در سال های اخیر صنعت سوراخکاری و قلاویزکاری رونق بسیاری گرفته و طرفداران و سرمایه گذاران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه به آینده این صنعت میپردازیم.

 

سرمایه‌گذاری شخصیت معروف در صنعت تراشکاری و قلاویزکاری فاش شد!

قلاویزکاری یکی از کاربردی‌ترین روش‌های رزوه زنی بوده و در طول فرایند تولید یک ماشین تکرار می‌شود. صنعت تراشکاری نیز برای ساخت ابزار‌هایی با مقاومت بالا مورد استفاده قرار گرفته و حوزه پر درآمدی محسوب می‌شود. در این میان چهره‌های معروف زیادی از جمله الف.و در صنایع تراشکاری و قلاویزکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به طور کلی قلاویزکاری یکی از فرآیند‌های بسیار مهمی است که در صنعت تراشکاری استفاده می‌شود. در این مقاله ضمن معرفی قلاویز شما را با کاربرد‌های این محصول آشنا کرده و ابزار آلات تراشکاری و سوراخکاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قلاویزکاری چیست؟

صنعت قلاویزکاری مربوط به ایجاد رزوه در سوراخی با قطر مشخص بوده و به صورت دستی یا ماشینی صورت می‌گیرد. بنابراین مته قلاویز در درون سوراخ قطعه حرکت داده می‌شود تا شیار‌های رزوه را ایجاد کند. از طرفی نحوه شکل گرفتن رزوه‌ها به صورت مارپیچی است تا پیچ مناسب داخل آن بسته شود.

قلاویز دستی

قلاویز دستی از یک سری سه تایی مته قلاویز به نام‌های پیش رو، میان رو و پس رو تشکیل شده است. این سه بخش به ترتیب دارای درصد براده برداری ۵۰٪، ۳۰٪ و ۲۰٪ بوده و در قطعاتی مثل آهن و فولاد hss با روغن مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان قلاویز دستی ولکل آلمان ارائه شده توسط گروه صنعتی فتحی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قیمت مناسبی دارد.

قلاویز ماشینی

قلاویزکاری ماشینی توسط یک مته قلاویز با دنده‌های مخروطی صورت گرفته و بر روی دستگاه تراش و با طی کردن یک مرحله، رزوه زدن بر روی قطعه را انجام می‌دهد. البته به کار بردن دستگاه تراش و انجام دنده زنی داخلی یا پیچ تراشی با استفاده از قلاویز ماشینی به مهارت‌های یک تراشکار باتجربه و حرفه‌ای نیاز دارد.

توجه داشته باشید قلاویز ماشینی ولکل آلمان یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازار ایران برای خرید محسوب می‌شود اما نسبت به قیمت قلاویز دستی تکی ممکن است تفاوت قیمت جزئی داشته باشد.

کاربرد قلاویز کاری در صنعت سوراخکاری

کاربرد‌های قلاویز کاری

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های قلاویز مربوط به اتصال دو قطعه به یکدیگر توسط پیچ است. ‌به هنگام طراحی ماشین آلات در صورت اتصال موقت دو قطعه به یکدیگر، از پیچ استفاده شده و مقطعی که برای قرارگیری پیچ در نظر گرفته می‌شود، توسط رزوه زدن ایجاد می‌شود. بنابراین رزوه زدن یک محل اتصال غیر دائم ایجاد می‌کند تا امکان باز کردن قطعات را فراهم کرده و احتمال برزو هر گونه آسیب را به حداقل برساند.

انواع مختلف دسته قلاویز

دسته قلاویز دارای سه نوع مختلف بوده و به منظور چرخاندن و هدایت مته به داخل سوراخ قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1. دسته قلاویز‌های جغجغه‌ای

این ابزار برای قطعات بزرگ مناسب بوده و امکان وارد کردن نیروی بیشتری به مته قلاویز را فراهم می‌کند. بنابراین در قطعاتی استفاده می‌شود که از فضای کافی برای چرخاندن دسته قلاویز برخوردار باشند.

2. دسته قلاویز‌های برقی

این دستگاه مشابه دریل بوده و به دلیل استفاده از نیروی برق، سرعت و دقت بسیار بالایی دارد.

3. دسته قلاویز‌های T شکل

این ابزار برای قطعات کوچکی که فضای محدودی برای چرخاندن دست و آچار دارند، استفاده می‌شود.

مفهوم تراشکاری

تراشکاری به معنی شکل دهی فلزات به روش براده‌برداری است. این روش نیازمند استفاده از ماشین تراشکاری بوده و برای ساخت ابزار‌هایی با مقاومت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یکی از زیرشاخه‌های مهم و کاربردی مهندسی مکانیک بوده و کاربرد انواع تراش ابزار را مشخص می‌کند.

ابزار‌های مهم صنعت تراشکاری

ابزارآلات تراشکاری بر اساس جنس و نوع قطعه کار متفاوت بوده و برای لایه‌برداری و تراش دادن فلزات استفاده می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین ابزار‌های تراشکاری را معرفی کرده و کاربرد هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حدیده و قلاویز

قلاویز‌ها برای ایجاد رزوه در سطوح داخلی قطعات کاربرد داشته و حدیده‌ها برای ایجاد رزوه در سطوح خارجی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مته
مته برای ایجاد سوراخ در سطوح مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در ایجاد سوراخ‌هایی با سایز‌های متفاوت به لحاظ عمق، طول و قطر نقش دارد. همچنین دارای انواع مختلفی مثل مته چوب، مته مرغک، مته آهن، مته hssco، مته hsse و… بوده و بر روی دستگاه‌های متفاوتی مثل دریل، فرز و دستگاه‌های تراشکاری سوار می‌شود.

اینسرت

یکی از ابزار‌های کوچک و مهم تراشکاری، اینسرت یا الماس تراشه است که از تنوع زیادی برخوردار است. این ابزار از مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای تراش دادن جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کولت و فشنگی

کولت دارای سه بخش فشنگی، مهره کولت و بدنه یا غلاف است که برای نگه داشتن قطعات بر روی ماشین تراش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سه نظام و چهار نظام

مهمترین اجزای دستگاه تراش سه نظام و چهار نظام هستند. سه نظام مجهز به سه فک متحرک بوده و برای نگهداری قطعات چند ضلعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار نظام نیز برای نگهداری قطعات دایره‌ای یا ناموزون کاربرد دارد.

سه نظام بر روی قطعه‌ای استوانه‌ای شکل باز شده و چهار نظام مجهز به یک دندانه مستقل و قابل تنظیم است. در این میان یکی از بهترین فروشگاه برای خرید انواع قلاویز و ابزار‌های مهم صنعت تراشکاری و نماینده برند Volkel آلمان در ایران، گروه صنعتی فتحی است که تنوع زیادی در محصولات خود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید