کیفیت

همان‌طور که گفتیم استابلایزر محافظ دستگاه‌های برقی شماست. حال‌آنکه برای اینکه این وسیله وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد، گواهی کیفیت از دیگر موارد مهمی است که بر قیمت استابلایزر اثرگذار است و باید به آن دقت کنید.

بیشتر بخوانید: از دیگر عوامل موثر بر قیمت استابلایزر ایرانی بودن یا خارجی بودن آن است. عموما استابلایزرهای ایرانی قیمت پایین‌تری نسبت به انواع خارجی آن دارند. اما اگر می‌پرسید که استابلایزر ایرانی بهتر است یا خارجی باید به شما بگوییم که فاکتورهای زیادی در جواب به این سوال باید مورد بررسی قرار گیرد. اما به صورت کلی استابلایزرهای ایرانی هم می‌توانند در حد استابلایزرهای خارجی موثر واقع شوند.

ویژگی‌های تعیین‌کننده قیمت استابلایزر

فن هوشمند

استابلایزر هم مثل سایر دستگاه‌های برقی دیگر، زمان استفاده افزایش دما دارد. اگر این افزایش کنترل نشود مسلماً در طول عمر این وسیله تأثیرگذار است. پس یکی از امتیازاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید فن هوشمند استابلایزر است. زمانی که دمای داخل دستگاه هنگام کارکردن بالا می‌رود، این فن شروع به فعالیت کرده و با خنک‌کردن قسمت داخلی، به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. داشتن فن و نوع آن می‌تواند از عوامل موثر بر قیمت استابلایزر باشد.

تنظیم ولتاژ خروجی

قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی هم از دیگر موارد مؤثر بر قیمت استابلایزر به حساب می‌آید. به این نکته توجه داشته باشید که تنها در بعضی از استابلایزرها می­توانید ولتاژ خروجی را تنظیم کنید.

سیستم کنترل فاز

کنترل فاز از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت استابلایزر است. اگر ولتاژ برق در یکی از فازهای استابلایرز سه‌فاز قطع شود یا در محافظ‌های برق تک‌فاز، سیم نول به فاز تبدیل شود، اینجاست که استابلایزر با قطع تمام ولتاژهای خروجی از آسیب به دستگاه جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید