نقش تکنولوژی در زندگی ما طی چند سال اخیر تغییرات زیادی کرده است و سرعت این تغییرات نیز روز به روز افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث شده است تا تکنولوژی و زندگی اینترنتی در تمامی قسمت های زندگی ما وارد شوند. از خرید کردن، جابه جایی های روزانه و مشاغلمان گرفته تا انتخاب رستوران برای خوردن یک وعده ی غذایی ساده.

به این دلیل و هزاران دلیل دیگر، برنامه نویسی در عصر حاضر یک توانایی خیلی با ارزش به حساب می آید. چه بخواهید ارتقاء شغلی بگیرید یا بخواهید یک نرم افزار برای دوستتان بسازید یا فضای تکنولوژی را به نسبت قبل بهتر درک کنید، یادگیری زبان کامپیوترها می تواند یک برگ برنده بزرگ هم در کارتان و هم در زندگی شخصی تان به شمار برود.

در این مقاله ابتدا به این موضوع می پردازیم که چه کسانی می توانند برنامه نویسی یاد بگیرند و اصلا چرا باید آن را یاد بگیریم. پس از آن زبان های برنامه نویسی مورد نیاز برای شروع برنامه نویسی را بررسی خواهیم کرد.

چرا برنامه نویسی یاد بگیریم؟

قبل از شروع برنامه نویسی و یادگیری زبان مورد نظرتان, حتما این سوالات را از خود بپرسید: چرا قصد یادگیری برنامه نویسی را دارم؟ می خواهم بازی های کامپیوتری طراحی کنم یا می خواهم در حوزه هوش مصنوعی کار کنم یا …؟

پاسخ دادن به این دست از سوالات می تواند به شما در راه انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب تر و پروژه هایی که می خواهید بعدها روی آن کار کنید کمک کند و در نهایت متوجه می شوید که از توانایی هایتان در کجا می توانید استفاده کنید. این مدل فکری می تواند برای شما بسیار مفید باشد. ما نیز در ادامه به مواردی اشاره می کنیم تا در رسیدن به پاسخ سوال “چرا برنامه نویسی یاد بگیریم” به شما کمک کند.

  • شما یک تخصص پرکاربرد خواهید داشت

علاوه بر تقاضای شغلی بالا برای متخصصان این رشته، شما می توانید به عنوان یک فریلنسر فارغ از مرزهای جغرافیایی مشغول به کار شوید! اگر در ایران هستید می توانید با شرکت های خارجی به صورت پروژه ای یا دائم شروع به کار کنید و درآمد دلاری داشته باشید.

خلاصه آنکه اگر قصد ورود به دنیای تکنولوژی را دارید و یا دوست دارید در کارتان بیشتر از تکنولوژی بهره ببرید، یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی برای شما الزامی است. البته این موضوع فقط مخصوص برنامه نویس ها نیست؛ طراحان صفحات وب باید با HTML  و  CSS  و جاوا اسکریپت آشنا باشند، مدیران باید استفاده و نوع عملکرد ابزارهای مناسب را در جهت پیشبرد کارشان بلد باشند و در واقع می توان گفت حتی اگر یک وب سایت ساده وردپرس دارید نیاز به یادگیری زبان های front-end و حتی کمی  php  دارید.

  • می توانید چیزهای جدید بسازید!

تصور کنید بتوانید به هر ایده ای که در ذهنتان است جامه ی عمل بپوشانید! یک اپلیکیشن ایده آل در ذهنتان دارید یا یک وبسایت هیجان انگیز؟ با یادگیری برنامه نویسی می توانید آن را دقیقا به همان شکلی که در ذهنتان است بسازید.

  • دنیای اطرافتان را بهتر درک می کنید

همونطور که گفتیم تکنولوژی در تک تک جزئیات زندگی روزمره ما وارد شده است. شروع برنامه نویسی و آشنایی با زبان های برنامه نویسی می تواند به شما تصور واضح تری از دنیای اطراف و آنچه در حال رخ دادن است بدهد. شما با این توانایی، هر چند کوچک، می توانید تکنولوژی هایی که نقش پررنگی در زندگی شما دارند را بهتر درک کنید و از قابلیت های اینترنت بهتر و درست تر استفاده کنید.

ممکن است این مهارت در حال حاضر یک ویژگی مثبت به حساب بیاید ولی شاید در آینده ای نه چندان دور دانش ابتدایی برنامه نویسی تبدیل به یک ضرورت برای اکثر افراد جامعه شود.

