سیستم های کنترل خطی ، از بازخورد منفی برای تولید یک سیگنال کنترلی برای حفظ PV کنترل شده در SP مورد نظر استفاده می کنند. انواع مختلفی از سیستم های کنترل خطی با قابلیت های مختلف وجود دارد. کاربران نهایی (به عنوان مثال ، مهندسان اتوماسیون) ، با PLC ها برای پیکربندی آنها و همچنین برای دریافت آلارم ها و اعلان ها تعامل دارند. برای این منظور ، PLC ها رابط های انسان و ماشین (HMI) ، از جمله رابط های گرافیکی کاربر (GUI) را فراهم می کنند. اچ ام آی زیمنس شامل دکمه‌ ها ، چراغ‌ ها ، نمایشگر های متنی و صفحه‌ نمایش لمسی است. سیستم کنترل تناسبی درایو زیمنس و پی ال سی لوگو ، پیچیده تر از یک سیستم کنترل روشن و خاموش است ؛ اما ساده تر از یک سیستم کنترل تناسبی-انتگرال مشتق (PID) است که به عنوان مثال ، در کروز کنترل خودرو استفاده می شود. در مورد نصب های پیچیده ، PLC می تواند به یک رایانه شخصی متصل شود که رابط کاربری پیچیده تر و ارگونومیک تری را ارائه می دهد.

سیستم کنترل خطی پی ال سی چه کاربردهایی دارد؟

کنترل نسبی در پی ال سی ها چیست؟

کنترل تناسبی ، نوعی سیستم کنترل بازخورد خطی است که در آن اصلاحی بر روی متغیر کنترل شده اعمال می شود که متناسب با تفاوت بین مقدار مورد نظر (SP) و مقدار اندازه گیری شده (PV) است. کنترل روشن-خاموش ، برای سیستم هایی کار می کند که به دقت یا پاسخگویی بالا نیاز نداشته و برای اصلاحات و پاسخ های سریع و به موقع مؤثر نیستند. یک اشکال کنترل تناسبی ، این است که نمی تواند خطای باقیمانده SP-PV را حذف کند ؛ زیرا برای تولید یک خروجی متناسب نیاز به خطا دارد. برای غلبه بر این مشکل می توان از یک کنترل کننده PI استفاده کرد. کنترل کننده PI از یک عبارت متناسب (P) ، برای حذف خطای ناخالص و یک عبارت انتگرال (I) برای حذف خطای جبران باقیمانده با ادغام خطا در طول زمان استفاده می کند. در برخی از سیستم ها ، محدودیت های عملی برای برد MV وجود دارد. به عنوان مثال ، یک بخاری محدودیتی برای مقدار گرمایی دارد که می تواند تولید کند و یک سوپاپ فقط تا اینجا باز می شود.

پی ال سی PID و نقش آن در صنعت

کنترل کننده های تناسبی خالص ، باید با خطای باقیمانده در سیستم کار کنند. کنترل‌ کننده PID ، کاستی‌ های نهایی را با معرفی یک اقدام مشتق (D) برای حفظ ثبات برطرف می‌ کند. در سیستم‌ های کنترلی که شامل کنترل حرکت یک آیتم سنگین مانند تفنگ یا دوربین روی یک وسیله نقلیه در حال حرکت است ، عملکرد مشتق شده یک پی ال سی PID ، می‌ تواند به آن اجازه دهد بهتر از اکثر اپراتورهای انسانی ماهر به نقطه تنظیم برسد و حفظ کند. اگر یک عمل مشتق بیش از حد اعمال شود ، می تواند منجر به نوسان شود. عبارت انتگرال ، اثر خطا های حالت پایدار طولانی مدت را بزرگ می کند و تلاش روزافزونی را تا حذف خطا اعمال می کند. در مثال کوره که در دماهای مختلف کار می کند ؛ اگر حرارت اعمال شده کوره را به نقطه تنظیم نرساند ، به هر دلیلی عمل انتگرال به طور فزاینده ای نوار متناسب را نسبت به نقطه تنظیم حرکت می دهد تا زمانی که خطای PV به صفر کاهش یابد و نقطه تنظیم به دست می آید.

انواع سیستم های پی ال سی

دو نوع سیستم کنترل یا پی ال سی زیمنس وجود دارد که عبارتند از ؛ سیستم های کنترل حلقه باز (سیستم های کنترل بدون بازخورد) سیستم های کنترل حلقه بسته (سیستم های کنترل بازخورد). اگر در یک سیستم فیزیکی اصلاح خودکار ، تغییراتی در خروجی آن وجود نداشته باشد ، به آن سیستم کنترل حلقه باز می گویند. یعنی در این نوع سیستم ها سنجش خروجی واقعی و مقایسه این خروجی (از طریق بازخورد) با ورودی مورد نظر صورت نمی گیرد. سیستم به تنهایی در موقعیتی نیست که بتواند خروجی مورد نظر را بدهد و نمی تواند اختلالات را در نظر بگیرد. در این سیستم ها ، تنها با تغییر دستی ورودی می توان تغییرات خروجی را اصلاح کرد. سیستم کنترل حلقه باز ، ساده ، پایدار و ارزان هستند. اما این سیستم ها نادرست و غیر قابل اعتماد هستند. علاوه بر این ، این سیستم ها اغتشاشات خارجی را که بر خروجی تأثیر می گذارد در نظر نمی گیرند و اقدامات اصلاحی را به طور خودکار آغاز نمی کنند.

نمونه هایی از سیستم های کنترل حلقه باز

نمونه هایی از سیستم های کنترل حلقه باز مانند ماشین لباسشویی اتوماتیک ، سیستم علائم راهنمایی و رانندگی سیستم گرمایش خانه (بدون سنجش، بازخورد و کنترل) می باشد. هر سیستم کنترلی بدون بازخورد ، می تواند به عنوان یک سیستم کنترل بازخورد در نظر گرفته شود که تحت نظارت شخصی باشد. اگرچه سیستم های کنترل حلقه باز دارای اجزای اقتصادی و ساده هستند ، اما تا حد زیادی به قضاوت انسان بستگی دارند. به عنوان مثال ، بیایید تا یک سیستم کنترل کوره خانگی را در نظر بگیریم. این سیستم باید دمای یک اتاق را کنترل کند و آن را ثابت نگه دارد. یک سیستم حلقه باز معمولا دارای یک تایمر است که به سیستم دستور می دهد تا کوره را برای مدتی روشن کند و سپس آن را خاموش کند. دقت را نمی توان به دست آورد زیرا سیستم بر اساس دمای اتاق ، روشن/خاموش نمی شود اما طبق مقدار از پیش تعیین شده زمان انجام می شود.

گروه صنعتی عرش تامین کننده اقلام اتوماسیون صنعتی
تلفن تماس: 02133939475 – 02133939478 -09122094177
ایمیل : Arsh02Group@Gmail.Com

دیدگاهتان را بنویسید