در این مقاله کوتاه، سعی می شود درباره پیچ و رولپلاک نما وریزش سنگ نما و سایر موارد صحبت کنیم . در اکثر ساختمان ها دیده اید، نمای بیرونی که جلوه خاصی به ساختمان می دهد، دچار نقص و شکستگی ‌هایی گردیده است، در این صورت می ‌تواند با جان عابری که از زیر ساختمان در حال عبور است بازی کند.

 مسلما، تاکنون درباره نمای ساختمان ها چیزهایی شنیده اید، اکثر افراد مطالبی در این مورد  میدانند و اطلاعاتی در این زمینه، به گوش همه خورده است. در این مقاله کوتاه، سعی می شود درباره  ««پیچ و رولپلاک نما جهان فرود»»   و ریزش سنگ نما و کشته شدن یک عابر هنگام عبور از کنار ساختمان صحبت کنیم که ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

ریزش سنگ نما و کشته شدن عابر هنگام عبور

نمای ساختمان ها ممکن است بعد از چندین سال، فرسوده شده و دچار ریزش شوند. برای این منظور راهکارهایی وجود دارد که می توان به وسیله آن، ساختمانهایی که نمای آنها از بین رفته تعمیر و بازسازی کرد. عدم رعایت برخی نکات ایمنی در ساخت و ساز و مهم تر از آن، سنگ نمای بیرونی ساختمان، باعث ایجاد ضرر های جبران ناپذیری می شود. یکی از این خطرات که به دلیل مقاوم نبودن سنگ نمای ساختمان اتفاق می افتد؛ ریزش سنگ نما و کشته شدن عابر، هنگام عبور از کنار ساختمان می باشد.

پیچ و رولپلاک نما چیست؟

در اکثر ساختمان ها دیده اید، نمای بیرونی که جلوه خاصی به ساختمان می دهد، دچار نقص و شکستگی ‌هایی گردیده است، در این صورت می ‌تواند با جان عابری که از زیر ساختمان در حال عبور است بازی کند. به عنوان مثال؛ در همین اواخر شنیده اید که ریزش سنگ نمای یکی از ساختمان های مسکونی باعث از دست رفتن جان یکی از هموطنان شد.

بنابراین توصیه می شود؛ راهکارهای لازم را در نظر گرفته و به آن عمل کنید تا دچار خساراتی همچون، ریزش سنگ نما و کشته شدن عابر هنگام عبور نشوید. یکی از این راهکارها استفاده از پیچ و رولپلاک نما است.

عوامل طبیعی و مختلفی همچون، طوفان و زلزله می تواند باعث از بین رفتن سنگ های نمای ساختمان ها شود. همچنین، برخی از عوامل شیمیایی نیز باعث از بین رفتن سنگ ها در ساختمان ها می شود که خطرات جانی را به همراه دارد، برای این منظور، استفاده از پیچ و رولپلاک نما برای مقاوم و محکم کردن نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. شخصی که این کار را انجام می ‌دهد به عنوان  ««راپل»»  کار، با استفاده از طناب و گره هایی که محکم شده اند بر بالای ساختمان می رود. در واقع برای بستن پیچ و رولپلاک نما این روش مناسب ترین روش می باشد؛ زیرا مزیت‌های زیادی در مقایسه با استفاده از داربست دارد. راپل کار در ارتفاع  ساختمان به صورت ثابت باقی می ماند و پاهای او به ساختمان چسبیده ولی دست های او باز است و می‌تواند با ابزارهایی همچون دریل کار کرده و پیچ و رولپلاک نما را بر روی سنگهای نما نصب کند. همچنین این روش باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می ‌شود؛ زیرا ایمن نبودن سنگ هایی که به عنوان نمای بیرونی ساختمان ها استفاده شده، باعث می شود که جان عابران پیاده به خطر بیفتد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار، می توان با استفاده از پیچ و رولپلاک نما و بالا بردن میزان مقاومت سنگ در برابر عوامل آسیب ساز، این معضل را از بین برده و یا کاهش داد.

آشنایی با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با جهان فرود

آشنایی با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

لوازم مورد نیاز جهت نصب پیچ ورولپلاک نما

•        دریل هیلتی و غیر هیلتی برای سوراخ کردن سنگ های نما.

•        پیچ های به اندازه 5سانتی به تعداد کافی.

•        رولپلاک تک به اندازه تعداد پیچ ها.

•        دریل پیچ سفت کن که برای محکم کردن پیچ پشت سنگ استفاده میشود.

•        کلاه ایمنی برای حفاظت از سر.

•        چسب آنتیک یا کاشی برای استفاده کردن روی پیچ به عنوان بتونه.

•        سطل برای ریختن ابزار.

دلایل اساسی جهت استفاده از پیچ و رولپلاک نما

دلایل زیادی وجود دارد که افراد هنگام ساختمان سازی، حتما باید جهت استفاده از سنگ نما برای محیط بیرونی و نمای ساختمان از پیچ ورولپلاک نما استفاده کنند که در زیر به شرح چند دلیل می پردازیم؛

اولین دلیل که می توان به آن اشاره کرد، افزایش میزان مقاومت و استحکام نمای ساختمان در برابر عواملی همچون باد و طوفان برای جلوگیری از مرگ عابر پیاده بر اثر ریزش سنگ نما یا خسارات جانی و مادی جزئی تر است.

دومین دلیل اهمیت استفاده از  ««کار در ارتفاع»» ، در حفظ زیبایی بیرونی ساختمان است. یک خریدار در زمان خریداری ساختمان پس از بررسی ویژگی های داخلی ساختمان به طراحی و نمای بیرونی آن توجه جدی دارد. عدم توجه به استحکام سنگ نما باعث افتادن و برهم خوردن یکپارچگی آن و تاثیر منفی در زیبایی ظاهری نما می شود.

پیچ روپلاک نما

سومین دلیل که شاید در ابتدا خیلی مشخص نباشد، صرفه جویی در هزینه است. یک ساختمان ساز استفاده از پیچ ورولپلاک نما را کاری پر هزینه می داند اما باید توجه شود که جدا شدن و افتادن سنگ نما علاوه بر هزینه جایگزینی دوباره ممکن است خسارات جانی جبران ناپذیری داشته باشد.

زمان مناسب نصب پیچ و رولپلاک نما

شرایط و تغییرات آب و هوایی، همچون افزایش میزان بارندگی و یا طوفان بر میزان مقاومت ساختمان ها تاثیرگذار است. بنابراین، لازم است که در اولین فرصت نسبت به نصب پیچ و رولپلاک نما اقدام شود. عواملی همچون؛ طرح نمای ساختمان و همچنین نوع سنگی که قرار است برای نمای ساختمان استفاده شود بر میزان قیمت پیچ و رولپلاک نما، تاثیر مستقیمی دارد. می توان نصب آن را در هر فصلی از سال و در هر موقعیتی انجام داد. اما در روزهایی که هوا بارانی است و یا میزان دمای هوا کمتر از صفر درجه است، نصب آن را باید کنار گذاشت. بنابراین لازم است جهت جلوگیری از ریزش سنگ نما، همچنین محکم شدن ساختمان، پیچ و رولپلاک نما را توسط افرادی که در این کار تبحر دارند، انجام شود.

با توجه به گفته های بالا، می توان به این نتیجه رسید که مقاوم نمودن نماهایی که از جنس سنگ می باشد و چندین سال نیز، از ساخت آنها گذشته، استفاده از ابزارهایی جهت ساخت و تعمیر مجدد آن، هم به لحاظ مادی مقرون به صرفه است و هم از لحاظ جانی، دچار خسارت نمی شوید.

منبع جهان فرود

دیدگاهتان را بنویسید