  • یک مهارت لذت بخش یاد خواهید گرفت

یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا خلق کردن است. خلق یک چیز جدید هر چقدر هم که ساده باشد چنان احساس رضایتمندی ای را در فرد ایجاد می کند که تا مدت ها همراه او است. در نتیجه یادگیری هر مهارتی، مثل یادگیری و شروع برنامه نویسی، که شما را به سمت خلق یک چیز جدید سوق دهد نیز لذت بخش خواهد بود.

شاید این موضوع برای شما کمی عجیب باشد که برنامه نویسی لذت بخش است، ولی حقیقت دارد! برای بسیاری از افراد که درگیر برنامه نویسی هستند، یادگیری برنامه نویسی بسیار رضایت بخش و لذت بخش است زیرا یادگیری مهارت برنامه نویسی مساوی است با خلق کردن چیزهای جدید!

برای شروع چه زبانی را یاد بگیریم؟

شروع برنامه نویسی نیازمند یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی و قوانین و قواعد مرتبط با آن است. اما این موضوع که کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم یا بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی کدام است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. صد ها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام توانایی ها و استفاده های مخصوص به خود را دارند. بعضی از این زبان ها مراحل یادگیری ساده تری نسبت به بقیه دارند و بعضی ها بسیار پیچیده تر هستند و نیازمند زمان بیشتر برای آموزش. در ادامه چند مورد از مناسب ترین زبان های برنامه نویسی برای شروع تازه کاران را به اختصار معرفی خواهیم کرد تا با آگاهی بیشتری زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • HTML  و CSS

زمانی که وب سایتی را باز می کنید در واقع صفحه ای از کدهای HTML  را می بینید که توسط مرورگر شما خوانده می شوند و به حالت تصاویری که میبینید در می آیند. در واقع HTML اسکلت وبسایت شما است.

Css هم نقش معمار سایت و در حقیقت زیباسازی کد های HTML  را بر عهده دارد. در واقع رنگ و فونت و تصاویر پس زمینه و هر خصوصیت ظاهری دیگری که در صفحات سایت می بینید توسط CSS درست شده است.

CSS یکی از محبوب ترین و رایج ترین ابزارها برای طراحی وب سایت است که توسط زبان HTML یا XHTML نوشته شده است. در واقع CSS یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه قواعدی است که بر HTML وارد می شود.

  • جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی دیگر از زبان های مناسب برای شروع برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت هر صفحه استاتیک یا ایستا در اینترنت را به صفحاتی داینامیک تبدیل می کند و یکی از جذاب ترین زبان های برنامه نویسی است که تقاضای زیادی برای متخصصان آن وجود دارد. اضافه کردن قابلیت جابجایی المان ها و یا تغییرشان متناسب با ورود کاربر به هر بخش را زبان جاوا اسکریپت در عهده دارد.

اگر به توسعه وب علاقه مند هستید و در حال حاضر در حال یادگیری HTML و CSS هستید جاوا اسکریپت می تواند قدم بعدی شما باشد. این سه زبان با یکدیگر اکثر محتوای وب را که شما می بینید می سازند.

  • پایتون

یکی از ساده ترین زبان ها برای تازه کاران و شروع برنامه نویسی، پایتون است. این زبان برنامه نویسی اغلب هر ساله به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی انتخاب می شود زیرا زبان ساده و قابل فهمی است. بسیاری از کد های پایتون را می توان به سادگی خواند و فهمید و برای کسانی که به زبان انگلیسی مسلط باشند بسیار مناسب است.

  • C / C++

یکی دیگر از زبان های پرکاربرد در دنیا C/C++ است. این زبان به طور کلی پیچیده تر از پایتون است و باید میزان کدهای بیشتری برای رسیدن به نتیجه ی مشابه بنویسید. اما با توجه به طولانی بودن کدها، می تواند برای تازه کاران و شروع برنامه نویسی گزینه ی مناسبی باشد؛ از آن جهت که به تازه کاران دنیای برنامه نویسی تصور بهتری از اتفاقات پشت هر کد می دهد. در واقع هر چیزی که در  C یاد می گیرید را می توانید به سادگی وارد زبان های برنامه نویسی دیگر کنید چون تصور بهتری از نحوه کارکرد هر کد دارید!

بعدها برای ساده تر شدن و تکمیل زبان C، زبان نسبتا مشابهی به نام C++ ساخته شد تا امکان برنامه نویسی واضح تر و ساده تر را برای برنامه نویسان فراهم کند.

  • جاوا

آخرین زبان مناسب برای شروع برنامه نویسی در لیست ما یک زبان شی گرا مثل پایتون است. سینتکس جاوا هم مثل پایتون به سادگی خوانده می شود و قابل فهم است. یک از دلایل اصلی محبوبیت جاوا آن است که تمامی اپلیکیشن های اندروید با این زبان نوشته شده اند! علاوه بر آن سیستم عامل هایی مثل لینوکس، او اس ایکس، وب، ویندوز و … نیز با این زبان نوشته شده اند. این زبان چه در ایران و چه در کشورهای توسعه یافته ای مثل استرالیا و آمریکا بسیار مورد توجه شرکت ها و برنامه نویسان است.

زبان های برنامه نویسی را چگونه یاد بگیریم؟

راه های مختلفی برای شروع برنامه نویسی و یادگیری زبان های برنامه نویسی وجود دارد که بهتر است برای رسیدن به بهترین نتیجه، همیشه چند مورد از آنها را به صورت همزمان به کار ببرید. مثلا هم در یک بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر ثبت نام کنید و هم ویدئوهای آموزشی رایگان موجود در وب را تماشا کنید.

  1. در یک بوت کمپ برنامه نویسی ثبت نام کنید

شما برای شروع برنامه نویسی و یادگیری زبان های برنامه نویسی باید در یک دوره ی آموزشی ثبت نام کنید. بوت کمپ های برنامه نویسی می توانند برای شما بهترین انتخاب باشند. زیرا آنها یک دوره ی آموزشی فشرده هستند که در کوتاه ترین زمان ممکن به شما آموزش حرفه ای می دهند، موقعیت کار بر روی پروژه های واقعی را در اختیار شما قرار می دهند و پس از اتمام دوره شما را به شرکت های معتبر برای استخدام معرفی می کنند.

به طور مثال بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر علاوه بر مواردی که گفتیم به شما مهارت رزومه نویسی و نحوه ی صحیح مصاحبه را آموزش می دهد تا دیگر هیچ گونه نگرانی ای در مورد استخدامتان نداشته باشید.

  1. ویدئوهای آموزشی ببینید

اینترنت پر از شبکه هایی مثل یوتیوب است که افراد حرفه ای، ویدئوهای آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار همه قرار می دهند.

دیدن این ویدئوها چه در حین آموزش در بوت کمپ ها و دوره های آموزشی و چه پس از آن به شما در آموزش بهتر و عمیق تر کمک می کند و علاوه بر آن باعث می شود تا دانشتان همیشه به روز بماند. به روز بودن در تمام رشته ها و زمینه های شغلی اهمیت دارد اما می توان گفت برنامه نویسی یکی از آن مواردی است که به روز بودن در آن موضوعی حیاتی و بسیار ضروری به شمار می رود.

  1. کتاب و یا کتاب الکترونیک (ebooks) بخوانید

کتاب ها و کتاب های الکترونیک هم منابع خوبی برای یادگیری برنامه نویسی هستند. به خصوص در مورد زبان های برنامه نویسی پرکاربرد و با سابقه مثل جاوا و پایتون که اطلاعات زیادی در مورد آنها وجود دارد، کتاب های آموزشی خوبی نیز در دسترس است.

حتی اگر زمان زیادی در اختیار داشته باشید می توانید به کمک این منابع و آموزش های موجود در اینترنت، زبان های مورد نیاز برای شروع برنامه نویسی را به صورت خودآموز یاد بگیرید.

  1. پروژه های ساده انجام دهید

برای شروع برنامه نویسی فقط به آموزش اکتفا نکنید. تجربه کنید!

در کنار آموزش، چندین پروژه انتخاب کنید و دانش خود را روی آنها پیاده سازی کرده و خودتان را به چالش بکشید. شما در حین انجام پروژه ها به باگ ها و چالش هایی بر می خورید که باعث یادگیری عمیق تر شما می شود.

پس متناسب با زبان برنامه نویسی که انتخاب کردید و در حال یادگیری آن هستید چند پروژه انتخاب کنید و بدون ترس وارد عمل شوید.

این کار هم به تقویت مهارت های شما کمک می کند و هم رزومه ی شما را پرتر خواهد کرد تا بتوانید به شغل دلخواهتان دست پیدا کنید.

  1. در کورس های آنلاین شرکت کنید

شما می توانید در کورس های آنلاین مراکز آموزشی و یا بوت کمپ ها شرکت کنید تا زبان مورد نظرتان برای شروع برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرید.

علاوه بر آن می توانید ویدئوهای آموزشی این کورس ها را خریداری کنید و با صبر و حوصله از آنها برای یادگیری کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید